Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanplan

Gestart door Alex 0850 zaterdag 16 februari 2013, 19:24:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan
Lid sinds: 2013

offline
baanplan
Goedenavond
Ik ben hier hellemaal nieuw dus een vreemde eend in de bijt
vroeger had ik marklin m rails maar door trouwen  en kinderen alles op een gegeven moment verkocht
maar nu kriebelt het weer en begonnen met wat opgeraapte zooi na een poosje een starters set digitaal aangeschaft
en een beetje uit gaan breiden en dan ga je denken wat wil ik en dat is nu de vraag die ik hier stel
Ik zoek dus een baan van  2,50 x 120
handmatig voorlopig  diessel tractie DB  zowel personen als goederen denk ik
Ik ben in het bezit van zo joystick waar je 4 locs mee kunt sturen
Is er iemand die voor mijn een ontwerp kan maken
Re: vraagje
Mon
gast

Re: vraagje
Dag Alex,

Heb je er zelf al eentje gezocht? Want de maten die daar opgeeft zijn wel erg courant...
Re: vraagje
philippe_007
gast

Re: vraagje
Je zal hier onder de rubriek "baan ontwerp" wel verschillende banen vinden met deze maten dat je opgeeft.
Even rondkijken en zien of er iets is dat ongeveer aan uw behoeftes voldoet en dan wat aanpassen zodat het 100% uw ding is.

Best is het ook om even op papier te zetten wat je juist wilt doen op de baan:
vb treinen zien rijden (eventueel met een schaduwstation om veel variatie te hebben),
personen of goederenvervoer (stad/station of industrie) of een combinatie van?
veel scenery of veel sporen in het zicht?
Wil je een berglandschap of een platte baan?

Er zijn een pak vragen dat je best eerst zelf een antwoord opgeeft en dan kan je banen gaan ontwerpen (aan de hand van voorbeelden hier op het forum of uit verschillende boeken/tijdschriften).

Als je wat meer details geeft ivm wat je wilt, dan kunnen we beter helpen.

succes.
Re: vraagje
Lid sinds: 2013

offline
Re: vraagje
Ik had een baan gezien een paar dagen geleden maar die is verplaats naar het archief
Schaduw station ja wat rangeer sporen en lagen kan ook
Ik denk periode IV vanwegen de diesel loc v 160 en een industrie locje gecombineert rijden
Re: vraagje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: vraagje
Citaat van: Alex 0850 op zaterdag 16 februari 2013, 21:55:28
Ik had een baan gezien een paar dagen geleden maar die is verplaats naar het archief
Schaduw station ja wat rangeer sporen en lagen kan ook
Ik denk periode IV vanwegen de diesel loc v 160 en een industrie locje gecombineert rijden

Alex, normaal worden baanplannen niet gearchiveerd maar blijven staan, soms wordt er per ongeluk iets gearchiveerd.
Misschien even vragen aan het forumbeheer?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: vraagje
Mon
gast

Re: vraagje
Citaat van: AlbertJan op zondag 17 februari 2013, 09:34:05
Citaat van: Alex 0850 op zaterdag 16 februari 2013, 21:55:28
Ik had een baan gezien een paar dagen geleden maar die is verplaats naar het archief
Alex, normaal worden baanplannen niet gearchiveerd maar blijven staan, soms wordt er per ongeluk iets gearchiveerd.
Dag Alex en AlbertJan,

Gaat het toevallig niet over de baan van C-Brian?
Hij heeft zijn topic vrijdag laten archiveren, 't was zoals veel topics hier totaal uit de hand gelopen :-(
Ik heb hem beloofd om samen met hem een nieuw topic te maken over zijn baanontwerp en dat is 2m50x1m22 (en een beetje als 'buffer' te spelen om allles wat on topic te houden :-))
Maar hij is er een weekje tussenuit.
Dus volgende week verschijnt dat baantje opnieuw.
En dan kunnen we er misschien een triootje van maken;-)

