Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

ECOS-II en boosters ?

Gestart door dani maandag 25 februari 2013, 10:35:37

ECOS-II en boosters ?
Met het oog op de toekomst, overweeg ik "ooit" toch eens een heuse centrale aan te kopen, en de Ecos-II lijkt me een heel veelzijdige machine voor een meer dan redelijke prijs te zijn.

Ik heb echter nu een opstelling met een MS-1  (+ een PC interface met DDW en eigen geschreven software)  en  in totaal 5 aparte stroomkringen  (+ programmeer spoortje apart).
Elk van die 5 kringen heeft  een eigen  Delta controller omgebouwd als booster.   De vraag is of ik deze kan behouden als ik met Ecod zou gaan rijden.

Ik heb een vermoeden dat het antwoord zal zijn   "jawel, maar je legt jezelf beperkingen op ivm MFx terugkoppeling in die bepaalde secties".      Daar heb ik al aan gedacht, ja, en dat is een reden om voorlopig nog even de kat uit de boom te kijken en misschien toch door te sparen  om meteen een paar ESU boosters bij te kopen zodat ik van de Delta's vanaf ben.  Maar anderzijds ...  die zijn er nu en ze zijn betaald.

Klopt het om te stellen dat als ik het digitaal signaal dat de ECOS  op de sporen zet gewoon aftak naar de ingang van de Delta's   (dat doe ik nu ook vanaf de MS1 contactrail en dat werkt prima) dat dan deze boosters gewoon blijven werken ?    Dat zou dan een perfecte "tussenoplossing" zijn, tot ik dan in een latere fase naar ESU boosters overschakel en dan weer de volle functionaliteit inclusief Mfx op heel de baan heb  (lees: binnen een jaar of 2)

Voor het koppelen aan de PC zie ik weinig problemen, ik heb al "ingelezen" en weet dat  Koploper, iTrain etc...  (om er maar en paar te noemen) gewoon werken met de ECOS, dus dat zit wel snor, en ik denk dat ik zelfs zonder veel aanpassingen mijn eigen software  met de Ecos zal kunnen koppelen, uiteindelijk is het toch hetzelfde protocol.   Ook meen ik te hebben gelezen dat ik een MS1 of MS2  of zelfs bestaande 6021 als extra rijregelaars kan aan sluiten.  Dat zou pas mooi zijn !

Alvast bedankt om even mee te denken, ik hoop dat het allemaal mogelijk is zoals ik het nu in mijn hoofd heb.      Een   "echte" centrale met 5A  (de Ecos) ingebouwd zou al een hele  mooie start zijn.

Dani
Re: ECOS-II en boosters ?
Dani,

de Ecos II levert 4 A , geen 5 A ;)
Ik had er ook een *M Booster 6017 op aangesloten, gaat prima.
Weet niet op je op de Ecoslink aansluitingen ook *M boosters kan zetten, ik heb 2 x Ecoslink voor 2 x Ecosboost en 1 x Ecoslink voor slave/MS in gebruik, dus mijn Ecoslinkjes zijn vol in gebruik :D

De Ecosboost zijn i.d. niet goedkoop, maar wel werelddingen!. ESU Rules hier, maar dat wist je al :thumbup:

Mvg Gert
dankje voor de info, Gert.  Inderdaad ik had mijn tikfout te laat gezien, het is 4A.
Maar op zich is dat toch al een flink stroompje...  :-)

Ik heb trouwens gezien dat er een soort  "hub" bestaat voor ecoslink, dus daar is nog mogelijkheid.
De boosters... brrrr, die kosten je een arm en een been, maar ik vermoed dat ze inderdaad wel hun centen waard zijn.  MOET WEL voor die prijs....  dan zullen toch nog even de Delta'tjes blijven mee draaien voorlopig, want de prijzen voor de boosters is nog zonder trafo, zie ik net.

graag een glaasje wijn

ESU boosters zijn altijd geleverd met een bijhorende trafo.Reken 200 euro voor een 4 amp en 350 euro voor een 8 amp.
Kan je geen secties op dezelfde booster aansluiten ? Spaar je makkelijk 2 boosters uit.
aha, toch met trafo ?  Dan valt het eigenlijk nog mee.
Ik zou inderdaad de huidige secties per 2 op een 4A booster kunnen zetten.   Nu hebben ze elk max 1.9 A op de 6604 delta kastjes dus dat is zeker een optie.
Dan heb ik met 2 x 4A boosters + de 4A van de Ecos zelf voorlopig voldoende.   Maar dan nog... boosters zijn momenteel "in potie" voor latere aankoop.   De kosten een beetje spreiden , het zal toch een kwestie van kopen-vervangen/aansluiten-rijden  zijn.

