Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin

Gestart door frasion zaterdag 30 juli 2022, 21:57:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Heeft iemand ervaring met het opbouwen van Micro-metakit treinen?
Zit te denken om deze of zelf om te bouwen of te laten ombouwen naar 3 rail om zo op Marklin te kunnen rijden.

Ook vroeg ik me af of het mogelijk is om een kopeling op te zetten die werkt met de marklin koppelingen (of een wagen om te maken naar 1 koppeling die op micro metakit werkt)

Ben benieuwd naar jullie mening
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Mijn mening? NOOIT DOEN  :thumbdown:.

Niemand zit te wachten op een omgebouwde Micro Metakit dame. Niet alleen zul je haar moeten voorzien van een sleper: het is nog maar de vraag of het rijden lukt op C- of K-rails vanwege de flensafstand en -hoogte. Ik heb een Bavaria wagon waaronder fine scale flensen zitten. Dat ging totaal niet over C-wissels...

Helaas hebben alleen Micro Metakit en Bavaria een CIII in het programma (gehad). Een vergelijkbare variant is de Brawa Fc. Weliswaar geen K.Bay.Sts.B., maar wel af fabriek als wisselstroom geleverd. Ietsje minder elegant, maar goed.

Mocht je je CIII ooit willen verkopen: ik hou me aanbevolen.

Ik heb nog steeds kippenvel... Een Micro Metakit ombouwen naar 3-rail... Denk je dat je alles hebt gehad  ;)

Met vriendelijke groet,
William



Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Dat de rijeigenschappen niet goed zijn geloof ik ook wel. Goede reden om niet aan te beginnen.

Maar dat er niemand op zit te wachten begrijp ik niet. Mijn modellen vind ik leuk, het is mijn hobby ze te verzamelen en er soms mee te rijden. Wat anderen er van vinden intereseert me helemaal niet. En verkopen? Niet mijn probleem. De familie is niet in geinteresseerd in de hobby, dus dat ze het na mijn dood naar de stort brengen? So be it. :)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Het is een prachtig model met schroefkoppelingen op schaal. En daar een Märklin kortkoppeling inzetten doet al afbreuk.
Dan nog een sleper eronder prutsen zou wel eens een grotere verminking op kunnen leveren. En dan zal het rijden op Märklin rails nog een tegenvaller opleveren.
Conta-indicaties genoeg.
Nog los van de waardedaling. Natuurlijk is het ieders eigen beslissing maar een model dat nu ruim 2000 euro waard is, bewust onherstelbaar (laten) verminken, zou ook niet mijn keuze zijn.

Groet,

Peter
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
En toch snap ik de vraag van topicstarter Mark ook wel weer. Een loc in een vitrine is leuk en aardig, maar een loc die z'n rondjes rijdt is natuurlijk veel leuker.
In dit geval echter is -door de lage wielflenzen- rijden op Märklin-rails gedoemd te mislukken. En daarmee is de ombouw om meerdere redenen af te raden.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Bij het ontwerp van een Micro Metakitmodel wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de specifieke eisen van een 3railbaan. Nu staat deze loc van zichzelf wat hoog op de poten, dus een sleper en een koppeling zal wel lukken. Maar je zult ook de wielen moeten vervangen en dat is een hele hijs, zo niet onmogelijk.

En verder heeft iedereen het recht zijn eigen model te verminken, maar ik begrijp het woord verminken wel.  8)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Voor de duidelijkheid: natuurlijk moet je het zelf weten. (@Maarten, dat staat buiten kijf natuurlijk!) Ombouwen naar digitaal kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar wellicht dat het eenvoudiger is om de loc op een gedeelte van je baan te laten pendelen, en dat je specifiek daarvoor een stukje 2-rail aanlegt? Wellicht makkelijker/ goedkoper dan je aan een ombouw wagen, en je kunt het model tóch zien rijden.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Oei bijna vloeken in de kerk. Een dergelijke finescale lok zou ik ook nooit ombouwen naar Märklin systeem. Het gaat sowieso niet werken op die lompe rails. Wees verstandig en leg een stukje finescale spoor aan met code 75 of 83 railsen. Daar is keuze genoeg, Peco, Tillig, Weinert etc. Vind je lok fijn en maakt jou blij.