En, Alex, doe eens iets aan die titel :-)
Re: baanplan
Lid sinds: 2013

offline
Re: baanplan
Hallo Mon inderdaad dat was het plan opzich vond ik het wel wat hebben alleen miste een beetje industrie
Ik was al begonnen met de bovenste keerlus om te kijken wat ik nog moest aanschaffen
De andere keerlus had ik niet op voorraad dus dat moest nog komen
En het schaduw station was het idee van m rails te maken want dat heb ik ook nog
Maar ik wacht nu even op het nieuwe idee vol spanning
Op speciaal verzoek titel verranderd   :D
Re: baanplan
viditv
gast

Re: baanplan
           

                                                    Hallo Alex

Ik zou zeggen doe het rustig aan ,denk goed na wat de planning aangaat ,doe eventueel opzoekings werk via tijd_ schriften en boeken enz ...,kan zeer nuttig zijn, en,ge hebt natuurlijk de hulp via dit forum wat dit onderwerp betreft we helpen u graag komt wel goed.

Vriendelijke groeten, viditv
                 
Re: baanplan
Lid sinds: 2013

offline
Re: baanplan
Hallo allemaal

Iets tekenen lukt me niet heb altijd ruzie met de comp  :D
Heb wel mooie plannen gezien maar heb zelf even nagedacht wat ik wil
ga dus rijden met een loc met vier lange rijtuigen en goederen
Het volgende had ik in gedachten twee lagen
bovenste laag een station mischien in dwars richting
zat ook te denken aan kolen of kalk overslag een vulstation voor diesel locs
onderste laag een schaduw station misschien in keerlus
Misschien is er iemand die mijn hier mee kan helpen

Gr Alex
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Dag Alex,

Zie je hier wat in?
Eventueel met weglating van het onderste kopstation bovenaan en het trambaantje bovenaan.
Het is een soort valse-8, er kan wel degelijk heen en weer gereden worden door de 2 keerlussen onderaan, maar net zo goed rond.
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
En in 3D kan het er zo uit zien.

Als we het wat uitrekken kan het je tafel wel vullen :-)
Re: baanplan
Lid sinds: 2013

offline
Re: baanplan
Hallo Mon

Ziet er weer schitterend uit het bovenste deel zie ik veel mogelijkheden in
Die kop sporen voor aan voortreffelijk
Alleen het niet zichtbare gedeelte kan dat aangepast worden in door gaande sporen
daar ik nog niet zo ver ben met treinstellen staat hier nog in de kinder schoennen en alleen locs bezit

Groetjes Alex
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
We zullen dat eens bekijken :-)
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Citaat van: Alex 0850 op woensdag 20 februari 2013, 13:56:07
ga dus rijden met een loc met vier lange rijtuigen en goederen
bovenste laag een station mischien in dwars richting
onderste laag een schaduw station misschien in keerlus
Dag Alex,

'k Ben iets aan het proberen, maar de hellingen neigen naar de 5%...
Nu, dat lijkt veel, maar van Märklin mag het :-)
De bruggen op peilers die ze voorstellen in de catalogus zijn berekend met een stijgingspercentage van 5%.
Maar of dat dan nog kan met 4 lange rijtuigen waarbij de helling volledig in de bocht en op bochtwissels ligt is maar de vraag...
Uittesten is de boodschap.
Ik laat eens zien wat ik al heb, maar 'k weet niet of het wat wordt voor jou.
Het ontwerp is dan ook gebaseerd op iets dat ik speciaal gemaakt had voor korte treinen op een lengte van 2m.
Nu is die halve meter die jij er bij hebt niet direct de oplossing om dan meteen met 4 lange wagons te kunnen rijden :-(
Het middelste spoor in het station is bedoeld als passeerspoor voor goederentreinen of treinen die er niet stoppen.
Beide perrons hebben elk een doorgaand en een kopspoor.
Wil je zo iets?
Re: baanplan
Lid sinds: 2013

