Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

help! loc kapoet

Gestart door JanPieter zaterdag 28 oktober 2006, 12:37:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
help! loc kapoet
JanPieter
gast

help! loc kapoet
beste mensen.
mijn vriendje heeft een loc gekocht op eurospoor. zon kleine DB-werktrein.
toen wij hem uitprobeerden, bleek hij zo sloom te rijden als een slak kruipt (nou ja... bij wijze van spreke).
een tijdje later deed hij het helemaal niet meer, maar het motortje draaide wel.
nu doet hij het wel weer, maar na een paar cm afgelegd te hebben stopte hij weer.
heeft iemand hier een verklaring voor??
mvg Jan-Pieter
Re: help! loc kapoet
Kan zijn dat de sleper en wielen aangekoekt zijn. Maak deze schoon met een doekje en zie of het helpt. Één druppeltje naaimachine olie op het motorasje kan ook wonderen doen.
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2006

online
Re: help! loc kapoet
of even openschroeven en kijken of er geen hoogpolig tapijt tussen de tandwieltjes zit.
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
Gebrobeerd,
sorry mensen, het helpt geen ene STEEK :(.
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2009

offline
Re: help! loc kapoet
tja............

Heb je misschien al geprobeerd om "hééééééél" voorzichtig de wielen te bewegen met de hand
En zo ja, lukt dat dan of zit het zeg maar muurvast
Of misschien de koolborstels, hoe zien die er uit ?

succes


gr. Fans
Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Zou je ons kunnen zeggen om welke lok het gaat? (ik ken veel DB werklocomotieven  :wink:)
Dan weten we wat voor soort motor erin zit en dan kunnen we beter advies geven.

Wel een tegenslag als je een nieuwe lok hebt en dat die eigenlijk gelijk al niet goed blijkt te zijn! Kan je op Eurospoor de locomotieven niet eerst een testrondje laten rijden?
Maar we lossen het samen op, komt goed  :).
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: help! loc kapoet
Citaat van: VincentKloeg op zondag 29 oktober 2006, 10:11:21
Kan je op Eurospoor de locomotieven niet eerst een testrondje laten rijden?


Jawel dan kan/kon. En wel bij de stand van BeneluxSpoor.net
Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Oei oei oei, en dan blind een lok meenemen zonder hem te testen. Zo'n technisch mankementje hoeft geen ramp te zijn, maar als bij zo'n testrondje blijkt dat de lok niet goed functioneerd kan je echt veel van de prijs afhalen  :twisted:!!!
We zijn Nederlanders toch?  :wink:
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
Er staat op de zijkant van het lokje D63.
zo'n hele kleine (shcattige :D) blauw locje.
kunnen jullie hier iets mee?
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
enne/...
dat met die wieletjes draaien:
doet ie maar een paar milimeter en dat klemt ie, is dat het?
Re: help! loc kapoet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: help! loc kapoet
Ook niet als je wat meer kracht zet? Het gaat lastig omdat er, waarschijnlijk een magnetisch veld is waar je steeds doorheen moet. Wat je kunt doen om dit makkelijkr t laten draaien is de loc openmaken en de motor uit elkaar halen. Kun je meteen kijken of de tandwielen echt allemaal schoon zijn en of deze wel draaien zonder dat de motor is aangesloten.
Suc6

Groeten,
Herman
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: help! loc kapoet
Hallo JanPiter,
Is het dit locje?


DHG 500
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2006

offline
Re: help! loc kapoet
misschien een kapot tandwiel , heb ik zelf gehad met een V60 , is nu een dummy
Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Dan is mijn 3191 daar nog goed vanaf gekomen, daar kon ik een nieuw tandwiel inzetten.  :)

Zelf zou ik de hele lok demonteren op de wielen en tandwielen na, het frame in de wasbenzine of alcohol doen. Met een oude tandenborstel de hele machine schoonmaken. De motor ook in de wasbenzine of alcohol en alles een nachtje laten zijn. De volgende dag leg je het op een doek die toch niet meer gebruikt hoeft te worden. Dan laat je het netjes drogen. Dan kijk je of je de wielen netjes kan bewegen. Zoja, tussen de tandwiel drupje olie en tussen de asjes ook. Zoniet, tjah, dan moet je even aan de bel trekken. Maar als je alles lekker soepel kan bewegen moet je het motortje er weer inzetten, het schakelrelais er weer in en een paar draadjes solderen. Doe gul en geef de wielen nieuwe slipbandjes, het motortje nieuwe koolborstels en het relais een nieuw veertje. Onder de lok een nieuw sleepcontact, de lok netjes afstellen en als laatst nog een drupje olie op de asjes van het ankertje. Als het goed is heb je dan een prachtig gerestaureerd lokje die het uitstekend moet doen.
Ohjah, dit is in het geval van een analoge lok :-). Het werkte perfect bij m'n 3029.
Re: help! loc kapoet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: help! loc kapoet
Als ik me goed herinner was Jan-Pieter een gelijkstromer dus ik ben bang dat het deze loc niet, maar we zullen zien.

