Stichting 3rail Forum

Modelbesprekingen => Ombouwen Märklin H0 Modellen => Topic gestart door: blackbird op maandag 06 november 2006, 22:25:27

Titel: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: blackbird op maandag 06 november 2006, 22:25:27
Hoi allemaal,

m.b.t. bovenstaand onderwerp de volgende vraag:

Aan het begin van het hoogvermogentijdperk toen Marklin met de eerste series 5 polige ankers op de proppen kwam, ging het  "gerucht" dat je bepaalde loc's (met schijfcollectormotor) met een apart en los verkrijgbaar 5 polig anker eenvoudig kon "upgraden" en door dit 5 polige anker al veel betere (vooral langzaam rijden) eigenschappen kon krijgen. De kracht/energieverdeling over 5 i.p.v. de 3 polen zorgde hier logischerwijze voor.
Het anker zou in eerste instantie alleen geschikt zijn voor de grotere loc's met grotere motoren.

Weet iemand of dit verhaal klopt en zo ja, welk anker is dit, en wat is het bestelnummer van dit artikel, en wat zijn ongeveer de kosten van zo'n anker ?

Graag jullie reacties op deze vraag.

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Paul
Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: Herman05 op maandag 06 november 2006, 22:59:01
Ik ga je alleen antwoord geven op 3 of 5 polig. Ja het schijnt beter te rijden. Nu weet ik zeker dat ik het halve forum over me heen krijg, maar hierbij mijn toevoeging. Een loc die 3 polig nu al goed rijdt, waarom zou je hem dan ombouwen? Enkel bij probleemlocs zou ik het overwegen want dat is de kans op resultaat wat zichtbaar is groter.
Echter heb ik ook een DB216 3-polig een supermachine, kan prachtig kruipen, daar kan menig hoogvermogen dinges motor nog wat van leren! Daarnaast heeft de loc vanwege de oudere motor al automatisch een prachtig geluid, een soundmodule opzichzelf  :o :D.
Heb ook een probleemloc van 3 naar 5 omgebouwd, daar zie je wel resultaat, rijdt wat rustiger. (Kon ook zijn omdat hij na 5 jaar draaien door kleine Herman + 4 jaar stilstaan + 7 jaar draaien door grote Herman een beetje smerig was en eindelijk goed schoongemaakt werd) Over de trekkracht kan ik je niets meegeven want dat heb ik niet gemerkt al wordt een groot gedeelte van de trekkracht bepaald door het gewicht van de loc in combinatie met aandrijving en antislibbandjes.

Groeten,
Herman
Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: Sprinter op dinsdag 07 november 2006, 00:11:38
In het begin van de eerste analoge hoogvermogens motoren, zal daar wel een gerucht over geweest zijn. Dan spreken we begin jaren '80.

Het heeft tot ongeveer 2003 geduurd eer Marklin kwam met digitale hoogvermogens setjes voor de andere ankers. Deze passen niet in de huidige veldspoelmotoren.

De setjes kun je vinden onder de volgende Catnr's.

60901
60903
60904
60905

Het alleen plaatsen van een 5 polig anker zal niet zoveel verschil geven in rijgedrag. De trekkracht zal er ook niet door toenemen.
Alleen via de ombouw naar een gelijkstroommotor en een lastgeregelde decoder zal er sprake zijn van een beter rijgedrag. Maar dit rijgedrag kan ook gewoon met een driepolig anker in een gelijkstroommotor met een goede decoder met lastregeling.

Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: Fonzo op dinsdag 07 november 2006, 08:33:03
Ik heb al mijn analoge machines omgebouwd naar digitaal met alleen maar een magneet en een decoder met lastregeling. Geen anker, geen motorschild. IK heb geen enkele probleemloc en ze lopen goed !

Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: Buzz_4stroke op dinsdag 07 november 2006, 08:33:23
Wim,

Helemaal met je eens, heb een BR50 met 3 polig anker en een Uhl* decoder, rijeigenschappen zijn uitmuntend te noemen, alleen je moet wat spelen met de pulsfrequentie van de motoraandrijving om een goed resultaat te krijgen.
Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: VT601 op dinsdag 07 november 2006, 22:11:32
Ik heb wel goede ervaringen met het vervangen van een 3-polig anker door een 5-polige versie. Dit was van een Hamo 1100 die op de deels fasegestuurde modelbaan van een club nauwelijks vooruit te branden was.

Omdat dit het nieuwere type motor was met de trommelcollector kan ik niets zeggen over de schijfcollector-motoren.
Ik heb overigens nooit gehoord dat M* hiervoor een vijfpolig anker heeft uitgebracht.

John
Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: blackbird op woensdag 08 november 2006, 07:48:51
Hoi John en andere heren,

bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
V.w.b. John: je hebt inderdaad gelijk, het zal wel een verschrijving van mijn kant zijn, maar ik bedoel uiteraard een 5 polig anker wat gebruikt kan worden in TROMMELCOLLECTORmotoren en NIET in het schijf type. Dus te gebruiken in het nieuwere type motor.

Betreffende het gerucht: Het was/is niet zo dat Marklin dit anker destijds (begin 80-er jaren) speciaal als vervangingsanker heeft gepresenteerd, dit nieuwe anker kwam voort uit de eerste generatie hoogvermogenmotoren en was qua afmetingen (toevallig ???) geschikt om ook gebruikt te worden in  oudere trommelcollectormotoren.

Ik heb van marklin nooit een publicatie gezien over dit fenomeen, maar wel eens ergens (en dat kan ik nergens meer vinden) een publicatie/schrijven van iemand (b.v. in een Railhobby o.i.d.) die dit heeft toegepast in een ombouw en er uitermate tevreden over was, vooral als het ging om langzaam rijden bij o.a. rangeeractiviteiten.

Het is in dit geval dus niet zo dat ik ONTEVREDEN zou zijn over de huidige rijeigenschappen, maar als je op redelijk eenvoudige wijze de prestaties zou kunnen verbeteren, lijkt mij dat wel leuk. En zoals anderen ook al zeggen het  vermogen zal er niet door toenemen.
Ik zat er toeder tijd aan te denken om mijn BR85 (3309) hier mee om te bouwen. Wat ik inmiddels ook begrepen heb is dat het nu niet werkt als je een oude loc alleen ombouwd met een 5 polig anker uit een digitale hoogvermogen set, toch ??

Graag nog eens jullie gedachten hierover.

Mazzel,

Paul
Titel: Re: 5-polig anker (ivp 3 polig)
Bericht door: Fonzo op woensdag 08 november 2006, 10:16:07
Paul,

Als je twijfelt over de langzaamrijeigenschappen van een 3-polige loc, dan moet je eens op onderstaande link klikken. Sprinter heeft ons dit een een ander draadje over schijfcollectormotoren als eens aangereikt.

http://s5.photobucket.com/albums/y200/xammax/?action=view&current=Film_0001.flv