Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact

Gestart door Firstbase zondag 25 februari 2024, 12:22:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Hallo, ik overweeg om wagons van verlichting te voorzien zonder sleepcontact. Namelijk stroom vanaf de lok met stroomgeleidende koppelingen door te voeren.
Heeft iemand daar ervaring mee? Is het mogelijk en indien ja, waar moet je op letten?

Graag uw reactie.

Groet,

Kees
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
zijn al tal van topics over als je googled.Is mogelijk rechtstreeks aan decoder uitgang of via mini relais in de lok.Simpeler is gewoon ergens een FX decoder in te bouwen in een wagon met 1 sleepcontact eronder die de ganse stam bediend.Kan je er gelijk welke lok voor hangen en ook antiflikker inbouwen
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Als je geen stroomafname wilt inbouwen, ook geen massaveren, zijn 2 polige koppelingen nodig. Heb zelf een paar stammen rijden met deze;
magnetische koppelingen. Die bevallen uitstekend.

Voor de verlichting gebruik ik zelfklevende ledstrips met de ledprints.

Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
De eerst tegenvraag is dan om wat voor wagons gaat het? 2-assig, 3-assig of draaistel rijtuigen. Dat maakt nogal verschil in techniek. Draaistel rijtuigen met 4 assen zijn wat dat betreft het simpelst.
Met de massaveren uit set 7205 en de stroomgeleidende koppelingen E115737 (oud) of 72025 (nieuw) heb je de belangrijkste delen al in huis. Om het contact tussen koppeling en verlichting te realiseren soldeer ik een stukje decoderdraad aan het lipje van de koppeling, trek dat door de NEM=schacht en druk de koppeling er in. dan alleen nog het draadje naar binnen in het rijtuig voeren en aan de verlichting solderen, al of niet met weerstand en stroombuffer tegen het flikkeren. De verlichting zelf maak ik van LED-strips die je per 5 meter koopt bij Ome Ali.
Dat is niet echt de allergoedkoopste manier maar naar mijn ervaring wel de beste.
Indien je niet meer dan 4 a 5 rijtuigen achter een lok hebt hangen kun je dat zonder extra voorzieningen direct uit de decoder voeden. Controleer het stroomverbruik per rijtuig! Indien het totale stroomverbruik het vermogen van de decoder uitgang te boven gaat moeten er relais of andere voorzieningen ingebouwd worden om te voorkomen dat de decoder kaduuk gaat.

Wanneer je magnetische koppelingen wil gaan gebruiken moet je op de polariteit per rijtuig letten. Bij koppelingen waarin de magneetcontacten naast elkaar zijn geplaatst wisselt de polariteit namelijk wanneer het rijtuig omgekeerd in de stam wordt geplaatst. Wanneer de magneetcontacten boven elkaar zijn geplaatst heb je daar geen last van. Ook rijtuigen met de Viessmann tweepolige koppelingen kunnen omgekeerd geplaatst worden. Echter is daarbij gebleken dat de contactpennen snel afbreken.
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Het betreft hier Roco 64721 (Railjet) met 4 assen. Binnenverlichting inbouwen is geen probleem (incl condensator voor gelijkmatig licht). Het issue is de stroomvoorziening vanuit de lok. Ik rij DCC met Märklin en ESU processoren. Hoeveel wagons met led-verlichting (Viessmann 5055) kan ik aansluiten? Hoe bereken ik dat? 

De stroom geleidende koppelingen zijn van Roco (130544).
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
dat kan alleen deftig met een relais aan de decoder uitgang.Of die nu MM of DCC is doet er niet toe.Wel de benodigde stroomsterkte is de sterkte per wagon x aantal wagons.Een decoder uitgang is meestal beperkt tot 250 mA.Dat lukt wel als je de stroomsterkte per wagon nog wat meer gaat beperken
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Je kan iedere wagon apart voeden met een gelijkspanning tussen 12 en 15 Volt. Met een multimeter in de A stand kun je dan de stroomsterkte meten die door dat rijtuig wordt verbruikt. Op die manier alle rijtuigen nameten en bij elkaar optellen, dan weet je het totale stroomverbruik van de stam. Dan in de documentatie van je decoder nakijken hoeveel dia kan/mag leveren.
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Dank voor alle reacties. Fijne avond gewenst!
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Ik had dat probleem ook met Piko wagons in combinatie met stroomvoerende koppelingen van Marklin. Ik denk dat de koppelingen tegen de treeplanken aan kwamen en daardoor steeds ontspoorden in de bocht.
Toen heb ik een aansluiting gemaakt vanuit de tender. Die aansluiting is rechtstreeks op de sleper aangesloten.
Op onderstaande foto zit hij rechts onder het linker achterlicht. Nou zeg ik er wel bij dat ik niet in het nieuwste materieel een gaatje hiervoor ga boren.

20240113_221959_resized_1.jpg

Elke wagon heeft een draadje met een stekker die hierin past en aan de achterkant ook zo'n aansluiting. En een massaveer aan de onderkant.

20240113_221654_resized_1.jpg

Elke wagon heeft dan ook een diodebrug, condensator, weerstandjes en ledstrip. Werkt feilloos.

P.S. Toen ik close-up foto's maakte van de locomotief zag ik dat deze in een iets mindere staat is als wat het lijkt als je ermee over de baan rijdt. Geeft niet, hier moet mee gereden worden.
 

 
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Citaat van: Firstbase op zondag 25 februari 2024, 17:32:51Het betreft hier Roco 64721 (Railjet) met 4 assen. Binnenverlichting inbouwen is geen probleem (incl condensator voor gelijkmatig licht). Het issue is de stroomvoorziening vanuit de lok. Ik rij DCC met Märklin en ESU processoren. Hoeveel wagons met led-verlichting (Viessmann 5055) kan ik aansluiten? Hoe bereken ik dat? 

De stroom geleidende koppelingen zijn van Roco (130544).
De railjet is juist supermakkelijk. Je zorgt dat je van een andere set de benodigde printnummers haalt. De Roco Railjet voed je vanuit de stuurstand, daar zit de sleper en de decoder, de rest van de trein schakelt mee. Alleen die eindkoppeling naar de lok toe is, als je niet met een vaste lok rijdt, een ramp. Ik heb toevallig vorig jaar nog een complete 7-delige railjet omgebouwd van 2 rail zonder binnenverlichting naar 3rail met binnenverlichting.
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wagons voorzien van verlichting zonder sleepcontact
Citaat van: erwinvh op maandag 26 februari 2024, 20:02:29Ik had dat probleem ook met Piko wagons in combinatie met stroomvoerende koppelingen van Marklin. Ik denk dat de koppelingen tegen de treeplanken aan kwamen en daardoor steeds ontspoorden in de bocht.
Nee, de koppelingen krijgen ruzie met de buffers van de Piko wagons. Met de nieuwe productie van de Márklin koppelingen heb je dat niet meer, die zijn lager (platter) gemaakt.