Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oud marklin plan

Gestart door Retrotreintje dinsdag 12 januari 2021, 11:23:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oud marklin plan
Lid sinds: 2021

offline
Oud marklin plan


Ik kwam deze oude leuke opstelling tegen.
Iemand die weet of het een oud marklin plan is?

Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Oud marklin plan
Daar heeft het wel veel van weg.
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Oud marklin plan
Kijk hier:
http://www.lctm.info/Secciones/Trenes/Biblioteca/Libros/index.php
brochure 0350 Gleisanlagen downloaden
Anlage 9

Cees
Re: Oud marklin plan
antonv
gast

Re: Oud marklin plan
Dat is het nog bij benadering niet, hier zitten 2 keerlussen in, in ontwerp 9 geen enkele.
Dit komt niet uit een Märklin publicatie.
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Oud marklin plan
Het is inderdaad niet plan 9.
Echter wel super die oude marklin plannen!
Ik ga ze zeker doornemen.

Moest ondertussen iemand het toch weten :thumbup:
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Oud marklin plan
Is van noch.
Zoek maar is op noch fertigelande
Re: Oud marklin plan
antonv
gast

Re: Oud marklin plan
Is inderdaad gebaseerd op iets van Noch.
Dit zou ik er van maken, iets met 2 keerlussen, wat bij Noch waarschijnlijk niet het geval was.
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Oud marklin plan
Zeer mooi Antonv! :thumbup:

Bedankt hiervoor ;)

Wat zijn die oude plannen toch mooi :favorite:
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Oud marklin plan
is Noch Mittenwald;


mvg,
Michel
Re: Oud marklin plan
antonv
gast

Re: Oud marklin plan
Dit is de inspiratiebron, uit de Noch catalogus van 1980:
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Oud marklin plan
Geweldig heren :thumbup:
Wat een kennis hier op het forum.

Groeten,

Lionel
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Oud marklin plan
[quoteWat zijn die oude plannen toch mooi :favorite:[/quote]

Tja... Wat zal ik zeggen: ieder zijn ding! Persoonlijk vind ik het niks, maar mits geheel Old Skool uitgevoerd, dan heeft het nog enige nostalgische waarde en maakt het mij eventjes licht melancholisch....Maar: mooi?

Groet,

Peter
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Oud marklin plan
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 12 januari 2021, 16:30:58
Tja... Wat zal ik zeggen: ...

Tja Peter, wat zou je zeggen... :D
Beter niets zeggen als het uw zin niet is.
En bespaar u de moeite.
Ieder zijn voorkeur ;)

Lionel
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Oud marklin plan
Dit is een nieuw draadje over een oud baanplan. Wie heeft er eigenlijk een oud baanplan voor M- of K-rail uit een Gleisplanbuch omgezet naar eigen baan?
Ik heb het rail- en Märklin toebehoor- materiaal voor # 15 uit 0350 al lang geleden verzameld maar ben er nog niet aan begonnen. Alle scenery heb ik overigens nog niet.
Ik zag #7 uit 0350 al uitgevoerd door een vereniging uit Hoek van Holland??? Deze reist hiermee rond o.a. op Eurospoor.
Het mag ook een uitgevoerd baanplan van Noch zijn. Noch heeft immers ook een aantal Fertiggelände gemaakt. Märklin heeft het Toporama SET123 omgezet naar baan voor zowel H0 als Miniclub.

En een andere vraag: is iemand in het bezit van een handelaarsbaan, zo eentje die in de etalage stond?
Niet mij verwijzen naar allerlei sites waar zulke banen te vinden zijn want daar ben ik al jaren mee bezig en heb er tientallen gezien. Ik zoek iemand die er een baan uit baanplanboek zelf heeft gebouwd en wellicht lid is van het 3railforum.
Dirk :-{)
Re: Oud marklin plan
antonv
gast

