Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR23 3005 piept na lange stilstand

Gestart door vanHaa23 dinsdag 23 mei 2023, 10:36:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR23 3005 piept na lange stilstand
Een onlangs verkregen vitrinemodel van de 3005 uit 1965 geeft na smering toch nog steeds een huilend en piepend krassend geluid op sommige momenten en rijdt dan slecht. Waar zou dat vandaan komen?
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Het lijkt er op dat je 3005 'verharst' is. Je kunt ongetwijfeld wel iets vinden op dit forum over het verharsen. Oplossing is het grondig reinigen van alle bewegende delen.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Kan het niet gewoon de sleper zijn die over de puko's piept en knarst?
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Verhasen is het niet. Dit komt bij loks van voor 1980 niet voor.

Kap eraf gehaald en de ankerlagers gesmeerd?
Sponsje(s) in goede staat en aanwezig bij de ankerlagers? Deze zijn belangrijk, moeten goed nat zijn en ook ver genoeg in de houdertjes zitten.
Asjes van de tandwielen van een drupje olie voorzien? Voora de eerste na het mortoranker.
Goede olie gebruikt?
Drijfstangen ook (heel) licht gesmeerd? Wordt heel vaak niet gedaan namelijk.
Tenderassen gesmeerd?

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 23 mei 2023, 21:48:31Verharsen is het niet. Dit komt bij loks van voor 1980 niet voor.
Bart
Oh? Waar is die mening op gebaseerd?
Ik heb er toch echt al wel een aantal onder handen genomen.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Fijn voor jou, maar ik niet.
En voor deze 3005 doet het niet ter zake. Hij rijdt en piept. Als hij verharst was geweest had alles bom vast gezeten.

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Zal misschien niet verharst zijn, maar klinkt dat ie een grondige schoonmaakbeurt nodig heeft. Alleen smeren is niet genoeg.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Je kunt ook iets kapotsleutelen. Het is een vitrinemodel.

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
LS .
Het geluid wat u hoort kan veroorzaakt worden door de ankervertanding op het eerste aandrijftandwiel.
Deze overbrenging is dan te droog.
Eventueel kan het ook braampje zijn op de anker vertanding.Verder kan het zijn dat het anker te ver in het motorhuis steekt(vaak door slijtage)alhoewel ,als het een vitrinemodel is ,dit niet van toepassing is.
Als het anker te ver in het motorhuis steekt dan draait deze tegen de binnenkant van het motorhuis aan en "vreet"zich daar dan in.
Even het motorschild ed verwijderen om een inspectie te doen in het inwendige van het motorhuis.
Diagnose stellen op afstand is lastig
Ik geef alleen wat opties aan.
Met vr gr Koos .
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 24 mei 2023, 10:42:31Fijn voor jou, maar ik niet.
En voor deze 3005 doet het niet ter zake. Hij rijdt en piept. Als hij verharst was geweest had alles bom vast gezeten.

Bart
Heb je toch weer wat geleerd, Bart.

En dat deze niet verharst is, is mij ook echt wel duidelijk.
De 3005 maakt een huilend en piepend krassend geluid op sommige momenten en rijdt dan slecht --> dit duidt 99,9% zeker op een droog ankerlager/-asje.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Bedankt Koos ik ga er eens naar kijken.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Citaat van: Hanzi op woensdag 24 mei 2023, 16:21:31Heb je toch weer wat geleerd, Bart.

Ik ben leerresistent en blijf erbij dat het verharsen vóór pakweg 1980 niet voor komt. Na pakweg 1997 ook niet meer.
Het komt ook niet door de navulflesjes 7199 olie, maar puur door in de fabriek gebruikte olie. Een minerale multigrade olie die de eigenschap kan hebben te verharsen als de fabrikant ervan "Mist baut".

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Hi Cor,

Lijkt het piepen van jouw 3005 op het piepen van de loc in dit topic? ==> Klik <==
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Ja inderdaad niet zo erg sterk maar hij houdt in tijdens dat piepen. En het is niet altijd, het wisselt.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
@citaat Heel simpel: ankerlager/-asje smeren met wat olie.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Dat is hier al minstens 4 keer aangegeven; maar al men niet wil.... :error:

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Dag Cor.

Bij een loc van mij die ooit een dergelijk geluid maakte, bleek het een versleten tandwiel te zijn, waarvan de helft van de tanden afgesleten was.
Het ging hier om het kunststof tandwiel en het euvel was waarschijnlijk veroorzaakt door handmatig de wielen te draaien.
Ik beweer niet dat het dé oorzaak bij jouw loc is, want het is een vitrinemodel, maar wat het destijds bij mijn loc was. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Citaat van: Bajn-AG op donderdag 25 mei 2023, 21:22:05Dat is hier al minstens 4 keer aangegeven; maar al men niet wil.... :error:

Bart
Mogelijk ook leerresistent ;) .
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
Goeie  :mrgreen:  :arrow:

Bart
Re: BR23 3005 piept na lange stilstand
 :thumbup: