Weer on topic
Ik heb inmiddels redelijk veel locomotieven omgebouwd van drie rail naar twee rail.
Meeste ombouw zijn meer gedaan om emotionele redenen (loc's die ik van mijn ouders heb gekregen in mijn jeugd (vanaf 1970 dus)). Veel oude loc's kan je beter verkopen/weggeven/vitrine zetten etc.. Economisch niet te verantwoorden. Verkoop van ouder Märklin spul is zeer moeizaam. Maar goed ik heb toch een aantal modellen om niet economische reden omgebouwd.
Echter ik heb het wel gedaan. En er sommige loc's gaan super makkelijk en andere zijn super lastig. Ik heb ook nog een extra eis als ik er toch andere wielen onderzet, namelijk dat ik rp25 code 110 wielen er onder wil zetten (met uiteraard uitzonderingen). Die doen het goed op code 75 rails. Ik gebruik zelf de rails van weinert (Mein Glies)
https://weinert-modellbau.de/images/html5/mein-gleis-flyer-2022/index.html#issue/1 Peco levert ook mooie rails.
In het algemeen heb ik de volgende methode toegepast.
1) Sommige locs hebben als tweerail wielen. Sleper er onderuit halen en opzoeken welke "zij-sleper" voor de trix variant gebruikt wordt. Ik heb zelfs een model gehad die al zijslepers had voor de "massa" en alleen de draadjes moest los solderen (beide kanten waren verbonden) om vervolgens deze links en rechts van de decoder vast te maken. Let wel op dat je de sper maat aanpast van de wielen anders ontsporen ze te veel. En dan heb je wel NEM maat wielen. Maar die doen het ook goed op Weinert rails.
2) Voor de (grote) stoomlocs laat ik nieuwe wielen er onder zetten. De stoomloc's zijn over het algemeen nog geen 5-20 jaar oud en zijn wel de moeite waard. Dit is NIET goedkoop!! Maar wel zo super mooi. Flinter dunne spaken, kleine flensen.... De zijslepers kan je op redelijk goed verkrijgen voor de tenders. Helaas zijn alle decoders wel gedateerd. Ze doen het wel, vaak alleen MM2 of MFX (geen DCC). Met een Intellibox of andere aansturing geen probleem om meerdere protocollen op de baan te zetten. Maar als je deze oudere decoders vergelijkt (met dip switches) met wat je op de nieuwere decoders kan instellen. Ik ken de MsD3 decoders van Märklin/Trix onvoldoende om hier een oordeel over te geven. Zelf probeer ik te standaardiseren op ESU decoders. Die ken ik vrij goed en werken perfect (voor mij). Ik heb al gemerkt dat je deze decoders al zijn ze 21 pins niet altijd zomaar op de printjes van Märklin kan zetten (fysiek wel natuurlijk). Dat betreft blijft het een mysterie voor mij waarom ze zoveel verschillende printjes hebben ontworpen ipv standaardiseren. Maar ik zal deze wel aanbieden aan de liefhebbers (die van 2rail naar 3 rail gaan

) op de softsinus printjes na uiteraard.
Of dit economisch verantwoord is discutabel. In die zin dat ik waarschijnlijk ook bij een twee rail loc met mooie wielen zou uitrusten. Dus die kosten ben ik toch kwijt.
3)De modern locomotieven kan je de plastic onderkantjes uit wippen. De as met de twee wielen kan je zo eruit halen. Kan je rustig een (of beide) wiel los halen en vervangen voor een met isolatie bus.
Asjes van zijn vaak 2mm of 2,6 mm (uiteraard ook dikkere). Dus let op als je wielen van een andere fabrikant besteld. Bij stoomlocs (en bv V60 ook) moet je opletten dat je het aandrijf stel netjes "kwarteert" . Dat wil zeggen de aansluiting van de aandrijfstangen dienen 90 graden verschoven te zijn tussen links en rechts. Dit luistert soms erg nauw, en soms ook weer niet. Ook hier zijn weer vele hulpstukken voor. In het algemeen is een k... klus.