En als je dan denkt om daar een paar puco van weichen walter tussen te leggen zodat je Märklin locs daar ook kunnen rijden wordt je alweer teleurgesteld. Märklin materieel heeft dusdanig hoge wielflenzen dat ze dan op de railijzers bonken (hobbelen). In ieder geval de wat oudere modellen, nieuwe schijnt wat beter te zijn.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 31 juli 2022, 09:17:55
Voor de duidelijkheid: natuurlijk moet je het zelf weten. (@Maarten, dat staat buiten kijf natuurlijk!) Ombouwen naar digitaal kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar wellicht dat het eenvoudiger is om de loc op een gedeelte van je baan te laten pendelen, en dat je specifiek daarvoor een stukje 2-rail aanlegt? Wellicht makkelijker/ goedkoper dan je aan een ombouw wagen, en je kunt het model tóch zien rijden.

Ik heb hier eventueel aan staan denken de reden waarom ik aan het om bouwen dacht was ivm dat ik alleen k bay sts rijdt.
Ik snap inderdaad dat het zonde is dat de loc waarde verliest, maar vindt het ook zonde om hem alleen maar in de kast te zetten.
En op de 2 Rail stuk kunnen mijn treinen weer niet rijden.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 31 juli 2022, 11:36:22
Oei bijna vloeken in de kerk. Een dergelijke finescale lok zou ik ook nooit ombouwen naar Märklin systeem. Het gaat sowieso niet werken op die lompe rails. Wees verstandig en leg een stukje finescale spoor aan met code 75 of 83 railsen. Daar is keuze genoeg, Peco, Tillig, Weinert etc. Vind je lok fijn en maakt jou blij.

En als je dan denkt om daar een paar puco van weichen walter tussen te leggen zodat je Märklin locs daar ook kunnen rijden wordt je alweer teleurgesteld. Märklin materieel heeft dusdanig hoge wielflenzen dat ze dan op de railijzers bonken (hobbelen). In ieder geval de wat oudere modellen, nieuwe schijnt wat beter te zijn.

Dit volg ik niet wat is ver verschil tudden de 2 finescale spoor en de marklin spoor?
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Het verschil is de railstaafhoogte mijn beste, de railstaafhoogte. Code 75 heeft een railhoogte van 1,92 mm en code 83 heeft een railhoogte van 2,1 mm. Daar loopt Märklin materieel niet overheen want dat heeft een wielflenshoogte van 2,2 mm of zoiets. Oud Märklin materieel heeft een nog grotere wielflenshoogte.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat 3Rail flens: max. 1,35mm. Bron is NEM340.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Van alles, maar in ieder geval de hoogte van de spoorstaven.

De door Morop vastgestelde normen voor 3rail en 2rail verschillen.
C-rail heeft dacht ik spoorstaven van 2,3 mm hoog. Lager kan niet, omdat flenzen die aan de 3railnorm voldoen, dan te hoog zijn.
De gewone 2railnorm laat spoorstaven tot 1,9 mm toe, dacht ik.
Finescale is dan weer een aparte versie van de norm waarbij de rails nog lager en natuurgetrouwer kan zijn.

Maar er is nog veel meer. Micro Metakit houdt bijvoorbeeld ook al geen rekening met de gangbare krappe modelspoorbogen. Het zijn echt producten voor een heel andere aanpak van de hobby dan de meeste van ons gewend zijn.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Hoi,

Citaat van: frasion op zondag 31 juli 2022, 11:54:35
Dit volg ik niet wat is ver verschil tudden de 2 finescale spoor en de marklin spoor?

Spoor is meestal ander profiel. Finescale heeft een lager profiel dan de meeste standaard railsystemen. Het gaat meestal niet om het spoor maar om een combinatie van treintje, ontwerp baan en rails. Dit soort treintjes zijn meestal ontworpen op de juiste schaal. Daardoor houden van grote bogen (radius 50 of 60 cm of groter), slankere wissels (dus niet de haakse bochten in de wissels van M-rails /C-rails). Koppelingen: meestal geen kortkoppelingen maar schroefkoppelingen. Of gewoon geen koppelingen met nem-schachten. Er zijn meer van dat soort kleine dingen.

