Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan

Gestart door AlbertG vrijdag 20 maart 2020, 16:26:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Hoi,
Onderstaand 2 situaties waarvan ik graag zou willen weten wat het juiste seinbeeld is van de seinen met de nummers 1 t/m 5.
Ik ga er van uit dat het in Nederland op de vrije baan is en er rijdt (nog) geen trein, de blokken zijn dus niet gereserveerd.
In de eerste situatie staan de wissels in de rode cirkel beide rechtdoor.
In de tweede situatie staan ze afleidend.
En de treinen rijden alleen van link naar rechts

Alvast bedankt.

Albert.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Hier kun je alle informatie vinden over de Nederlandse seinen.

Vooral bij wissels kun je geen eenduidig antwoord voor het seinbeeld geven omdat dit afhankelijk is van het type wissel (hoekverhouding)

klik hier

Succes,
Roel
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Zo ver ik kan zien kloppen je seinbeelden.
Omdat er geen cijfers getoond bij de seinen staan, moet je terug naar 40 km/u en dan is een geel sein voor het wissel het juiste beeld.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Situatie 1 klopt wel maar situatie 2 klop niet 2 keer geel achte elkaar kan niet het eerste sein (5) zou groen knipperen moeten geven met of zonder cijfer afhankelijk van de snelheid.
Een geel sein geeft (3) altijd de opdracht afremmen het volgend sein toont rood.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Goedkope oplossing:
Sein 4 zal in deze situatie moeten worden voorzien met een snelheidsbord snelheid verlagen (geel driehoekig bord met punt naar beneden). Bij sein 5 zal een vierkant wit bord neergezet moeten worden die aangeeft welke snelheid er vanaf dit punt geldt. In dit geval zullen zowel sein 4 als 5 groen licht voeren.

Dure oplossing:
De seinen van lichtbakken voorzien. In dit geval niet noodzakelijk aangezien de trein maar één route kan rijden.

Bij sein 3 ligt de situatie anders, hoe ga je de machinist vertellen welke snelheid hij op het baanvak mag aanhouden op het moment dat sein 5 gepasseerd is? Normaal doe je dat met een groen driehoekig bord met de punt naar boven maar dan rijdt de trein te snel als het wissel bereikt wordt.
Dit kan opgelost worden door aan het begin van het baanvak een voorsein neer te zetten (deze kan geen rood tonen), met cijferbak, deze geeft dan de snelheid aan die de machinist bij het volgende sein moet rijden. Het correcte seinbeeld voor het voorsein is in dit geval geel plus een knipperend cijfer.
Afhankelijk van de toegestane snelheid kan er bij sein 3 een cijferbak worden toegepast, bij 40 km/u volstaat een knipperend groen licht.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 20 maart 2020, 16:59:12
Hier kun je alle informatie vinden over de Nederlandse seinen.

Roel

@ Roel,
Bedankt voor de link naar deze mooie website. Daar kan ik zeker mee verder.

@Fred, Raymond en Wim,
Bedankt voor jullie bijdrage. Ik kan weer verder.
Groeten,
Albert.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Hmm, ik lees nu de reacties en zit er nog eens naar te kijken en zie toch een fout in de situatie 2.

Daar moet sein 4 geel zijn, dan sein 5 groen knipper en sein ook groen knipper.
Dan ga ik uit dat je met 40 km/u door de wissels gaat.
Even ter info, in mijn eerste reactie gaf ik aan dat er niets mis was maar dan rijdt de trein nog geen 40 km/u bij het eerste wissel en gaat het te hard er door heen.
Door sein 4 op geel te zetten, moet de trein 40 km/u rijden bij sein 5 en gaat de trein met de juiste snelheid door de wissel.

