Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

SLA of PLA printer

Gestart door Meine vrijdag 17 juli 2020, 16:34:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SLA of PLA printer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
SLA of PLA printer
Ik ben al een poosje aan het kijken naar een 3D printer. Deze moet onder de 500 euro zijn.

Ik ben aan het kijken naar een Ender 3 pro of een Ender 5. Of eventueel een SLA printer zoals de Elegoo Mars.

Ik twijfel tussen een PLA of een  SLA Printer. Die een betere print kwaliteit heeft, maar een sterke geur heeft en nabewerking nodig heeft. (Of te wel een wifefactor 0 heeft) of een PLA Die direct klaar is maar een wat mindere kwaliteit heeft. Ook is het print volume minder groot.

Ik wil h0 poppetjes, seinen, spoorwegovergangen en dergelijke printen. Net als h0 auto's, bruggen, eventueel huisjes ed.

Wie heeft ervaring met 3d printen en kan er wat over vertellen? Eventueel met een aanbeveling voor een  (type ) printer.

Meine
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Als je h0 poppentjes e.d. zelf wil printen kom je eigenlijk wel op SLA uit, anders is er gewoonweg geen details mogelijk en zijn printlagen zichtbaar.

Grotere dingen zoals huisjes/bruggen seinen etc. kunnen wel met een FDM printer, maar dan moet je wel kleine laaghoogten gebruiken (0,05mm bv)
Dan moet je wel in de gaten houden dat de printer die je wil op die laagdikte nog netjes kan printen.

Nogwel een side node, je schrijft nu PLA printer, maar je bedoeld een FDM (FFF) printer (fused deposition modeling/Fused Filament Fabrication). PLA is een soort plastic waar je mee print
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: SLA of PLA printer
Met PLA printen heb ik enige ervaring. Met geduld en toewijding lukt het mij om zeer acceptabele gebruiksvoorwerpen voor de hobby te maken. Klemmen, montagebeugels voor servo's, ondersteunende constructies voor bouwwerken en dergelijke, lukken prima.
Printsels voor echte, zichtbare scenery zijn minder aantrekkelijk. De laagjes blijven zichtbaar en het spul is niet zo gemakkelijk te bewerken als styreen. Raampjes voor in gebouwen zijn wel aardig te printen, want die blijven dun (dus weinig laagjes).
Ik denk dat met een resinprinter betere resultaten te behalen zijn qua detaillering, maar ik heb daar nog geen ervaring mee en vrees een beetje het chemische geklieder, naast de stankoverlast.

Overigens is met een printer die PLA pint meestal ook met ABS te printen (plastic op aardoliebasis). Daarvoor heb je een printer met verwarmd printbed nodig. ABS levert kwalijker dampen op, maar is gladder afgewerkt te krijgen met nabehandeling met aceton. Ook onfris, maar het kan. Misschien is daarmee iets meer te bereiken dan met PLA.

Een zijstap is mijn recente aanschaf van de lasersnijder/CNC freesmachine. Dit biedt perspectief. Ik denk dat de 40 watt lasersnijders uit China nog meer potentie hebben maar ik was toch wat huiverig voor de kracht (en dus risico's) van die apparaten en de noodzaak tot waterkoeling en dampafzuiging.

Maar dit zijpad mag onbesproken blijven. Want je vroeg naar printervaringen.  Voor scenery biedt lasersnijden echter wel kansen en daarom meld ik het.

Groet,

Peter
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2011

offline
Re: SLA of PLA printer
resin printer is voor onze hobby de toekomst. Als je tenminste detailing en oppervlakteruwheid wil hebben zoals we van spuitgietmodellen gewend zijn. Stank is te beperken, niet in woon/slaapruimte gebruiken en ventileren. Daarom heb ik ook een afzuigkap vd bouwmarkt boven mijn werktafel hangen. :)

Prijs is tegenwoordig ook al geen probleem meer. voor 3oo euro heb je een hele mooie printer. Resin is alleen nog prijzig.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: SLA of PLA printer
Dat je met een fdm printer geen detaillering kunt bereiken is niet waar.

