Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin loks ombouwen naar 2-rail

Gestart door Lobomotion69 zondag 20 oktober 2024, 17:13:16

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Zoals een ieder ondertussen waarschijnlijk wel weet ben ik onlangs overgestapt op het 2 rail systeem en de nieuwe baan begint al aardig vorm te krijgen. Tevens heb ik onlangs enkele 2-rail loks aangeschaft. Naar ik heb ook nog enkele Märklin loks die ik dolgraag zou ombouwen naar 2-rail. Geen probleem zou je denken, TRIX is ook van Märklin en die hebben dezelfde modellen in het program. Mis dus, ze hebben wel dezelfde modellen en die hebben zelfs dezelfde bouwwijze. Maar... onderdelen voor de ombouw zijn niet leverbaar. Voor geen enkel model. Het gaat hier nu om de modellen BR86 (33961,30), V60 (37861), BR24 (36244) en BR78 (39787). De enige uitzondering is de V200, daarvan kan Trix complete draaistellen leveren maar die zijn behoorlijk aan de prijs. Dan komt de ombouw op meer dan €100,- en heb je nog steeds een faliekant verkeerd geluid in de lok. De V200 prototypes en eerste generatie waren uitgerust met Maybach dieselmotoren. Niet met een turbinemotor, welk geluid Märklin er in heeft gestopt. Grote fout van de firma.

Maar goed, afgezien daarvan wie heeft er suggesties of weet wegen om de genoemde vier loks om te bouwen naar 2-rail. Iedere suggestie is welkom.
Re: Märklin loks ombouwen naar 2-rail

Ik was lid van een vereniging (ca 1990) waar zowel met AC als DC werd gereden.
Daarom aantal 1200en en 1100 omgebouwd voor AC en DC.
Vierdeks schakelaar aan/aan ingebouwd, een zijde met elektronisch relais, andere kant twee diodes.
Kap loshalen, schakelaar omzetten, sleper wisselen, klaar.

Ombouw
let op bij metalen drijfstangen zullen die ook geïsoleerd moeten worden
Veldspoel vervangen door permanent magneet.
Niet-Tandwiel zijde wielen van de assen trekken. Uitboren voor standaard marklin busjes 229970.
Sleper vervangen door onderdeel 220420 (kort) of lang 222560  (Hamo slepers).

Hartelijk dank voor je bericht. Dat is nuttige informatie waar ik wat aan heb. Vraag mij dan af waarom Märklin service afdeling deze informatie niet kan verstrekken. Zal wel te veel moeite zijn. Helaas zijn de isolatiebussen weer eens niet leverbaar. Zal er nog eens een vriendelijke email aan wagen.

Twee jaar geleden heb ik alo afscheid genomen van alle veldspoelen. Wat betreft de drijfstangen, alle om te bouwen loks hebben die, ja. Dank voor de waarschuwing, zal er op letten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die tip over drijfstangen isoleren is een hele goede :thumbup: ; een logisch probleem dat toch makkelijk vergeten wordt denk ik!
V60 : drijfstangen zitten niet aan het frame, dus geen probleem met isoleren

voor isolaties : zoek ook eens op E252210 Isolierbuchse

Dank je, dat scheelt weer iets.
Heb eens nagemeten welke as diameter de wielen hebben. Kan niet exact op de as meten, dan moet ik de lok open maken, maar ik schat 3mm. En de voorloopassen zijn circa 2,5mm. Zijn daar ook isolatiebussen voor te verkrijgen?
geen ervaring met voorloopassen, alleen 1100/1200
il weet niet of je over een draaibank kan beschikken, uit nylon zelf draaien is ook een optie

BLIJ dat ik analoog RIJ

poeh, da's nogal een precieze operatie om locwieltjes uit te boren en te voorzien van nylon busjes 8o . Moet je wel echt het juiste gereedschap voor hebben, anders heb je reële kans dat de wieltjes gaan slingeren of hobbelen lijkt me.

