Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet

Gestart door RuudH0 zondag 29 december 2013, 19:35:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Hoi luitjes,

M'n testbaantje wordt bestuurd met een CS2 en Itrain.
Voor de besturing van bv een viessmann 4015 inrij/uitrijsein maak ik gebruik van de 5222/3 stuurmodule.
Volgens de gebruiksaanwijzing kunnen deze stuurmodules aangesloten worden op een 5211 decoder.
Echter op het forum hoor ik ook dat de 5213 module gebruikt moet/kan worden voor het aansturen van de viessmann lichtseinen.
Wat moet ik kiezen ?

gr. RuudH0



Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Ruud,

Voor directe aansturing van de Viessmann lichtseinen heb je decoders nodig die constant spanning geven op het ingeschakelde contact, bij Viessmann is dat de 5213, maar het kan natuurlijk ook met andere merken.

Voor de Viessmann armseinen (die dus een aandrijving hebben om de armen te bewegen) en wissels heb je decoders nodig die voor een korte tijd spanning geven op het ingeschakelde contact, bij Viessmann is dat de 5211, maar het kan natuurlijk ook met andere merken.

De 5222 stuurmodule kun je, volgens de gebruiksaanwijzing van de 5222, aansturen met een 5211

Groet, Anne W

Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Anne W, n vraagje voor alle zekerheid nav dit topic. 5211 en 5213 kun je door elkaar gebruiken...ik bedoel in de reeks met eigen unieke adressen natuurlijk. Wissel (puls) of schakel (maak) decoder door elkaar maakt niet uit...klopt dat? ( Ik weet waarvoor ik deze twee typen moet of kan gebruiken)

Greetz Seb :)
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Seb,

Nee, een 5211 kun je alleen gebruiken als je er een relais mee aanstuurt die de lichtjes in het sein weer aansturen, zoals een 5222, zie de handleiding van de 5222

Een 5213 is eigenlijk een 5211 met een ingebouwd relais, die kan dus rechtstreeks op het sein.

Een 5213 is een relatief duur apparaat omdat hij een relais heeft wat een rijstroom kan schakelen......... er zijn alternatieven van andere merken

Verder kun je beide natuurlijk door elkaar gebruiken met unieke adressen.

Groet, Anne W
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Dank je wel Anne W,  Vooral t laatste is voor mijn vraag van belang.

Betreft je uitleg voor t gebruik van deze decoders:
De 5211 gebruik ik voor bv wissels en armseinen....waarin relais alleen maar een korte puls nodig hebben om te veranderen van stand.
De 5213 wil ik gebruiken voor lichtseinen en bv warte seinen enz enz. Deze laatste ga ik nu daarvoor aanschaffen, die had ik dus nog nooit gebruikt.

Zoals ik begrijp uit je verslag zijn ze zo ook daarvoor  bedoeld.

Greetz Seb :)
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Seb,

Juiste conclusie, maar zoals gezegd is de 5213 een beetje te groot (dus te duur) om we ledjes aan te sturen, er zijn andere Viessmann decoders en ook LDT, dat wordt tegenwoordig geleverd door Modelbouwled.nl

Groet, Anne W
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Anne W, dank weer voor je antwoord.  Idd is n 5213 te duur voor dit soort aansturingen, er komen steeds nieuwe features dankzij de techniek en goedkopere oplossingen. Ik heb deze twee 5213 goedkoop kunnen aanschaffen en omdat ik destijds met Viessmann begon is alles hiernee aangesloten. Kwa techniek is alles nu zo'n beetje op orde. De 6021 centrale voldoet ook nog icm Koploper. Stel dat ik helemaal opnieuw zou beginnen zou alles anders worden natuurlijk, maar ben altijd zeer tevreden geweest  over de technische opzet.

Bedankt iig voor je feedback Anne W...ik ben weer iets wijzer.

