Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gebouwen verouderen

Gestart door Hans V200.0 donderdag 20 augustus 2020, 12:06:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Gebouwen verouderen
Heb enige jaren geleden een kerk bij een vriend verouderd en die is van Vollmer.

Toen het resultaat hem beviel kwam er ook een aantal loodsen mijn kant op.....





Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Zo ook drie andere pandjes uit een set van Faller.

Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Hier eentje met reclame op de zijkant.

Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gebouwen verouderen
Mooi gedaan en goed gelukt, Hans  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebouwen verouderen
Dat is heel netjes Hans,

groet
Harald
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Dank jullie wel heren!
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Gebouwen verouderen
Erg mooi resultaat! Mijn complimenten!
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Hier nog wat aspecten van de reeds gesloopte baan toen we nog in de opbouw bezig waren.







Zo dat was het dan voorlopig weer, voor de vrijdagavond mooi genoeg  ;)
Re: Gebouwen verouderen
Fantastisch die gebouwen, hoe doe je dat?
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Met verdunde verf op olie basis van Humbroll en veel geduld een beetje fantasie en geluk.

Daarmee verouder je deze panden en het is echt leuk om te leren of zelf te doen.
Een pand verliest hiermee zijn plastik glans en je blaast er leven in.

Wil er ooit een workshop over geven op 1 van de stamtafels en dit is een opzetje ervan ;)
Re: Gebouwen verouderen
Hoor tzt graag wanneer die workshop is (en waar). Dank voor het bericht.
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
De workshop probeer ik te houden op de stamtafel van Utrecht en die is in Amersfoort.

Nu is het niet aangekondigd nog ben ik zover die te houden, maar ben wel met wat dingen bezig.

Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2013

online
Re: Gebouwen verouderen
Hoi Hans,

Dat ziet er geweldig uit man !
Mocht de workshop doorgaan, dan mag je mij ook op het deelnemers lijstje zetten  :thumbup:
Waarschijnlijk pas na de prik...... :D

Groet, Edwin.
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebouwen verouderen
 @citaat
Gewoon dit draadje in de gaten houden.
EN .... de notificatie "aan".

groet
Harald
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Tja door de covid ellende komen we alleen virtueel bij elkaar.

Zodra het weer kan ga ik me eens bedenken wat ik aan de workshop wil doen en hoe.

Moet nog veel andere zaken regelen die niets met de hobby te maken hebben maar ook een paar zaken die wel met de hobby te maken hebben.

Voorlopig dus nog geen tijd gehad om eventueel iets te bouwen of te verouderen, maar zodra het er weer tijd voor wordt dan zal ik eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen.

Groeten
Hans V200.0

Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebouwen verouderen
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 21 augustus 2020, 20:59:12
Hier nog wat aspecten van de reeds gesloopte baan toen we nog in de opbouw bezig waren.







Zo dat was het dan voorlopig weer, voor de vrijdagavond mooi genoeg  ;)

Wauw, prachtig , de gebouwen zeker maar ook jouw manier van ballasten met die meerdere kleuren; is een goeie tip!
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Hoi Wim,

Dank je wel voor het compliment, en deze baan was van een vriend die er ook erg content mee was, want hij kreeg er ook veel complimentjes mee.

Dat gunde ik hem wel daar deze man best eenzaam is, en weinig hulp krijgt op punten waar ie vast zit.
Daar luister ik zoveel mogelijk naar, om te zien waar ik hem mee verder kan helpen.

Het verouderen laat me niet meer los, daar we zoveel effecten zien zeker als ik de foto's maak, dat je gewoon meer en meer wil verouderen.
Daarbij moet je nooit de werkelijkheid uit het oog verliezen, anders sla je een flater.
En ja die heb ik ook weleens geslagen hoor, anders kwam ik niet zover met deze baan en de verouderingen.

Eerst deed ik nog met de kwast de verouderingen maar op de rails is dat monikken werk, tot de airbrush in zicht kwam.
Dat scheelde zoveel tijd en het effect wat je ermee bereikt was nog groter dan wat je met de kwast en meer tijd kan doen.
Daarna heb ik als eerste de Vollmerkerk verouderd en die kreeg erdoor een echt aanzien, zeker als je het dak en de wanden ziet, maar ook de grondplaat.
Dat gebouw heeft vanaf fabriek een toffeekleur, wat echt niet mooi is, maar de details die eraan zitten zijn fenominaal te noemen, en kwamen tevoorschijn met de sterk verdunde verf.

Ook de loods was een glimmend object op de foto en zo uit de bouwdoos.
Daar moest gewoon verf tegenaan en we begonnen met een dakpannenrood.
Dat bleek weer te wortelachtig over te komen op facebook  volgens enkele "experts", dus na de fotoreportage aldaar weer de kwast in de hand genomen om dat dak enig aanzien te geven.
En dat is redelijk gelukt dacht ik zo.