Ik heb een minidraaibankje maar dan nog het geschikte materiaal verkrijgen. Heb weinig tot geen ervaring met nylon bewerken en geen idee waar het te verkrijgen zou zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: jeroen62 op maandag 21 oktober 2024, 11:03:22V60 : drijfstangen zitten niet aan het frame, dus geen probleem met isoleren
Het gaat hier uiteraard niet om E-locs met drijfstangen ;) en ook niet over stoomloc's waarbij de drijfstangen in kunststof schuiven/gemonteerd zijn. Los daarvan zijn er nog zat loc's waarbij het drijfwerk in het metaal van het frame schuiven/bevestigd zijn en zie dat maar weer eens te isoleren.

De locs die ik tot nu toe gecontroleerd heb zijn met één schroefje aan het frame bevestigd en verder schuift alles in een plastic blok. Dat zal geen kunststuk zijn om het te isoleren, toch.
Henk

Al mijn stoomloks stammen nog uit de jaren 80/90, met metalen cilinderblokken. Ombouw AC > DC niet nodig, ik houdt t nu op AC. Omgekeerd is makkelijker (DC>AC).
Als je zeker bent van plastic cilinders lijkt isoleren van een schroefje mij verder ook geen groot probleem.
Is het geen optie om je Märklin locs te verkopen en de Trix varianten te kopen?

Koen

Het is alweer vele weken geleden dat ik enkele bijna nieuwe locs in het verkoophoekje heb gezet. Nul reactie op gekregen. Geen bod, geen belangstelling, niks. Verkopen? Aan wie dan?
Dan waren ze te duur zeker  :P

Maar zonder gekheid: wat ga je met deze stap uitgeven aan extra onderdelen en werk om ze DC te maken? En rijden ze dan goed?
Als je daarvoor bijvoorbeeld 50 euro kwijt bent. Dan kan je de loc ook verkopen voor 100 euro en een vergelijkbare loc van Trix/Roco/... terugkopen voor 150. Ben je evenveel geld kwijt en weet je zeker dat die goed DC is.

Koen
Henk,

Kon je helemaal geen losse wielen kopen?
Of trix geisoleerde wiel stellen?

En dan over persen?

Weet zo niet of bij trix de onderbreking in de wiel zit zoals bij wagons wel het geval.

Heb er zelf ook wel eens over na gedacht, en dacht net als jouw om dan trix onderdelen over te zetten.

Ik doe dit wel bij wagons van trix waar ik de marklin wielstellen voor bestel. (ivm extra wagons met niet gelijke nummers)
De wielstellen bewaar ik dan in het doosje.

Niet dat ik overstap naar 2-rail, maar aangezien dat trix nu ook van marklin is met vergelijkbare modellen heb ik daar ook wel eens stiekum over na gedacht.
Niet dat ik 3 rail minder vind, maar qua scenery blijft 2 rail spoor er net iets echter uit zien zonder de pico's

En trix is nu gewoon marklin, zelfde modellen, zelfde wagons(met andere nummers)

Voor de 3 rail locs,   bij geen haast.... zou ze zelf in de vitrine zetten tot er een goed bod is.
Ebay e.d. af en toe proberen.
Sommige locs die ik op mijn wensen lijstje heb staan worden soms voor meer verkocht dan de nieuw waarde.
Zelfde bij veilingen..........................................Die laatste seconden steeds........ 8o 8o

Dus er is hoop bij verkoop 8o

Niets, geen losse wielen, geen wielstellen, geen wielslepers. Helemaal niets. En wanneer je daarover een mail stuurt naar de service afdeling krijg je geen antwoord. Ook helemaal niets.
Marktleider noemt die firma zich en hun klanten zijn de grote lijders.
@citaat Misschien kennen ze je van dit forum en willen ze je geen antwoord meer geven. :D
Dit is het summum van wishful thinking, geloven dat Märklin hier mee leest...
Oke' 

Dat is zeer jammer.
Was ervan uit gegaan dat ze de gietstukken zowel voor marklin als voor trix gebruikten.
Zelfde as diameters e.d. zelfde gietstukken.
Leek mij logisch, want dan kun je in de fabriek bij de ene ac assen monteren en bij de andere dc in de zelfde gietstuk.

