Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Timer willekeurig aan/uit - Toevalschakeling (gevonden!)

Gestart door Treinengek Junior zondag 27 juli 2014, 16:10:49

Vooral voor de technische kant.

Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar een schakeling die het mogelijk maakt een relais of bijvoorbeeld een Faller stroboscoop (180711) rechtstreeks aan te sturen.
Op willekeurige tijdstippen zou de uitgang moeten aan gaan, ongeveer 4 sec. (Dit mag ook variëren.)

Ik denk dat voor veel forumleden dit een handige schakeling zou zijn, het heeft veel toepassingen op een modelbaan. (Figuren van Viessmann aansturen bijvoorbeeld, stroboscoop, etc.)

Kent iemand z'n schakeling of kan iemand ze maken (schema) ? Ik heb geen ervaring met SMD, dus liefst 'gewone' componenten.
Ik dacht misschien aan Velleman, maar ik heb niks bruikbaars gevonden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Timer willekeurig aan/uit
Zoek iemand die handig is met microcontrollers. Dan is het en fluitje van een cent.
Het ontbreekt me momenteel aan tijd en zin om het te gaan doen maar en zijn meerdere die er handig mee zijn.

Dag Jan,

Helaas ken ik niemand die dat kan. Zelf ben ik net begonnen met Arduino, dat vind ik al moeilijk genoeg.  :P
Ik ben ook niet van plan m'n Arduino onder de baan te gaan hangen voor 1 LEDje, daarom zoek ik dus een andere oplossing.

Zijn er geen 'kant-en-klare' mogelijkheden met bijvoorbeeld een 555-timer ? (Ik ken niks van microchips maar ik weet dat die veel in timers voorkomt vandaar.) Of heeft TAMS soms z'n timer ?
Zoiets? (naar beneden scrollen voor uitleg van de module) ===> klik

Deze module ken ik al. Hij is redelijk goed. Het probleem is nu enkel nog dat de 'puls' veel te lang zal duren. Die stroboscoop hoeft maar z'n 5 sec. te branden. Ik denk dat bijvoorbeeld het 'licht in de keuken' bij deze module veel langer zal branden.