Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Intellibox Basic: diverse problemen

Gestart door ernstcramer dinsdag 03 december 2024, 18:45:04

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Dag!
Ik heb een (inmiddels beste bejaarde) Intellibox Basic
Ik gebruik deze vooral voor de LocoNet functionaliteit. De baan die ik aan het bouwen ben kan ik ook op rijden via de IB.
Schakelen doe ik via LocoNet modules (van Hans Deloof).

Ik ben nu bezig om de IB aan de computer te koppelen om te baan digitaal aan te sturen. Hoewel er origineel bij de IB een installatiediskette zit met daarop een driver, kreeg ik die met geen geweld geinstalleerd. Ik heb uiteindelijk via de site van Uhlenbrock de driver opnieuw kunnen downloaden. En hoewel conform de instructie ik ook inderdaad de gewenste ComPoort te zien krijg, krijg ik geen contact met de IB.
Inmiddels heb ik met JMRI geprobeerd contact te krijgen: maar dat lukt dus niet: ik krijg geen goede verbinding met de IB.
Ik heb vervolgens Traincontroller geprobeerd (het is Traincontroller Brons, versie 7:1995-2011). Dat leek te lukken. Ik zie (inmiddels zag... :-( ) de bezetmeldingen in de blokken terug, kon ook de wissels schakelen. Maar rijden gaat niet. En ook bij TC krijg ik na enige tijd de melding dat er geen contact met de centrale is...

Dan nu mijn hulpvraag:
  • is er iemand die mij zou kunnen helpen om dit IB probleem op te lossen
  • is er iemand die mij een IB zou willen lenen - het liefst ook een basic zodat mijn TC versie deze centrale ook nog kent
  • is er iemand die een andere centrale-met-LocoNet durft uit te lenen om te testen of ik verbinding kan krijgen
  • ...

Re: Intellibox Basic: diverse problemen
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 03 december 2024, 18:45:04is er iemand die een andere centrale-met-LocoNet durft uit te lenen om te testen of ik verbinding kan krijgen[/li][/list]

Koop een Loconetconverter naar USB. Bij de oude IB is de seriële poort niet echt super. Dan kan je beter opzoek naar een LoconNet-adapter. Zelf heb ik er eentje van Wim ROs (Rosoft) in gebruik daarvoor. De seriële poort gebruik ik daarom ook niet meer.

Dank Ronald voor je bericht

maar help me even hoe dat werkt? waar "steek" je die converter dan in, of hoe verbind je dat dan?

Ik heb een voor LocoNet een verbinding (zowel de LocoBuffer USB als de BlueTooth versie), maar dat bedoel je waarschijnlijk niet?
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 03 december 2024, 18:57:32maar help me even hoe dat werkt? waar "steek" je die converter dan in, of hoe verbind je dat dan?

Je zet hem in het LocoNet-netwerk. Je kan hem op de T-aansluiting zetten van je IB. Eventueel een LocoNet verdeler gebruiken om genoeg aansluitingen te hebben. Eventueel wel even kijken of je de LocoNet-bus niet teveel belast (meer dan 500mA) dan moet je een aparte LocoNet-voeding voor de LocoNetbus gebruiken.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 03 december 2024, 18:57:32Ik heb een voor LocoNet een verbinding (zowel de LocoBuffer USB als de BlueTooth versie), maar dat bedoel je waarschijnlijk niet?

De USB-versie kan je zeker gebruiken. Deze sluit je aan op de PC. Dan zou je via de driver in Windows contact moeten kunnen leggen met je IB dat gaat dan via de loconet-bus. Dan is vaak dat je in het programma LocoNet moet aangeven als centrale.

Fan vanaf mijn geboorte

Hallo Ernst en anderen,

Ik heb hier nog 2 LocoNet->RS232 convectors liggen van Wim Ros. Ook heb ik een oudere USB-LocoBuffer van Hans Deloof. Deze gebruik ik om mijn Modules van Hans Deloof te programmeren.

Alles was een klein beetje in onbruik geraakt, omdat ik een hele tijd met spoor 1 gereden heb. Hier kwam mijn computer niet goed van de grond. Ik heb pas een beslissing genomen, om weer terug naar H0 te gaan. Ik houd nog wel enige spoor 1 Loks wagons en rijtuigen, maar lange niet allemaal.
Ik ben nu bezig om een testbaantje in H0-DC te bouwen, zodat ik weer kan ervaren hoe het ook al weer was met H0.

In 1 LocoNet lus sluit je 1 convertor aan of de LocoBuffer. Via deze kun je de LocoNet sturen en dus ook de oudere IB, welke helaas niet alle protocollen zal begrijpen, maar wel de normale LocoNet commando's, waaronder bezetmeldingen, sein- en wissel sturing en treinen.
Je mag van mij wel een IB lenen.
Of hier proberen of je IB basic verbinding maakt.

