Hoi John en andere heren,
bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
V.w.b. John: je hebt inderdaad gelijk, het zal wel een verschrijving van mijn kant zijn, maar ik bedoel uiteraard een 5 polig anker wat gebruikt kan worden in TROMMELCOLLECTORmotoren en NIET in het schijf type. Dus te gebruiken in het nieuwere type motor.
Betreffende het gerucht: Het was/is niet zo dat Marklin dit anker destijds (begin 80-er jaren) speciaal als vervangingsanker heeft gepresenteerd, dit nieuwe anker kwam voort uit de eerste generatie hoogvermogenmotoren en was qua afmetingen (toevallig ???) geschikt om ook gebruikt te worden in oudere trommelcollectormotoren.
Ik heb van marklin nooit een publicatie gezien over dit fenomeen, maar wel eens ergens (en dat kan ik nergens meer vinden) een publicatie/schrijven van iemand (b.v. in een Railhobby o.i.d.) die dit heeft toegepast in een ombouw en er uitermate tevreden over was, vooral als het ging om langzaam rijden bij o.a. rangeeractiviteiten.
Het is in dit geval dus niet zo dat ik ONTEVREDEN zou zijn over de huidige rijeigenschappen, maar als je op redelijk eenvoudige wijze de prestaties zou kunnen verbeteren, lijkt mij dat wel leuk. En zoals anderen ook al zeggen het vermogen zal er niet door toenemen.
Ik zat er toeder tijd aan te denken om mijn BR85 (3309) hier mee om te bouwen. Wat ik inmiddels ook begrepen heb is dat het nu niet werkt als je een oude loc alleen ombouwd met een 5 polig anker uit een digitale hoogvermogen set, toch ??
Graag nog eens jullie gedachten hierover.
Mazzel,
Paul