Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Remmershuisje aan welke kant?

Gestart door Georges maandag 13 februari 2017, 17:39:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Remmershuisje aan welke kant?
Ik heb een aantal wagons met een remmershuisje en weet niet of deze aan voor- of achterkant moeten zitten. Zelf dacht ik aan de achterkant ivm rangeren. Bij de 4005 vind ik het helemaal vreemd tov het sleepcontact omdat deze slechts op1 manier gemonteerd kan worden en dan komt die op de voorkant.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Volgens mij(n bescheiden mening) maakt 't niet veel uit. De remmer in de rijdende trein kan zowel naar voren als naar achteren
kijken. Kan dus het remsignaal van de conducteur c.q locomotiefbemanning horen/zien.
Tijdens rangeren is 't remmershuis onbemand.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Wat betekent dat dan voor of achter?

Groeten Georges
Re: Remmershuisje aan welke kant?
LS

Meerdere wagens met remmers (en remhokjes natuurlijk) werden op regelmatige afstand, dus om de paar wagens, afhankelijk van de gewichten van de andere wagens, geplaatst, maar als je oude foto's uit tijdperk I en II bekijkt kan je daar al veel informatie uit halen.
De remmershuisjes werden gebruikt ,voor de komst van de doorlopende treinluchtleidingen van Westinghouse en Knorr, om de trein te laten afremmen.
Ik heb als kind regelmatig gespeeld in deze remmershuisjes. (in de jaren 50) . Ik woonde in het havengebied van Rotterdam en liet regelmatig de luchtketels leeglopen. Enkel als je werd gesnapt, kreeg je wel op je faiie. De remmen vastzetten met het draaiwiel was eveneens een bezigheid van die Rotterdamse straatschoffies. Het was dus voor het NS personeel de andere dag, heel veel werk om de remmen weer te lossen en de luchtketels te vullen.


Groet Koos 
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Georges,

Voor of achter heeft met de richting te maken waarin de trein rijd.
Als de trein van A naar B rijd en het remmershuisje zit aan de kant van de loc dan zit hij voor.
Rijd de trein weer terug van B naar A en de loc zit aan de andere kant dan zit het remmershuisje achter.


Foto uit de wiki geleend, deze is van Rutger.

Als je de foto kijkt zie je het remmershuisje achter zitten.
Staat de loc aan de andere kant van de wagon dan zit het remmershuisje voor.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?

Hoi Georges,

Wagons worden/werden in principe niet gedraaid, dus het ligt er maar aan, aan welke kant de loc staat, als zo'n wagen - na het rangeren - weer in een trein gaat rijden. Ze kunnen dus op allebei de plaatsen zitten.

Grtz Tony
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Citaat van: robbie103 op maandag 13 februari 2017, 18:37:06
Naar mijn bescheiden mening werkten de remsignalen niet (alleen) op zicht, maar (vooral) op de (stoom)fluit... ;)

En hoe moet ik me dat voorstellen dan?  :?


En hobbelde de remmer dan van huisje naar huisje of...
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Op een trein waren destijds (voor de invoering van de doorgaande luchtrem) meerdere remmers aanwezig. Deze konden boven de trein doorkijken naar de locomotief en zo waarnemen of er geremd moest worden. Daarvoor gaf de machinist geluidssignalen, maar ook konden de remmers de seinpalen langs het spoor waarnemen.

Als remmer zat je dus de hele rit op dezelfde wagen. Pas op het eindstation (of waar de wagen afgekoppeld werd) ging ook de remmer van de betreffende wagon af.
Overigens zaten ook niet op alle wagens remmers (en remmershuisjes).

John
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Zaten de remmers dan de hele rit in die krappe rammelende hokken?
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Ja dus, het woord arbeidsomstandigheden bestond nog niet.

John
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Heren
Het Remmers huisje gelijk achter de lokomotief
De lok laat los en de wagens rijden van de rangeerheuvel af
En worden dan geremd door de laatste wagen met uitzicht op de trein

Groetjes
Peter R.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
@ Peter, hoezo?

Bij het rangeren worden andere methoden gehanteerd.
Remmershuisjes stammen uit de periode dat er geen doorgaande remleiding in de trein zat.

Soms zie je op wagens nog wel een platform met een handrem, maar dat is een vaststel-rem. Deze wordt normaal niet als rem gebruik bij rijdende treinen (of rangeerdelen).

Bij het rangeren met een rangeerheuvel, werd vroeger geremd met railremmen en remschoenen. Er zat NOOIT personeel op de losse wagen. Dat is namelijk verboden.
Tegenwoordig worden bij het heuvelen voornamelijk railremmen gebruikt.

John
Re: Remmershuisje aan welke kant?
 @citaat
Citaat van: nobody op maandag 13 februari 2017, 17:44:36
Tijdens rangeren is 't remmershuis onbemand.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Beste heren,

Waar een simpele vraag toch naar kan leiden. Ik heb in ieder geval veel geleerd en zal deze topic met veel belangstelling blijven volgen want een duidelijk antwoord op mijn vraag (voor of achter tov rijrichting) is er nog steeds niet.