Groet
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Ongeacht of het werkt met de rails. Wellicht is het een idee om een wagon om te bouwen met sleper en decoder. Zodat je deze achter de loc plaatst wanneer je op 3 rail wil rijden. Dan hoef je in princiepe alleen de motor aan te sluiten. Dit zou vrij omkeerbaar zijn.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: JWO op maandag 01 augustus 2022, 08:57:19
Ongeacht of het werkt met de rails. Wellicht is het een idee om een wagon om te bouwen met sleper en decoder. Zodat je deze achter de loc plaatst wanneer je op 3 rail wil rijden.

Nooit zo'n type lok open gehad?  :) Het zijn handgebouwde messing / metalen modellen. Het ombouwen (van analoog naar digitaal en eventueel naar 3rail) vergt wat meer moeite. Deze lok zal ook moeite hebben met de radius van de diverse marklin sporen. Deze loks zijn niet gemaakt voor de kleine fabrieksstralen van de grote fabrikanten. Dat zal het grootste probleem zijn. Zelf heb ik een radius van 480mm in de baan liggen. Ik weet dat die een beperking kan zijn voor de specialere modellen.

Informatie van Micro- Metakit:

Citeer
Unsere Philosophie:
- Wir verwenden nur feinste Materialien wie Messing, Neusilber, und rostfreien Edelstahl (z. B. für Radreifen).
- Jedes Exemplar ist ein Unikat.- Streng limitierte Stückzahlen.
- Jedes unserer Modelle wird in sorgfältiger Handarbeit    einzeln erstellt. Das ist unser Qualitätskonzept.

Unsere Modelle:
-   Wir bauen ausschließlich Modelle im Maßstab HO 1:87    und nur Fertigmodelle.
-   Unsere Modelle sind weitgehend kompromisslos, was sich speziell im Rahmenbau widerspiegelt.
- Das Herz jeder Lokomotive ist ein hochwertiger Glockenanker-Motor,  Fabrikate wie Maxon (Swiss Made) bzw. Faulhaber, verbunden mit einem    präzisen, maßstäblich übersetzten Getriebe.
-   Alle Verbindungen sind gelötet, gefügt, gepresst oder geschraubt, in Ausnahmefällen geklebt (z. B. Beschilderung, Verglasung . . .).
-   Ringisolierte Radreifen aus rostfreiem Edelstahl garantieren eine lange Lebensdauer.
-   Wir verwenden für jede Lok feinstdetaillierte, originalgetreu    nachgebaute Bremsanlagen.
-   Jede einzelne Lok ist bis ins Detail mit einer hochwertigen, originalgetreuen    Lackierung versehen.
-   Jedes Führerhaus wird von uns mit vollständiger Inneneinrichtung und mit    extrafeinen, beweglichen Teilen ausgestattet.

Dan weet je eigenlijk genoeg  :)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
@citaat Johan (JWO) schrijft toch ongeacht of het lukt met de rails? Het is al door meerdere mensen aangegeven dat het problemen gaat geven, vandaar ongeacht... .
Vervolgens geeft hij een goede tip -als Frasion het toch persé wil proberen- waarbij hij slechts een paar dunne draadjes vanuit de loc naar de omgebouwde wagon met sleper en decoder hoeft te halen. Aan de loc wordt dus nagenoeg niets omgebouwd, op een paar draadjes na dan. 
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat: Ooit een finescale of philo treintje in handen gehad? Dan weet je dat "slechts" twee draadjes niet echt makkelijk is.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
oké, ik zal het wel onderschatten.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Wat is het gewicht van dit model?
Het heeft vast geen antislipbandjes en dat betekent dan minder trekkracht en slippen, vooral op hellingen.

Ik heb de Philotrain NMBS type 12, 3-rail versie.  Gewicht: 470 gram.  Grote aandrijfwielen, geen antislipbandjes, nauwelijks trekkracht met 3 rijtuigen (zonder verlichting, sleepcontact, enz.) op vlakke baan (hellingen kan je vergeten).  Mooi model dat wel...

Op Eurospoor stond jaren geleden (meermaals) een lange (zeer mooie), vrijwel vlakke Belgische baan, 2-rail, met daarop een Philotrain NMBS type 12.  Ik vroeg of zij iets hadden verzonnen om de trekkracht te verbeteren.  En als ik het mij goed herinner hadden ze aandrijfwielen op een of andere manier "ruwer" gemaakt...