Mvg Robin.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

De iB Basic heeft een USB aan boord, dus is een converter overbodig.
Je moet even naar de communicatie instellingen kijken.
Bij mij werkt RocRail onder de instelling ULN met baudrate 115000.

John (VT601)

Bij de buren https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106259.0 staan veel goede tips.

Kijk even in de Device manager (Apparaatbeheer) welke poort er verschijnt als je de IB inplugt.  Let op, als je de IB op een andere USB poort aansluit, krijg hij ook gelijk een andere COM poort toegewezen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: ronaldk op dinsdag 03 december 2024, 18:50:30Bij de oude IB is de seriële poort niet echt super.
Dat was bij de IB1 (650) inderdaad het geval. Maar die beschikte nog alleen over een RS-232 seriële poort, geen USB. De IB Basic heeft wel een USB aansluiting voor verbinding met de PC. Je moet dan wel de juiste instellingen zetten om een goede verbinding te krijgen. De IB Basic dient aangemerkt te worden als een LocoNet centrale en de baudrate moet op de hoogste waarde (115000) staan. Beide instellingen moeten gedaan worden in het programma waarmee je op de PC de verbinding tot stand wil brengen. In jouw geval dus TrainController.

Andere vraag is wanneer je alleen de IB Basic opstart met LocoNet zie ja dan de meldingen op het IB display? Zo niet, heb je daar al een probleem.

Zo! dat zijn een heel aantal adviezen zeg. Dank daarvoor.
Ik ga proberen ze langs te lopen:

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 04 december 2024, 17:54:06De IB Basic dient aangemerkt te worden als een LocoNet centrale en de baudrate moet op de hoogste waarde (115000) staan. Beide instellingen moeten gedaan worden in het programma waarmee je op de PC de verbinding tot stand wil brengen. In jouw geval dus TrainController.

Andere vraag is wanneer je alleen de IB Basic opstart met LocoNet zie ja dan de meldingen op het IB display? Zo niet, heb je daar al een probleem.
Ik zal die instelleing checken maar volgens mij heb ik de instellingen zo staan.
Je tweede opmerking snap ik niet zo goed: welke meldingen zou ik moeten zien? Ik kan een lok op de baan zetten en die bedienen via LocoNet. Ik kan ook de wissels schakelen als ik de keybord-functie gebruik.
Maar ik heb geen idee wat je bedoelt als je zegt dat ik melding op het display van de IB moet zien?

Citaat van: ErikW op woensdag 04 december 2024, 16:23:02Bij de buren https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106259.0 staan veel goede tips.

Kijk even in de Device manager (Apparaatbeheer) welke poort er verschijnt als je de IB inplugt.  Let op, als je de IB op een andere USB poort aansluit, krijg hij ook gelijk een andere COM poort toegewezen.
Dank Erik voor je tip: ik ga daar een kijken.
In apparaatbeheer zie ik precies welke compoort wordt aangemaakt, en die heb ik ook ingesteld in het besturingsprogramma. Maar daar dan dus geen reactie op dat de IB vanuit het programma reageert

Citaat van: VT601 op woensdag 04 december 2024, 15:48:07@citaat

John (VT601)
Volgens mij heb ik dat goed staan

Citaat van: Hero op dinsdag 03 december 2024, 21:38:50Je mag van mij wel een IB lenen.
Of hier proberen of je IB basic verbinding maakt.

Mvg Robin.

Dank Robin voor het aanbod! De IB is nu bij een stamtafellid om te kijken of hij 'm aan de praat krijgt. Maar ik hou het ff in mijn achterhoofd!

En dank Ronald voor je nadere duiding!

Wordt vervolgd: ik hou jullie wel op de hoogte!

Citaat van: ernstcramer op woensdag 11 december 2024, 19:47:46Maar ik heb geen idee wat je bedoelt als je zegt dat ik melding op het display van de IB moet zien?
De terugmelding van de S88 kun je op het display uitlezen met de S88 mode, ik meen mode 2.

Ha Henk nu snap ik 'm. maar ik gebruik geen S88, ik rij met stroomdetectie modules van Hans Deloof, via LocoNet.

Voor Loconet maakt het niets uit hoe de melding tot stand komt, massadetectie, stroomdetectie, reed of andere contacten. Er komt een signaaltje dat het blok bezet is en dat wordt door Loconet doorgegeven. Mijn oude baan werkte met massadetectie via Loconet omdat dat veel betrouwbarder was/is dan S88 kabels.
D8ie signalen kwamen op de IB Basic binnen op de Loconet B-bus en werden gewoon in het Mode 2 display weergegeven. Dat moet met massadetectie net zo zijn. Mijn huidige baan werkt ook met stroomdetectie (ArCoMoRa) maar ik ben nog niet zo ver dat het op de IB is aangesloten. Dat zal binnenkort gaan gebeuren en ik verwacht op de display het vertrouwde beeld te zien.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.