Deze brug met daarop een N-schaal Piko BR82 is met een Anet A8 printer ik 2017 kostte deze printer €140,00 gemaakt.
Als de printer zorgvuldig afstelt is die met iedere printer te bereiken.
En je hoeft niet met chemicaliën en bescherming te werken.
Het voor mij grootste bezwaar van SLA printing.

gegevens van de print zijn.
1.85 1.75 mm PLA
laagdikte 0.08 mm
snelheid 3600mm/min
Print was ongeveer 4 uur onderweg.

grt Piet.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: SLA of PLA printer
Piet, Het is zeker een knap resultaat. Zal ik niet ontkennen.
Maar heb je grotere vlakken, zoals in H0, dan wordt het soms toch minder mooi. Althans, dat vind ik.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: SLA of PLA printer
Ik hang een beetje naar een SLA printer. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel werk het is om de print na te bewerken..

De print volume is niet optimaal, maar de prints zelf zijn veel gladder heb ik begrepen.

Ben op YouTube bezig om diverse filmpjes te bekijken.

Ik heb ook begrepen dat de resin ongeveer 2,5 x zo duur is als pla (FFF) printen.

Meine
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Resin kost ca €40-50/kg, PLA is €20/kg. Bij PLA heb je nagenoeg geen verdere producten nodig, in het begin mss wat haarlak/pritt voor je bedadhesie, maar na wat finetunen kan je ook zonder.
SLA printen moet je ook nog nabewerken, d.w.z. schoonspoelen met IPA (dat was een tijdje terug ook reteduur) of met water als je waterwasbaar resin hebt gebruikt, en daarna laten uitharden onder UV.

Als je gladde prints van wat grotere dingen kan je ook ABS overwegen, dat kan je (zoals Peter al zei) met aceton glad krijgen.

Elke techniek heeft zo z'n voordelen, en het hangt er ook vanaf hoe een pietje-precies je bent en met welke details je genoegen neemt. Maar die moeten natuurlijk ook in je/de tekening zitten.
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Overigens, net schiet me nog te binnen, dat afgezien van de kosten er ook verschil zit in de printduur. SLA duurt langer dan FDM. En dan moet je nog nabewerken.
Naar mijn ervaring is dat meestal geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 18 juli 2020, 23:00:55
Resin kost ca €40-50/kg, PLA is €10/kg.
Dat is in het geval van PLA wel erg rooskleuring voorgesteld.
Gemiddeld betaal je voor een rol PLA van 1 kg tussen de 18 en 21 Euro.
Of ik moet consequent de verkeerde leverancier kiezen.

grt Piet.
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
 @citaat ongelukkige tikfout, €20 is gemiddelde prijs, soms lukt €14,- nogwel maar dan moet je aanbiedingen in de gaten houden (been there, done that).
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 juli 2020, 10:24:27
soms lukt €14,- nogwel maar dan moet je aanbiedingen in de gaten houden (been there, done that).
Ik zie die aanbiedingen ook wel eens langskomen John, maar ik houd het maar bij mijn vaste leverancier, heb ook wel eens een uitstapje gemaakt naar 'voordelige aanbiedingen'.
Zal ik het mild zeggen, het was geen succes.
Veelal niet constante dikte van het filament, waar door de feed slipte met verstoppingen tot gevolg.

Dat doe ik niet meer.

grt Piet.
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Uiteraard alleen kopen als een goed merk in de aanbieding is, merkloos varieert teveel in kwaliteit.

Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd waar Meine nu aan zit te denken, want als dat nogsteeds aan SLA is dan heeft verder praten over kwaliteit van PLA minder nut.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: SLA of PLA printer
Ik heb een Ender 3 (de v2 is er ook net of komt binnenkort met veel nuttige upgrades). Deze print best goed maar ik vind de resultaten zelf niet goed genoeg om de bij modelbaan te gebruiken. Daardoor neig ik er naar om er nog een resin printer bij aan te schaffen. Als ik kijk wat voor moois Luke Towan uit de resin printer tovert voor z'n diorama's. Het nadeel van een resin printer met LCD is dat deze vrij snel slijten (ze worden met UV licht gemarteld). En een nieuwe LCD kost ook wel weer wat (ik zit zelf te kijken naar aan AnyCubic maar dat wordt iets voor de winter). Met de Ender 3 heb ik b.v. speelstukken (overwinningspunten) geprint voor bij Catan en cookie cutters voor een vriendin. Ik ben zelf nog niet handig genoeg met ontwerk software om zelf wat te ontwerpen.

M'n Ender 3 heb ik voorzien van geprinte kabelclips en ik heb er een Creality glazen printbed met speciale coating op gedaan (m'n printbed is niet vlak). Hiermee print hij eigenlijk best goed alleen het levelen kan even een werkje zijn. Met dit glazen printbed hoef ik ook niks extra's te doen en de hechting is goed en zodra het printbed is afgekoeld gaat de print er zonder moeite af.

Ik heb er nog een ander moederbordje voor liggen met drivers die de stappenmotoren stiller aansturen (SKR Mini E3 v1.2 al is de v2 er inmiddels ook net met weer een hoop verbeteringen). En ik wil hem nog voorzien van een bltouch voor automatisch levelen.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 juli 2020, 18:20:32
. Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd waar Meine nu aan zit te denken, want als dat nogsteeds aan SLA is dan heeft verder praten over kwaliteit van PLA minder nut.

Als ik het verhaal van Alex lees denk ik echt aan een resin printer. Alleen het na bewerken! Is dat echt een klus of is het met 10 minuten wel klaar. Ik heb een garage waar ik de printer neer kan zetten. Dus de geur komt niet in de woonkamer.  Voor een h0 poppetjes heb je echt kwaliteit nodig. Een steun van een servo hoeft niet mooi te zijn, maar functioneel.  Dus een PLA is dan meer dan genoeg.

Maar misschien  zijn er mensen die met een PLA hele goede resultaten bereiken. Met een Ender 3 of 5 oid.

Meine
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Je bent wel langer als 10 min bezig. Na de print moet eerst het teveel aan resin uitdruipen van het buildplatform in de tank, dan kan je buildplatform uit de printer halen en deze en de print wassen. Je hebt machines die dat wassen voor je kunnen doen (ultrasoon of wash-cure machine), of je moet het met de hand doen door print te schudden in schoonmaakmiddel. En als je 2 wasbeurten doet kost het ook meer tijd.
Buildplatform moet ook schoongemaakt worden, en het resinvat als je niet gelijk door gaat met printen ook. (Al moet die ook regelmatig schoongemaakt worden, en als het mis gaat bij printen ook)

Dan moet je de print even laten drogen en daarna kan je deze laten uitharden onder UV licht. Tijd dat dat kost is afhankelijk of je daarvoor een lamp gebruikt of van de zon gebruikt maakt.
Ik durf momenteel niet uit mn hoofd te zeggen hoe lang ik ermee bezig ben, en ben vanwege omstandigheden niet in de mogelijkheid om het deze week te timen. Maar als je wil kan ik de eerst volgende keer wel een timer aanzetten. 
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: SLA of PLA printer
Een inschatting is meer dan genoeg John.  :D

Ik heb vakantie en heb al behoorlijk wat "joetjoep" filmpjes gezien.

In 1 van de filmpjes werd opgemerkt dat het printen met PLA het einde van het print proces is, en het printen met resin een stap in het midden van het proces is.

Ik moet nog even goed nadenken over welke het uiteindelijk gaat worden.

Daarnaast moet er ook nog ontworpen worden. Zeker als je iets wil printen wat op maat moet. Daar zit ook nog een mooie uitdaging....

Meine
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Oke haha, die heb je nu dan  :D
Wat je zegt over FDM vs SLA klopt helemaal, in elk geval succes met de knoop doorhakken.
En anders voor nu eens proberen wat ontwerpen te maken, dat kost niks, en eventueel bij een printhub oid laten printen als je dat eens wil proberen.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: SLA of PLA printer
Ik heb jaren ervaring met FDM printen, en ben sinds enige maanden over op resin :-)
Details zijn ongelooflijk, dit zie ik nog niet met PLA geprint worden: https://www.digitalplayground.be/?p=4651

Ik heb een Anycubic Photon S (laat je niet verleiden door een photon zero of gewone photon, voor de minieme meerprijs krijg je een véél stabielere z-as en véél hogere printsnelheid)
Printsnelheid is "constant", of je nu één paaltje van 10 cm hoogte print, of een hele build-plate vol met paaltjes van 10 cm, de printtijd is identiek !
De hoogte van de print, bepaald de totale printtijd (en laagdikte uiteraard, 5 micron pervlaag bevoorbeeld, dun hé)
https://www.digitalplayground.be/?p=4628

Ik heb en een "wash en cure" bijgekocht, 6 minuten in een wash bad (met methanol lukt ook prima, ipa is niet echt nodig), en dan nog 6 minuten onder de UV lamp, en klaar is je print ! Minder dan een kwartier dus tussen einde van het printen en het uiteindelijk klaar zijn van de print. (Tenzij je geen uv lamp hebt, en je resin wil curen buiten in de zon, dan duurt het langer natuurlijk) Niks laten uitlekken ofzo. Tijdens het ontwerpen van je 3D object moet je wel rekening houden met drainage gaten, zodat je geen resin "opsluit" in je print. Geur valt ondertussen ook reuze mee, ondertussen vind je bijna geen "gewoon" resin meer, dat moet meer en meer de plaats ruimen voor plant-based resin.
https://www.digitalplayground.be/?p=4423

