Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

ns traxx 186

Gestart door jes dinsdag 23 juni 2015, 17:28:48

Re: ns traxx 186

Goedenavond,

Daar begrijp ik dan niets van!
Ben het helemaal eens met Ben
waterverf!
vr.gr.
Niek

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Waarde volle info weg.
Niek vraag aan Kappa(Ad) via een PBtje of die alles over CV49 in een nieuw draadje wil terug zetten onder "Digitale Märklin Besturing"

Gr.  Charlie

Meteen gedaan.
vr.gr.
Niek
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Charlie, Niek, verzoek ingediend en uitgevoerd. ;) ==> Klik.

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

:thumbup: :thumbup:

Gr.  Charlie

wensmodel 52 8060 -7

Ik heb uiteindelijk ook maar deze lok gekocht. Voordat Märklin er een nieuwe versie van uitbrengt en loknummer 004 alleen via dure veillingsites en verkopers te verkrijgen is. Zat er bij jullie ook zo´n raar gevouwen wir papieren instructieboekje bij? Alsof deze bij het snijden niet goed door de machine kwam.

Ik heb een MS2 als besturing met de laatste updates erop. Lok meldt zich keurig aan. Ik hoor bijna alle geluiden behalve de piepende remmen. Gebruiksaanwijzing pag. 11 zegt F5 geluid piepende remmen uit. Ik wil de remmen nou wel juist horen maar hoe krijg je dat voorelkaar?  Heb al de combinatie gemaakt met bedrijfsgeluiden en geluid raillassen maar geen resultaat. Moet ik iets tegelijk indrukken of zou juist dit geluid defect kunnen zijn?
groet´n Dirk

Je hoort de remmen alleen als je heel snel vaart verminderd, als je dat rustig doet hoor je het geluid van de remmen niet.

Dag Dirk,

Ook ik sukkel met dit probleempje.
Alle functies doen het perfect, maar deze niet, ten overvloede volgens mij moet je de functie niet activeren.
Ik heb het geprobeerd met de Control Unit en de Tams/iTrain, maar geen remgeluid.
De CV's heb ik gezet op 64 remgeluid 35 en 63 volume ook op 35.
Al eerder dit op het forum gezet, maar geen resultaat.
Wie weet alsnog de oplossing?
vr.gr.
Niek
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Je moet, zoals Frank al aangaf de knop in één zwier naar nul draaien en de loc op z'n ingestelde afremvertraging laten afremmen.
Pas bij lagere snelheid begint het rem geluid.

Dag Ad,

Heb ik meerdere malen geprobeerd met de Control Unit en de Tams/iTrain maar geen remgeluid,
vr.gr.
Niek

Goedemiddag,

Ik heb nog eens nagedacht over dat geluid: piepende remmen uit.
Märklin heeft er alleen maar belang bij dat je de geluidsfuncties gebruikt met de CS, echter ik rijd op de testbaan met de Control Unit en op de hoofdbaan met Tams/iTrain en wil geen dure centrale, omdat ik die dan nauwelijks zal gebruiken.
De loc NS186 heeft dus bij mij het eerste adres 05 en vervolgens 06,07 en 08.
Tot nu toe de CV's gewijzigd in het actuele adres 05, echter piepende remmen (uit) zit op F5 en derhalve in het adres 06.
Dus mijn technische vraag is of je de CV's (zoals 64 remgeluid en 63 volume) moet wijzigen in het adres 06 of sla ik de plank nu volledig mis?
Wie weet de oplossing, die mag het zeggen.
vr.gr.
Niek
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

CV's wijzigen doe op het primaire adres, dus in jouw geval 05.

John

wensmodel 52 8060 -7

Om het remgeluid te horen te krijgen heb ik eerst maar eens verder gezocht op berichten over geluidsmodules bij andere loks in dit forum en elders want ik had in eerste instantie alleen gezocht op de Märklin 36622 NS 186 Traxx.

Ik heb nu remgeluid en dat kreeg ik als volgt: ik heb een MS2 daarom kan ik geen CV nummer oproepen en aanpassen. Althans niet op de manier zoals vaak beschreven allerlei waarden naar believen instellen en combineren. Wel kun je beperkt met een MS2 enkele CV-waarden instellen van de lokdecoder zoals max. snelheid, aanvangssnelheid, volume v/h geluid, accelaratie maar ook deceleratie. En die laatste deed het hem in combinatie met F2 (rijgeluid). Ik heb de ingestelde fabriekswaarde decelaratie verhoogd naar 50 en max. snelheid op 255 staan (andere combo's kan ook). Als ik nu met de lok op meer dan de halve snelheid rijd en snel terug schakel naar 0 EN ik heb F2 rijgeluiden aan staan dan hoor ik het remgeluid. Zonder decelaratie op een hoger niveau en de combinatie met F2 is mij het nog niet gelukt remgeluid te laten horen. Dat vind ik wel jammer vind ik want die rijgeluiden de hele tijd aanhoren vind ik althans niet fijn. Het is ook maar net wat je leuk vindt aan een geluidsmodule. Voor mij hoeft dat continue rijgeluid en tig andere geluiden niet. Een fluit of bel en verlichting schakelen zoals bij de FX-decoders is voor mij aan functies genoeg. Een verhandeling hierover is echter beter te voeren in een ander (nieuw) draadje. Als er al het geluid erop zit zoals bij dit NS Traxx-model 36622 moet het wel werken natuurlijk. Dus F2 inschakelen, waarde deceleratie omhoog, meer dan halve snelheid rijden en snel afremmen tot stop en je hebt remgeluid. Of heeft iemand een andere oplossing gevonden? Ik hou me aanbevolen voor experimenten.
succes,
Dirk
Spoorman
gast

Er hoort nog een voorwaarde bij: de drempel (factor van tijd) van CV64. Als de drempel te laag is bij een bepaalde afremvertraging zal het remgeluid nooit starten. ;)

Met groet,
Ben.

Dag Dirk,

Ik kan mij oren niet geloven, het is niet zo belangrijk, als de functie erop zit, moet je hem ook kunnen gebruiken.
Dus met F2 machinegeluid hoor je inderdaad het remgeluid!!!!!!!
Mijn complimenten daarvoor.
Ook doet de NS 6419/35 het nu ook.
Nog even de Thalys proberen.
Bedankt voor de moeite.
vr.gr.
Niek

Goedenavond,

Ook de Thalys doet het!!!!!!!!!!
Nu nog even aan de weet zien te komen of een 3e adres ook mogelijk is in de decoder van de Thalys en dan zijn al mijn probleempjes wat betreft geluidfuncties opgelost.
Mijn avond is ieder geval goed!
Iedereen en vooral Dirk bedankt.
vr.gr.
Niek

Goedemorgen,

Inmiddels het 3e adres van de Thalys nu ook geactiveerd met de CS,  dankzij de aardige en altijd hulpvaardige mensen van Harlaar.
Als je geen dure centrale wil of kan kopen dan zijn uiteindelijk alle functies toch te gebruiken, activeren d.m.v. de Control Unit of bij je handelaar d.m.v. de CS.
Nu rijden bij mij de NS186, NS 6415/6439 en de Thalys met alle functies!!!!
vr.gr.
Niek

Always moving

Hallo Frank, bedankt voor je heldere uitleg over de kritische afstand van de wielflenzen. Mijn Márklin NS 186 ontspoorde op veel M-rail gebogen wissels. Na correctie is het euvel verholpen. Goed dat je het op het forum hebt geplaatst. Zo helpen we elkaar.
Mvg.
Paul

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik neem aan dat je ze op 14mm hebt gezet? Hoe heb je dat gedaan? Zijn de wielen van deze locs wel te verschuiven op de assen met dat tandwieltje in t midden?

Always moving

Hallo Hanzi, ik heb ze inderdaad op 14 mm gezet. De afstand was 14,3 mm. De werkwijze was als volgt: wielen met asjes uitnemen en m.b.v. een schroefklem de wielen iets naar elkaar brengen. Het weer monteren is lastig. Opletten dat cardan aandrijving in tact blijft en dat de contveren goed op de wielflenzen komen. Het is uitvoerbaar. Verrassend is dat deze geringe wijziging (0,3 mm) het probleem oplost.
Gr.
Paul
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Dat is niet verrassend, alles is ingesteld op 14,0. Bij C rails zou het minder problemen moeten geven, dat past namelijk ook keurig in de bouwmal voor DC rails.

Windhoven

Even de 36622 en de 36629 naast elkaar gezet. Moet zeggen dat Marklin wel wat punten heeft verbeterd, maar helaas zijn er ook een puntje wat bij het eerste model beter was.

Voor alle foto's geldt boven is 36622, onder is 36629.

Bij de 36629 is het NS logo mooi dekkend wit, bij de 36622 leek hier wat geel doorheen te komen. Ook lijkt bij de 36629 het blauw minder grof van structuur (Bij de 36622 is er duidelijk structuur welke ontstaat doordat het blauw geprint is ipv gedrukt).

Hier een duidelijk minpuntje voor de 36629, de uitstekende delen aan de onderkant van de kap zijn alleen aan de voorkant zwart gemaakt en niet aan de zijkanten.

links de 36622, rechts de 36629

Zoz

Bij de dakopbouw een verschil doordat de 36629 nu zwarte vlakken gedrukt heeft bovenop de cabines en de roosters op het dak zilver zijn.

edit=foto's klikbaar gemaakt.

Zijn de vlakken boven de cabine alleen maar gedrukt? Dus de opbouw zelf is ongewijzigd gebleven?

Windhoven

Ja, opbouw (hele kap) is verder hetzelfde. Verschillen zitten alleen in bedrukking.

Top! Dank!
wimpietrein
gast

ik heb er ook een op mn Baan.En ben er heel blij mee

Leuk in beeld gebracht.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Groeten,
Ton.
Henk1601
gast

Prima video van wimpietrein!
Hoewel ik gedurende de lente en zomer weinig aandacht besteed aan de treintjes, tijd om marktplaats en Ebay op te starten.
Deze stoere NS koets moet hier komende herfst en winter ook maar eens rondrijden.

Wens de betrokken heren en dames van dit forum succes met de verhuizing naar een nieuwe server.

Hartelijke groet,
Henk

P.s. Goed om te zien dat de overstap naar andere servers is geslaagd.
Hulde aan de ICT afdeling van dit forum! :thumbup: