Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

"Verdwenen" decodermassa

Gestart door JB vrijdag 05 september 2008, 08:49:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Verdwenen" decodermassa
(Ik begin nog eens ergens aan....)

De afgelopen dagen (1e week van de vakantie dus er is wat tijd over) begonnen met wat ombouwprojectjes. Een van deze projectjes was het inbouwen van verlichting in een aantal liliput rijtuigen. Omdat deze jongens een geisoleerd asje hebben besloot ik gebruik te maken van tweepolig koppelingen van Krois voor de stroomvoorziening. Tevens heb ik een E19 (3769) omgebouwd zodat deze voor de spanning en de massa zou zorgen. Tot zover alles goed.
Gisterenavond de gehele trein in de vitrine gezet, de MS ingeschakeld en alles werkt naar behoren. Behalve de frontverlichting van de lok, staat weer eens te knipperen, aaarrrrrccch. Dus ik de lok geopend ("nieuw" uit de doos, nooit iets mee gedaan) en de lampjes bekeken. Ziet er allemaal goed uit, keurig in eigen fittinkjes met twee draadjes. Voor de zekerheid toch de boel even doorgemeten en wat blijkt, beide lampjes zijn verbonden met het chassis van de lok ?!?! Nogmaals, dit is geen gemodificeerd exemplaar maar een standaard lok welke af fabriek is voorzien van een digitaal decoder.

Nu is het probleem dat ik op de decoder geen massa draad heb. Vanaf de decoder lopen 6 draaden (blauw en groen naar de motor, rood en bruin naar sleper en massa, geel en grijs naar beide lampjes) maar'daar zit dus geen massa voor de verlichting tussen...

Het betreft heir een wat oudere lok met dito decoder (nog met dipswitches) en op de print zit naast de aansluiting voor de verlichting nog een ongebruikt nokje, mogelijk dat daar een massadraad aan hoort te zitten. Heeft iemand suggesties ? Weet iemand waar ik afbeeldingen van decoders kan terugvinden ?

Jan
Re: "Verdwenen" decodermassa
Deze oudere type decoders hebben geen extra massa voor de verlichting.
De verlichting bij de oude type decoders is aangesloten tussen de gele of grijze draad en het chassis. Doordat hier maar een helft van het signaal door gelaten wordt knippert de verlichting.
Overigens bij de (nieuwere) type decoders wordt de verlichting aangesloten tussen de oranje + (bij Marklin) draad en de verlichtingsfunctie.

Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
Peter,

In feite dus een probleem wat ik al eerder ben tegengekomen maar nu in een andere omgeving (lok vs rijtuig) ?

Jan
Re: "Verdwenen" decodermassa
Jan,

In jouw lok zit een decoder 614 090. Hier kun je de "oranje" draad zelf vinden/maken. Zorg wel dat je verlichting vrij is van de lokmassa anders is het einde oefening.

Zie hier:
http://maerklin.bruenninghaus.de/Basteln/Elektronik/orange6090.htm

of hier:
http://hgh-esn.ath.cx/index_jsm_moba.htm?http://hgh-esn.ath.cx/p03_maedig_6090.htm

Mvrgr.,Ben.
Re: "Verdwenen" decodermassa
Ben,

Bedankt, dat gaat lukken.
Re: "Verdwenen" decodermassa
Mocht het nu niet lukken is er ook nog een andere manier om een "oranje +" draad te maken.
Plaats twee diodes tusen de rode en bruine aansluiting. De diodes worden met hun anode aan de rode resp. bruine draad aangesloten. De kathodes verbind je aan elkaar.
De verlichting isoleer je van het chassis en sluit je aan op het knooppunt van de diodes (kathodes) en tussen de gele resp. grijze draad van de decoder.

Enig zoekwerk op dit forum.



Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
Terwijl Peter zijn bericht schreef was ik er een plaatje van aan het maken:



Re: "Verdwenen" decodermassa
Nogmaals dank, ik heb de "oranje" draad aan de decoder gesoldeerd (methode van Ben) en nu brandt de verlichting in de E19 weer zoals het hoort. Volgens mij leg ik op die wijze een verbinding met de "inwendige plus" uit het schema van Klaas. Het is eventjes friemelen met de soldeerbout maar het werkt  :D
Re: "Verdwenen" decodermassa
Hallo Jan,

Als je de methode van Ben hebt gebruikt ligt deze inderdaad aan de inwenige plus van de decoder.

Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
En hier vindt je nog een eenvoudige van Johan (Blausee-Mitholz
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2965.msg32755#msg32755

Het schema is erg simpel:


Je kunt 1N4148 of 1N4001 gebruiken.

Diverse modellen met C90 heb ik zo aangepast.
Re: "Verdwenen" decodermassa
Peter,

Die laatste scheelt weer een boel gefriemmel, en de diode's heb ik sinds kort liggen. Het maffe is dat ik al enkele jaren (gebrek aan woonruimte) geen baan meer heb liggen. Toen mijn oude baantje werd afgebroken was het digitale systeem net "in de mode" en dus heeft al mijn rollend materiaal alleen maar analoog of digitaal gereden. Sinds kort heb ik echter een Trainsafe vitrine aan de muur die wordt gevoed door een MS. Eens is de zoveel tijd verwissel ik de inhoud ervan en dan ontdek je plots dat lok's die voorheen nooit problemen gaven nu opeens staan te knipperen alsof ze de voorloper zijn van de politie lok die märklin uitbrengt.

Als ik tijd heb ga ik eens een stapel lok's onder het stof vandaan halen en op die MS aansluiten. Het zou me niet verbazen als daar nog meer strobo-lok's tussen blijken te zitten  :D

Jan
Re: "Verdwenen" decodermassa
Peter,

Een hele mooie keuken  :D

Helaas blijven dergelijk ruimtes en banen voor mij (voorlopig) nog een droom. Ik kan op dit moment het grootste gedeelte van de verzameling niet eens kwijt in mijn appartement  :( Laat staan dat ik er een dergelijke baan onder kan bouwen. Maar ach, mijn oma zou hebben gezegd dat ik nog iets heb om naar uit te kijken en daar zou ze wel eens gelijk in kunnen hebben gehad.

Voorlopig heb ik een aantal mooi verlichtte en goed rijdende treinen in een vitrine staan en daar kan ik dagelijks van genieten, helemaal omdat ik de boel zelf (en met hulp van dit forum) zo heb gekregen. De voldoening is dan een stuk groter dan wanneer je de boel koopt of laat ombouwen.

Jan
Re: "Verdwenen" decodermassa
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Verdwenen" decodermassa
Citaat van: Freak op vrijdag 05 september 2008, 15:34:49


Peter, moet bij de onderste tekening de "Functie" aansluiting niet worden weggelaten?
Re: "Verdwenen" decodermassa
Hallo Ad,

Nee, er zijn in het verleden afwijkende decoders geweest die geen "oranje" draad hadden maar wel 1 extra functie.

Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Verdwenen" decodermassa
Waar dient de functie dan voor als de lampjes al een + krijgen aangeboden, via de oranje draad of via de diodes?
Re: "Verdwenen" decodermassa
Er is zelfs een Delta-decoder waar het mogelijk is voor functie aansluiting maar niet gebruikt wordt vanwege het ontbreken van de oranje draad.
Het type IC wat op deze Delta-decoder gebruikt werd is gelijk aan een type IC die op andere (nieuwere) decoders wel gebruikt werd met extra functies en oranje draad. De tekening moet je dan ook meer algemeen zien.
Dus een handige piloot kan indien nodig deze alsnog toevoegen.

Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: "Verdwenen" decodermassa
Ja jij bedoelt zeker de 701.13 en de 701.17 welke de vier functies kan decoderen.
Re: "Verdwenen" decodermassa
Juist, er zijn Delta's die deze IC's on board hebben maar geen Oranje draad.

Mvg,
Peter
Re: "Verdwenen" decodermassa
Na veel surfen ook nog bij deze website terecht gekomen

http://www.pallund.dk/

Niet echt heel recent maar er staan meer leuke dingetjes die je met decoders kunt doen (als je graag aan decoders soldeert tenminste)  :lol:

Jan