Bedankt voor de extra info ook Johnny.

Als ik bvb bij Lippe ga kijken, dan melden ze daar dat je best de 8A niet gebruikt op een H0 baan.    Dat zou me verwonderen, uiteindelijk is het toch "maar" een stroombron en die levert net zo veel of weinig als je nodig hebt, toch ?    Ach, ik hou het booster gedoe nog even in beraad.   Maar de Ecos komt meer en meer   "in the picture".

graag een glaasje wijn

ik heb 2 X 8 amp (baanspanning) en 1 X 4 amp (wissels en seinen via powermodule extern gevoed).De ecos zelf voedt enkel het programmeerspoor.De boosters zijn verbonden via een ecoslink.Heb ik maar 1 kabeltje aan de ecos ipv 3.Is makkelijker als ik deze wil meenemen naar de living om wat te experimenteren.
De ESU 8A boosters zijn eigenlijk voor Spoor 1  ;)

Ik heb ook alleen het Prog. spoor op de Ecos 2 zitten, baanspanning via 2 x Ecosboost.

Mvg Gert

graag een glaasje wijn

ik heb ze voor mijn schaduwstation in 8 amp nodig.Daar rijden soms tot 9 treinen gelijktijdig.Als daar dan wat binnenverlichting bijzit en de spiraal omhoog dan kon de 4 amp het niet aan.Hoofsdtation en zijlijnen zitten dan op de 2de 8 amp.Daar komt nog wel eens geluid bij.
@Johnny

ja, dan heb je aan 4A niet genoeg, met 9 treinen met binnenverlichting/sound etc etc.

Ik rij max. met 6 treinen, verdeeld over 2 boosters en dit gaat prima.

De reden dat ik de ECOS 2 eigenlijk niet als booster gebruik, is puur het idee van mij, dat ik liever
de Ecos als besturingsunit gebruik, en daar liever geen "verbruikers" spanningen op heb.

Slaat waarschijnlijk nergens op, maar wat er niet door heen gaat, kan ook niks beschadigen toch ? :D

Mvg Gert

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Dani,

Tams levert een stukje elektronica die "niet-MFX" boosters geschikt maakt als MFX booster, dus inclusief de MFX meldingen.

Groet, Anne W
Hallo Anne,

Heb je soms een linkje daarvan?

groeten Dylan
@Anne :   Bedankt voor deze nuttige tip, ik wist niet dat dit bestond, dat zou wel eens een deel oplossing kunnen brengen !

@Dylan: even google gebruiken en ik had hem :  http://www.tams-online.de/htmls/produkte/BoosterLink/produkte_BL.html

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/BoosterLink/Boosterlink_DE.PDF

Als je dat zo bekijkt kun je dat zelf maken :O

groeten Dylan
klopt als een zwerende vinger, Dylan.  Ik vrees alleen als je gaat onderdeeltjes sprokkelen en kopen en een printje ontwerpen, je meer dan de 20 euro voor het "zelfbouw kitje" kwijt bent.  Dus  de moeite waard om een aankoop te overwegen vind ik peroonlijk.   Het is niet duur en als het goed werkt, zo fijn !
Citaat van: dani op maandag 25 februari 2013, 18:54:14
klopt als een zwerende vinger, Dylan.  Ik vrees alleen als je gaat onderdeeltjes sprokkelen en kopen en een printje ontwerpen, je meer dan de 20 euro voor het "zelfbouw kitje" kwijt bent.  Dus  de moeite waard om een aankoop te overwegen vind ik peroonlijk.   Het is niet duur en als het goed werkt, zo fijn !

Daarin heb je gelijk maar als je er 4 nodig hebt voor je 4 Delta Boosters kan je die onderdelen in bulk goedkoop aankopen en dan alles bouwen op een experimenteerprint.

groeten Dylan

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Blij u van dienst te hebben kunnen wezen, groet, Anne W
Speciale Gast

'to err is human, to forgive, divine

In je openingsvraag stip je even aan dat MFX een reden zou kunnen zijn om over te stappen naar ECOS boosters. IK heb al een paar keer geluiden gehoord en wel iets gelezen dat de heersende mening is, dat MFX in feite een mislukt project is en dat het toch  -ook bij M*- DCC gaat worden. Nu gaat het me niet om een discussie over MFX, maar wel of de afweging niet gemaakt moet worden t.o.v. de voortgang van MFX

graag een glaasje wijn

MFX of M4 wordt voortgezet.Nagenoeg alle nieuwe locs met vele functies worden meestal voorzien van deze decoders.Is dus de moeite om over te stappen.Of aanpassingen te doen.
@Jurrien : inderdaad, dat was één van de overwegingen om in de toekomst toch voor ESU boosters te gaan.   Een andere is natuurlijk omdat dan alles van hetzelfde merk is.    Maar met de antwoorde die ik intussen heb gezien, denk ik voorlopig nog even met mijn "delta kastjes" verder te geen.   Misschien test ik wel eens zo een Tams  bouwkitje, dat lijkt me een redelijk simpele oplossing voor het mfx probleem.