4) Dan heb je nog alle loc's zoals de oude E10, Serie 206 (belgische Nohab) etc.. Die vallen denk ik wel emotionele ombouwen. Maar deze zijn vaak ook een stuk goedkoper. Daar zit een block op met wielen waarvan de assen door het blok gaan. Soms kan je deze wielen in de twee rail variant kopen. Dan moet je ze met een "pully trekker" er af halen en dan weer NEM of RP25 wielen (met aan één zijde isolatie bussen) er op persen. Dit persen moet netjes gebeuren!!! Daarvoor heb je duur en duurder gereedschap in de handel. Ik heb mijn spullen bij Fohrmann gekocht.
https://www.fohrmann.com/de/radsatz-richtgeraet-fuer-modellbahn-spur-h0.htmlhttps://www.fohrmann.com/de/abzieher-fuer-raeder-spur-h0-bis-35-mm-oe.htmlDeze firma heeft ook ruimers, isolatie bussen boortjes in alle maten etc... Echt mooi spul, maar er zijn vast andere firma's die het ook verkopen.
Een stukje advies van mijn kant. Let op met de oudere wielen van Märklin. Die hebben flensen die zeer groot zijn en ik denk zelfs buiten de NEM norm vallen. Pizzasnijders worden die ook wel genoemd. Vervang deze wielen. Ook het afdraaien van de flens blijft behelpen. De harde laag is er af etc... Als je toch die moeite er in stopt regel dan wat mooie wielen.
Soms moet je de keuze maken, ga ik toch weer voor spaakwielen (v60) of smokkel je een beetje en zet ik er dichte wielen onder. Ik weet het niet meer zeker, maar bijvoorbeeld de NS1700 heeft spaakwielen (als ik het verkeerd heb dan is het een andere loc). Maar dat zie je niet. Het is dan wel (financieel) aantrekkelijk om te kijken of je gewone dichte wielen ipv spaakwielen eronder wil zetten.
Zijslepers zijn redelijk verkrijgbaar maar zeker niet alle. Als regel hoe recente de loc uitgebracht is des de groter de kans dat er een zijlsleper voor verkrijgbaar is. Dit is een hele puzzel. Soms zijn de onderstellen toch iets anders dan Trix onderstellen. Kijk goed naar de "opgeblazen views" van Märklin en Trix. En dan nog ga je af en toe de fout in. Foto's van de loc's op veilingsites helpen vaak ook. Dan weet je hoe ze er uit zien. Kijk ook bij andere fabricaten want mijn ervaring op dit moment dat ik meer reserve materiaal van andere fabrikanten kan krijgen dan van Märklin. En dat is echt anders geweest (ik zal het woord "vroeger" maar niet gebruiken). Als je dus een mooie zijsleper van een andere fabrikant ziet dan kan je met een beetje knutselen die vaak ook gebruiken. Ik heb twee krokodillen waarvan ik graag de zijslepers van Trix wil hebben. Die hebben ze op de moderne variant van Trix. Echter, ondanks dat ik al 30 insider lid ben, weigeren ze mij twee exemplaren op te sturen (waarvoor ik uiteraard wil betalen). Ik weet dat ze niet passen en ik er aan moet knutselen, maar dat is mijn risico.
Je hebt het niet over je wagons gehad. Ook hier kan je meestal van de fabrikant 2rail wielen voor krijgen. Ik koop mijn wielen vaak bij
https://www.modellbahnradsatz.de/h0-gs-dc/passend-fuer-maerklin-dc/Maar dat komt op dat ik liefst rp25 code 110 wil hebben. Let wel op er zijn twee type assen voor wagons, "spits" en "Zapfen" assen. De een is een taps toelopende as en de ander is een as die zich een beetje verjonkt (kleinere diameter wordt).
In mijn jeugd heb ik mijn 2rail vriendjes altijd uitgelachen omdat het allemaal niet reedt (poets op de rails) of niet realistisch uitziet, maar dat is compleet anders tegenwoordig. De keuze kwaliteit op de 2rail markt is enorm toegenomen. Ook de opties bij andere fabrikanten zoals bijvoorbeeld met of zonder decoder/geluid dezelfde loc kopen.
Ik kan me voorstellen, dat dit warrige bericht vragen oproept. Stel ze vooral. Mag ook per PM
Louis