Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan in aanbouw

Gestart door Benjamin84 woensdag 28 juli 2010, 20:17:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Baan in aanbouw
Beste forumlezers,

Ongeveer een jaar geleden begon ik met de bouw van een tafel van 3m bij 1,22m. Ik heb Märklin C-rail HO. Had deze materialen al zo'n 5 jaar geleden aangeschaft. Voor dit formaat was N waarschijnlijk handiger, maar die keuze had ik al gemaakt.

Dankzij mijn handige vader werd het een tafel op wielen en is deze dus verrijdbaar en kan ik overal eenvoudig bij. Het is een baan geworden met schaduwspoor, waarbij er een enkel spoor omhoog gaat (dit werd ook afgeragen, maar het is niet anders). Met een helling van max. 5% (aanbevolen wordt 3%, maar de winkelier van een plaatselijke Märklin zei dat 5% max. ook kan).

Het project heeft meer dan een half jaar stil gelegen en was alleen het schaduwspoor gereed. Ik zag letterlijk op tegen het maken van de helling en stelde de bouw voor me uit. Ondanks dat de mussen van het dak afvallen ben ik nu op het juiste spoor en is het baanplan bijna af. Helaas bleek mijn telling qua rails onjuist, waardoor de afronding iets vertraging op loopt.

Bijgaand enkele foto's die jullie een beeld geven van wat ik klaar gestoomd heb op zolder.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Benjamin

Baanplan bovenste laag:




Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan in aanbouw
Leuk baanplan  :D
rijd ook leuk denk ik :D
Re:Baan in aanbouw
sander09
gast

Re:Baan in aanbouw
hey

ten eerste bedankt dat je de foto's hebt verkleint leest tenminste makkelijker. :D

en ten tweede :lol:   het ziet er allemaal goed uit maar er komt geen geluidsisolatie onder de rails?


greetzz sander. :D :D
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Hoi Sander,

Op het schaduwspoor heb ik isolatietape geplakt (dubbelzijdig), daar ligt de rails dus vast. Op niveau 1 ligt de rails er nog los op, omdat ik nog niet helemaal klaar ben. Daar wil ik sommige stukken vast plakken, zodra alles goed ligt en de electrische wissels werken.

Isolatie is dus geregeld. Bedankt voor de reactie en het meedenken i.i.g.
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: Marklin5 op woensdag 28 juli 2010, 20:46:53
Leuk baanplan  :D
rijd ook leuk denk ik :D

Bedankt, heb de helling gecheckt, dat werkt, maar of het verder leuk rijdt gaan we nog uitproberen. Heb er het volste vertrouwen in.
Re:Baan in aanbouw
StefanO
gast

Re:Baan in aanbouw
Hoi Benjamin,

Ziet er goed uit. Ik ben van plan ook iets van die afmeting te maken binnen nu en een paar maanden. Net als bij jou heeft het dan bij mij lang geduurd voor ik deze hobby kon oppakken. Moest eerst de zolder verbouwen, zodat er een kamertje vrijgemaakt kon worden.

Die wielen lijken mij erg handig. Waar ga je je baan mee aansturen? En wordt het een typisch Nederlands landschap?

Veel succes!
Groeten,
Stefan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: StefanO op woensdag 28 juli 2010, 21:16:34
Hoi Benjamin,

Ziet er goed uit. Ik ben van plan ook iets van die afmeting te maken binnen nu en een paar maanden. Net als bij jou heeft het dan bij mij lang geduurd voor ik deze hobby kon oppakken. Moest eerst de zolder verbouwen, zodat er een kamertje vrijgemaakt kon worden.

Die wielen lijken mij erg handig. Waar ga je je baan mee aansturen? En wordt het een typisch Nederlands landschap?

Veel succes!
Groeten,
Stefan
Hoi Stefan,

Heb van Märklin het Mobile station. Had eerst delta, waarbij ik ook 4 à 5 treinen tegelijk kon laten rijden, maar wilde liever digitaal. Gezien de baangrootte kan ik max. 3 treinen tegelijk laten rijden denk, maar hou het (om ongelukken te voorkomen) bij 2.

