Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ECoS en MFx, de samenwerking stagneert

Gestart door 1200Blauw vrijdag 19 november 2021, 14:37:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Mijn situatie: een baan met 14 locs op de baan, 4-6 rijdend, ECoS, meerdere protocollen door elkaar (MFx, DCC, Railcom). Besturing geschiedt automatisch door RocRail (voor zover dat relevant is).
Nu rijd ik met ongeveer de helft MFx-locs. Die melden zich sinds kort één voor één allemaal opnieuw aan en zijn dan niet beschikbaar voor het automatisch rijden. De ECoS handelt alle MFx-aanmeldingen sequentieel af, dus na elkaar. In het gunstigste geval rijdt zo'n loc dan wel, maar zonder functies als licht of geluid, en anders is het wachten tot de betreffende loc aan de beurt is geweest zich aan te melden. Dat kan voor dezelfde loc rustig meer dan een uur duren en al die tijd staat die loc, en uiteindelijk ook alles wat erop moet wachten, stil.
Mijn locs rijden met enige regelmaat op een andere centrale, een MS2 of een andere ECoS.

"Gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige MFx het wil"

Heeft iemand hiervoor een oplossing? Ik denk zelf aan terugzetten van alle locs naar fabrieksinstellingen en verwijderen uit de ECoS, maar leidt dat naar een oplossing of is het vooral veel werk zonder resultaat? Ik ben met name op zoek naar antwoorden van MFx-aanhangers, want dat MFx niet deugt weten we onderhand wel.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Dit is een bekend euvel met MFX in combinatie met de ECoS.

Wat je het beste kunt doen is na het opnieuw aanmelden in de ECoS NIET op het M4 icoontje drukken, maar uit de loc lijst van de ECoS de loc weer oproepen, dan staat hij er ook in en werkt het.

Zelf heb ik MFX uitgezet en rij alleen met Motorola en DCC.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
De eerste vraag die ik wil stellen:
Gebruik je de diodetruck en is deze aanwezig op de bezetmelders of direct onder de rails? Deze moet zo dicht mogelijk bij de rail zitten, gebruik je een lange draad en de diodetruck aanwezig op de S88, kan je foutmeldingen met de terugkoppeling van MFX krijgen welke 'heraanmeldingen' kunnen veroorzaken.

Mocht je geen diodetruck gebruiken:
Ergens gaat iets mis in de synchronisatie waardoor je blijft zitten een een ronddraaiende 'fout'. Het verhaal heb ik ook last van gehad, maar dan in combinatie met Koploper van PahaSoft.

Voordat je automatisch gaat rijden met een programma; Zorg ervoor dat alle Mfx locs zijn aangemeld. Door de synchronisatie tussen centrale en programma gaat het e.e.a. wel eens mis, waardoor een programma locomotieven 'uit' de Ecos verwijdert, wat dus weer voor een nieuwe 'aanmelding' zorgt en alles in de hobbel gaat i.v.m. volgorde aanmelden.

Mocht dat je probleem niet direct oplossen: Maak een back-up van je Ecos, fabrieksreset en de laatste firmware opnieuw te installeren. Daarna de back-up terug inladen. Eerst alles aanmelden, dan opnieuw verbinding met Rocrail maken en de synchronisatie langs lopen.

Blijf je er last van houden, kun je nog proberen 'opnieuw' te beginnen met de Ecos, fabrieksreset en geen back-up terug laden.

Het is niet normaal dat je een uur bezig met met het aanmelden van 6 locomotieven. Je kan ze nog op het programmeerspoor zetten en de instelling gebruiken 'aanmelden mfx locomotief op programmeerspoor' en het normale spoor even loskoppelen!

Wat Peter aangeeft met vinkje M4 (of Railcom) trouwens alleen een snelkoppeling en heeft niks te maken met het aanmelden.

Inmiddels rijden we op onze clubbaan in Leeuwarden al 2 jaar rond met Motorola, MFX en DCC door elkaar heen. ECoS 2 in combinatie met Traincontroller van Freiwald.  +/- 200 locomotieven ingeregeld, meer dan 40 hiervan zijn MFX en geen last van 'her aanmeldingen'.


Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 14:37:56

Ik ben met name op zoek naar antwoorden van MFx-aanhangers........


Ah, dat gaat over mij. Baanspanning ter plaatse te laag?
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Heb je de updates voor de Ecos ook geinstalleerd?
Ik weet niet precies welke update het was, maar er was enige tijd geleden een update waarbij de Ecos de MFX (M4) locs beter "vast hield"
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
En als je een loc uit de ECoS hebt verwijderd (dus niet uit de loclijst, maar echt uit de ECoS zelf), en de andere locs stonden op een geïsoleerd stuk, dan zullen die locs op dat geïsoleerd stuk opnieuw gaan laden als ze weer spanning krijgen.
(Dus tip: als je een loc definitief uit de ECoS wilt verwijderen, zet dan alle locs onder spanning (wel eerst snelheid op nul draaien)).
Tja en als ze opnieuw laden, dan kan het zijn dat de computersoftware ze niet meer koppelt, want ze kunnen dan een ander Mfx-adres krijgen.