Willy
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Voordat er teveel mythologie ontstaat.  :) Ik heb enkele Philotrainmodellen op mijn tweerailbaan rijden, bijvoorbeeld de NS 1500 en een Motorpost. Digitaliseren is niet heel ingewikkeld en die 1500 trekt prima een trein met zeven keer ICR op mijn vrijwel vlakke baan. Inderdaad zonder asb, maar vrijwel al mijn locs heb ik ontdaan van asb. Serieuze hellingen is mogelijk een probleem, maar dat kan ik dus niet proberen.

Het belangrijkste probleem voor inzet op een drierailbaan is dat de modellen niet overweg kunnen met Märklinrails, in het bijzonder de wissels en de veel gebruikte krappe bogen. Ook voor de tweerailbaan moet je het railmateriaal zorgvuldig kiezen, maar die keuze is er nu eenmaal.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
ik ga is er goed over na denken wat ik ga doen.

Want als ik het goed begreep als ik het wil om bouwen moeten er A alles naar marklin worden gemaakt en B nieuwe wielen voor het marklin spoor.
Daarnaast zit ik het probleem dat waarschijnlijk me bochten te krap zijn ivm ik 360mm en 424,6mm bocht radius heb.

en optie 2 is om een klein 2 rail spoor te maken puur voor die loc (of lossen diorama voor in de kast).
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Optie 2 :thumbup:
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Optie 2 (wellicht een pendelspoortje?)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat @citaat @citaat @citaat @citaat

Hoi Willy,

Wellicht dat Bullfrog zou kunnen helpen? Wijlen Wim (nobody) heeft me daar ooit op gewezen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Naja ander probleem is ik rij puur op cs3 dus heb nergens de mogelijkheid om de besturing voor een 2 rail analoge trein uit te halen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: frasion op maandag 01 augustus 2022, 21:28:01
Naja ander probleem is ik rij puur op cs3 dus heb nergens de mogelijkheid om de besturing voor een 2 rail analoge trein uit te halen.

Op internet goed uitzoeken hoe er een decoder in te bouwen is. Mogelijk kan je daar navraag doen bij de fabrikant. Een tweedehands trafo voor gelijkstroom is ook maar een euro of 15 - 20.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Gewoon een locdecoder met z,n motoraansluitingen aan een stukje rails knopen.  ;)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
@citaat @citaat sorry, maar je bent echt niet te volgen, Ronald. Een paar posts terug schrijf je nog dat 2 draadjes zo ongeveer " rocketscience" is en nu adviseer je doodleuk om eens op internet te kijken hoe er een decoder ingebouwd kan worden :?. Op zich een prima advies, maar ik kan t niet rijmen met je eerdere standpunt.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: frasion op maandag 01 augustus 2022, 21:10:03
ik ga is er goed over na denken wat ik ga doen.

Want als ik het goed begreep als ik het wil om bouwen moeten er A alles naar marklin worden gemaakt en B nieuwe wielen voor het marklin spoor.
Daarnaast zit ik het probleem dat waarschijnlijk me bochten te krap zijn ivm ik 360mm en 424,6mm bocht radius heb.

en optie 2 is om een klein 2 rail spoor te maken puur voor die loc (of lossen diorama voor in de kast).

Absoluut optie 2. En zoek dan gelijk rails uit die recht doet aan het model. Weinert of zo.
Loop je wel het risico dat je drierailbaan er opeens grof bij afsteekt.  :)

Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Ik ben ergens wel heel nieuwsgierig wat het verhaal is achter deze loc. Hoe kom je eraan? Heb je je al eens verdiept in het merk (Micro Metakit)? Weet je eigenlijk wel wat je in handen hebt? Sorry voor deze directe vragen, waar je uiteraard geen antwoord op hoeft te geven. Maar wanneer ik een dergelijke loc zou kopen/ zou krijgen, dan zou ik toch wat achtergrond-info verzamelen... Maar hé, wie ben ik...

Meer info: https://www.lokschuppenhagenhaspe.de/index.php?site=angebote&galerie=true&hersteller=147#147. Van deze pagina heb ik ook onderstaand screenshot genomen.