offline
Re: baanplan
Hoi Mon

Vind persoonlijk de eerste beter

Maar bedoelde in het blauwe gedeelte wat dode sporen door verbinden  misschien een ander verwijderen

zo dat daar een schaduw station komt waar ik wat treinen kan opstellen

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel

Gr   Alex
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Citaat van: Alex 0850 op woensdag 20 februari 2013, 19:36:05
Vind persoonlijk de eerste beter
Maar bedoelde in het blauwe gedeelte wat dode sporen door verbinden  misschien een ander verwijderen
zo dat daar een schaduw station komt waar ik wat treinen kan opstellen
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel
Euh...neen, 't is niet duidelijker, want ik was net bezig met wat je hier schrijft, toch??
Onderaan zijn er 2 keerlussen en 2 uitwijk/opstelsporen. Dat is toch een schaduwstation?
En alle kopsporen zijn toch weg?

Zo geraken we er zeker niet :-)

Maar 't maakt niet uit, op die manier komen we er toch niet als je met 4 lange wagons wilt rijden.

Daarom heb ik het een beetje anders aangepakt.

Onderaan ligt nu een ovaal met in kruis een dubbele keerlus.
Rond het ovaal liggen 2 opstelsporen, het schaduwstation.
Dit is allemaal in blauw getekend en ligt volledig vlak.

Het kopstation vooraan ligt op dezelfde hoogte.

Het station boven en de bochtwissels liggen nu ook volledig vlak.

De stijgende/dalende sporen (in oranje) zijn zo lang mogelijk gemaakt waardoor de helling nu maar 3% is.

Dit is 'technisch' zeker doenbaar.

De rijmogelijkheden zijn legio: je kunt vanuit het station  links of rechts vertrekken en altijd terug keren (aangeraden :-)), je kunt een 8 rijden, dus een 'veredeld' rondje (niet aangeraden :-)), en je kunt altijd naar en van het kopstation. Wat betreft rijmogelijkheden kan dus alles wat je maar zou kunne wensen door de gecombineerde dubbele keerlus.

Bovenaan is langs weerskanten van het station nog ruimte zat die je door om het even wat kunt invullen.

De doorrijhoogtes zijn zeker voldoende voor diesel en stoom en zouden mits wat trekken en duwen links en rechts zefs kunnen volstaan voor eloks.

En je geraakt overal een trein met 4 lange wagons kwijt.

'Ziet u er wat in ?' :-)
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
En natuurlijk een beetje 3D om de zaak wat duidelijker te maken.
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Ik heb geprobeerd de rijmogelijkhden te visualiseren, want dat moet je toch wel goed door hebben om dit ontwerpje naar zijn waarde te kunnen schatten.
Want er zit heel wat meer 'onder de kap' dan je op het eerste zicht zou vermoeden.

Wat is er mogelijk?

In de volgorde van de plaatjes, waarop in...
grijs: zichtbare sporen
oranje: klimmende/dalende sporen
blauw: verborgen sporen
groen: opstelsporen schaduwstation die geen deel uitmaken van een rijroute
en wat pijltjes om de weg niet kwijt te geraken :-)

Van kopstation naar kopstation, via de keerlus, al of niet gebruik makend van de opstelsporen/ovaal van het schaduwstation.
Van station rechts naar kopstation en omgekeerd, al of niet gebruik makend van de opstelsporen/ovaal van het schaduwstation.
Van station links naar kopstation en omgekeerd, via de keerlus, al of niet gebruik makend van de opstelsporen/ovaal van het schaduwstation.
Van station rechts naar station rechts, via de keerlus, al of niet gebruik makend van de opstelsporen/ovaal van het schaduwstation.
Van station links naar station links, al of niet gebruik makend van de opstelsporen/ovaal van het schaduwstation.