Dit probleem kan zich ook voordoen, als je één loc op een andere centrale hebt laten rijden, want ook dan kan de ECoS dit zien als een "nieuwe" loc. Als je veel wisselt kan je dus beter Mfx in de decoders uitschakelen en op DCC gaan rijden.

Bij de recentere versies van de ECoS software laadt hij overigens al bekende locs wel sneller in, meestal in enkele seconden. Dus is jouw centrale up-to-date?

Groet, Paul
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Mooie tips, hartelijk dank. Ik heb weer wat te doen.

Citaat van: pajomaho op vrijdag 19 november 2021, 17:09:23
Tja en als ze opnieuw laden, dan kan het zijn dat de computersoftware ze niet meer koppelt, want ze kunnen dan een ander Mfx-adres krijgen.

Die kan ik uitsluiten denk ik: RocRail laadt de locs uit de ECoS zodra het pakket opstart en het baanplan wordt geselecteerd.
MFx uitschakelen is voor het grootste deel van de locs slechts te realiseren door de decoders te vervangen en dat gaat me vooralsnog even te ver. Vandaar ook mijn vraag om:

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 19 november 2021, 15:53:31
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 14:37:56

Ik ben met name op zoek naar antwoorden van MFx-aanhangers........


Ah, dat gaat over mij. Baanspanning ter plaatse te laag?

Ik wéét dat je fan bent ;)
Onder de hele baan ligt een ringleiding, dus denk het niet.


@Wijbe: geen diodetruc, alles rechttoe rechtaan: massadetectie.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Beste ????,
Wat is de baanspanning wat je kunt aflezen in de Ecos.
Moet zeker 18 volt zijn voor een vlotte MFX is mijn ervaring.
Mvg
Olivier 77
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 17:21:52

Onder de hele baan ligt een ringleiding, dus denk het niet.


Je moet niet denken, je moet de baanspanning checken. Op verschillende plekken op de baan.

Gr, Ben.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
De oplossing heb ik het eerste bericht al aangegeven, maar hier wordt niets mee gedaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
 @citaat Hoezo niet? Ik heb alle opties die zijn aangedragen meegenomen, ook die van jou. Dat leidde toevallig niet naar een oplossing, maar dat is een ander verhaal.

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 november 2021, 08:26:38
Je moet niet denken,

O? Nou voorlopig zet ik het knopje nog niet uit hoor  :)

Ik denk dat ik de dader heb. Ik heb alle MFx-locs van de baan gehaald en uit de ECoS verwijderd. Daarna één voor één alle locjes op het programmeerspoor om zich opnieuw aan te melden, PC uit. Eentje meldde zich niet aan. Automatisch herkennen geprobeerd. Dan meldt de decoder zijn identiteit als Trix DCC, maar ik kan 'm niet besturen: geen licht, geluid of rijden. Even gecheckt op de MS2. Ook daar DCC, maar nu wel bestuurbaar met een viertal functies. Voorzichtige conclusie: decoder kaduuk. Net 2 jaar oud  :(
Iemand een andere diagnose?
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 20 november 2021, 09:02:22

Iemand een andere diagnose?


Baanspanning te laag?
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Jou probleem heb ik ook gehad en op de manier zoals ik het beschreef moet het werken, als je op het M4 icoontje geklikt zou hebben krijgt de loc een ander ID.

Ik weet niet op welke manier rocrail de treinen aanstuurt, echt op adressen of ID's?

En zoals Ben aangeeft is de baanspanning van belang 18 a 19 V is aan te raden en af te lezen in het display van je ECoS.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 november 2021, 09:09:33

En zoals Ben aangeeft is de baanspanning van belang 18 a 19 V is aan te raden en af te lezen in het display van je ECoS.


Dat display zegt niets.

Je moet op de baan meten, op verschillende punten, om te weten of je spanningsverliezen hebt. Het is niet gezegd dat dat de reden is van de MFX shit maar het kan een oorzaak zijn.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
De legacy mode is ook een belangrijk ding in het MFX aanmeld verhaal, maar ik zou ook je spanning gaan checken. De decodertjes vinden het niet fijn als ze niet genoeg voeding krijgen.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 november 2021, 09:04:42
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 20 november 2021, 09:02:22

Iemand een andere diagnose?


Baanspanning te laag?