Enkele resultaten: https://www.digitalplayground.be/?p=4444

Dit jaar komt zowel Elegoo alsook Anycubic nog met een nieuwe SLA printer uit, die 192 x 120 x 200 mm printvolume heeft met 4K resolutie, en niet veel duurder zal zijn dan de huidige 2K printers. (Ik zit er echt op te wachten, de pre-sale van de Elegoo Saturn heb ik gemist)
En dan nog een leuke: je hebt ook transparante resin, daarmee kan je dus vensters enzo in je modellen printen (doe dat maar eens na met FDM, lol) ik ben momenteel bezig met Duitse vleugelseinen te ontwerpen, de groene en rode lenzen worden dus ook met resin geprint.
(Momenteel ligt alles stil, paar drukke weken en weekends achter de rug (en nog voor de boeg) op mijn werk, gigantische Cloud-migratie !)

Toch nog een waarschuwing: doe a.u.b. Handschoenen en een bescherm-bril aan als je met die resin aan de slag gaat !

Veel plezier,
Groeten,
Kris
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Ik zat te wachten tot je ging reageren Kris  :D B)

Citaat van: sn00zerman op dinsdag 21 juli 2020, 22:34:48
(Ik zit er echt op te wachten, de pre-sale van de Elegoo Saturn heb ik gemist)
Dat was dramatisch geregeld. :( Overigens is in de wandelgangen ook bekend dat Elegoo komt met een nieuwe printer, de mars pro 2, met een 2K mono LCD scherm. Buildplatform is iets groter als de huidige mars, maar de printtijd is door het mono scherm veel korter. Van wat ik gelezen heb ook korter dan de Saturn, daar komt de snelheid van het mono scherm deels teniet door de trage retract.
Anycube volg ik zelf minder, al is die wash en cure wel een dingetje waar ik in moet duiken.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2013

offline
Re: SLA of PLA printer
Interessant topic, ik heb ook al een aantal jaren een FDM printer en ben daar zeer tevreden mee, ik ontwerp mijn 3d modellen zelf dus ik kan maken wat ik wil (binnen redelijke grenzen van nauwkeurigheid).

Nadat ik een fimpje van Luke Towan op youtube zag van het detail dat hij met resin kon printen ben ik er wel van overtuigd dat dit een mooie aanvulling is op de FDM printer.

Datzelfde detail bereikt Kris dus ook (fantastische prints!! Complimenten) met de Anycubic Photon S printer.
Luke Towan is echter naast de Anycubic ook erg gecharmeerd van de Nova 3D Elfin printer met name om zijn gebruiksvriendelijkheid.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met die Nova 3D Elfin printer?

@Kris,
4K nauwkeuringheid klinkt heel interessant maar als ik jouw modellen zie dan hebben die al heel erg veel detail.
Wat verwacht je dan van een 4K printer?

Mvg,
Peter


Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Ik ben dan Kris niet, maar als antwoord op de vraag: de details van een 4K printer zijn nagenoeg gelijk, de pixelgroote veranderd namelijk nagenoeg niet, maar het buildplatform is groter en daarom is een groter 4K scherm nodig.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2013

offline
Re: SLA of PLA printer
Ondanks dat je niet Kris bent toch bedankt John voor het helder en duidelijk antwoord!
Misschien toch de moeite om daarop te wachten.

Ben benieuwd of er hier nog ervaringen zijn met die Elfin printer.

Mvg,
Peter
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: pjve64 op dinsdag 21 juli 2020, 23:47:27
Nadat ik een fimpje van Luke Towan op youtube zag van het detail dat hij met resin kon printen ben ik er wel van overtuigd dat dit een mooie aanvulling is op de FDM printer.

Dit idee krijg ik ook steeds meer. Dat het een aanvulling is op een FDM printer.

Voor de echte mooie gedetailleerde printen een SLA printer en voor de snelle enof grotere prints een FDM.

Als ik de details zie op de site van Kris, denk ik wauw.. dat is wel heel mooi, en goed bruikbaar. Zeker de seinen en portaalmasten.

