Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Reparatie stoomlok

Gestart door rene tol vrijdag 04 september 2020, 15:51:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Reparatie stoomlok
Ik heb problemen met marklin,  stoomlok met garantie.  Eerder stoomlok gerepareerd, was vol met rook olie daar zou hij kapot van gegaan zijn eigen kosten voor reparatie 100 euro.  Lok moest helemaal uit elkaar en gereinigd worden. Maanden later deed hij het weer niet, na maanden weg te zijn, repartie prognoze kosten 163 euto, komt door olie en vet wat er in zit, maar ik heb die rook generator helemaal niet meer gebruikt na de reparatie, dus ik vind het een heel raar verhaal.  Ook lok niet gesmeerd.  Ik voel me goed in de maling genomen door marklin !  Iemand daar ervaring mee ?
Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Even bellen zou ik zeggen. En vertellen wat je er van vindt.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2007

offline
Re: Reparatie stoomlok
Informatie en geen informatie...

Merk: Märklin
Type: Stoomlocomotief...
Artikelnummer: ???
Garantie: ja > terug naar de winkel / verkoper

Er is al € 100 in rekening gebracht?  Waarom, als de locomotief onder garantie is?
En nu nog eens € 163 in rekening brengen voor hetzelfde probleem?  Geen garantie op garantiereparatie?

Inderdaad, raar verhaal... en, als het klopt, een onbetrouwbare winkel / verkoper...?!

In Vlaardingen (jouw locatie) gekocht?


Willy
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Ja in vlaardingen gekocht.  Eerste keef voor reparatie naar duitsland.  En die reparTie zou door mij komen omdat ik rookolie in de rook pijp gooude om hem te laten roken.  Nu is hij in nederland bij marklin.  Maar ik heb in die tussen tijd geen rookolie gebruik . Alleen gereden
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Als aanvulling als de Marklin rookolie gebruikt wordt, dit is gelijk aan de klassieker SR24 rookolie (die met rode dop).
Deze rookolie heeft op de verpakking staan dat het:
1. Gebruikt kan worden als rookolie
2. Reinigend werkt voor motoren, aandrijvingen en rails
3. Werkt algemeen reinigend en tast geen kunststof aan.
Uitdrukkelijk benoemd: is GEEN smeerolie voor assen en tandwielen!!
Tevens is dit spul niet stroomgeleidend en zal dus geen kortsluiting veroorzaken.
Mocht er een ander middeltje gebruikt zijn dit graag benoemen, ik merk dat er veel aannames gedaan worden....
Wij kennen nu slechts één kant van het verhaal... Als ik vanuit mijn professie mag reageren na een reparatie (bij dealer of fabrikant, garantie of niet) mag een treintje niet binnen een redelijke termijn weer verschijnen, dan hoort het zonder kosten afgehandeld te worden.
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Wat was er dan kapot gegaan aan de lok?
Van teveel olie gaat een look niet kapot, hij wordt alleen heel vet en smerig.
Om welke lok gaat het?
Toch niet om de 37160 Br 94?
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Het gaat om de lok 39552 van marklin
Wat ik krijg van de dealer per mail is
De kosten om de lok te repareren zijn erg hoog 163 euro
U heeft de lok geheel vol gespoten met vet
De hele lokmoet uit elkaar en gereinigd worden tevens is de motor daardoor defect en
Dient vervangen te worden

Wilt u de lok voor dit bedrag laten repareren ?

Eerder was hij voor reparatie toen was er een stang uit het wiel wat geperst was, toen was het garantie, maar de kosten 100 euro om de lok geheel te reinigen omdat hij vol was gelopen met olie.
Maar na die tijd heb ik er geen druppel olie meer ingedaan . De olie is de speciale rookolie om de pijp te laten roken.