Dan zou je verwachten dat bij de trix onderdelenlijst je de assen en wielen ook los kunt kopen voor reparatie.
Of het moet al om een ouder model gaan waar geen onderdelen meer voor worden gemaakt.

Heb je al geprobeerd om marklin te schrijven en je de loc ter reparatie van ac naar dc wilt hebben?
Misschien de Marklin Nederlandse reparatie afdeling even mailen?

Denk dat het je in 1e instantie puur gaat om de geisoleerde as indeling en de stroomafnemers.
Om dit nou allemaal zelf af te draaien en kunststof bussen plaatsen is een hoop werk en lukt niet zonder speciaal gereedschap. ( klein draai bankje)

De assen bij dc zijn toch net zo geisoleerd als bij trix wagons met een kunststof inserts in de velg?

Maar zoals genoemd, vraag ik mij wel af wat goedkoper is tussen ombouw en verkoop/dc koop.

Ik waardeer je lef hierin.
Zelf durf ik dit nog niet aan want heb te veel marklin loks van delta en jonger, types waar je 123 niet meer aan onderdelen kunt komen bijvoorbeeld.
Laat staan geisoleerde assen of monteerbare stroom afnemers.

Aan de andere kant, nu trix de 2-rail variant is geworden van marklin, en ik ben nu eenmaal een vanaf jeugd "marklin-fan", is de keus voor trix in 2-rail wel aantrekkelijk geworden.
Als ik nu overnieuw zou beginnen, dan zou ik voor trix gaan.
Dat is nu gewoon marklin zonder de midden rail.

Zonder gekheid,  ik zou de 3-rail loks, mits je die niet kunt om laten bouwen bewaren en af en toe op internet zetten tot je wel een goed bod krijgt.

Zou ze op ebay zetten of op een veiling site met een vanaf bieding.
Meeste kans op een goed bod.

Zo even uit de lucht gegrepen,  Afnemers en wielen van andere leveranciers?????  Er zijn nu meerdere leveranciers die zowel 2 als 3 rail in 1 lokmodel aanbieden. 
Fleishmann onderdelen?  (geen idee of de asdiameter overeen komt)
De assen/wielen zijn de grootste uitdaging,  afnemers zou je eventueel kunnen maken van een stroom onderbrekende plaatje kunststof en een koperen veertje.

Voor je v200
Een andere lege decoder steken, dan het gewenste geluid programmeren.
mfx of esu
In de sample lijst kun je wel horen of er een geluid tussen zit wat je aan staat.

Ik heb een paar Marklin BR 193,  vrij nieuw. Ik ga zelf ook maar 2 rail toe en heb even bij de Trix variant gekeken, de wielen zijn niet los te krijgen, wel het hele aandrijf gedeelte, zowel voor als achter. 40 euro per stuk. Das 80 euro per loc. 

Beter om inderdaad het 3 rail spul te verkopen, en dan 2 rail terug kopen.

