Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

JWO en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb ook de Primex 2701 Orient Express en probeer uit te vogelen uit welke tijdsperiode deze is. De wagons zien er wat moderner uit dan de oorspronkelijke. Heb al aardig wat gegoogled, maar kan het niet vinden. Ook het type loc is nog een raadsel voor me. Hebben jullie enig idee en/of info?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Uit de catalogus van 1988:
P882.jpg
P881.jpg

Uit de catalogus van 89/90:
P8990.jpg

Uit de catalogus van 91/92:
P9192.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wel budgetmodellen maar als ze het weer uit zouden brengen zou het nog verkopen ook. Loc heeft simpele stangen maar wat doet het er eigenlijk toe? Als het rond kart vallen die details toch minder op.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik vond nog wat over de Loc: is Serie 230 van de SNCF

Uit deze website: https://www.altemodellbahnen.de/t28888f114-Primex-Orient-Express-der-SNCF-Bauzeit-nur.html
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Loc op basis van Duitse P8, zal die ook niet in het Primex assortiment?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De duitse P8 zat ook in het primex assortiment onder nummer 3010. Dat was een vereenvoudigde uitvoering van de marklin 3098, echt een budget model. De basis van de Orient Expres lijkt meer op de Marklin 3099.

groet
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Uit Archiv:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ja, als je de foto goed bijkt zie je wel dat de aandrijving compleet is.
Was in een tijd dat Märklin kritiek kreeg op de "grove uitvoeringen" van deze aandrijfstangen.
Fleischmann werd juist om geroemd voor de goede detaillering.....maar die hadden dan de motor weer in de tender geplaatst.
Dat werd dan weer niet door iedereen op prijs gesteld.
De rijtuigen zijn niet helemaal correct gebaseerd op Duits materieel?
Geeft verder niets... t'is toch een mooi setje.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
De rijtuigen zijn inderdaad gebaseerd op de 4037 (B4ü van de DB) Is inderdaad niet erg.
Grove uitvoering van de aandrijfstangen vind ik ook geen bezwaar. Ze zijn in ieder geval degelijk en na 40 jaar en vele kilometers zijn nog gewoon heel. Is tegenwoordig wel anders, komen soms al kapot uit de doos.

groet,
Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ben m'n treinencollectie aan het compleet maken.
Ik zoek nog een loc voor een serie Shell tankwagentjes 4502 (jaren 1950) en Aral/ESSO 4500/4501.
Welke loc's trokken die in het groot, waren dat nog stoomloc's of ook al dieselloc's?
Welke Marklin loc kan ik daar voor zetten?
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Die wagentjes zijn bovenal speelgoed en vrijwel volledig fantasie. Wat je ervoor zet maakt dan niet zoveel uit. Iedere Märklin goederenloc uit dezelfde periode kan ervoor, elektrisch, diesel of stoom. Persoonlijk denk ik dat een DB E94 er prachtig voor zal staan, maar een V160 of 44er is ook prima.
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Vintage op maandag 07 april 2025, 11:36:32Ik zoek nog een loc voor een serie Shell tankwagentjes 4502 (jaren 1950) en Aral/ESSO 4500/4501.

In de Märklin catalogus van 1964 staat een mooie afbeelding van een E 94 die een lange sleep van deze Shell + Aral koekblikken trekt.

Marklin_1964_3022.jpg

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: 1200Blauw op maandag 07 april 2025, 11:49:50Die wagentjes zijn bovenal speelgoed en vrijwel volledig fantasie. Wat je ervoor zet maakt dan niet zoveel uit. Iedere Märklin goederenloc uit dezelfde periode kan ervoor, elektrisch, diesel of stoom. Persoonlijk denk ik dat een DB E94 er prachtig voor zal staan, maar een V160 of 44er is ook prima.

Ik twijfel zeer sterk of ze "vrijwel volledig fantasie" zijn. Märklin moet toch ergens het ontwerp vandaan gehaald hebben.