Nu is de lok zeker bij marklin in nederland. Daar had ik mail heen gestuurd om te informeren hoe het met de lok ging en wanneer hij gerepareerd zou zijn omdat hij al vanaf begin maart weg was voor reparatie.
Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: rene tol op zaterdag 05 september 2020, 08:20:23

U heeft de lok geheel vol gespoten met vet


Als bovenstaand NIET waar is moet je dat nogmaals nadrukkelijk vertellen aan de dealer, het is nogal een stellige uitspraak. We weten dat Marklin motoren bij een klein rukje tegenwind het al laten afweten.
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Even een hele vieze gedachte, heeft de dealer te weinig omzet of zelf een identieke lok die niet goed was? Als het goed is staan op de reparatiebon ook het type plaatje (code) vanonder de lok. Is dit niet er zo is het niet te bewijzen dat het uw lok was die ter reparatie is aangeboden.
Vertrouwen in je vaste dealer is mijn inziens niet 263 euro waard voor een lokje waar niets aan is gewijzigd. Ik snap dat de beste man geld moet verdienen maar als ik een lokje in onderhoud heb (en ik maak nu GEEN reclame) reken ik 15 voor onderhoud, 30 voor zwaar onderhoud (excl onderdelen). En al eerder vermeld als een lokje met dezelfde klachten terugkomt heb ik iets fout gedaan of is het verkeerde aangepakt (soort BOVAG 3mnd). En al zal ik dan alsnog twee keer tarief rekenen zit er nog steeds 203 euro tussen, verzendkosten niet meegerekend.
Mijn schoonouders zijn recentelijk bij de merkdealer weggegaan omdat die tot twee keer toe veel te veel offreerde voor een klus bijv. 700 euro om een uitlaat te vervangen (ik heb het uiteindelijk zelf gedaan in een uurtje en de uitlaat kostte 130 euro). 
Er zal uiteindelijk door uzelf gekozen moeten worden hoe u de situatie met de dealer oppakt en gaat afhandelen, wij kunnen hier op het forum slechts adviseren en u onze ervaringen mededelen.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Reparatie stoomlok
ACTS zuid: We weten dat Marklin motoren bij een klein rukje tegenwind het al laten afweten

Waar slaat dit op ?
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: rene tol op zaterdag 05 september 2020, 08:20:23
Maar na die tijd heb ik er geen druppel olie meer ingedaan . De olie is de speciale rookolie om de pijp te laten roken.
Tot hoever vulde daarvoor je de rookgenerator dan met rookolie?

Citaat van: rene tol op zaterdag 05 september 2020, 08:20:23
Nu is de lok zeker bij marklin in nederland. Daar had ik mail heen gestuurd om te informeren hoe het met de lok ging en wanneer hij gerepareerd zou zijn omdat hij al vanaf begin maart weg was voor reparatie.
Hoelang heb je de lok en hoe vaak/hoe lang rijdt deze op de baan?

Al zou je de rookgenerator telkens 110% vullen met rookolie, dan nog kan dit niet bij de motor komen, die zit een stuk verder naar achteren gemoneerd.

Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 05 september 2020, 09:45:47

Even een hele vieze gedachte, heeft de dealer te weinig omzet of zelf een identieke lok die niet goed was?


Niet zo netjes deze gedachte. Daarmee zet je dus de dealer onterecht in kwaad daglicht.
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Laten we hier wel even on topic blijven en geen motoren van Märklin, of andermans gedachten afkraken.
Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: Wim op zaterdag 05 september 2020, 10:00:02
ACTS zuid: We weten dat Marklin motoren bij een klein rukje tegenwind het al laten afweten

Waar slaat dit op ?

Je bent kort van geheugen? Gebruik eens de zoekfunctie. Of lees dit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48126.0

En je eigen bijdrage daar in:

Citaat van: Wim op zaterdag 08 februari 2014, 10:04:24
Ik vind dit echt ongehoord... :thumbdown:

M* graaft zijn eigen graf...
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Reparatie stoomlok
Een beetje genuanceerder reageren mag ook wel...