De Elegoo Saturn had ik ook al gezien. Ik ga er van uit dat resin goed schilderbaar. Groene portaalmasten zijn wel heel opzichtig :D

Meine
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: SLA of PLA printer
John, prima uitleg, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :-)
Die resin is prima schilderbaar, eigenlijk wil je geen niet-geschilderde objecten hebben. zelfs al zou je met transparant printen, dan zet je er tranparante lak over :-)

Die prints van mij is niks speciaal hoor, gewoon standaard objecten met standaard instellingen, de eerste weken toen ik die machine pas had.
Ondertussen zitten we hier te denken om zelf preisers te gaan printen, in een betere kwaliteit dan Preiser zelf aanbiedt !

Met wat tekenen jullie zoal ? Ik vooral in Solidworks (of online via onshape, is nogsteeds gratis, en is identiek aan solidworks, alleen online dan)
Voor figuren gebruik ik Poser. Buiten thingiverse moeten jullie trouwens ook eens gaan rondneuzen op grabcad.com (ook gratis), daar kan je 3D objecten downloaden, die je kan bewerken met solidworks en inventor en catia enzo. STL is nogal beperkt in "bewerken" hé, maar grabcad is "teh real deal" :-)
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: SLA of PLA printer
Interessante ontwikkelingen allemaal. Misschien dat ik nog eens mee ga in het resinprinten. Het wordt steeds boeiender.  Ik probeer nu met lasersnijden en graveren vooruit te komen. Voor het maken van gebouwen zie ik daar wel toekomst in.
Ik teken nu vooral met Inkscape voor het laseren.
Voor het ontwerpen van 3D printen heb ik 123D design in gebruik. Voor wat ik tot nu toe wilde maken, volstaat dat. Ik heb ook een account om Fusion360 te gebruiken uit dezelfde 'stal' maar ik vind het nog lastig er wegwijs in te worden.
Verder wil ik ook proberen de 3018 router te gebruiken voor CNC frezen. Maar daar vorder ik niet zo mee. Ik snap alleen het programma Easel een beetje. Dat werkt (alleen) online en internet is niet zo lekker toegankelijk op de computer die ik gebruik voor mijn 'makerspace'. Dat helpt ook nog niet. Maar alles op zijn tijd.

Groet,

Peter




Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: sn00zerman op woensdag 22 juli 2020, 17:07:51
John, prima uitleg, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :-)
Haha thnx

Citeer
Die resin is prima schilderbaar, eigenlijk wil je geen niet-geschilderde objecten hebben. zelfs al zou je met transparant printen, dan zet je er tranparante lak over :-)
Met helder transparant lees ik ook dat ze het overschilderen met UV blockende lak, om yellowing te voorkomen, heb jij dat ook ervaren of niet? Heb zelf nog geen transparant geprint namelijk.

Citeer
Met wat tekenen jullie zoal ? Ik vooral in Solidworks (of online via onshape, is nogsteeds gratis, en is identiek aan solidworks, alleen online dan)
Voor figuren gebruik ik Poser. Buiten thingiverse moeten jullie trouwens ook eens gaan rondneuzen op grabcad.com (ook gratis), daar kan je 3D objecten downloaden, die je kan bewerken met solidworks en inventor en catia enzo. STL is nogal beperkt in "bewerken" hé, maar grabcad is "teh real deal" :-)
Ik gebruik sinds je me getipt heb nog steeds Solidworks, onshape niet echt (maar ik werk maar op 1 PC). Verder wil ik ook Rhino nog eens gebruiken, dat is voor lasersnijden ook soms makkelijk.
Thingiverse en grabcab zijn zeker goeie bronnen om ontwerpen te vinden, en in sommige facebook groepen zie je ook veel gedeeld worden.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: SLA of PLA printer
@Peter,

Je zou GRBL (is freeware) kunnen proberen om die 3018 router aan te sturen, werkt bij mij als een tierelier !
Om te laseren gebruik ik CorelDraw, tja, er zat een usb-key bij mijn laserCNC, waarmee ik rechtstreeks vanuit CorelDraw kon laseren (Moshidraw, vele vinden het niks, ik vind het geweldig).
Voor gebouwen gebruik ik ook nog wel eens mijn laser, het leuke is dat je in no-time "meerlaags" gebouwen kan maken. Mijn kunstwerkjes kan je bewonderen en downloaden hier: https://www.digitalplayground.be/?p=912
Klik vooral op de blauwe link met "click here to see something 'unusual', and be amazed !".
Dan krijg je mijn Spoor-K treinbaan in beweging te zien ! schaal K is 1/1957.5 - ongeveer spoor 1 in schaal H0 :-)
Verder laser ik met mijn gewone 50W CO2 laser, zelfs foto's op spiegels enzo (wel langs de achterkant uiteraard) https://www.digitalplayground.be/?p=982 (foto 5=origineel - foto 6=gelaserd)
Desondanks ik niks heb met Belgische treinen en sporen, was ook hier één van mijn eerste "ontwerpen", een Belgische seinpaal :-) https://www.digitalplayground.be/?p=917
Je zal een véél te grote seinpaal zien (tja, sommige mensen kunnen niet rekenen EN niet tekenen, lol) , en daarnaast ook nog eentje in schaal H0