Als je nou alleen de wielen zou kunnen aanschaffen zo dat wel schelen.
Om deze reden heb ik m'n meestal Marklin spullen verkocht toen ik ben overgestapt. Piko is een eitje m.b.t. ombouw. Roco vaak al wat lastiger omdat onderdelen soms wat slechter leverbaar zijn. Marklin was geen doen want niks was leverbaar of achterlijk duur. Dan kom je soms duurder uit dan een nieuwe lok kopen. 
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 25 oktober 2024, 18:45:03Niets, geen losse wielen, geen wielstellen, geen wielslepers. Helemaal niets. En wanneer je daarover een mail stuurt naar de service afdeling krijg je geen antwoord. Ook helemaal niets.
Marktleider noemt die firma zich en hun klanten zijn de grote lijders.
Dat is niet modelspoorfabrikant of Märklin eigen; elke andere fabrikant van welk product dan ook is spaarzaam in het leveren van vooral product specifieke onderdelen, zeker als het product al enkele jaren geleden werd uitgebracht. Märklin is al een aantal jaren geleden gestopt met leveren van model specifieke onderdelen, zoals losse wielstellen, kappen van modellen etc. En om het bedrijf dan meteen af te doen als slecht is wel heel makkelijk. Vroeger werden modellen decennia lang geproduceerd en was het aanbod van modellen beperkt. Tegenwoorden brengen ze per jaar meer modellen uit als vroege in tien jaar en om dan voor al die modellen alle onderdelen als "spare" bij te houden is logistiek bewerkelijk en vooral kostbaar, want alles wat lang op de plank ligt is verliesgevend. Kwestie van een beetje logisch nadenken.
@citaat Er worden met auto's niet zo vaak nieuwe modellen op de markt gebracht, maar stel dat de autofabrikanten hetzelfde principe er op na hielden. 

Forum Moderator

Hoi Martin,

In auto-onderdelen zit een wereldwijde handel en daar wordt goed aan verdient.
Onderdelenen die voor het herstel van schadeauto's worden gebruikt, worden vaak door de de verzekering betaald.
En voor onderdelen voor restauratiedoeleinden, van bijvoorbeeld oldtimers worden vaak door andere fabrikanten gefabriceerd.
Ik denk niet dat je dit met modelspoortreintjes kunt vergelijken.
Ik wil niks goedpraten, maar ik vrees dat dit de realiteit is.

Onlangs kwam mijn zwager aanzetten met een kapotte Philips laseronthaarder.
Die dingen kosten gauw €500,- en de Li-ion batterij was dood, maar werd mooi niet door Philips als onderdeel geleverd en ik via Aliexpres een vervangende accu besteld.
Het ledlampje in mijn nog niet zo oude microgolfoven was kapot gegaan en ik had met veel moeite een ledlamp gevonden dat, na een kleine aanpassing paste.
Van mijn scheerapparaat is de folie van de de waterdichte behuizing gescheurd; nergens leverbaar.
Ik weet dat het niet hetzelfde is, en niet te vergelijken. 

Ik wil aan geven hoe belachelijk het eigenlijk is dat er geen reserve onderdelen te krijgen zijn.

En niet alleen voor modeltreinen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Als jullie nou eens gewoon een eigen modeltrein fabriek beginnen, dan zijn al jullie problemen opgelost of ingeruild tegen één grote: een financiële bodemloze put.

Groet, Anne W

Dat kun je niet helemaal vergelijken. Voor heel veel producten, oa auto's, motorfietsen en ook witgoed, is er wetgeving binnen de Eu die zegt dat onderdelen tot tien jaar na einde productie nog beschikbaar moeten zijn.. Helaas geldt dat niet voor speelgoed. Daarom noemt Märklin zich ook speelgoedfabrikant.

@citaat  @citaat
Je doet nu net alsof een modeltrein- / speelgoed fabrikant geen winst kan maken. Dat is gewoon grote onzin, er zijn er genoeg die een goede winst maken. Zelfs een F1 racing team kan tegenwoordig winst maken.

Maar als je nu eens je ogen open doet en met frisse blik de realiteit om je heen bekijkt dan zul je vaststellen dat steeds meer drie railers de puko's vaarwel zeggen. En hoe zou dat dan wel komen?
:offtopic:
Flyerman,

De auto fabrikant zelf levert ook niet elk paneel of velg nadat de voorraad op raakt.
Kan het weten want, is een andere hobby van mij.
Alleen is er vaak wel een soort van aftermarket die daar bij voldoende vraag op in springt bij de gewildere modellen.
Valt mij de laatste jaren op dat er steeds sneller modellen worden gewijzigd om maar weer in de smaak te vallen.