De ene motor is de andere niet...
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Klopt gedachte was niet netjes maar vaak zijn degene die het meeste glimlachen de grootste vuillakken, die kom je in iedere branche (helaas) tegen.
Nogmaals er zijn teveel aannames en dingen niet duidelijk. Topicstarter heeft op dit moment drie keuzes, repareren en 163 aftikken, weigeren en lok terughalen of een goed gesprek met de dealer aangaan, die mijn inziens aanspreekpunt is voor de fabrikant, je doet immers via hem zaken met Märklin. Dus is hij verantwoordelijk voor uitvoer van de garantie (al kost het hem geld, dat haalt ie later maar terug bij de fabrikant)

Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
 @citaat Als er nog te veel aannames en dingen niet duidelijk zijn spreek dan met wat meer respect over de winkelier. ;)
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
De lok zit nog in zijn fabrieks garantie   Binnen de 2 jaar
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 05 september 2020, 16:53:01
@citaat Als er nog te veel aannames en dingen niet duidelijk zijn spreek dan met wat meer respect over de winkelier. ;)

Akkoord,  mijn uitspraak had iets genuanceerder geplaatst kunnen worden al ben ik van mening dat kritisch naar alle aspecten gekeken dienen te worden. Zullen we dan hier niet meer reageren totdat topicstarter de zaken geregeld heeft met de leverancier? Dan kunnen we daar over verder praten. Mocht de leverancier meelezen hierbij mijn welgemeende excuses.....
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2015

offline
Re: Reparatie stoomlok
Beste Rene
Mijn tip : Verdiep je in het recht wat je als consument hebt, als je iets hebt gekocht in een winkel danwel een webshop.

Jij weet zelf wanneer de lok is gekocht en wat je ermee hebt gedaan .
Kijk je garantiebewijs goed na en als de lok minder dan een half jaar oud is, dan wordt geacht dat het euvel of defect al aanwezig was bij aankoop. (Consument recht). Marklin geeft 24 mnd garantie op zijn artikelen.
Ik heb al eens hier eerder geschreven over het recht van de consument, en ga dat niet nog een keer uitgebreid  herhalen.
Het verhaal wat je hier verteld , is altijd van 1 kant en de winkelier in kwestie kan zich hier niet verdedigen. Hoor en wederhoor is wel belangrijk .
Het heeft, volgens mij, geen meerwaarde om een conflict met een winkelier oid op dit forum op te lossen. Althans, ik zou dat nooit doen.
Dat mensen zich gelijk een mening, oordeel ed aanmeten, zonder de feiten te kennen , is jammer, want daar ben je ook niet echt meegeholpen.

Met vriendelijke groet,

Koos
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 05 september 2020, 17:45:55
.........Zullen we dan hier niet meer reageren totdat topicstarter de zaken geregeld heeft met de leverancier? Dan kunnen we daar over verder praten......
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Ik heb rechtstreeks een mail naar marklin gestuurd, daar is de lok in reparatie,
Verteld dat bij de vorige reparatie, losgeraakt stang uit wiel, de lok door hun gereinigd is en ik daar voor betaald heb, nu stopte de lok met rijden, en is dus weer bij marklin.
Zij zeggen dat hij vol met olie zit, dit kan niet wan na de reparatie waar hij gereinigd is heb ik geen druppel rook olie of smeer olie gebruikt.
De lok zit nog steeds in de 24 maanden garantie.

Van winkelier en van marklin nog geen reactie op mijn e mail ontvangen !

Ik hou jullie op de hoogte
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2014

offline
Re: Reparatie stoomlok
Maar wat is er gebeurt de eerst keer dat de lok naar marklin ter reparatie moest?
Met wie heb je contact opgenomen Marklin Nederland of Marklin Duitsland?
Ik krijg sterk het vermoeden dat er het één en ander mis is gegaan op communicatie gebied.
Tevens had die eerst rekening naar mijn idee ook nooit gemogen,zou een klacht indienen bij Marklin Duitsland over de gang van zaken dit is niet normaal naar mijn idee.
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: rene tol op maandag 07 september 2020, 11:56:41
Verteld dat bij de vorige reparatie, losgeraakt stang uit wiel, de lok door hun gereinigd is en ik daar voor betaald heb, nu stopte de lok met rijden, en is dus weer bij marklin.
De lok zit nog steeds in de 24 maanden garantie.
Hoe kan het dan dat je toen moest en nu weer moet betalen terwijl de lok nog in garantie is?
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Idd. Goed lezen, heb al meerdere keren geschreven dat de eerdere reparatie door marklin in duitsland is gebeurd, en dat hij nu bij marklin in nederland. Meppel is !!