Groeten Georges
Re: Remmershuisje aan welke kant?
 @citaat Maakt niet uit. Bron afbeelding ===> klik
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Hallo Wim,

Is wel op C-rail, dus model. :D
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Hallo Cor,
Nou en....
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Citaat van: Georges op dinsdag 14 februari 2017, 10:36:33
Beste heren,

Waar een simpele vraag toch naar kan leiden. Ik heb in ieder geval veel geleerd en zal deze topic met veel belangstelling blijven volgen want een duidelijk antwoord op mijn vraag (voor of achter tov rijrichting) is er nog steeds niet.

Groeten Georges

S
Ik denk dat het antwoord van Wim correct is
.Trouwens deze vraag is al in 2010 alhier gesteld,en ook bij onze vrienden van Benelux spoor.
Ik raad je aan , als je het naadje van de kous willen weten, eens teinformeren bjj het Utrechts archief, het spoorwegmuseum en bij de NS zelf..
We horen dan graag van je hoe het precies is geregeld.
Groet, Koos
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Koos dat ga ik zeker doen.

Groeten Georges
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Hier is het verlossende antwoord van het spoorwegmuseum:

Rijtuigen en goederenwagens zijn universeel ontworpen zodat ze beide kanten kunnen oprijden. Dus de locatie van het remmershuisje maakt niet uit, dat is afhankelijk van hoe de wagen in de trein geplaatst wordt.

Groeten Georges
Re: Remmershuisje aan welke kant?
LS.
Dat is mooi.Groet Koos
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Citaat van: Georges op dinsdag 14 februari 2017, 17:21:03
Hier is het verlossende antwoord van het spoorwegmuseum:
Groeten Georges

Wim gaf het al in #16  8o

Gr. Jan
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Citaat van: Georges op dinsdag 14 februari 2017, 17:21:03
Rijtuigen en goederenwagens zijn universeel ontworpen zodat ze beide kanten kunnen oprijden.
Het spoorwegmuseum is NL, en hun antwoord slaat dus op NL (en eventueel DE).

Anders wordt het als je naar Zwitserland kijkt.
Die Zwitsers bouwden vooral zogenaamde Sputnik. Dat waren losse wagons die in hoofdzaak achteraan de trein hingen.

CiteerDer Wagen lief grundsätzlich am Zugschluss
Ben vond destijds deze foto online:


CiteerSputnik-Wagen wurden auch für andere Zwecke adaptiert, beispielsweise als Kuppelwagen für die Überführung einzelner EW III mit Mittelpufferkupplung

En hoewel zo'n Sputnik zo was gebouwd dat het personeel 2 kanten op langs de trein kon kijken, hing het ding toch in hoofdzaak achter de trein, en bij het kop maken van een personentrein werd de Sputnik naar de andere kant (kop-staart) gerangeerd. Hij werd niet omgedraaid op een draaischijf, wat je, gezien de bouw, ook had kunnen verwachten.
Er bestonden wel zulke kleine draaischijven dat je er alleen een (goederen)wagon op kon keren. Maar dat gebeurde niet bij de Sputnik.

Sputniks in schaal H0 zijn gemaakt door Fleischmann, Liliput en Roco, maar niet door Marklin.

Even een paar draadjes erover op rij:
Sputnik SBB, BLS: rijdt een Sputnik een kant, of twee kanten uit
Heeft Marklin Sputnik van SBB uitgebracht?
Swiss Railia deel 10, bericht #35

Foto Sputnik:

Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Citaat van: robbie103 op zaterdag 15 april 2017, 11:50:31
Interessant, maar we hadden het hier over remmershuisjes. Overigens hadden de oosterburen ook zulke begeleidingswagens
Uit je link maak ik op dat het dan gaat om begeleiding zonder personeel. De functie van een remmershuisje is juist de speciale plek voor het personeel, dat volgens de ene wiki pagina soms doodvroor, en volgens de andere soms akelig verongelukte als het achteraan bungelende karretje in een ravijn werd weggeslingerd bij de later gebruikelijke hogere snelheden.

Het enige verschil tussen de remmershuisjes waarop Georges doelt en de Sputniks is of dat remmershuisje onderdeel uitmaakt van een bestaande wagon of de hele wagon vormt. In het gebruik ervan zit ook verschil. Remmershuisjes op goederenwagons kom je niet zo snel tegen in een personentrein, laat staan in een TEE.
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
De sputniks waar Jan naar verwijst zijn geen remmerswagens en ook niet bedoeld als vervangers van de remmershuisjes zoals bedoeld bij de vraagstelling.

De sputniks waren bedoeld om treinpersoneel (en met name de conducteur, ja ook op goederentreinen) te vervoeren. In Nederland hebben we deze als goederentreinbagagewagens gekend. Ook in Duitsland kwam je deze wagenvariant tegen.
In Amerika werd hiervoor de Caboose gebruikt. Ook hier kon de conducteur de trein overzien, vaak vanuit een verhoogde kabine.
In Duistsluid zijn als besparing (op treingewicht) in een aantal loks zogenaamde Kabinentender ingebouwd, waar de conducteur zijn werkplek moest vinden. (Heel succesvol was diet niet, ook omdat het erg krap was.)

Zover mij bekend zijn echte remmerswagens (brake-van) vooral gebruikt in Engeland en geliëerde landen, waar de doorgaande treinrem veel later dan op het vaste land werd ingevoerd. Ook in Europa verdween het actief gebruik van remmershuisjes met de komst van goede doorgaande remsystemen op de goederentreinen.

John
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Remmershuisje aan welke kant?
Bedankt voor j leerzame toelichting.  :thumbup: