Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Problemen 3-assers uit 26537 set

Gestart door Eddie E69 woensdag 25 maart 2015, 15:39:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen 3-assers uit 26537 set
Hallo mede spoorders, ik heb een vraag:
Mijn trein set 26537 loopt niet goed, dat wil zeggen de lok wel maar de 3-assertjes niet. :-(
Ze ontsporen over de wissels en in de bochten. :(
Ik rijd op K-Rail 2200 serie en de krapste bocht is bij mij 2221 360mm, ze ontsporen al op de 2231 424,6mm. :evil:
Iemand bekend mee? 8o
Ik bezit ook 3-assertjes van Roco (met wisselstroomwielen) nergens last van! B)
Graag hoor ik van jullie............ :)
Mvg, Eddie
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Alléén de drie-assers van Märklin rijden bij mij. Probleemloos op metalen rails/wissels.
Die uit jouw set zijn ex Trix wagens, opgenomen in het M* sortiment.
Zorg er in ieder geval voor dat de middenas soepel heen en weer (van links naar rechts) kan bewegen.
Zonodig ietwat dunne olie aanbrengen.
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Bedankt voor je reactie,
ik heb even de kap van een Roco 3-asser gelicht, wat blijkt, de midden as stuurt ook de twee buiten assen, deze zijn draaibaar. :?
Veel beter systeem lijkt mij. B)
Ik zie ondertussen dat het midden gedeelte van de ex Trix wagens een beetje hakerig reageren.
ik zal ze eens uit elkaar nemen om te zien of ik ze idd wat soepeler krijg. :|
Welke wagens van M heb je dan? 8o
Mvg, Eddie
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Umbau (oude en nieuwe versie) en coupé rijtuigen.

P.S. De oudere umbau wagens heb ik allemaal van een Symoba kortkoppelingsmechanisme voorzien.
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Ik heb het midden gedeelte voorzien van een drupje olie, geen effect, vervolgens heb ik de midden assen verwijdert, geen problemen meer. :?
Maar ja, om ze nu zonder midden as te laten rijden is ook niet wat........................... :thumbdown:
Heb je (of rest van het forum) misschien nog een lumineus idee?
Mvg, Eddie
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Eddie,

Het is al even geleden dat ik ze in mijn handen heb gehad maar volgens mij zitten de middelste assen op een plaatje wat zijdelings kan schuiven. Er staat me bij dat op die plaatjes een heel klein gietnaadje zit waardoor de plaatjes niet soepel bewegen. Ik weet echter niet meer wat ik ermee heb gedaan.... Ik zal eens zoeken.

Jan
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Oke, ik zal ook eens kijken.

Even later............... :|

De midden as zit idd op een plastic plaatje met 4 klik nokjes (de zelfde soort nokjes als je een wagon carrosserie op  het chassis klikt) dat heen en weer kan schuiven. 
Het geheel schuift dus op die vier klik nokjes. :O
Ik heb geen gietnaadje kunnen ontdekken, verder zoeken dus.......... :?
In ieder geval bedankt voor de tip. :D
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Ik heb even opgezocht om welke wagons het gaat. Ik heb er ook 3, maar dan officieel van Trix. In het begin had ik ook ontsporingsproblemen op wissels (ik heb alleen M-rails). Naar aanleiding van tips op dit forum heb ik de middenas een aantal keren heen er weer bewogen totdat dit soepel ging.
Het probleem was op twee wissels nog niet helemaal verholpen. Toen bleek dat de contrarail in het wissel iets te veel ruimte gaf, waardoor de middelste as bij het puntstuk de verkeerde kant op ging. Ik heb toen deze contrarails iets bijgebogen, zodat de geleiding van de middelste as beter werd. Het probleem is daarna bij mij opgelost. De wagons rijden ook op de krappe boogstraal van 28,6 mm (rails 5120) zonder verdere problemen.

groeten,
Roel
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Roel, bedankt voor je reactie.
Van de Trix versie heb ik er ook (Kon.Bay.Stsb) vier van, echter (op dit moment) zonder koppelingen, die kan ik dus niet uitproberen. :(
Ik heb wel een verschil gezien wat betreft het plaatje voor de midden as, waar de versie van M een gaatje heeft waar de as in valt, heeft de T versie een sleufje. :?
Of dat het verschil maakt???? 8o
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Eddie,

die wagons van de Kon.Bay.Stab zijn de wagons die ik bedoel. Die heb ik ook. Maar of dat gleufje of dat gaatje verschil maakt, het lijkt me niet. Ook met het gleufje zit de as stevig opgesloten.
ik heb geen ervaring met K-rails. Ik weet niet of die gevoeliger zijn voor ontsporen dan de oude M-rails. Er zijn forumleden die een sterke voorkeur voor K-rails en andere weer voor M-rails hebben, met als argument dat "het andere type gevoeliger is voor ontsporing". Als de rails niet scheluw zijn moet het m.i. weinig uitmaken.

groeten,
Roel
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Met sleufje heeft de as wel meer bewegingsvrijheid want ik kan 'm horizontaal heen en weer halen, die van M met gaatje niet............. :?
Hoe het ook zij, ik zit er mooi mee en een oplossing is nog niet in zicht! :sad:
Gr, Eddie
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Tja heerlijk een zoekfunctie op forums  :)

Ik zit met hetzelfde probleem op K rail.

@Eddie E69 heb jij dit probleem al kunnen oplossen zonder het achterwegen laten van de middelste as ?

Is wel een dompertje, set gekocht een poos geleden en eergisteren pas op de baan gezet. En dan nu dit :(
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
@Schienenbus:
Eddy E69 is voor zover ik kan zien geen lid meer. Ik weet niet of hij nog mee leest.
Maar misschien dat anderen u kunnen helpen.

mvg
Jurrien
Re: Problemen 3-assers uit 26537 set
Dankjewel Jurrien  :thumbup: voor de info, We gaan zien of er nog andere mensen dit euvel hebben en opgelost kregen.