Marklin werkt bij mijn weten net als auto fabrikanten wat ook logisch is.
Een nieuw model met de daarbij een voorraad spares, daarna worden de mallen e.d. aangepast voor een nieuw model.
Niet meer dan logisch.

Had zelf gehoopt dat ze bijvoorbeeld nog de standaard diameters wielen wel konden leveren.
Als dat niet zo is dan zou een 3d printer en een mini draaibank uitkomst kunnen bieden mocht ik ooit ook overstappen.

Je zou in principe de kunststof inserts kunnen 3d printen en deze op een krimppassing kunnen uitdraaien in de wielstel.
Een dun kunststof pijpje tussen de velg en de as zou al voldoende zijn.
Zelfde als de 2 rail wagons, hierin zit een kunststof insert ingeperst/gelijmd.
Dit zijn zoals ik zie gewoon een soort buisjes met een flens, wat je met een 3d printer zou moeten kunnen maken.

Uit boren met een boormachine kun je vergeten, heb dit geprobeerd met giet aluminium wielen van een metalen rc tank.
Bijv om afgedichte lagers in te bouwen.
Het is zo goed als onmogelijk om met een boormachine dit te centreren.
Ben hiermee even tussendoor bezig " 1/16 rc tank modellen"  om mijn airbrusch techniek weer op te frissen, voor ik dit toepas op modelspoor.  
Vandaar.
Wat weer van pas kwam met de onlangs gekochte artitec wagon met messing etch delen.............. 8o

Dus vandaar ook in mijn opmerking over een mini draaibankje.
Zag dit toevallig op het net voorbij komen en leek mij wel handig, want in een gewone draaibank is het spul wat te klein.

De keuze is een afweging in wat degene wil en of wil uitgeven.

Opties:
Verkopen en een nieuwe kopen in 2 rail.
Vitrine model. ( Is het model als speeltrein, of als " investering" als het om een speciaal uitgegeven of gewild model gaat.)
Ombouwen met de nodige kosten aan materieel/materiaal. (wiel afdraaien en 3d inserts printen)
Of bij 3rail blijven ;)

Allemaal dingen om over na te denken,  wat dan ook de reden is waarom ik nog niet ben overgestapt.
Ik zou mijn locs ook niet met verlies willen verkopen.
Dan doe ik ze liever in de vitrine.

doe maar een treintje

CiteerMaar als je nu eens je ogen open doet en met frisse blik de realiteit om je heen bekijkt dan zul je vaststellen dat steeds meer drie railers de puko's vaarwel zeggen. En hoe zou dat dan wel komen?
Henk is dat een wens van je of kan je dat ook feitelijk onderbouwen, want ik ben best wel benieuwd naar de uitkomst. B) 
Forum Moderator

Heren graag verder on-topic.
CiteerJe doet nu net alsof een modeltrein- / speelgoed fabrikant geen winst kan maken. Dat is gewoon grote onzin, er zijn er genoeg die een goede winst maken. Zelfs een F1 racing team kan tegenwoordig winst maken.

Maar als je nu eens je ogen open doet en met frisse blik de realiteit om je heen bekijkt dan zul je vaststellen dat steeds meer drie railers de puko's vaarwel zeggen. En hoe zou dat dan wel komen?

Dit zou voor mij alleen een esthetische dingetje zijn qua scenery en echtheid op schaal kunnen nabootsen.
Alhoewel ze niet zozeer opvallen bij de rechte k-rails in tegenstelling tot wissels wat mij soms wel eens stoort.

Marklin bied nu ook 2 rail aan, dat was er toen niet toen ik voor marklin koos.
Trix is Marklin zonder de pico's,  Dat zal voor mij als ik ooit de keus maak om overnieuw te beginnen een optie kunnen zijn.

Niet omdat ik Marklin slecht vind, helemaal niet,  anders was ik niet +- 35 jaar bij hetzelfde merk gebleven. (was toen marklin of fleischmann)

Even aanvullen over je opmerking m.b.t. geluidsfragmenten in een van je locs.
Dat blijft nog wel even een dingetje in zowel modeltrein, rc auto's, rc tanks, games etc etc etc.
Merk bij deze dat de geluidsfragmenten later dan worden ge-update omdat ze achteraf niet blijken te kloppen.