Met vriendelijke groet,
William (want dat ben ik 😉)
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 01 augustus 2022, 23:43:36
Ik ben ergens wel heel nieuwsgierig wat het verhaal is achter deze loc. Hoe kom je eraan? Heb je je al eens verdiept in het merk (Micro Metakit)? Weet je eigenlijk wel wat je in handen hebt? Sorry voor deze directe vragen, waar je uiteraard geen antwoord op hoeft te geven. Maar wanneer ik een dergelijke loc zou kopen/ zou krijgen, dan zou ik toch wat achtergrond-info verzamelen... Maar hé, wie ben ik...

Meer info: https://www.lokschuppenhagenhaspe.de/index.php?site=angebote&galerie=true&hersteller=147#147. Van deze pagina heb ik ook onderstaand screenshot genomen.

Met vriendelijke groet,
William (want dat ben ik 😉)

Ik weet dat het een zeldzaam model is. Dit is nummer 10 van de 20 exemplaren die van deze loc gemaakt is.
De reden waarom ik hem gekocht is omdat ik heel groot fan ben van de treinen van de K bay sts.

Omdat ik bij Marklin beetje dood loop op de modellen die ze hebben van de k bay sts.
Ben ik gaan zoeken naar andere merken en toen kwam ik toevallig op deze uit op ebay. (en toevallig met korting kon krijgen)

Ik weet dat Micro-Metakit alleen hand gemaakte treinen verkoop en dat ze zeldzaam en duur zijn, voor mij gaat het puur om een k bay sts verzamelingen (waar ik het liefste ook mee kan rijden).
Maar het te duur om er helemaal naar over te stappen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Hier voorbeeld van de rest wat ik beetje spaarde.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Ai, maar 20 stuks van ooit gemaakt? Ja, het beste wat je dan doen kunt, is 19 stuks waardeloos maken. Die ene die nog in onberispelijke nieuwstaat verkeert, wordt dan heel veel waard!
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Hoi,

Citaat van: Hanzi op maandag 01 augustus 2022, 21:43:31
@citaat @citaat sorry, maar je bent echt niet te volgen, Ronald. Een paar posts terug schrijf je nog dat 2 draadjes zo ongeveer " rocketscience" is en nu adviseer je doodleuk om eens op internet te kijken hoe er een decoder ingebouwd kan worden :?. Op zich een prima advies, maar ik kan t niet rijmen met je eerdere standpunt.

Ik zeg:

Citaat van: ronaldk op maandag 01 augustus 2022, 10:27:38
Nooit zo'n type lok open gehad?  :) Het zijn handgebouwde messing / metalen modellen. Het ombouwen (van analoog naar digitaal en eventueel naar 3rail) vergt wat meer moeite.

Vergt wat meer moeite. Het is niet "even" open maken zoals bij een standaard fabriekslok van de grote jongens. Deze zitten vaak iets anders in elkaar. Dan is het verstandig om even contact op te nemen met de fabrikant. Het digitaal maken van dit model zal de waarde van het model niet verminderen. Mits goed uitgevoerd. Het ombouwen naar 3-rail mogelijk wel. Dan wordt hij namelijk niet zo interessant voor de finescale puristen.

Citaat van: frasion op dinsdag 02 augustus 2022, 00:01:23
Ben ik gaan zoeken naar andere merken en toen kwam ik toevallig op deze uit op ebay. (en toevallig met korting kon krijgen)

Kijk eens naar het archief van deze website: Archief: Die Länderbahn & DRG Modell Datenbank Daar hebben ze een tijdje een complete database met modellen bijgehouden.

Citaat van: frasion op dinsdag 02 augustus 2022, 00:01:23
Ik weet dat Micro-Metakit alleen hand gemaakte treinen verkoop en dat ze zeldzaam en duur zijn, voor mij gaat het puur om een k bay sts verzamelingen (waar ik het liefste ook mee kan rijden). Maar het te duur om er helemaal naar over te stappen.

