Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.

Gestart door Kappa zondag 31 juli 2022, 16:44:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Hoi,

Ik ben bezig om één of meerde camera's te plaatsen in de schaduwstations van mijn baan.
Er zijn twee schaduwstations en één ervan zit vlak onder de bovenplaat en zal, als alles klaar is, moeilijk bereikbaar zijn.
Dit schaduwstation ligt ongeveer 12cm onder de bovenplaat, waar een draaischijf e.d. op komt en ik ga dit niet meer vranderen. :-)
Nu heb ik spotgoedkope A9 mini camera's gekocht bij Aliexpress en die werken redelijk, maar probleem is dat je die telkens met het knopje op de camera moet aanzetten, als de spanning er is af geweest.
Heeft iemand een tip, welke camera het best te gebruiken is in je schaduwstation?
Hij moet klein zijn, liefst 1080p of meer, extern gevoed en op afstand aan/uit te schakelen zijn.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Dag Ad,

Ik zie op de website van Ali dat je de batterij camera's met een usb kabel moet opladen.
Kun je er geen telefoonvoeding aan koppelen en ze continue onder stroom laten staan?

Ik vrees dat andere/betere camera's een stukje duurder zullen uitvallen.

Henk
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Hey Henk,

De camera hangt inderdaad aan een usb kabeltje, maar als de spanning er af is geweest, moet ik de camera met het on/off knopje weer aan zetten en dat gaat niet/ wil ik niet, want ik kan er later niet meer bij.
Ik zag ook deze cube camera bij Aliexpress en heb er hier al diverse filmpjes op een rijdende trein mee zien maken. Maar volgnes mij zit hier ook een on/off knop op.
Ik zit te denken om de on/off knop naar buiten te brengen en met een draadje op een schakelkastje aan te sluiten, dan kan ik de camera makkelijk aan zetten.
Maar ik wil graag weten hoe anderen dat doen.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
En hoe zit het dan met de belichting? Heb je LED strips in het schaduwstation hangen? Of werken die cameraatjes ook met infrarood licht?
Zelf heb ik een bekabeld CCTV setje gekocht bij Ali. De cameraas zijn wellicht iets groter maar ik kan ze nog goed plaatsen in het schaduwstation. En ze zijn voorzien van infrarood lampen zodat er ook in het stikkedonker nog een goed beeld op het scherm te zien is. Geen gepruts met batterijtjes en/of aan/uit schakelaars is ook een voordeel. Setje van vier cameraas plus centrale kostte circa €50.- En je kan er zelfs nog een harde schijf in hangen.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Hey Henk,

Ik heb een ledstrip tegen de bovenkant van het schaduwstation geïnstalleerd, die zijn alleen warmwit, maar ik had ze nog liggen dus heb ik die gebruikt.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Ad,

Ik ben het met andere Henk (Lobomotion69) eens dat je naar een camera toe moet die je binnen- of buitenshuis plaatst.
Wat jij tot nu toe hebt gevonden voldoet niet aan de eisen die je stelt nl dat er continue stroom op moet staan.

Henk
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Hey (andere)Henk,

Ik kan deze camera ook met een usb lader voeden en elke camera heeft toch een voeding nodig?
Maar ik denk wel dat deze camera niet is wat ik nodig heb.
Daarom ook dit topic, om te polsen wat anderen voor camera in hun schaduwstation gebuiken. ;)
Dus als iemand een tip heeft?
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Hoi,
Ik heb net zoiets Lobomotion. Acht camera's, mogelijkheid tot een HD en aan elke camera iets van 7 meter kabel om het tot aan de centrale te brengen.
Ben inmiddels al weer na de sloop een paar jaar in voorbereiding op een nieuwe baan, maar daar komt het spul zeker op terug.
Had ledstrips van de rol als verlichting van de schaduwen.
Het. setje dat ik al jaren heb is bedraad, maar zal er nu ook vast wel met wifi zijn, als dat echt dringend gewenst is.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Ad,

Mijn vader heeft een kleine computer onder de baan gemaakt. Deze moet je ook aanschakelen.
Hij heeft boven de "aan" knop een paaltje gezet die door de bovenlaag gaat en rust op de aan/uit knop. Door even bovenop het paaltje te drukken gaat de computer aan. Het valt nagenoeg niet op.

Meine
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
@Lobomotion en Arkowe. Kunnen jullie een link geven van de door jullie gebruikte setjes?