Ligt er aan denk ik in wat voor model het gaat "speciaal" of "std" en de tijd en energie die men erin wil steken om het periode correct te fabriceren.
Onderzoek naar het werkelijke voorbeeld en dan de geluidfragmenten opnemen kost tijd en geld wat men niet in elk model wil steken.
Daarnaast moet het modelvoorbeeld ook nog eens origineel zijn, anders klopt het nog niet helemaal.

Heel bekend in de modelbouw wereld is de bovington tiger 1, (heeft als restauratie de 2e versie maybach ingebouwd gekregen)  als men dit niet weet verkoopt men dit als origineel kloppend geluidfragment................ 8o
Wat dus ook gebeurt is.......... :-( :-)

Heeft Esu wel de correcte geluidsfragmenten?
Anders zou je deze kunnen inbouwen.

Gebruik zelf zowel esu locsound als msd3,  net welke mij de geluidsfragmenten geeft die ik zoek.

doe maar een treintje

CiteerHeren graag verder on-topic.
dit is wel een hele snelle en overdadige interventie  :(
Weer on topic

Ik heb inmiddels redelijk veel locomotieven omgebouwd van drie rail naar twee rail.
Meeste ombouw zijn meer gedaan om emotionele redenen (loc's die ik van mijn ouders heb gekregen in mijn jeugd (vanaf 1970 dus)). Veel oude loc's kan je beter verkopen/weggeven/vitrine zetten etc.. Economisch niet te verantwoorden. Verkoop van ouder Märklin spul is zeer moeizaam. Maar goed ik heb toch een aantal modellen om niet economische reden omgebouwd.

Echter ik heb het wel gedaan. En er sommige loc's gaan super makkelijk en andere zijn super lastig. Ik heb ook nog een extra eis als ik er toch andere wielen onderzet, namelijk dat ik rp25 code 110 wielen er onder wil zetten (met uiteraard uitzonderingen). Die doen het goed op code 75 rails. Ik gebruik zelf de rails van weinert (Mein Glies)https://weinert-modellbau.de/images/html5/mein-gleis-flyer-2022/index.html#issue/1 Peco levert ook mooie rails.

In het algemeen heb ik de volgende methode toegepast.
1) Sommige locs hebben als tweerail wielen. Sleper er onderuit halen en opzoeken welke "zij-sleper" voor de trix variant gebruikt wordt. Ik heb zelfs een model gehad die al zijslepers had voor de "massa" en alleen de draadjes moest los solderen (beide kanten waren verbonden) om vervolgens deze links en rechts van de decoder vast te maken. Let wel op dat je de sper maat aanpast van de wielen anders ontsporen ze te veel.  En dan heb je wel NEM maat wielen. Maar die doen het ook goed op Weinert rails.

2) Voor de (grote) stoomlocs laat ik nieuwe wielen er onder zetten. De stoomloc's zijn over het algemeen nog geen 5-20 jaar oud en zijn wel de moeite waard. Dit is NIET goedkoop!! Maar wel zo super mooi. Flinter dunne spaken, kleine flensen.... De zijslepers kan je op redelijk goed verkrijgen voor de tenders. Helaas zijn alle decoders wel gedateerd. Ze doen het wel, vaak alleen MM2 of MFX (geen DCC). Met een Intellibox of andere aansturing geen probleem om meerdere protocollen op de baan te zetten. Maar als je deze oudere decoders vergelijkt (met dip switches) met wat je op de nieuwere decoders kan instellen. Ik ken de MsD3 decoders van Märklin/Trix onvoldoende om hier een oordeel over te geven. Zelf probeer ik te standaardiseren op ESU decoders. Die ken ik vrij goed en werken perfect (voor mij). Ik heb al gemerkt dat je deze decoders al zijn ze 21 pins niet altijd zomaar op de printjes van Märklin kan zetten (fysiek wel natuurlijk). Dat betreft blijft het een mysterie voor mij waarom ze zoveel verschillende printjes hebben ontworpen ipv standaardiseren. Maar ik zal deze wel aanbieden aan de liefhebbers (die van 2rail naar 3 rail gaan :-) :-) ) op de softsinus printjes na uiteraard.