Ik heb enkele freesmachientjes staan, die heb ik tot nu toe nog niet echt voor de modelbouw gebruikt, nuja, eigenlijk wel, daar frees ik voornamelijk printplaten mee.
Ondertussen heb ik zelf nog een print-freesmachientje gebouwd: https://www.digitalplayground.be/?p=3255 (heeft Z-leveling, iets wat ik mis op mijn Profiler CNC)
Voor de rest frees ik daar voornamelijk plexi en 12mm MDF op voor allerhande andere projectje.

Het "grootste" wat ik trouwens met FDM geprint heb, is een spoor 1 Amerikaanse Loc DDA40X voor mijn vrouw haar tuinbaan, dat ding is dus meer dan een meter lang !
https://www.digitalplayground.be/?p=3339

@John,

Printen met transparant was in den beginne een grote uitdaging voor mij. De belichtingstijd per laag moet serieus naar omlaag, en het curen met UV, neem ik minder dan 2 minuten !
En daarna inderdaad zo snel mogelijk in de lak, anders heb je een kanarie-gele print, voor je er erg in hebt :-)

Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: SLA of PLA printer
 :thumbup: Tzt ook maar eens naar kijken.
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2013

offline
Re: SLA of PLA printer
Citaat van: sn00zerman op woensdag 22 juli 2020, 17:07:51
Met wat tekenen jullie zoal ? Ik vooral in Solidworks (of online via onshape, is nogsteeds gratis, en is identiek aan solidworks, alleen online dan)
Voor figuren gebruik ik Poser. Buiten thingiverse moeten jullie trouwens ook eens gaan rondneuzen op grabcad.com (ook gratis), daar kan je 3D objecten downloaden, die je kan bewerken met solidworks en inventor en catia enzo. STL is nogal beperkt in "bewerken" hé, maar grabcad is "teh real deal" :-)

Ik teken voornamelijk met Solidworks (voor 3D printen) en AutoCad/MasterCam (oudere versies) voor het CNC frezen (2.5D).

Daarnaast gebruik ik al jaren Proteus van Labcenter voor al mijn Electronica/Microcontroller schakelingen/simulatie en PCB ontwerp. Proteus heeft ook de mogelijkheid om volledige Microcontrollers circuits te simuleren.
Je Hex file laad je gewoon in het Microcontroller symbool in je schema waarna je de simulatie start. Zowel PIC en AVR controllers als andere worden ondersteund.
Mijn PCB's laat ik dan weer in China maken.

Thingiverse en GrabCad gebruik ik ook al langere tijd. Vooral GrabCad is inderdaad erg interessant.

Mvg,
Peter
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2013

offline
Re: SLA of PLA printer
Leerzaam topic  :thumbup:
Re: SLA of PLA printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: SLA of PLA printer
Gerrit, die kabelrolhouder ziet er goed uit. Voor dergelijke toepassingen en ook voor kabelklemmen is FLM printen prima geschikt.

Voor heel zichtbare scenery is het toch minder, vooral als je PLA gebruikt. Raampjes printen vind ik nog aanvaardbaar, door de geringe dikte en oppervlakte, zie je de laagjes niet echt.

Misschien dat ik in de nabij toekomst toch ook naar resin ga kijken voor de scenery, dan heb ik PLA voor de tools en hulpmiddelen, een lasercutter/graveerder voor 2D techniek en nog een CNC frees waar ik nog mee moet leren wat ik ermee kan. Wat een pret!

Groet,

Peter
Re: SLA of PLA printer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: SLA of PLA printer
Mooie oplossing Gerrit, hoe vaker ik van die eigen geprinte ontwerpen zie hoe meer ik er aan denk om ook eens een printer te kopen.

Wat mij nog tegenhoud is dat ik nog een treinbaan aan het bouwen ben en dan mijn tijd over twee hobby's moet verdelen  8o :)
Op termijn zal er zeker een komen, nu eerst alleen aan de baan werken.


Mvg,

Peter Degeluidsman