Re: Oud marklin plan
Ik volg het ook al van kinds af aan maar heb mij altijd gehouden aan de wijze woorden die daar vroeger bij stonden: deze voorbeeldbanen zijn geenszins bedoeld om na te bouwen maar dienen enkel als inspiratiebron om te laten zien wat met het aangeboden materiaal allemaal mogelijk is... en ogen zonder er veel van weg te laten veel te overladen.
Dat is nooit veranderd, alleen schrijven ze het er nu niet meer bij   ;) En wat ook nooit veranderd is, is dat er nog altijd veel zijn bij het zien van een baanplan denken dat alles moet uitgevoerd worden dat getekend is, terwijl er meestal van alles getekend is om te zien wat er allemaal zou kunnen passen bij het bouwen en dat daar bij de bouw een selectie kan uitgemaakt worden. Enfin, zo ontwerp ik toch altijd, schrappen wat overbodig is.
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Oud marklin plan
Dag Anton, Ik heb het anders vertaald. Uit mijn 0350 uit 1968 staat op pagina 1 dan: "Deze plannen zijn tot in detail opgemaakt en maken het zonder problemen mogelijk ze na te bouwen. Daarbovenuit zullen ze suggesties geven tot eigengemaakte plannen."
Enkele banen uit de boeken zijn in tientallen hoeveelheden door Märklin gebouwd en waren dan ook als showbaan bedoeld te plaatsen bij de winkelier. Op die banen werd uiteraard veel getoond wat Märklin in huis had. M. wilde immers zijn producten verkopen. Die banen zijn vaak overdreven volgestouwd met rails en er reed van alles door elkaar. Op enkele banen zie je wel een draaischijf maar niet de lokloodsen. Daar was geen plaats meer voor. Kijk zo´n baan ga ik niet bouwen. Ik weet ook dat sommige stijgingen veel te steil zijn uitgevoerd. Tja anders paste een ontwerp niet in de etalage. Hier in #15 wordt over twee meter van 70mm naar 125mm gegaan, dat is 2,75%. Die stijging en lengte kan ik wel kwijt want op mijn zolder kan ik een baan als #15, met de afmetingen 420cm bij 160 cm wel herbergen vandaar dat ik naar dit ontwerp keek. Ik denk aan het volgende: de hele baan op niveau 0 houden en van het rechtergedeelte de berglus weglaten, verder een paralellbaan maken, geen keerlus die de baan tot een hondenbeenbaan maakt. Aanpassen van het ontwerp precies ook wat jij ook zegt, schrappen wat overbodig is. Ook railstukken 5104 en 5105 worden niet ingezet. Nu ga ik eigenlijk te ver voor het onderwerp van dit draadje. T.z.t. open ik wel een nieuwe draad over mijn baanplan of over oude baanontwerpen in door Märklin uitgegeven boeken.
Dirk:-{)
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Oud marklin plan
Het staat iedereen natuurlijk vrij om zo'n oude Märklin baan wel of niet na te bouwen. En sommige voorbeelden, geschikt voor de oude analoge locs (die wat sterker lijken te zijn dan de moderne digitale versies) hadden wel wat stevige stijgingspercentages, waarbij 5 % zeker niet een uitzondering was.

Maar jij spreekt over 27,5%. Ik denk dat je het rekensommetje nog eens over moet maken  :D
Het hoogteverschil is 125 - 70 = 55 mm en dat over een lengte van 2 meter = 2.000 mm.

Het stijgingspercentage is dan 55 / 2.000 x 100% = 2,75 %. Heel netjes dus, en zelfs onder de huidige "grenswaarde" van 3%.

groet,
Roel
Re: Oud marklin plan
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Oud marklin plan
oké Roel bedankt voor je opmerking, ik pas mijn bericht aan. Ik zat fout, ik had gerekend met 55mm hoogteverschil maar een lengte van 200cm. Dat scheelt een factor 10 in grootheden. 27,5% is ook veel te gek. Ik had wat tekst aangepast en realiseer me nu pas dat het daarna niet meer klopte. Ik heb mijn tekst weer teruggezet en de komma verplaatst naar links ;-)
Re: Oud marklin plan
antonv
gast

Re: Oud marklin plan
Citaat van: trein-ice3 op maandag 15 februari 2021, 12:12:18
Op enkele banen zie je wel een draaischijf maar niet de lokloodsen. Daar was geen plaats meer voor. Kijk zo´n baan ga ik niet bouwen.
Zie je bij het grote voorbeeld ook, niet omdat er geen plaats voor is maar gewoon omdat de loodsen er niet nodig zijn, draaischijven dienen uiteindelijk om een loc te draaien.