Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw station type Waterstaat 4.

Gestart door vriend dinsdag 17 april 2012, 20:05:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw station type Waterstaat 4.
Tijdens Rail 2012 ben ik in het bezit gekomen van het station ?Waterstaat? Type 4 van Goover Models.
Ik wil jullie hierbij de bouw van het station laten zien.


Thuis gekomen de doos geopend en de inhoud eens bekeken.
Als modelbouwer sprak het me wel aan en ben ermee aan de slag gegaan.


Allereerst de bijna door gelaserde ramen en deuren verwijderd.
Nu alles braamvrij maken met een zelfgemaakt hulpmiddeltje (schuurhoutje).


Nu komt het mooie van dit bouwwerk, het verlijmen van de losse muurdelen.
Zorg ervoor dat alles recht en haaks verlijmd wordt, het begint nu al aardig
op een stationnetje te lijken.


Het geheel is nu verlijmd en nu de rust bewaren, zodat het even rustig kan uitharden en het straks bij de verdere bouw mooi strak is.


Omdat ik het witte styreen nogal wit vind heb ik de muren van stucwerk voorzien.
Ik heb witte muurverf genomen en er wat witte houtlijm in gedaan voor de hechting.
Dit papje breng ik dan met een stukje spons al tamponerend aan op de muren, wat een mooi effect geeft en de muren wat minder strak maakt.


Nu zijn de kozijnen aan de beurt, omdat ik bruin niet mooi vind heb ik het complete vel groen gespoten.
Ook heb ik het andere vel met de roeden wit gespoten en lekker laten drogen.
Nu kunnen de ramen geplaatst worden inclusief de binnen ramen.


Nu de ramen geplaatst zijn, meteen maar wat gordijnen opgehangen, deze zijn gemaakt van papieren zakdoekjes. Je kunt de zakdoekjes namelijk splitsen in drie lagen.


Ook heb ik wat interieur ingebouwd met tafels en stoelen in de hal en ook gelijk een kaartautomaat neergezet.
Tevens heb ik er wat binnenmuren van styreen in geplaatst zodat je niet door het gebouw heen kan kijken.
Nu de bovenverdieping aangepakt met vloerbedekking en een eenvoudig interieur met natuurlijk de vitrage.


Het dak erop gelijmd en nu nog de dakbedekking verzorgen het schiet al op.


Nu het dak erop zit, kan de sierlijst rond de dakrand gelijmd worden, ook deze
heb ik groen gespoten.


Hier is de dakbedekking aangebracht.
Eerst grijze verf aanbrengen en in de natte verf, direct heel fijne steenslag ingestrooid wat weer een leuk effect geeft.


Nu de waterafvoer nog regelen en de regenpijpen aanbrengen, deze heb ik van koperdraad gemaakt en met 3 steuntjes ingeboord en verlijmd in de buitenmuur.


Het eindresultaat van het geheel met boom en hekwerk en de gebruikelijke passagiers die met de trein mee willen en nog even moeten wachten.
Zo kan het station een plek krijgen op een treinbaan.




Het station is verkrijgbaar op de beurs in Houten, in de stand van Goover Models.

Groeten van Jaap & Jarno
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Mooi gemaakt zeg! Ik vind hem wel nog wat maagdelijk wit. Pas nieuw gestuct, of wordt hij nog vervuild? :-) prima werk!

Roy
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Bouw station type Waterstaat 4.
 :O B)
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Jarno, Jaap,

ik vind hem super geworden!

posten jullie nog een foto als die op de baan geïntegreerd is, leuk !

groeten,
Jeroen
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Mooi station, maar ik vind het stucwerk wel erg grof en onregelmatig. Net alsof iemand een hand vol houtsnippers eroverheen heeft gegooid......

Walter
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Minto Tighfield
gast

Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Hallo

Heel mooi station, maar ook ik vind het stucwerk erg aan de grove kant.

Minto Tighfield :)
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Mee eens. Ik doe ook even niet mee met de Oh's en Ah's. Met wat meer geduld maak je hier een mooi model van. :)

Gr, Ben.
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Je zou het stucwerk kunnen namaken door er na het schilderen heel fijn zand(schelpenzand) erover te strooien.
Niet bang zijn om het dik er op te strooien, alles wat niet kleeft valt eraf en blijft een klein laagje zitten.

Zoals Ben hiervoor zei, iets meer aandacht eraan besteden dan is het resultaat er ook na.

Grt, Ronald.
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Je hebt wel iets gedaan aan de waterafvoer.
Hoe zit het met de afvoer van de verbrandingsgassen.
Of was het gebouw niet verwarmd?
Die boom kan veel beter!
Over het stucwerk is reeds geschreven.
Ga door en maak er een sierraad voor je baan van :important:
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
Waarschijnlijk is dat gebouw elektrisch verwarmt en dan is een schouw niet nodig.  :)
Re:Bouw station type Waterstaat 4.
ron van den broek
gast

Re:Bouw station type Waterstaat 4.

Hier kan je zien wanneer het verwarmingsysteem is veranderd, kijkend op het dak.

http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=wolvega&vraag=wolvega

Mvg Ron :)