Groeten,
Herman
Re: help! loc kapoet
Citaat van: Herman05 op maandag 30 oktober 2006, 15:04:19
Als ik me goed herinner was Jan-Pieter een gelijkstromer dus ik ben bang dat het deze loc niet, maar we zullen zien.

Groeten,
Herman

Het was toch Jan Pieter zijn vriendje die een locje kocht. Misschien is dat wel een wisselstromer !
Re: help! loc kapoet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: help! loc kapoet
Lijkt mij dat als je 11 jaar bent het niet echt handig is om een lok zelfstandig geheel te gaan ontleden, zonder dat daar een volwassen iemand bij is die hem ook weer in elkaar kan zetten.

Lijkt me dus niet echt een goed advies  :shock:

Volgens mij moet JP of zijn vriendje z'n vader ff mee kijken.



Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Okeey okeey okeey  8).
Is misschien wel een beetje heftig mijn advies. Maarja.

Hier komt een nieuwe:
Breng de lok naar de dichst bijzijnde treinenzaak en laat hem daar tegen kostprijs repareren.

Heey, is dat strak of is dat strak?  :twisted:
Re: help! loc kapoet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: help! loc kapoet
Super strak  :?

Maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. Als ik vroeger zulke problemen had, was m'n pa de eerst aangewezen persoon om er naar te kijken. Maar ja moest ook wel toen hadden we nog geen forum en internet enzo  :roll:
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
CiteerHallo JanPiter,
Is het dit locje
is em niet.
maarre... mijn vriendje is ook gelijkstr. hoor! nou ja, hij niet, maar het locje dan heh :lol:.
Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Nouja, ik ben nu 15. Een soortgelijke reparatie deed ik 2 jaar geleden ook al eens. Toen was ik 13. Nou okeey, 11 jaar is dan nog net iets te jong om je hele lok uit elkaar te halen.
Maar oefening op het simpelste lokje wat er is kan geen kwaad. Een investering voor in de toekomst :wink:.
Succes met het oplossen van dit 'mysterie', ik kan niet helpen want gelijkstroom gaat helemaal buiten mijn kennisgebied.
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
nou ja, als het een simpel motortje is, dan doe ik het wel, maar een dikke tender uit elkaar halen? Nee, dat maar niet :D
Re: help! loc kapoet
Lid sinds: 2006

offline
Re: help! loc kapoet
Citaat van: VincentKloeg op maandag 30 oktober 2006, 15:03:02
Dan is mijn 3191 daar nog goed vanaf gekomen, daar kon ik een nieuw tandwiel inzetten. :)

Zelf zou ik de hele lok demonteren op de wielen en tandwielen na, het frame in de wasbenzine of alcohol doen. Met een oude tandenborstel de hele machine schoonmaken. De motor ook in de wasbenzine of alcohol en alles een nachtje laten zijn. De volgende dag leg je het op een doek die toch niet meer gebruikt hoeft te worden. Dan laat je het netjes drogen. Dan kijk je of je de wielen netjes kan bewegen. Zoja, tussen de tandwiel drupje olie en tussen de asjes ook. Zoniet, tjah, dan moet je even aan de bel trekken. Maar als je alles lekker soepel kan bewegen moet je het motortje er weer inzetten, het schakelrelais er weer in en een paar draadjes solderen. Doe gul en geef de wielen nieuwe slipbandjes, het motortje nieuwe koolborstels en het relais een nieuw veertje. Onder de lok een nieuw sleepcontact, de lok netjes afstellen en als laatst nog een drupje olie op de asjes van het ankertje. Als het goed is heb je dan een prachtig gerestaureerd lokje die het uitstekend moet doen.
Ohjah, dit is in het geval van een analoge lok :-). Het werkte perfect bij m'n 3029.

hoe kan je een loc netjes afstellen???

mvg Tim
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
mensen,
de loc ligt bij de zaak in A'foort.
ik ben beniewd wat er mis was!
Re: help! loc kapoet
Gerard
gast

Re: help! loc kapoet
Wij ook. Laat je eens wat weten als de loc terug is?
Re: help! loc kapoet
VincentKloeg
gast

Re: help! loc kapoet
Citaat van:  "Timjoo"hoe kan je een loc netjes afstellen???

mvg Tim

Daarmee doel ik op het relais. Deze moet je afstellen, anders schiet bij een bepaalde spanning al om en staat je lok stil. Je kan ook de bookesprong ermee minimaliseren. Het is een beetje uit proberen.
Re: help! loc kapoet
JanPieter
gast

Re: help! loc kapoet
de loc is gerepareerd.
het koste 7,50.
ik weet niet hoe ze daar schoonmaken, maar met een schoonmaakbeurt deed-ie het weer  :x
mvg Jan-Pieter