En de winkelier zeg dat ze nooit te horen krijgen wat er voor reparatie is gedaan !
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Rene,

Zonder de winkelier te bashen (en daar op aangevallen te worden), toen mij Dremel vanuit de Karwei opgestuurd werd onder garantieperiode (en hij was goed gebruikt).
Hij kwam terug (vanaf Bosch Duitsland, verrassing!) met een nieuwe schakelaar die duidelijk op de reparatiebon stond vermeld met toevoeging algemeine reinigung, of zoiets. Rekening 0,0 euro. Het is mijn inziens erg onDuits om een reparatie uit te voeren onder garantie zonder te melden wat er gedaan is. Ook mijn Onkyo versterker kwam uit servicecentrum in Duitsland met een 0,0 factuur, maar keurig met de uitgevoerde werkzaamheden. Ik zou 263 redenen hebben om tot het gaatje te gaan om het uit te zoeken.
Re: Reparatie stoomlok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reparatie stoomlok
kun je Marklin niet melden dat je de loc na de reparatie bij jouw huis ontvangt. Dit onder de noemer dat je twijvels hebt over de winkelier. Even leugen om best wil ( Financiële situatie winkel vermoeden ).

Zo kun je controleren of er daadwerkelijk een papier bij zit met de werkomschrijving, tevens kun je controleren of je de eigen loc terug hebt. Mocht er iets fout zijn of iets anders dan heb je het antwoord.
Vergeet niet dat je er grof geld voor hebt betaald. Het is immers jouw eigendom die loc.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2015

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: rene tol op dinsdag 08 september 2020, 14:57:33
Idd. Goed lezen, heb al meerdere keren geschreven dat de eerdere reparatie door marklin in duitsland is gebeurd, en dat hij nu bij marklin in nederland. Meppel is !!

En de winkelier zeg dat ze nooit te horen krijgen wat er voor reparatie is gedaan !

----------------------------------------------------------------------------
Beste Rene
Als de lok in Nl is, dan is dat bij de importeur van Marklin,  het bedrijf de Kleine Benelux te Meppel (Het bedrijf van Rob de Kleine Meppel van de DKM locs )
Daar repareren ze geen treinen.
De reparaties voor Marklin in Nl worden gedaan door Dhr Rene Muilwijk te Gorinchem . Hij is door Marklin geautoriseerd om hun produkten te repareren. Hij is tevens de vervanger van de, helaas te vroeg overleden, Dhr Gerrit Keuterman.
Uiteraard weet ik niet onder welke condities er bij Marklin Duitsland danwel bij dhr Muilwijk wordt gerepareerd.

Met vriendelijke groet,
Koos
Re: Reparatie stoomlok
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Reparatie stoomlok
Hoe meer informatie en feiten er op tafel komen, des te vreemder vind ik de facturen.....
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 08 september 2020, 14:27:21
Ad .

Goed lezen de reden dat er diende betaald te worden was niet voor de stang dat zal onder garantie geweest zijn maar door teveel rookolie te hebben gebruikt volgens märklin ??? of winkelier ??? hebben ze hem volledig moeten reinigen en daar is voor betaald.
Ik heb goed gelezen en ook begrepen dat je twee keer moe(s)t betalen en dat de stang onder garantie viel.
Maar als Märklin beweert dat de motor defect is garaakt door teveel rookolie, dan zet ik daar meteen wat vraagtekens bij.
Zoals ik al eerder schreef:
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 september 2020, 10:03:36
Al zou je de rookgenerator telkens 110% vullen met rookolie, dan nog kan dit niet bij de motor komen, die zit een stuk verder naar achteren gemoneerd.
Dan moet je er echt behoorlijk veel olie in gieten en bedoel ik letterlijk gieten, want de motor zit veel verder naar achteren en zou de lok aan de onderkant moet druipen van de rookolie.
En de rookgenerator sluit de rookpijp normaliter geheel af, dus hoe komt die olie dan in de lok???
Ik zou zo'n uitleg nooit accepteren, mits ik me er van bewust zou zijn, dat ik onzorgvuldig met de lok ben omgegaan.

De tweede reparatie bewijst volgens mij wel, dat ze maar wat roepen, want je hebt na de eerste reparatie geen rookolie meer gebruikt en toch komen ze opnieuw met dezelfde diagnose.
Heel vaag dit.

Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Reparatie stoomlok
en als de rookgenerator in de bodem een scheurtje heeft, lekt de olie in de loc
behuizing iedere keer bij het vullen van de rookgenerator.
Cees
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2015

offline
Re: Reparatie stoomlok
Ter Info.

Marklin garantie
[30.08.2019] Bij een reclamatie dient de koper zich tot de verkoper (geautoriseerde Märklin dealer) te wenden en niet direct tot de fabrikant aangezien met hem (de fabrikant) geen contractuele betrekking bestaat.

Behalve de bestaande wettelijke nationale garantie voor de Märklin-dealer als contractpartner (dealergarantie) biedt de firma Gebr. Märklin & Cie. GmbH u bij aankoop van een Märklin product tevens een fabrieksgarantie met een geldigheid van 24 maanden vanaf de koopdatum tegen de hierna beschreven voorwaarden. Daarmee heeft u - ongeacht de plaats van aankoop - de mogelijkheid, opgetreden gebreken of storingen bij de firma Märklin als fabrikant van het product te reclameren.

Nederland handelt Märklin Service Nederland de garantie-aanspraken af!

Garantievoorwaarden

Deze garantie geldt uitsluitend voor Märklin-assortimentsproducten en -onderdelen, die bij een geautoriseerde Märklin-dealer ergens ter wereld werden gekocht. Als koopbewijs dient ofwel het door de Märklin-dealer volledig ingevulde originele garantiebewijs dat bij het product is bijgevoegd of, indien dit niet het geval is, de aankoopkwitantie (kassabon). Wij adviseren met klem, garantiebewijs en aankoopkwitantie samen te bewaren. Als een consument een product koopt van een particulier vervalt de garantieplicht van de fabrikant.

Inhoud van de garantie / Uitsluitingen

De garantie omvat - naar keuze van de fabrikant - het gratis verhelpen van storingen of gratis vervanging van defecte onderdelen, die aantoonbaar op constructie-, fabricage-, materiaal- of transportfouten berusten, inclusief de hiermee verbonden service. Verdergaande aanspraken zijn uitgesloten.

De garantieaanspraak vervalt:

Bij door slijtage veroorzaakte storingen resp. bij gebruikelijke slijtage van slijtonderdelen.
Wanneer inbouw van bepaalde elektronicacomponenten in strijd met de specificaties van de fabrikant door niet daartoe geautoriseerde personen werd uitgevoerd.
Bij gebruik dat afwijkt van het door de fabrikant aangegeven gebruiksdoel.
Wanneer de in de gebruikshandleiding staande instructies van de fabrikant niet werden opgevolgd.
Elke aanspraak op garantie en schadevergoeding is uitgesloten, wanneer in Märklin-producten niet door Märklin vrijgegeven vreemde onderdelen ingebouwd en/of Märklin-producten omgebouwd worden en de ingebouwde vreemde onderdelen resp. de ombouw oorzaak van nadien opgetreden defecten en/of schade was. De aantoonplicht en de bewijslast daaromtrent, dat de inbouw van vreemde onderdelen in Märklin-producten of de ombouw van Märklin-producten niet de oorzaak van opgetreden defecten en/of schade is geweest, berust bij de voor de inbouw en/of ombouw verantwoordelijke persoon en/of firma danwel bij de klant.
De garantietermijn wordt door reparatie of vervangende levering niet verlengd. Garantieaanspraken kunnen ofwel bij uw Märklin-dealer of via inzending van het gereclameerde onderdeel, tezamen met het garantiebewijs en/of de aankoopkwitantie (kassabon) en een beschrijving van de klacht, rechtstreeks bij Märklin Service Nederland worden ingediend. Het adres luidt:

Märklin Service Nederland
Scherpemaat 7
7942 JV Meppel
Tel.: 0 522 78 21 88

Bron Marklin Nederland
Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Wat ook kan: de lok niet laten repareren maar retour laten komen en aanbesteden bij een van de experts van dit forum die precies weet hoe het zit. Keus te over. ;)

Gr, Ben.
Re: Reparatie stoomlok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reparatie stoomlok
 @citaat
Garantie is garantie. Dit zou dus alleen een keuze zijn als die er niet was. Niet gaan rotzooien als het mogelijk niks kost.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2015

offline
Re: Reparatie stoomlok
Citaat van: lokje 23 op donderdag 10 september 2020, 13:43:28
Wat hier boven beschreven is dat weet volgens mij wel iedereen wat een garantie inhoud is niet nieuw.

