Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Viessmann 5108 automatische spoorwegovergang met decoder....

Gestart door RoNS woensdag 12 februari 2025, 14:09:52

Viessmann 5108 automatische spoorwegovergang met decoder....
Hallo iedereen....

Een Viessmann 5108 automatische spoorwegovergang met decoder, aansluiten op een dubbel spoor c-rails van Marklin met MS2.

Deze onderstaande delen heb ik:

- Marklin 24995 contactrails 4 stuks.
- Marklin 74920 spoorweg overweg licht grijs 2 stuks.
- Viessmann 5552 electronisch relais.
- Viessmann 5108 automatische spoorwegovergang met decoder.

Nu het probleem, hoe sluit ik dit aan, of heb ik nog een component nodig om dit digitaal te laten werken?

Er komen ook aki's bij met knipperautomaat, maar dat wordt analoog aangesloten op een externe 12v trafo en geschakeld met Marklin 24994 schakelrails van 4 stuks.

Met vriendelijke groet,

RoNS   

Re: Viessmann 5108 automatische spoorwegovergang met decoder....
Maak je het niet veel te ingewikkeld? Lees de handleiding van de Märklin overweg eens door: Klik. Je moet nog even doorklikken naar de handleiding onder 'downloads'.

Volgens mij heb je alleen nodig: de overweg, contactrails en een wisselstroom trafo.

Er verder niets nodig zoals relais en decoders: de trein schakelt de electronica van de overweg via de rails.

Groet,

Peter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

In de bovenstaande link staat de gebruiksaanwijzing van de Viessmann overweg, gewoon letterlijk volgen of eenvoudiger maar minder mooi, de Viessmann vergeten en de "Märklin" 74920 installeren.

Groet, Anne W

Hallo iedereen,

Bedankt voor de gegeven info, alleen had ik er misschien bij moeten zetten dat mijn Duits zeer slecht is.

Met vriendelijke groet,

RoNS
google translate doet dat vrij goed en engels staat er naast
Peter, bedankt voor die link, die heb ik nu gezien.

Maar begrijp ik het nu goed dat ik de overweg werkend kan krijgen zonder de decoder?

Als dit zo is, gaat die decoder er vanaf. En Peter: ik heb de overweg en contactrails '4 stuks' al in mijn bezit. Verder begrijp ik nu door de link dat de wielen van de trein de electronica schakelt van de overweg. Een wisselstroom trafo heb ik ook wel liggen, en zonder de decoder blijven er dus 2 draden per slagboom over om te schakelen, daar kom ik wel uit.

Met vriendelijke groet,

RoNS

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Lees de Viessmann gebruiksaanwijzing nog een keer goed en probeer te begrijpen wat er staat (van voorkauwen leer je niet, van zelf ontdekken/begrijpen wel)

Groet, Anne W
Volgens mij is de Märklin overweg het eenvoudigst aan te sluiten. Inderdaad geen decoder nodig.

Bij de Viessmann moet de bijbehorende decoder ingezet worden. Het is misschien wat indrukwekkender als je de schema's ziet, maar ajs je de juiste kleuren draad gebruikt en gewoon doet wat er staat, zou het niet zo moeilijk moeten zijn.

Succes!

Groet,

Peter

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.