Dat is het vervelende van het 3-rail-systeem. Zeker als je een redelijke collectie 3-rail modellen hebt dan is het lastig overstappen. Dan is het zoeken naar mogelijke oplossingen. Je hebt al een paar oplossingen gegeven of langs zien komen. In de toekomst zal je mogelijk toch mogelijk weer een 2-rail model aanschaffen. Dit omdat er meer kleinserie fabrikanten zijn die dit soort modellen in 2-rail aan bieden.  Dan zou ik voor een duurzamere oplossing gaan zoals een tweede baan 2-rail. Een kleine investering in een trafo en rails. Een baantje met wat ruimere bogen en een mooi railprofiel. Dan kan je alles laten rijden (analoog / digitaal).
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Mooie verzameling Mark.  :thumbup:

Je hebt ondertussen gemerkt dat het bezit van een schaars handgemaakt model kennelijk bredere verantwoordelijkheid met zich meebrengt.  :D
Je moet voor de aardigheid hier de commentaren eens lezen als iemand een schaars Philotrainmodel door onoordeelkundig handelen om zeep helpt. Allemaal heel redelijke mensen die zelf gerust dure modellen aanpakken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70612.msg3221682515#msg3221682515

Enfin, naar mijn mening is spelen met Micro Metakit een andere tak van sport. Märklin en Micro Metakit maken beide treintjes, maar dan houdt de vergelijking wel zo'n beetje op. Een gevolg is bijvoorbeeld dat het grove punststuk en de strijkregels van een Märklin-wissel niet in staat zijn de verfijnde wielen van een Micro Metakitmodel in het gareel te houden. De tolerantie is veel te groot. Fleischmann Profi trouwens ook niet en Rocoline met moeite. Het model komt tot zijn recht op het betere spul van Weinert, Tillig Elite of Peco.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
hoi,

Citaat van: henkv op dinsdag 02 augustus 2022, 08:31:33
Je hebt ondertussen gemerkt dat het bezit van een schaars handgemaakt model kennelijk bredere verantwoordelijkheid met zich meebrengt.  :D Je moet voor de aardigheid hier de commentaren eens lezen als iemand een schaars Philotrainmodel door onoordeelkundig handelen om zeep helpt. Allemaal heel redelijke mensen die zelf gerust dure modellen aanpakken. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70612.msg3221682515#msg3221682515

Herwim was een hele typische modelspoorder. Deed bijna alles op zijn manier. :) Is niet meer onder ons. Tja, wat is verantwoordelijkheid. Het is jouw model  :) En iemand mag er mee doen wat hij of zij wil  :D Zie het maar als verbouwen van een oude auto naar een "custom hotrod". De een vindt het mooi de andere heeft liever het origineel in perfecte conditie. Voor alles zijn liefhebbers  :)

Citaat van: henkv op dinsdag 02 augustus 2022, 08:31:33
Enfin, naar mijn mening is spelen met Micro Metakit een andere tak van sport. Märklin en Micro Metakit maken beide treintjes, maar dan houdt de vergelijking wel zo'n beetje op.

Inderdaad  :thumbup: Niet te vergelijken.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 01 augustus 2022, 21:23:54
@citaat @citaat @citaat @citaat @citaat

Hoi Willy,

Wellicht dat Bullfrog zou kunnen helpen? Wijlen Wim (nobody) heeft me daar ooit op gewezen.

Met vriendelijke groet,
William

Ja, William, ik heb Bullfrog in huis en ben van plan het te proberen.  Geen van de aandrijfwielen hebben geen groef (voor asb) dus het wordt een laagje (hoe dik) op de flens.

Willy
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: henkv op maandag 01 augustus 2022, 20:00:32
Ik heb enkele Philotrainmodellen op mijn tweerailbaan rijden, bijvoorbeeld de NS 1500 en een Motorpost. Digitaliseren is niet heel ingewikkeld en die 1500 trekt prima een trein met zeven keer ICR op mijn vrijwel vlakke baan. Inderdaad zonder asb, maar vrijwel al mijn locs heb ik ontdaan van asb. Serieuze hellingen is mogelijk een probleem, maar dat kan ik dus niet proberen.

Het gewicht van 470 gram van mijn NMBS type 12 is wel inclusief het gewicht van de tender, dus de gewichtsdruk op de grote aandrijfwielen is niet groot.
En het sleepcontact bij 3-rail veroorzaakt frictie en dat hindert de trekkracht.
De NS 1500 en Motorpost hebben veel kleinere aandrijfwielen en waarschijnlijk is de gewichtsdruk daarop groter dan bij mijn type 12.