Een paar voorbeelden die al vrij aardig in de buurt komen van de 4500/4501/4502.
https://www.bahnbilder.de/1200/ein-normalspur-kesselwagen-auf-einem-schmalspur-rollwagen-1117120.jpg
https://www.bahnbilder.de/1200/25052017-amstetten-normal-auf-1028069.jpg
https://www.bahnbilder.de/1024/kesselwagen-lehrte-am-29102010-466905.jpg

Deze komt écht dichtbij het 4502 model:
https://www.bahnbilder.de/1200/der-alte-kesselwagen-befindet-sich-959426.jpg

Ook leuk:
https://www.bahnbilder.de/1200/prunkstueck-des-lokschuppens-selb-wunderschoen-956918.jpg

De website https://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/deutschland~gueterwagen-altbauwagen~behaelterwagen-kesselwagen.html#google_vignette is zo-wie-zo leuk om "historische/klassieke" wagens door te struinen.


Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Vintage op dinsdag 08 april 2025, 14:28:37Ik twijfel zeer sterk of ze "vrijwel volledig fantasie" zijn. Märklin moet toch ergens het ontwerp vandaan gehaald hebben.
Natuurlijk heb je recht op je eigen mening, maar kijk voor de grap even naar meer van die wagentjes uit de 4500-serie. Dan zul je zien dat vrijwel al die tweeassers op hetzelfde onderstel gebaseerd zijn. Ze zijn vooral ontworpen om zo goedkoop mogelijk een degelijk stukje speelgoed te produceren. De door jou genoemde artikelnummers lijken in de verte op ketelwagens, maar veel meer dan een cilindervorm op dat onderstel is het toch feitelijk niet?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Je zou kunnen zeggen:
"Vrije interpretatie" 2-assige ketelwagen door Märklin.
(Niet dat de modellen van merken als Trix en Fleischmann zo veel beter of mooier waren in die jaren!)
Maar ook voor andere 2-assige open en gesloten wagons hield Märklin een "standaardmaat" van 11,5 cm. aan.
Konden ze allemaal op hetzelfde onderstel.
Tot op heden nog verkrijgbaar in het startup programma en als reclamekoelwagen!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Dan moet je bij Liliput zijn: klik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Voor zover ik weet bestaan er in het echt geen twee assers in Shell-uitvoering, als het Märklin model 4502.
Maar als iemand iets over Shell-wagons wat kan vertellen,
dan is het wel forumlid Marc (@treinbeginner)
Hij heeft zelfs een eigen website hierover: klik

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wat een leuke site!
De keuze is reuze...
Leuk voor themabanen in wat voor schaal dan ook.
Bedankt voor de tip Erik en complimenten voor Marc om zoiets op te zetten.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wordt weer eens tijd voor een filmpje. Camerawerk is niet subliem, dat weet ik. Vandaag zijn er 3 BR044's aan het werk. De 3047 die 10 autotransporters trekt, de 3027 heeft wat lagebakwagens aan de haak. En de G800 sleurt een serie oude goederenwagons over de baan. Gaat nog net tegen de helling op zonder antislipbanden.
groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heerlijk om weer eens een grote M rail baan te zien Martin, en die overweg  :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

online
Re: Onze Klassiekertjes
Zie ik dit goed? Een marklinbaan zonder puntcontacten?

(en dus nergens van die nieuwerwetse M-rails zoals ze in de jaren '80 nog verkochten?)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi zo, met deze rails is het eeuwige gezeur over wel/geen puco's ook eindelijk opgelost :thumbup: .
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2023

online
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: PieterB op zaterdag 10 mei 2025, 21:14:01Zie ik dit goed? Een marklinbaan zonder puntcontacten?
Dat heb ik ook opgemerkt... staffen toebak... ;)
Ik heb hier ook nog een paar van die "echte" 3rails liggen, die ik wel nooit ga gebruiken  ;)

Citaat van: Hanzi op zaterdag 10 mei 2025, 21:51:00Mooi zo, met deze rails is het eeuwige gezeur over wel/geen puco's ook eindelijk opgelost
:lol:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2017