Wat wel niet kan is dat een lok in garantie reeds tweemaal ter reparatie is aangeboden en er voor betaald werd met telkens zelfde uitleg van verkoper waar is de geschreven uitleg bij de reparatie die märklin telkens bij een reparatie meestuurt wat er is gedaan aan de lok.
Ik kan ook gaan zeggen dat is het probleem en het kost je 120 euro maar de lok netjes opzij zet tot de klant hem komt halen en er niks hebben aan verholpen buiten de stang vast zetten en dan zeggen märklin heeft gezegd je hebt teveel rookolie gebruikt  eerste maal ja kan maar een tweede maal idem probleem aanhalen zonder dat er rookolie of olie  is gebruikt dat kan niet. Ik zette verder stappen dan deze uitleg te aanvaarden.

Lucien.


LS
Het op de hoogte  zijn van de Marklin garantiebepalingen is aan een ieder.
In elk geval zijn ze helder en je kunt er in ieder geval  mee naar je leverancier, lees winkelier,want daar heb je een overeenkomst mee en die begrijpt  het misschien niet !

Groet Koos 
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
stoomlok is nog steeds niet terug,  nog steeds afwachten !

groet  Rene Tol
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
vandaag bericht ontvangen dat de stoomlok onder garantie is gerepareerd,  zaterdag ophalen .

heb een tijd gedurrd maar hopelijk doet hij het weer. en blijf hij het doen.

groet  rene Tol
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2012

offline
Re: Reparatie stoomlok
Leuk dat je dit even meldt, maar het lijkt me - mede gezien de al of niet verkapte beschuldigingen aan diverse betrokkenen - wenselijk dat je met een duidelijk afsluitend verhaal over de brug komt. Wat was de uiteindelijke oorzaak, waarom moest er eerst €100 en daarna €163 betaald worden voor een reparatie die nu onder garantie is uitgevoerd? Ik ben benieuwd!
Re: Reparatie stoomlok
ACTS.zuid
gast

Re: Reparatie stoomlok
Hoe dan ook: met onderstaande vuilpraterij over een winkelier in Vlaardingen had het ieder geval niets van doen.

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 08 september 2020, 23:30:14

Even leugen om best wil ( Financiële situatie winkel vermoeden ).


Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 05 september 2020, 16:29:54

Klopt gedachte was niet netjes maar vaak zijn degene die het meeste glimlachen de grootste vuillakken, die kom je in iedere branche (helaas) tegen.


Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 05 september 2020, 09:45:47

Even een hele vieze gedachte....


Gr, Ben.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
de oorzaak is al helemaal aan het begin gemeld, maar misschien niet goed gelezen ?
de oorzaak was olie in de motor en daardoor kapot gegaan.
eerder was hij al weg omdat de drijfstangen los waren gegaan. en toen moest ik geld betalen om heb schoon te laten maken omdat hij vol met rook olie zat.
nadat ik betaald had was het stangen stelsel gemaakt en zou hij ook schoongemaakt zijn. Dit was in Duitsland bij Marklin
ik heb na die reparatie geen druppel rookolie of smeer olie gebruikt.  dus hij zou schoon moeten zijn.
ineens stopte hij weer met rijden, en weggebracht  toen is hij in nederland bij Marklin gekomen en kreeg ik als melding.
volgelopen met olie daardoor is de motor kapot gegaan.  kosten rond de 163 euro. maar ik had geen druppel olie meer gebruikt  .
Dat heb ik toen verteld in de winkel en die hebben dat doorgespeeld naar marklin nederland, met de eerder betaalde rekening voor het schoonmaken,
van de lok eerder in Duitsland.



de lok is in totaal 4 keer weggeweest voor reparatie. De reparatie loopt altijd via mijn dealer in vlaardingen.

duidelijk nu ?