Of dit economisch verantwoord is discutabel. In die zin dat ik waarschijnlijk ook bij een twee rail loc met mooie wielen zou uitrusten. Dus die kosten ben ik toch kwijt.

3)De modern locomotieven kan je de plastic onderkantjes uit wippen. De as met de twee wielen kan je zo eruit halen. Kan je rustig een (of beide) wiel los halen en vervangen voor een met isolatie bus.

Asjes van zijn vaak 2mm of 2,6 mm (uiteraard ook dikkere). Dus let op als je wielen van een andere fabrikant besteld. Bij stoomlocs (en bv V60 ook) moet je opletten dat je het aandrijf stel netjes "kwarteert" . Dat wil zeggen de aansluiting van de aandrijfstangen dienen 90 graden verschoven te zijn tussen links en rechts. Dit luistert soms erg nauw, en soms ook weer niet. Ook hier zijn weer vele hulpstukken voor. In het algemeen is een k... klus.

4) Dan heb je nog alle loc's zoals de oude E10, Serie 206 (belgische Nohab) etc..  Die vallen denk ik wel emotionele ombouwen. Maar deze zijn vaak ook een stuk goedkoper. Daar zit een block op met wielen waarvan de assen door het blok gaan. Soms kan je deze wielen in de twee rail variant kopen. Dan moet je ze met een "pully trekker" er af halen en dan weer NEM of RP25 wielen (met aan één zijde isolatie bussen) er op persen. Dit persen moet netjes gebeuren!!! Daarvoor heb je duur en duurder gereedschap in de handel. Ik heb mijn spullen bij Fohrmann gekocht.
https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0.html
https://www.fohrmann.com/de/abzieher-fuer-raeder-spur-h0-bis-35-mm-oe.html
Deze firma heeft ook ruimers, isolatie bussen boortjes in alle maten etc... Echt mooi spul, maar er zijn vast andere firma's die het ook verkopen.

Een stukje advies van mijn kant. Let op met de oudere wielen van Märklin. Die hebben flensen die zeer groot zijn en ik denk zelfs buiten de NEM norm vallen. Pizzasnijders worden die ook wel genoemd. Vervang deze wielen. Ook het afdraaien van de flens blijft behelpen. De harde laag is er af etc... Als je toch die moeite er in stopt regel dan wat mooie wielen.

Soms moet je de keuze maken, ga ik toch weer voor spaakwielen (v60) of smokkel je een beetje en zet ik er dichte wielen onder. Ik weet het niet meer zeker, maar bijvoorbeeld de NS1700 heeft spaakwielen (als ik het verkeerd heb dan is het een andere loc). Maar dat zie je niet. Het is dan wel (financieel) aantrekkelijk om te kijken of je gewone dichte wielen ipv spaakwielen eronder wil zetten.

Zijslepers zijn redelijk verkrijgbaar maar zeker niet alle. Als regel hoe recente de loc uitgebracht is des de groter de kans dat er een zijlsleper voor verkrijgbaar is. Dit is een hele puzzel. Soms zijn de onderstellen toch iets anders dan Trix onderstellen. Kijk goed naar de "opgeblazen views" van Märklin en Trix. En dan nog ga je af en toe de fout in. Foto's van de loc's op veilingsites helpen vaak ook. Dan weet je hoe ze er uit zien. Kijk ook bij andere fabricaten want mijn ervaring op dit moment dat ik meer reserve materiaal van andere fabrikanten kan krijgen dan van Märklin. En dat is echt anders geweest (ik zal het woord "vroeger" maar niet gebruiken). Als je dus een mooie zijsleper van een andere fabrikant ziet dan kan je met een beetje knutselen die vaak ook gebruiken. Ik heb twee krokodillen waarvan ik graag de zijslepers van Trix wil hebben. Die hebben ze op de moderne variant van Trix. Echter, ondanks dat ik al 30 insider lid ben, weigeren ze mij twee exemplaren op te sturen (waarvoor ik uiteraard wil betalen). Ik weet dat ze niet passen en ik er aan moet knutselen, maar dat is mijn risico. 