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb interieurs voor de Primex 2701 gevonden en gekocht.
Zie draadje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=97299.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt voor de informatie.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: hermanvk op zaterdag 10 mei 2025, 22:50:56Ik heb hier ook nog een paar van die "echte" 3rails liggen, die ik wel nooit ga gebruiken  ;)
Kan je gerust gebruiken hoor, niks mis mee, mijn HauptBahnHof ligt er vol mee.
Voordeel: geen geratel van de slepers over de puco's >:-D !
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 :offtopic: (beetje...het betreft immers klassieke rails)
Naar aanleiding laatste reactie:
Slepers ratelen niet op de doorlopende middenrail; maar slijten ze niet sneller dan op puko's Hans. of heb je die ervaring niet?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Slijtage van slepers op puco t.o.v. doorlopende middenrail maakt volgens mij niet veel uit. Geratel heb je inderdaad niet bij een middenrail. Maar het rijd nog steeds niet geruisloos natuurlijk. Sommige (zeer) oude Märklin-loc's hebben nog een "lepel-sleper" (vrij vertaald), en die lusten helemaal geen puco's. Ik had op mijn baan 1 railstukje met puco's en daar gingen de oudjes niet overheen. Je kan zo'n "lepel-sleper" vrij eenvoudig vervangen door een modernere sleper, maar ik vind het leuk om het allemaal origineel te houden als dat lukt.
G800.jpgrsm800.jpg 
Je kan zien dat de G800 al aardig wat kilometertjes gereden heeft de afgelopen 70 jaren. Antislipbandjes bestonden toen ook nog niet.

Groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Baanloos op maandag 12 mei 2025, 12:11:36:offtopic: (beetje...het betreft immers klassieke rails)
Naar aanleiding laatste reactie:
Slepers ratelen niet op de doorlopende middenrail; maar slijten ze niet sneller dan op puko's Hans. of heb je die ervaring niet?
Ik zou het niet weten. Hoe moet ik dat bepalen? Slechts ca. 10% op mijn baan is met doorlopende middenrail. Bovendien heb ik geen idee hoeveel km een sleper mee zou moeten gaan.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Vervang dan alle Puko's maar Hans >:-D
Past goed bij deze rubriek.
De WOSA heeft de champagne al koud staan en de oorkonde hoeft alleen nog maar gestempeld en getekend te worden.
(Da's ook 100% Klassiek!)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met micro motor en 6090 decoder.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Even in mijn geheugen graven David.
Was dit geen speciale uitgave van de 3000.
Jaren '80, oorspronkelijk wel met klassiek omschakelrelais klopt dat?
Rijtuigen daarachter zijn tevens Klassiekers!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Baanloos op woensdag 14 mei 2025, 18:13:01Even in mijn geheugen graven David.
Was dit geen speciale uitgave van de 3000.
Jaren '80, oorspronkelijk wel met klassiek omschakelrelais klopt dat?
Rijtuigen daarachter zijn tevens Klassiekers!


Klopt Primex Jubileum zug nr 2750 50 jaar Ho uit 1985. Deze loc met 4 personenwagens Een jaar geleden op de kop getikt voor 55 euro geloof ik. Inclusief de digitale ombouw.

Primex set nr 2750 50 jaar HO..jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Marklin 3000 uit de periode 1954-1958.
Ook deze heeft een vijfpolige motor en 6090 decoder.

Marklin 3000 89028 1954-1958.jpg

 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Bedankt David, dat maakt het verhaal compleet.
Mijn opmerking sloeg dan weer op de rijtuigen op de foto achter de loc in #1432
Dat zijn ook geen "jonkies" meer.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Nog een oudje Marklin 3031. Ik heb er 2 deze is met vijfpolige motor en mfx decoder. De andere heeft een 6080 decoder en beide ovp zijn in prima staat.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Marklin 3656 een jonge maar ook niet zo'n jonge klassieker.
Deze werd gemaakt van 1989 tot en met 1993. Dit is een digitale uitvoering met een 6080 decoder en redelijk goede rijeigenschappen.