Willy
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Denk dat je daar gelijk in hebt. Wilde alleen maar aangeven dat messing modellen niet per definitie weinig trekkracht hebben.
Is het niet mogelijk extra gewicht in de loc te plaatsen? Plek zat zou je denken.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: frasion op zaterdag 30 juli 2022, 21:57:28
Ben benieuwd naar jullie mening
Hier is de mijne: Ik zou zo'n mooi model van z'n levensdagen niet ombouwen naar 3-rail, doodgewoon omdat ik het zonde zou vinden, om aan zo'n mooie lok te gaan lopen verbouwen en met de kennis dat het op een fiasco uit gaat lopen, vanwege de incompatibiliteit met 3-rail zoals die hier erder al zijn genoemd.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Zelf heb ik ook een aantal modellen van Trix e.a. in 2-rail, waar ik nu even niets mee kan. Het zij zo 😉.

Mooie collectie trouwens, al zitten er zo te zien ook een paar fantasie-modellen tussen. Zie ik linksboven namelijk de T3 van de K.Bay.Sts.B.? Dat is een fantasiemodel... Verder zie ik ook nog een aantal 3-rail modellen niet, dus je kunt nog even vooruit  :thumbup:.

Heb je op het forum ook een draadje waarop je baan te zien is? Als Epoche I-liefhebber ben ik altijd benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
T3?  bedoel je de PtL 3/3?

en zeker mijn topic is hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63570.50
Wel even stil geweest ivm verbouwing aan het dak. helaas de tafel door midden moeten zagen om er bij te kunnen.

Nu bezig om alles weer aan de praat te krijgen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Heb als eind besluit dat ik gewoon een diorama ga maken puur voor deze loc.
Helaas gaat hij daar niet rijden, maar ga kijken voor een analoge voeding zodat ik hem af en toe op de rollerbank kan zetten.
Heb nog een mooie plank waar ik plek hier voor heb.

Dank voor all jullie meningen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Ik denk dat dat een wijs besluit is. Je kan 'r natuurlijk een stukje laten pendelen op dat diorama.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Hoi Mark,

Inderdaad, ik bedoelde de T3 in Bayerische kleuren, waardoor het door zou moeten gaan voor een PtL3/3. Maar dat is het natuurlijk niet. Kniesoor die daar op let.

Ik denk dat je een goede keuze maakt door de MM CIII origineel te laten en er een mooie diorama omheen te bouwen. Want het is en blijft een plaatje... Ben ik jaloers? Zeker, dat geef ik ruiterlijk toe. Ik heb me nog niet aan dergelijke modellen gewaagd, maar als ik ze zo zie, begint het wel te kriebelen...

Mijn duurste aanschaf tot op heden is een Trix Fine Art model, welke binnenkort wordt afgelost door ESU's T18. Weliswaar KPEV, maar hetzelfde tijdperk.

Ik heb me ook geabonneerd op je draadje, ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Een hele opluchting Mark.  🙂
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Voor wie niet genoeg kan krijgen van alle pracht en praal wat in Bayern rondom de vorige eeuwwisseling heeft rondgereden, is natuurlijk de site van Frits Osterthun de moeite waard:

http://www.osterthun.com/2.Static/0.Static~MiMe.htm

Overigens: heeft Frits de CIII al op de foto staan? Net gecheckt: dat heeft hij. Maar niet echt in lijn met de andere foto's. Wellicht dat jullie elkaar (en de CIII) eens kunnen treffen voor een fotoshoot? Het is maar een idee, en geen idee of jij (Mark) daarvoor open zou staan...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Er zitten, tot mijn spijt, toch ook de nodige gedrochten tussen de pracht en praal.
Met de 2/6 en zeker de 3/6 hebben onze vrienden uit Beieren terecht wereldfaam vergaard en het is wat dat betreft wel jammer dat de strakke Pruisische school met overwegend simpele tweecilindermachines de overhand kreeg bij de DRG.

Groet,

Peter

Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Mooi modellen die Frits Osterthun op de gevoelige plaat heeft weten vast te leggen. Daar staat wel voor een flink kapitaaltje bij elkaar. Een aantal locomotieven zijn genoemd naar steden. Grappig is dat MUENCHEN dan zonder een ümlaut werd geschreven maar DÜSSELDORF weer wel.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat @citaat
Gezien de toenmalige tijd vind ik het geniaal wat men allemaal bedacht, geprobeerd en ontwikkeld heeft.

@citaat
Hij is bij MM geweest, het zijn niet zijn modellen (voor de duidelijkheid)  ;)