Greetz Seb :)
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Anne W, toch nog n laatste vraag voor ik ga aansluiten. De groene en rode uitgangen op de 5213 zijn duidelijk. Ook de rode en de bruine draden die van de centrale komen en ook naar elke decoder gaan...5211 of 5213. Maar....zoals ik zie op de 5213 PDF van Viessmann moet  je dus op GEEL tussen rood en groen een eigen spanning zetten dmv n aparte voedingsbron/trafo AC of 12 Volt DC om de gebruiker, bv led sein, te voeden.  ( DC is eenvoudiger als je leds gebruikt zonder gelijkrichter ). In feite net als bij n relais. Klopt dit of geeft dit n conflict met de rode en bruine voeding van de schakeldecoder zelf?

Voor ik ga aansluiten ff zeker weten dus omdat ik nu voor t eerst schakeldecoders ga aansluiten tussen de wisseldecoders.

Greetz Seb :)
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Seb,

De 5213 heeft 4 "potentiaalvrije" aansluitingen om "zaken" te bedienen, dus je kunt op het middelste contacten elke spanning aansluiten die je wel , maar beperkt het wel tot zwakstroom.

Overigens de "afvoer" van de gebruikte stroom van die "zaken" gaat buiten de 5213 om en let op: in de Viessmann seinen zit, naast de leds  een diode, dus gelijkspanning kan maar op één manier.

Groet, Anne W
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Perfecte uitleg weer Anne W en bedankt voor je snelle respons. Dat eerste was vooral antwoord op mijn vraag.....duidelijker kan niet  ;) ik weet nu genoeg. 4 onafhankelijke schakelaars...had t dus goed gelezen doch twijfelde nog. Zekerheid voor alles hè.

Betreft t 2e deel is de diode idd van belang...evenals de " richting" van de leds.

Ik ga de 5213 ns aansluiten en met logische acties in Koploper leuke schakelingen maken.

Greetz Seb :)
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Beste Seb,

Geen dank, dit is makkelijk omdat ik de 5213 ook gebruik, ik heb de koppen van mijn, natuurlijk te korte, schaduwstationnetjes stroomloos via de 5213 en het wiel van de lift van de kolenmijn gaat draaien omdat die 5213 poort onderdeel is van de wisselstraat T15>T20, dus elke keer dat er een trein die rijweg gaat afleggen, draait dat wiel.

Maar......in mijn systeem is er geen baanplan op een scherm, dus dat het wiel van de kolenmijn geen wissel is weet het systeem niet.

Succes en groet, Anne W
Re: de viesmann 5211 of 5213 ik weet het niet
Klopt Anne W, er zijn onbegrensde mogelijkheden in de digitale spoorwereld en dat geeft ons de mogelijkheid om zovele ideeën te verwezelijken. En t mooiste is dat iedereen zijn eigen ideeën kan verwezelijken op zijn digitale denkwijze. Toen ik met Koploper begon vanwege de overstap naar digitaal in 2009 zag ik snel in dat " alles " nu mogelijk werd....en op "relatief eenvoudige wijze". Op voorwaarde dat je t systeem digitaal begrijpt. En dat heeft tijd nodig...zoals ook ik elke keer weer meer ontdek.....ook door ervaring die wordt aangeboden op forums enz. Soms helpt n kleine aanwijzing om nieuwe ideeën vorm te geven. Een funktiedecoder was nog niet gebruikt door mij, behalve in loks natuurlijk.  Met de 5211 en losse relais deed ik wat de 5213 ook kan. Ok....er zijn intussen weer vele nieuwe digitale stuurcomponenten maar deze Viessmanns bevallen me nog steeds...ook vanwege mijn oude 6021 centrale.

Wat je aangeeft met dat liftwiel is juist wat allemaal kan...met of zonder PCscherm. Iig heb ik de afgelopen weken ontzettend veel nieuwe kennis gekregen van allerlei leuke features om digitaal aan te sturen....van overwegen
tot lichtseinen enz enz.  Ook dankzij leden op dit forum of bv t Koploperforum.  En daarvoor spreek ook ik altijd mijn waardering uit natuurlijk.

Maar goed Anne W...voor ik n heel boek ga schrijven ga ik maar eens stoppen. Nogmaals dank voor alle info omtrent de schakeldecoder.....ik kan vooruit voorlopig :D.

Greetz Seb :)