Marklin 3656.jpg
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: David123 op dinsdag 17 juni 2025, 17:14:20...een digitale uitvoering...
Getsie >:-D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Nou hup dan...ook digitaal deze SK800.

De lok is door mij met onderdelen uit de onderdelenbak opgebouwd.
De kap bestaat ook gedeeltelijk uit delen van een 2e kap.
De windleiplaten waren niet aanwezig en een deel van het machinistenhuis was door zinkpest verwoest. Deze delen uit een 2e kap uitgezaagd en ingepast.
De tender is een vooroorlogs onderstel met een (namaak?) kap die ik ook nog had liggen.
Afgesloten dit alles met een nieuw kleurtje naar het voorbeeld uit 1939.
Esu magneetje en Mld/3 erin en zowaar rijdt het ding nog aangenaam ook.
Verlichting zit zoals ik altijd doe met een optisch relais gekoppeld aan de decoder en sleper/lokmassa. Wel dimbaar, maar flikkervrij.



Bart

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heel mooi gedaan Bart, mijn complimenten. 👍🏻
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Niet origineel, who cares? Fantastisch mooi gerestaureerd. Hoe leuk is dat, om van wat wrakken weer zoiets moois te creëeren!?! En dan rijdt het nog goed ook!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dat heb je weer fantastisch mooi gedaan Bart.  :)  :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2025

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heel mooi gedaan Bart, enne, origineel is een relatief begrip. Netjes restaureren door van enkele wrakken weer iets moois samen te stellen is altijd beter dan dat het in een afvalbak terecht komt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: martin op maandag 12 mei 2025, 12:44:15Je kan zo'n "lepel-sleper" vrij eenvoudig vervangen door een modernere sleper
Even mierenn....n.
Jouw loks hebben een zogenaamde "tongsleper". Oftewel; de lepel is vlak en niet meer uitgehold.
Ingevoerd zijn deze pakweg vanaf 1948. Een naoorlogse constructie dus.

Dit is een lepelsleper, van voor 1948 dus:


Bart
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gisteren kwam de dame binnen rijden.
Het is de 3092, voor het eerst in de catalogus van 1974.
En ik moet zeggen dat ik het een plaatje vind.  B)

3062_a (Large).jpg

3062_b (Large).jpg

Het leuke is dat er naast het bekende rode onderhoudsboekje voor locomotieven met schijfcollectormotor, er ook een garantie/service kaartje bij zat van de winkel waar de loc is gekocht.

3062_c (Large).jpg

3062_d (Large).jpg

Gekocht op 7 januari 1980 bij Spielwarenhaus F. W. Doering in Karlsruhe.
Je kreeg dan een eenmalig gratis onderhoud en een tweede voor DM 3,- exclusief verbruiksmaterialen, zoals koolborstels, antislipbandjes en sleper.
Zo zit er een beetje geschiedenis aan zo'n locomotief. :)

EDIT Ad: Typefoutje verbeterd 3062 -> 3092
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Neen, dit is niet de 3062 maar de 3092:  https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3092  Op het garantiebewijs staat nota bene het nummer vermeld.

De 3062 is toch echt heel wat anders: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3062

Maar ben het verder met Ad eens dat het een fraai model is van deze S3/6.
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 @citaat Hey Frans, dat was een tiepvaudje. Is inmiddels aangepast. :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Fraaie machine en zeker een klassiekertje :) :thumbup:

Citaat van: Kappa op donderdag 24 juli 2025, 20:08:52Gekocht op 7 januari 1980 bij Spielwarenhaus F. W. Doering in Karlsruhe.

Op die locatie is natuurlijk daar niets meer van terug te vinden...
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb 'm eind jaren 80 gekocht bij Hühnerbein in Aken, tijdens één van de eerste weekendjes weg met mijn lief.
Ik stond er verliefd naar te kijken (naar de S3/6) en na de vraag of ik "eine Probefaht möchte" ging ik natuurlijk overstag en de loc mee naar huis. Ik mocht 'm zelfs met Nederlandse guldens betalen ;) .

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.