En dan komt er straks nog eentje, maar er kunnen hier maar 5 plaatjes achter staan, en 't is er toch eentje dat ik liever apart hou :-)
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Als je ziet op de vorige plaatjes wat er allemaal mogelijk is aan rijmogelijkheden op deze kleine oppervlakte, wil je dan ooit nog wel een zinloos rondje rijden?
Ja, een rondje wel, maar niet zinloos :-)
Er zit inderdaad ook de mogelijkheid in dit ontwerpje om een 'uitgebreid' rondje te rijden en daar kun je dan maar best een geintje mee uithalen dat het altijd goed doet op een modelbaan:
stel onderaan op het bovenste opstelspoor een loc met 5 volle kolenwagons
stel onderaan een zelfde loc met 5 lege kolenwagons
en laat ze nu om beurten hun 'rondje' rijden, maar in tegengestelde richting door het bovenste station
dan zie je bovenaan eerst de trein geladen passeren, daarna gelost terugkeren, dan weer geladen terugkeren, dan weer gelost terugkeren, steeds over en weer, enz.. enz...
wedden dat het een tijdje duurt vooraleer de toeschouwers hem door hebben :-)
dat noemen ze nuttig gebruik maken van een rondje, dat lukt met een keerlus niet :-)
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Zo, dat was de aftrap :-)
En nu bovenaan nog invullen naar wens.
Als je dit al goed vindt natuurlijk :-)

En zet misschien de afmetingen van je baan en het railtype in de titel van je topic, dat is duidelijker waar we hier mee bezig zijn, zo iets als "C-rail baantje 2m50x1m20 - valse 8", want het lijkt op de klassieke 8 maar is veel meer dan dat :-)
Re: baanplan 250 x 120 valse 8 C rails
Goedemorgen Mon

Ik zit gewoon met open mond te kijken wat is die goed zeg precies wat ik in gedachten had  :thumbup:
zie ook dat er nog ruimte is voor een onderhouds en vul plekje van de locs
Ik ben hier heel blij mee
Natuurlijk nog een paar domme beginners vraagjes  de hoogte van het station en kunnen er de C rail no : bij

Groetjes Alex
Re: baanplan
Mon
gast

Re: baanplan
Dag Alex,

Ben je niet in het bezit van Wintrack?
Daarin kun je dat zelf allemaal aan of af zetten.
Je kunt een gratis demoversie downloaden van Wintrack 11, ik zou je dat zeker aanraden om het ontwerp in detail te bekijken. En om mij wat werk te besparen ;-)
http://www.keuterman.nl/wintrack.html
In het Nederlands en met volledige functionaliteit op bewaren en printen na...maar dat doe je dan maar met een screencapture :-)

Hou er wel rekening mee dat er nog niks 'geoptimaliseerd is'!
Hoogtes kunnen nog makkelijk hier en daar wat bijgesteld worden en ik heb mij nu ook niet direct zorgen gemaakt over de hoeveelheid passtukjes (maar dat lijkt wel mee te vallen), het gaat hem voorlopig om het idee hé.
Maar 't is wel al vrij goed in orde (zeker al bruikbaar).
Re: baanplan
Lid sinds: 2013

offline
Re: baanplan
Hoi Mon

Zal zeker de ideetjes overnemen en er mee aan de slag gaan
Dit is iets waar van ik al lang droom en nu is tot uitvoering brengen
Mijn dank is zeer groot voor het vele werk wat je gedaan heb en de tijd die je er ingestoken heb
Het zal wel een poosje duren of ik moet de loterij winnen  :D
Nogmaals dank je wel voor het ontwerp

Groetjes Alex
Re: baanplan
viditv
gast

Re: baanplan
           

                                                    Hallo Alex,

Het ziet er goed uit he, een dubbele  keerlus bied meer mogelijkheden, voor twee richtings verkeer enz..
U zult hier meer plezier aan beleven, top Mon uw ontwerp.

Groeten viditv