Je hebt het niet over je wagons gehad. Ook hier kan je meestal van de fabrikant 2rail wielen voor krijgen. Ik koop mijn wielen vaak bij https://www.modellbahnradsatz.de/h0-gs-dc/passend-fuer-maerklin-dc/
Maar dat komt op dat ik liefst rp25 code 110 wil hebben. Let wel op er zijn twee type assen voor wagons, "spits" en "Zapfen" assen. De een is een taps toelopende as en de ander is een as die zich een beetje verjonkt (kleinere diameter wordt).

In mijn jeugd heb ik mijn 2rail vriendjes altijd uitgelachen omdat het allemaal niet reedt (poets op de rails) of niet realistisch uitziet, maar dat is compleet anders tegenwoordig. De keuze kwaliteit op de 2rail markt is enorm toegenomen. Ook de opties bij andere fabrikanten zoals bijvoorbeeld met of zonder decoder/geluid dezelfde loc kopen.

Ik kan me voorstellen, dat dit warrige bericht vragen oproept. Stel ze vooral. Mag ook per PM

Louis

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 oktober 2024, 17:13:16Dan komt de ombouw op meer dan €100,- en heb je nog steeds een faliekant verkeerd geluid in de lok. De V200 prototypes en eerste generatie waren uitgerust met Maybach dieselmotoren. Niet met een turbinemotor, welk geluid Märklin er in heeft gestopt. Grote fout van de firma.

Dit is onzin, want ik heb best veel V200 modellen die allemaal starten met twee motoren (tenminste als er al geluid inzit), en als jij er dan eentje hebt met een turbinemotor heb je dus eentje met een verkeerde decoder.
De Turbine..... tja als je die hoort, zit ie toch echt in een verkeerde lok, want die hoort in een BR219 te zitten, die heeft een gasturbine motor althans het geluid ervan aan boord.
Dat ligt dus niet aan Märklin, maar aan degene die jouw V200 heeft "omgebouwd" en dan waarschijnlijk niet goed heeft geprogrammeerd.
Bovendien bij de oudere decoders moet je dipswitches aanzetten om het starten van twee motoren te willen horen, of je laat ze uit staan en hoor je maar 1 motor, maar zeker geen turbine type.

Die onzin is dus een originele lok met origineel vanaf fabriek ingebouwde geluidsdecoder met een "origineel" turbinegeluid. En is dus een faliekant verkeerd Märklin product. Controleer de feiten en zuig niks uit je duim! Daar wordt het niet beter van.
Inmiddels heb ik een Piko V200 die wel het juiste geluid aan boord heeft.
Faliekant verkeerde lok omdat het geluid wat minder is? Dramaqueen wel jij :D
Zet er gewoon ander geluid in als het niet bevalt.
En een lok op geluid beoordelen terwijl alle HO loks piepen als muisjes is , zacht uitgedrukt, van den zotte.

Bart

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Kunnen wij het geluid ook een keer horen? Maybach waren de eerste snellopende diesels ter wereld en hadden nog nogal fysiek grote uitlaatgasturbines?

Groet, Anne W
Er is een hele goede reden dat Marklin niet meer de voorraden heeft zoals vroeger, een voorraad kost geld zeker in de huidige tijd. Het onderdeel kost geld maar ook de hal om ze op te slaan en om de hal te verwarmen.
Voor auto's is het heel simpel door EU wetgeving is een fabrikant verplicht minimaal 10 jaar onderdelen te kunnen leveren.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.