Bedankt
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Open deur tip van de dag: investeer in de kwaliteit van materieel en rail zodat de treinen altijd rijden, dan heb je geen camera's nodig. Ze voorkomen geen ontsporingen, stilstaande of te ver doorrijdende treinen.....heus echt niet. Tegen de tijd dat je het op je schermpje ziet is het al gebeurd. :D

Gr, Ben.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Daar is het, bij mij, niet voor. Ik kan er goed bij etc. Maar het is wel leuk om te zien, en om andere te laten mee kijken wat daar gebeurd. Live of via filmpjes.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Ben,

Uiteraard heb je, ik zou bijna zeggen zoals gewoonlijk, helemaal gelijk. Maar dat is ook niet de primaire reden om de camera's op te hangen. Met het ouder worden wordt men ook strammer en voor je je dan in allerlei bochten moet wringen om onder de tafel te kijken wat er aan de hand is, is het gewoon veel makkelijker om eerst even op het scherm te kijken. Dan weet je wat je te wachten staat.

Ad,
Een link kan ik je helaas niet geven omdat dat bij mij niet werkt. Wanneer ik de website van alibaba wil bekijken wordt ik automatisch doorgelinked naar Lazada. Dat is de ASEAN versie van Alibaba. En daar heb jij dan weer niks aan.
Geef op Ali de zoekterm "security camera set" of "CCTV set". Dan krijg je vast de juiste hits.
Succes.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Ad,

KLIK: hier voor een voorbeeld van een CCTV cameraset.
Camera's worden gevoed met PoE (Power over Ethernet) dwz dat je standaard netwerkkabels gebruikt om de camera te verbinden met het apparaat en van stroom te voorzien.

Henk
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 01 augustus 2022, 09:26:47
Open deur tip van de dag:
Ben, daarom heb ik de rail mooi vlak gelegd en de schaduwsporen uitvoerig getest, want inderdaad een camera voorkomt niets.
Maar als er bijv. een trein te ver doorschiet, door wat voor reden dan ook, kan ik wellicht op tijd actie ondernemen.
En ik vind het vooral gewoon leuk om de schaduwstations op een scherm te kunnen bekijken. ;)

En dan heb ik ook nog een vraag: welke software gebruiken jullie om de camera beelden op een scherm te tonen?
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Wanneer je een camera set met CU aanschaft heb je verder geen software nodig. Dat zit allemaal in de CU van de set. En zoals al eerder gezegd, vaak heb je dan ook een mogelijkheid daar een HD in te zetten. Dan kun je je filmpjes opslaan en later terugkijken. Ook leuk.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Ik maak gebruik van een UniFi G3 Flex camera. Is PoE en kan de beelden via iPhone of Mac bekijken en bij beweging herbekijken. Is tevens een soort beveiligingscamera. Nu staat deze gericht op de ruimte van de Traincave als beveiliging. Binnenkort ga ik er nog enkele aanschaffen om 100% op schaduwstation te richten. Werkt in volledige duisternis zoals je kunt zien op onderstaand beeld.
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Citaat van: Meine op maandag 01 augustus 2022, 09:10:59
Ad,

Mijn vader heeft een kleine computer onder de baan gemaakt. Deze moet je ook aanschakelen.
Hij heeft boven de "aan" knop een paaltje gezet die door de bovenlaag gaat en rust op de aan/uit knop. Door even bovenop het paaltje te drukken gaat de computer aan. Het valt nagenoeg niet op.

Meine


pc open maken. Draden van aan/uit schakelaar knippen, draden verlengen. Deurbel schakelaar erop en klaar. Pc uit het zicht, schakelaar waar je em maar wilt :)
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Welke camera (wifi, 1080p) voor in schaduwstation.
Citaat van: Mark147 op dinsdag 02 augustus 2022, 18:50:18
pc open maken. Draden van aan/uit schakelaar knippen, draden verlengen. Deurbel schakelaar erop en klaar. Pc uit het zicht, schakelaar waar je em maar wilt :)

Mark,

Dat heb ik thuis met mijn "gewone" pc al jaren. Werkt super. Hij heeft echter een compacte pc, die ik open gemaakt heb, maar ik durfde niet te solderen aan de kleine componenten. Daarnaast kon ik ook niet zien waar ik moet zijn.

Maar het is wel een mogelijke oplossing op de vraag die Ad in de opening post stelde.

Meine