Wil proberen het landschap zo Hollands mogelijk te houden. Aan de linkerkant groen (weiland, bomen en een camping) en rechts een station (bij het schuine spoor) en wat winkels en een klein dorpje. Ik ga dat nog even uitwerken op het baanplan. Is nog niet concreet.
Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan in aanbouw
Hallo Benjamin

Leuk spoorplan heb je. Succes met de verdere uitwerking van je plannen.
Re:Baan in aanbouw
Lokkie
gast

Re:Baan in aanbouw
Hoi Benjamin,

Ziet er allemaal goed uit. 8)

Gr.
René
Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
ziet er al mooi uit
Heb je al een plan van de onderste laag?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: minitreintje op donderdag 29 juli 2010, 19:33:42
ziet er al mooi uit
Heb je al een plan van de onderste laag?


groeten minitreintje/Dylan
Hierbij het schaduwspoor.

Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
Mooi schaduwstation is het automatisch?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: minitreintje op vrijdag 30 juli 2010, 08:27:11
Mooi schaduwstation is het automatisch?

groeten minitreintje/Dylan
De wissels zijn voor het merendeel automatisch. Moet dit nog wel allemaal aansluiten, maar bij de test werkte het.
Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
en de treinen stoppen ze ook automatisch in het schaduwstation? Bij mij wel dus ik heb 2 sporen de eerste loc stopt en schakelt de tweede enzovoort dit werkt ook bij meerdere sporen.


groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: minitreintje op zaterdag 31 juli 2010, 13:39:36
en de treinen stoppen ze ook automatisch in het schaduwstation? Bij mij wel dus ik heb 2 sporen de eerste loc stopt en schakelt de tweede enzovoort dit werkt ook bij meerdere sporen.


groeten minitreintje/Dylan
Zo geavanceerd is/wordt mijn baan niet. Er zullen max. 2 à 3 treinen tegelijk gaan rijden. Goed opletten dus! ;)
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Hier volgen nog enkele foto's van o.a. boekbinders voor de wisseldraden (wel praktisch), de aangepaste helling (isolatieschuim is vervangen door een lat), op niveau 1 is een extra rangeerspoor gekomen.

Daarnaast mijn Rivarossi IRM en Koploper, ondanks dat ze nog niet rijden alvast even showen in de doos.









Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
ah ok dus goed opletten want soms als ik mijn schaduwstation volledig leeg maak heb ik een probleem dat ze daarna alle 2 vertrekken daar moet nog iets aan doen  :lol: Zo'n houte lat is veel steviger misschien nog een vangrailtje installeren voor je mooie koploper en andere locs
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: minitreintje op zaterdag 31 juli 2010, 15:55:50
ah ok dus goed opletten want soms als ik mijn schaduwstation volledig leeg maak heb ik een probleem dat ze daarna alle 2 vertrekken daar moet nog iets aan doen  :lol: Zo'n houte lat is veel steviger misschien nog een vangrailtje installeren voor je mooie koploper en andere locs
Vangrailtjes komen er bij de helling en ik denk toch ook langs de baan op één of andere subtiele manier. Moet er niet aan denken dat er één af valt.  :shock:
Re:Baan in aanbouw
hoolsema
gast

Re:Baan in aanbouw
dit ziet erl al intressant uit. Zeker iets om in de gaten voornamelijk omdat jij bijna de zelfde grote hebt als ik. Ik heb namelijk 2.80 bij 1.10 dus dat komt aardig in de buurt. En het is weer leuk om te lezen dat er weer een NL baan bij komt. Ik ben dan ook zeer benieuwt naar je inrichting van de baan

mvg
Reinder
Re:Baan in aanbouw
StefanO
gast

Re:Baan in aanbouw
Ha Benjamin,

Ziet er goed uit. Je schiet al aardig op. Die houten lat is mooier en strakker dan het piepschuim. Ik wil zelf met draadeinden gaan werken, omdat je die heel makkelijk op iedere hoogte kunt instellen.

Je koploper en Rivarossi zijn echt mooi. Ik hoop deze exemplaren ook eens aan te schaffen. Is die Rivarossi al digitaal wisselstroom of moet je hem nog ombouwen?

