Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Timer willekeurig aan/uit - Toevalschakeling (gevonden!)

Gestart door Treinengek Junior zondag 27 juli 2014, 16:10:49

Vooral voor de technische kant.

Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een schakeling die het mogelijk maakt een relais of bijvoorbeeld een Faller stroboscoop (180711) rechtstreeks aan te sturen.
Op willekeurige tijdstippen zou de uitgang moeten aan gaan, ongeveer 4 sec. (Dit mag ook variëren.)

Ik denk dat voor veel forumleden dit een handige schakeling zou zijn, het heeft veel toepassingen op een modelbaan. (Figuren van Viessmann aansturen bijvoorbeeld, stroboscoop, etc.)

Kent iemand z'n schakeling of kan iemand ze maken (schema) ? Ik heb geen ervaring met SMD, dus liefst 'gewone' componenten.
Ik dacht misschien aan Velleman, maar ik heb niks bruikbaars gevonden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Timer willekeurig aan/uit
Zoek iemand die handig is met microcontrollers. Dan is het en fluitje van een cent.
Het ontbreekt me momenteel aan tijd en zin om het te gaan doen maar en zijn meerdere die er handig mee zijn.

Dag Jan,

Helaas ken ik niemand die dat kan. Zelf ben ik net begonnen met Arduino, dat vind ik al moeilijk genoeg.  :P
Ik ben ook niet van plan m'n Arduino onder de baan te gaan hangen voor 1 LEDje, daarom zoek ik dus een andere oplossing.

Zijn er geen 'kant-en-klare' mogelijkheden met bijvoorbeeld een 555-timer ? (Ik ken niks van microchips maar ik weet dat die veel in timers voorkomt vandaar.) Of heeft TAMS soms z'n timer ?
Zoiets? (naar beneden scrollen voor uitleg van de module) ===> klik

Deze module ken ik al. Hij is redelijk goed. Het probleem is nu enkel nog dat de 'puls' veel te lang zal duren. Die stroboscoop hoeft maar z'n 5 sec. te branden. Ik denk dat bijvoorbeeld het 'licht in de keuken' bij deze module veel langer zal branden.

Ow, maar als ik een condensator in serie zet met m'n relaisspoel, dan krijg ik een korte puls, als ik m'n condensator groter maak duurt die langer.

Ik heb toevallig deze module thuis liggen. Ik ga ze eens bouwen en kijken wat eruit komt. Mochten er nog ideeën zijn, laat maar horen.
een puls van 4 seconden ga je niet redden met een condensator in serie met de spoel van een relais. Wat je wel kan doen is een condensator in serie zetten met de basis van een transistor en daar een timertje achter zetten die een puls maakt van 4 seconden
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Kun je de oc32 hier niet voor gebruiken, die heeft 32 vrij te programmeren uitgangen aan boord.

Mvg,

Peter degeluidsman.
AVR heeft toch ook wel kleine microcontrollers die je kunt programmeren met een arduino of niet? Zou in ieder geval wel een leuke en goede oefening zijn.

Groeten,

Rauke

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Je zou eens kunnen rondneuzen bij http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html
Die geeft heel veel info over manieren om timers (555, 556) te gebruiken.
Een Attiny45 is hier wel gepast...
Is even groot als een 555 timer maar heeft veel meer mogelijkheden én is te programmeren als een Arduino!

groeten Dylan

-Topickick-

Eindelijk heb ik gevonden wat ik zocht (of toch ongeveer).

Ik kwam op Conrad de timermodule van TAMS tegen (Art. 51-01055-01). Deze heeft meerdere functies, maar 1 daarvan is een 'toevalschakeling'. Ik zeg 'ongeveer' omdat je enkel de minimale duur tussen 2 pulsen kunt regelen. De duur van de puls regelt hij zelfstandig. Hierdoor is deze soms te kort voor bijvoorbeeld een kermisattractie. De 'wachttijd' kan geregeld worden tot 4,5 min.

Maar voor een fotograaf met flits of een vlam in een ballon zeer goed bruikbaar.
Als je de potmeter helemaal naar links draait dan krijg je een vuureffect. Ook handig ! Als je dit doet zullen de 4 uitgangen nogsteeds onafhankelijk knipperen.

Zeker het proberen waard! Alleen jammer van de prijs (?22,99) en de beperkte uitgangen (4). Er zijn wel geen mechanische onderdelen (Optocouplers ipv relais) gebruikt. Een pluspunt.

Wie hem wil kopen: http://www.conrad.be/ce/nl/product/455384/51-01056-01?ref=list
Wie hem liever niet als bouwpakket koopt: (? 29,99) http://www.conrad.be/ce/nl/product/455386/51-01055-01?ref=list
Re: Timer willekeurig aan/uit - Toevalschakeling
Gebruiksaanwijzing bovenstaand product (PDF) ===> klik
Kijk eens naar de LC-serie van Tams.

Mvg,
Peter

Dag Peter

Ik ken de LC-serie, maar er is eigenlijk geen enkele geschikte bij behalve 'bewoond huis', die komt in de buurt. Maar die is al helemaal niet te regelen en kan maar een kleine stroom verdragen aan de uitgangen, vandaar deze duurdere print.