@Johnny : ik heb ook al wat gelezen over M4 en mfx, en het lijkt me een beetje een logische stap, ja.   

Ik wil alvast iedereen die tot nu toe gereageerd heeft al bedanken voor hun input.   Het is voor 95% zeker dat ik een ECOS 2  zou willen gaan kopen, maar de booster vraag is momenteel nog even "open", ga ik bekijken eens ik de centrale in huis heb.
Mr. Marklin
gast

Hoi Dani,

Even als aanvulling op de Ecos2, deze bezit ook het railcom protocol.

Mvg
Arie
aha, goed om te weten, Arie.  En ik heb gezien dat ook de Ipod/iPhone/iPad app er mee werkt...  dus we zijn er nou helemaal mee in onze nopjes.  Is het nog geen 9 maart ?????  (Houten)
Mr. Marklin
gast

Dani,

Dan moet je toch echt nog 1,5 week wachten.

Mvg
Arie
gggrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......
Anderzijds, er is ook nog "Lippe"...
Daar weet ik wat de prijs is (579 eurietjes ) en wat er kwa garantie te verwachten is.    Maar toch is er een sprankeltje hoop dat ik nog iets aantrekkelijkers vind in Houten  (prijsmatig dan, want de keuze voor  Ecos ligt zoals gezegd al vast)

graag een glaasje wijn

Dani,bij VBV = 575 euro en super goede garantie.Mijn Ecos is reeds 2 x defekt geweest en ben hem dan voor 3 weken kwijt maar zij gaan er zelf mee naar de hersteldienst.Meestal krijg ik dan een nieuwe van ESU.Zij houden ook zelf een tracking systeem bij van de herstellingen.In st niklaas is het ook maar 585 euro.Dan zou ik geen risico lopen voor 10 euro minder op een beurs.
Is puur mijn mening, maar ik zou zo een duur apparaat niet op een beurs kopen, maar eerder bij een al jaren lang bestaande reguliere dealer.

Op een beurs kopen , moet je altijd maar afwachten of deze mensen er na b.v. een jaar nog staan ?
Op een beurs staan ook officiele dealers, daar kopen ok, mits wel een originele factuur !.

Zeg niet dat het fout gaat op een beurs, maar wees oplettend bij wie je koopt !

Ik heb zat op beurzen gekocht, analoge locs, wagonnetjes, rails, maar nooit echt dure dingen zoals
b.v. een centrale of boosters, deze betrek ik van de officiele dealer.

Mvg Gert
@Johnny :  ja, dat is een punt.  Een heel goed punt zelfs.   Ik zal eens gaan zoeken naar VBV en daar desgevallend eens langs rijden (of nog beter, stoppen vôôr ik er langs ben).
Het feit dat hij al 2 keer defect is geweest stemt natuurlijk tot nadenken.....

@Gert : zeker, je neemt altijd een risico op een beurs.  Daarom dat ik dan ook bij een erkend dealer zou kopen op beurzen.   Voor een wagonnetje of een oud lokje of wat sporen zou ik het niet erg vinden om een probleempje te hebben, maar een investering van pakweg 600 euro is natuurlijk wat anders !

Hmmmmmm....   ik weet alweer waarnaar ik moet google'en ...  VBV en St Niklaas !!

graag een glaasje wijn

St niklaas is modeltr*in Par.
@johnny: jaja, die kende ik al, heb daar ooit al gekocht via eBay...   goede service.

Ik zal het dan maar meteen vertellen :   ik heb hem zonet besteld en als alles goed gaat , kan ik hem morgen persoonlijk gaan ophalen, mijn  Ecos II.  Ben ik nu een beetje blij ?  Beetje Boel Blij  ben ik !!!!!
Dani,

welcome to the ESU club  :thumbup:

Mvg Gert (die zit te etteren met de ESU update voor de Ecosradiocontrol :?)

graag een glaasje wijn

@Gert :  link