groet  rene tol
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2012

offline
Re: Reparatie stoomlok
Hallo René, allereerst bedankt dat je de moeite neemt om je verhaal nog een keer te vertellen. Aangezien er met mijn leesvaardigheid weinig mis is was het me vanaf het begin wel duidelijk dat rookolie als oorzaak werd genoemd. Ik heb het hele topic niet nog een keer helemaal doorgelezen - het kan dus ergens staan - maar heeft je lok eigenlijk wel eens gerookt? Een rookgenerator kan nooit zoveel olie bevatten dat de hele lok daarmee "volloopt" en als er toch een of andere lekkage zou zijn opgetreden dan zou de lok ook van onderen moeten druipen van de rookolie. Heb je de rookgenerator zelf ingebouwd of zat hij er bij aankoop al in (is nl. volgens mij niet standaard het geval)
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2011

offline
Re: Reparatie stoomlok
Wellicht zit er een 'lek' in de rookgenerator en is er na de eerste schoonmaak weer olie (dat nog in de eventueel 'lekke' generator zat na de eerste reparatie) in de rest van de lok gelekt. Als dat inderdaad zo mocht zijn blijft het gewoon een garantie geval.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2012

offline
Re: Reparatie stoomlok
Ik heb m'n vorige reactie verwijderd - was een tikkie kort door de bocht. De strekking was dat het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat een reparateur een in rookolie verzopen lok onder ogen krijgt en dan de generator niet controleert. Ik blijf me afvragen hoe er zoveel rookolie in het binnenwerk van een lok terecht kan komen, zonder dat deze zichtbaar "vet" is en daarom nogmaals de vraag aan René of de lok ooit goed gerookt heeft.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2011

offline
Re: Reparatie stoomlok
Het lijkt mij ook minder waarschijnlijk. Het zou kunnen dat er een haarscheur in de rookgenerator zit die allen onder bepaalde omstandigheden langzaam kleine hoeveelheden olie doorlaat. Ik dacht daaraan omdat, het hele verhaal lezende, er hier toch iets raars aan de hand moet zijn. Groet, Marc
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
In het begin gelijk er een rook generator zelf ingezet, en idd omdat het leuk is steeds 3 druppels rookolie van marklin in gedaan. tot dat hij uitgerookt was en dan weer 3 druppels erin.
Toen het stangestelsel kapot was toen zou hij door marklin Duitsland schoon gemaakt zijn en daat heb ik zo n 100 euro voor betaald,  stangestelsel onder garantie gerepareerd.
Nu de laatste keer was hij gestopt met rijden, weggebracht en toen bij marklin in nederland zeiden ze dus weer vol met olie , vet.
maar dat kan dus niet want ik heb die rookgenerator niet meer gebruikt.   dus of in duitsland hebben ze hem niet schoon gemaakt, of in nederland zeggen ze maar wat.

gelukkig is hij nu wel onder garantie gerapareerd zonder extra kosten,  morgen (zaterdag ophalen)
en ik heb nooit druipend vet of olie aan de onderkant gezien.

maar ik denk eind goed,

groet  rene tol
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
wat ik raar vond,  hij zou in Duitsland geheel schoon gemaakt zijn.  daar heb ik appart voor betaald.
geen olie of rookolie gebruikt na de reparatie, en wat hoor ik als eerste (motor defect om dat hij is volgelopen met olie vet, daardoor is de motor kapot gegaan)
is hij in Duitsland wel schoon gemaakt ?
of zeg marklin nederland zomaar wat om om geen garantie te verlenen.
dat is wat ik raar vind.

maar gelukkig is hij onder garantie toch gerepareerd.
Re: Reparatie stoomlok
Als je loc terug kwam uit Duitsland heb je dan binnenin gekeken of hij echt schoon was?
Re: Reparatie stoomlok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Reparatie stoomlok
Voordat je een loc ter reparatie opstuurt, moet je even een foto maken van de stivker aan de onderkant, met het serienummer van de loc.
Dan weet je ook of je je eigen loc terug hebt gekregen.
Ik heb het ook voor gehad, dat ik een andere loc terug kreeg, dan diegen die ik opstuurde.
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Nee niet open gemaakt, hij deed het weer dus dacht het is oke
Re: Reparatie stoomlok
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Reparatie stoomlok
Goede tip om een foto te maken