Groeten,

Hans V200.0
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Gebouwen verouderen
goedemorgen, ik vind dat mooi gedaan. Inderdaad, als je eenmaal begonnen bent, houd je niet meer op. Al mijn gebouwen en opstallen zijn verweerd. Ik ben nu bezig met het rollend materiaal. Dat kan nog wel even duren. En dat moet zorgvuldig gebeuren, langzaam vooral. Voor mijn gebouwen heb ik de patina set van Faller gebruikt, dat werkt goed.  Ed
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Gebouwen verouderen
het heeft niets met weatheren te maken, maar toch vraag ik het hier. Hoe krijg ik de fotos binnen het toegestane formaat van 1024 KB. De ene foto met mijn mobiele telefoon heeft 628 kb, prima, de volgende 1,7 MB, niet prima. 1) snap ik niet hoe dat kan als je op hetzelfde moment 2 fotos maakt. 2) hoe krijg ik ze kleiner.

Op dit hoofdstukje worden veel fotos opgeladen, dus er is vast wel iemand die mij kan helpen.

Ed
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Gebouwen verouderen
ik heb inmiddels, dank zij Hans V200.0 zijn fotos te bestuderen, ontdekt hoe wij de fotos kunnen verkleinen, waarvan akte.
Zoals eerder vermeld heb ik alle gebouwen met patina van Faller bewerkt.
ed
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebouwen verouderen
 @citaat Hans: dank je voor de uitleg. Dat waardeer ik zeer. Ik ga , als de COVID het toelaat een workshop volgen bij MTS in Antwerpen. Waar geef jij je workshops?
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
Hoi Eduardo,

Jouw werk aan je modellen ziet er ook goed uit hoor, en goed dat je gekeken hebt hoe ik ze verkleint heb.

Bedankt voor het compliment, en ja verouderen is iets wat je niet zomaar doet.
De tijd ervoor nemen is zeker een ding, daar je soms eerst bij het grote voorbeeld de kunst af kijkt, en daarna pas aan je model begint.

Soms ontbreekt de lef om het verouderen eens op te pakken, maar ook dan raad ik een ieder aan niet op het allerduurste project te beginnen.
Neem gewoon een klein project, al dan niet een reeds gebouwd gebouwtje of een goedkope wagon.
Of gewoon een stukje uit je bouwpakket wat over is en oefen daarop, om te kijken hoe de verf zich verdeelt over het oppervlak.
En verdun je verf ook eens voor de zogenaamde zweem van weer en stof en viezigheid, die zich alleen in de dunne schicht mooi laat overkomen.

De ballast op deze baan was ook een van de lichtere soort, je gaat immers beter van licht naar donker en dan soms weer een beetje naar licht (highlights).
Vooral op gebouwen komt zoiets mooi tot zijn recht.

Bedankt ook voor je foto's Eduardo, en ik hoop dat er meer met verouderen zullen beginnen dan wel oppakken.


@ Wimpie,

Graag gedaan hoor ;)
De workshop wil ik geven op de stamtafel van Utrecht, mits we weer bij elkaar kunnen komen.
Bij mij mag jezelf aan de slag, immers ik hoef het zelf dan ook niet meer te leren, en dan hoeven ze mij ook niet op de vingers te kijken.
Hooguit als ik iets voordoe, maar daarna moet je toch echt ergens zelf een poging op wagen, en zal je erbij helpen dit tot een goed einde te brengen.

Het gaat erom dat een ander ook wat leert, en dat is meteen ook het lastigste, maar ook het meest mooie als het overbrengen slaagt.
Wel zelf ook oefenmateriaal meenemen hoor, want zoveel huizen heb ik niet op voorraad :D
Zeker niet als alle stamtafelaars komen opdagen ;)

Groeten,

Hans V200.0

Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gebouwen verouderen
I'll keep it in mind Hans  :thumbup:
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Gebouwen verouderen
Ik heb een verzoek.

Ik zou graag in contact komen met scenery liefhebbers in de regio Rijnmond.
Ik heb speciale belangstelling in het verouderen van huisjes.

Wil je contact, stuur mij dan een PB.

mvg Hans
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gebouwen verouderen
Hi Hans,

Zoek iemand van het Forum bij jou in de buurt of
bij een Stamtafel klik: hier
Bij ons op de stamtafel-Utrecht wordt in de toekomst ook een Weathering avond gehouden.
Op YouTube zijn ook vele bekende filmpjes.

groet
Harald
Re: Gebouwen verouderen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Gebouwen verouderen
De kogel is door de kerk.
Vrijdag 2 december 2022 geef ik demo gebouwen verouderen op de stamtafel van Utrecht.
Hou ook dat topic in de gaten.
Daarnaast is er ook een gewone stamtafel hoor en mocht er veel belangstelling zijn, dan overwegen we de workshop op een zaterdag.
Mocht het zover komen dan laat ik dat ook hier weten en in het stamtafel topic.