Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Telex koppeling 117993 koppelt niet

Gestart door mardo dinsdag 09 februari 2021, 21:18:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling 117993 koppelt niet
Beste 3 railers,

Ik heb een mooi lokje overgenomen (KoF III) met telexkoppelingen (type 117993).
Helaas werken de telexkoppelingen niet zoals ze moeten doen en ik hoop ze met jullie hulp weer goed te krijgen. Vervangen kan altijd nog als het moet.
De koppelingen doen het nog wel, zowel voor als achter. Ik bedien ze met een MS2.
Als ik ze ontkoppel dan zie ik dat het pinnetje omhoog komt en hierdoor de koppeling ontkoppelt.
Het probleem is dat de pin niet terugvalt als ik hem op koppelen zet.
Ik kan het pinnetje wel met de hand terugduwen en dan koppelt deze goed.
Ik heb het heel provisorisch opgelost door een gewichtje op het pinnetje te leggen. Hierdoor valt de pin terug en werkt het koppelmechanisme, maar ik denk dat ik nu de spoel wel overbelast bij het ontkoppelen (dan moet het extra gewicht immers omhoog worden geduwd door de spoel).

Ik vermoed dat er vuil/smeer/olie in de koppeling zit waardoor de spoel niet meer goed terug valt.
Denken jullie dit ook? En is er een manier om dit schoon te maken?


Ik heb op onze site gezocht maar vind daar niet iets wat op dit probleem lijkt. Ik vind op de sites in Duitsland wel veel issues met deze koppeling maar dit gaat dan over het doorbranden van de spoel, aansturen met andere controllers etc.

Ik hoor graag jullie tips, vast bedankt!
Re: Telex koppeling 117993 koppelt niet
Mijn ervaring is dat deze koppelingen heel storing gevoelig zijn. Heb er zelf een stuk of 10. Haperen van het pinnetje klinkt bekend. Als je heel behoedzaam te werk gaat wil het wel lukken om ze wat soepeler te maken met ieniemienie WD45 (oid). Wat ook heel belangrijk is, is dat ze op de juiste hoogte staan. Dat is in sommige gevallen ook een behoorlijke puzzel, want niet bij iedere loc kan je dat eenvoudig aanpassen. Bij jou KOFje lijken ze wat aan de lage kant, maar de foto kan daarin bedriegen. De gouden tip heb ik dus niet, maar met het nodige geduld kan je een heel eind komen. En ik heb er ook 2x eentje weggegooid omdat hij bleef haperen. Gelukkig zijn ze niet achterlijk duur. Volgens mij 12,50 in Houten.
Groet, Erik
Re: Telex koppeling 117993 koppelt niet
Dank Erik voor je reactie, ik zal hier naar kijken. Ik heb ook nog even verder gezocht.
Op een andere marklin site (marklin-users.net) staan wat draadjes met vergelijkbare problemen. Daar lossen ze het op door de koppeling aan de onderkant open te maken, de spoel eruit te halen en vervolgens met tape de ruimte tussen de spoel en het huis wat kleiner te maken. De analyse daar is dat er teveel ruimte zit tussen de spoel en het huis waardoor de spoel niet zuiver omhoog gaat,  en hierdoor heel gemakkelijk ontkoppelt.
Het draadje en de foto's vind je hier; https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=73011
Bericht 19 laat de foto's zien.
Vergelijkbare oorzaak en oplossing op https://www.marklin-users.net/forum/posts/t25613-Marklin-117993-retro-fit-Telex-coupler
Ik denk dat ik dat maar ga proberen, baat het niet dan schaad het niet en ik had ze op internet ook gevonden voor 25 euro per 2 inderdaad, dus dat kan altijd nog. Wordt dan wel een uitdaging hoe ik de KoF open maak.. is erg klein allemaal.
Groet Marco