Groeten,
Stefan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: StefanO op zondag 01 augustus 2010, 14:30:29
Ha Benjamin,

Ziet er goed uit. Je schiet al aardig op. Die houten lat is mooier en strakker dan het piepschuim. Ik wil zelf met draadeinden gaan werken, omdat je die heel makkelijk op iedere hoogte kunt instellen.

Je koploper en Rivarossi zijn echt mooi. Ik hoop deze exemplaren ook eens aan te schaffen. Is die Rivarossi al digitaal wisselstroom of moet je hem nog ombouwen?

Groeten,
Stefan
Wat bedoel je precies met draadeinden? Ga je daar de hoogte mee bepalen?

De Rivarossi is al digitaal in wisselstroom, dus klaar om te rijden.
Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
draadeinden heb je in verschillende dikte een paar voorbeelden zijn ... , M6 , M8 , M10 , ...

die staat er helemaal alleen maar die is later verplaats die een M10


groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Even een vraag t.a.v. mijn baanplan. Ik wil op één of andere manier in de linkerhelft auto's laten rijden. Nu heb ik al gezien dat een spoorwegovergang 74920 niet gaat passen, omdat deze dan over de rand van mijn baan verdwijnt. Nu vraag ik mij af, is het mogelijk om zelf een overweg te maken, zodat ik niet perse een brug o.i.d. moet maken. Het gaat dan wel om een overgang over drie sporen!

Ben benieuwd naar de reacties...
Re:Baan in aanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan in aanbouw
Ja waarom kan dat niet? Ik heb een enkel spoor (R5 bocht) met die spoorwegovergang 74920 gemaakt door een paar simpele aanpassingen maar je kan dat ook zelf bouwen.

Spoorwegovergang 74920
Zie dit topic alleen moet je een paar meer stroken balsahout tussen je sporen leggen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23876.msg406848#msg406848







Re:Baan in aanbouw
StefanO
gast

Re:Baan in aanbouw
Ha Benjamin,

Ik ben op het idee met draadeinden gekomen door M.user. Hij heeft op dit forum een uitgebreid verslag van zijn baan (van niets tot...). Je kunt daarmee precies de gewenste hoogte instellen en als je een schaduwstation bouwt, kun je er nog goed bij. Ze nemen vrijwel geen ruimte in beslag.

Ik blijf je draadje volgen. Veel succes.

Groeten,
Stefan
Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Citaat van: minitreintje op donderdag 05 augustus 2010, 08:50:36
Ja waarom kan dat niet? Ik heb een enkel spoor (R5 bocht) met die spoorwegovergang 74920 gemaakt door een paar simpele aanpassingen maar je kan dat ook zelf bouwen.

Spoorwegovergang 74920
Zie dit topic alleen moet je een paar meer stroken balsahout tussen je sporen leggen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23876.msg406848#msg406848

Op het maken van een spoorwegovergang kom ik nog terug, want met Viessmann materiaal schijn je zelf iets in elkaar te kunnen knutselen.

Heb van het weekend de baan iets aangekleed met o.a. een groen matje die ik nog had liggen van een paar jaar geleden. Station die in mei in elkaar gezet is alvast gestald. Daarnaast nog een overzichtje van de bouwpakketjes die we nog in elkaar kunnen zetten, waaronder een perron. Om alvast een beeld te schetsen hoe het kan worden doe ik ook mijn schets uit Paint erbij. Let niet op de schitterende uitvoering.





Re:Baan in aanbouw
Benjamin84
gast

Re:Baan in aanbouw
Vandaag bezoek gebracht aan Eurospoor 2010. Voor de bouw van mijn baan weer enkele attributen ingekocht:

Vollmer:
- Aldi Supermarkt
- Bootverhuur
- Hondenspeelplaats
- Skatebaan

Hollandscale:
- plattelandshuis 13

Overige:
- koeien, 2 auto's, honden, zwemmers, boten, kano's

Marklin:
- 2 seinplaten en verdelers






Re:Baan in aanbouw
StefanO
gast

Re:Baan in aanbouw
Zo jij kan weer even vooruit. Ziet er goed uit. Veel succes!
Gr. Stefan
Re:Baan in aanbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Baan in aanbouw
Je baan ziet er al goed uit.  :D

Mooie aanwinsten heb je

Groet, Lesley