Op de baan is het misschien wel een goed idee dat eens na te lopen, maar op het programmeerspoor zal dat wel snor zitten lijkt me. Jaja, meten is weten etc. Ik zal de multimeter er eens bij pakken binnenkort.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 november 2021, 09:09:33
Jou probleem heb ik ook gehad en op de manier zoals ik het beschreef moet het werken, als je op het M4 icoontje geklikt zou hebben krijgt de loc een ander ID.
Ik weet niet op welke manier rocrail de treinen aanstuurt, echt op adressen of ID's?
En zoals Ben aangeeft is de baanspanning van belang 18 a 19 V is aan te raden en af te lezen in het display van je ECoS.
Als een M4 loc zich opnieuw aanmeld, krijgt hij ten alle tijden een nieuw ID, of je nu wel of niet op het M4 knopje drukt.

MFX kent geen adres, alleen een ID ;-) Dat weet je ook direct hoe de koppeling tussen ECoS en programma werkt. De meeste programma's synchroniseren automatisch op naam en passen het ID aan. Terwijl er iets veranderd in de ECoS en het programma al gekoppeld is aan de ECoS gaat het dus vaak mis.

Op onze vereniging hebben we geluk; In Traincontroller van Freiwald gebeurd de koppeling gelukkig niet automatisch, moet je handmatig uitvoeren.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 november 2021, 08:59:37
De oplossing heb ik het eerste bericht al aangegeven, maar hier wordt niets mee gedaan.

Probleem opgelost? Door MFX niet meer te gebruiken?:D Dat ik geen oplossing

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 november 2021, 15:04:23
Wat je het beste kunt doen is na het opnieuw aanmelden in de ECoS NIET op het M4 icoontje drukken, maar uit de loc lijst van de ECoS de loc weer oproepen, dan staat hij er ook in en werkt het.
Zelf heb ik MFX uitgezet en rij alleen met Motorola en DCC.

Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 14:37:56
Mijn locs rijden met enige regelmaat op een andere centrale, een MS2 of een andere ECoS.
Melden de locomotieven zich bij het overstappen naar een andere centrale altijd opnieuw aan?
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
 @citaat @citaat

Ik heb nergens geschreven dat hij MFX moest uitzetten / niet meer gebruiken ( even goed lezen ).

Dat de loc altijd een ander ID krijgt of je nu wel of niet op de M4 knop drukt trek ik in twijfel, ook Walter Wissels heeft hier al eens over geschreven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: Wijbe op donderdag 25 november 2021, 13:45:00
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 14:37:56
Mijn locs rijden met enige regelmaat op een andere centrale, een MS2 of een andere ECoS.
Melden de locomotieven zich bij het overstappen naar een andere centrale altijd opnieuw aan?

In dat "altijd" zit 'm de moeilijkheid natuurlijk, maar zover ik me kan herinneren melden ze zich bij een wisseling van centrale telkens opnieuw aan.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Mijn vorige centrale was ook een ECOS (Eigenlijk een CS1) , prachtige centrale met veel opties. Ik had hetzelfde probleem. MFX loc die "verdwenen".

Ook ik heb heel wat avonden van alles geprobeerd, alles wat hierboven ongeveer staat, maar het goede effect is helaas nooit gerealiseerd.
Ik heb mijn centrale vervangen door een CS3 (Gewoon omdat het kon) en het probleem was voorbij.

Op basis van mijn eigen ervaring concludeer ik dat ECOS en MFX geen gelukkig huwelijk is. (Zonder iets af te doen aan een ECOS centrale)
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
 
Oef. Ik was juist van plan mijn Intelliboxjes af te schaffen en te vervangen door een Ecos. Juist omdat ik veel verschillende decoders heb waaronder een flink aantal MFX-en.

Die MFX-en zijn met die oude Intelliboxjes altijd lastig te programmeren. Vandaar.

Maar nu lees ik dit. En ik wil geen kat-in-de-zak kopen..
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Het opnieuw aanmelden van de MFX locs duurt in mijn geval alleen lang als je een update op je ECOS hebt geinstalleerd.

En idd met een van de laatste updates zou het opnieuw aanmelden, na op een andere centrale gereden te hebben, kort moeten duren (max. 10 sec is mijn ervaring).

Baanspanning staat bij mij net onder de 19V.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Ik heb hier met ECOS en MFX ook geen problemen! ECOS klein jaar oud met laatste update..

Opnieuw aanmelden gaat eigenlijk prima, of er een ander ID dan aan vast zit, geen idee.
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 19 november 2021, 14:37:56
... ...
Mijn locs rijden met enige regelmaat op een andere centrale, een MS2 of een andere ECoS.
... ...

Ligt het probleem dan niet bij die ene ECoS ?! :help: !?
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ECoS en MFx, de samenwerking stagneert
Versie 4.2.8 Ecos/CS1R software kent versneld heraanmelden van M4/mfx locs, moet wel een vinkje voor aangezet worden, werkt dit automatisch heraanmelden niet, dan kan je de loc nog op programmeerspoor zetten, en op de knop drukken M4 locs opnieuw aanmelden, dit geldt overigens niet voor Nieuwe locs of handmatig gewiste locs. Hier goed mee omgaan en zorgen voor een juiste baanspanning voorkomt een hoop problemen en frustratie.

met vriendelijke groet,

Walter