Mocht je geen mogelijkheid hebben om er groen knipper in het seinbeeld te krijgen, dan mag je er ook steeds geel in zetten.
Het handboek van de machinist verteld dat na een geel sein je de snelheid moet terug brengen naar 40 km/u en rekening houden met een stop tonend sein, niet dat het volgend sein rood kan zijn. In het echt kom ik ook geel-geel-rood tegen.
Wel zou ik groene snelheidsborden plaatsen na SN-bl9 met de snelheid die je mag rijden  ;)
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Albert,

Wellicht een herhaling van wat al eerder is aangegeven, misschien iets andere woorden.

Op situatie 1 is niks af te dingen, die klopt.

Situatie 2 ligt dat anders:

Links bij bk-13 en bk-7 zou de snelheid met borden geregeld kunnen worden en zouden sein 4 en 5 groen kunnen tonen. (tenzij 3 rood is) Immers snelheid is altijd hetzelfde.

Aan de rechterkant ligt dat anders. Daar is de snelheid afhankelijk van de stand van het wissel. Normaal gesproken regelt de bebording het recht doorgaande spoor qua snelheid en wordt de afwijking dmv seinbeelden aangegeven.
Uitgaande van een 40KM wissel zou sein 3 dan groen-knipper moeten tonen.

Alleen ....... groen-knipper bij sein 3 betekent iets voor het voorafgaande sein. (2 en 5) Formeel zou die geel/4 moeten tonen. Dat maakt het dus wel wat complexer.

Het is dus een samenspel van baanvak snelheden, wissel snelheden, bebording en sein aanduiding. (in deze volgorde benaderen)

Groet,
Erik


Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Kijk ook eens hier! Goede en duidelijke uitleg. KLIK
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
@allen,
Hartelijk dank voor de vele reacties.
Ik ben bezig met deel 3 van mijn videoserie over seinen in Rocrail. Dat had ik er misschien bij mijn vraag even bij moeten vermelden.
Ik ga kijken de informatie verwerk in deze video.

Ik heb het seinenspel (waar Roel naar verwijst) gedaan en dat is me nog wel tegengevallen. Niet dat het moeilijk is, maar veel, door de verschillende situaties. Dat is een studie op zich maar wel weer leuk om te doen.

Nogmaals mijn dank.

Groeten,
Albert.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
1 en 4 zijn P-seinen.
Dwz dat beeld bepaald wordt door volgende sein.

Mvg Marcel
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 20 maart 2020, 17:40:04
Goedkope oplossing:
Het correcte seinbeeld voor het voorsein is in dit geval geel plus een knipperend cijfer.
Afhankelijk van de toegestane snelheid kan er bij sein 3 een cijferbak worden toegepast, bij 40 km/u volstaat een knipperend groen licht.

Als de snelheidsverlaging is om afleidend door een wissel te kunnen gaan, dan MOET deze snelheid dus zijn bereikt vóór het wissel en dus ook vóór het sein dat dit wissel afdekt. Dan moet het een vast cijfer zijn en geen knipperend cijfer. Een knipperend cijfer wordt alleen gebruikt als de remweg tussen het gele en het rode sein te kort is. Dan hoeft deze snelheid niet bereikt te zijn bij het gele sein.

In deze situatie dus vooraf een vast geel sein met een vast cijfer, daarna een groen knipper met hetzelfde cijfer vast tonend.
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Citaat van: Postduif op zaterdag 21 maart 2020, 20:36:56

In deze situatie dus vooraf een vast geel sein met een vast cijfer, daarna een groen knipper met hetzelfde cijfer vast tonend.

Cijfers heb je alleen nodig als de snelheid van het wissel hoger is dan 40 km/u.
Daarom koos ik voor de goedkopere versie van geel nar groen-knipper en ga je met 40 km/u door het wissel
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Wat is het juiste NL seinbeeld in mijn baanplan
Hey mcn,

Ja, dat wat jij zegt is inderdaad ook een goede oplossing. En is zeker goedkoper.
Ik reageerde alleen even op het knipperende cijfer waar Wim Douwe het over had.
Dus als je met cijfers wil werken in deze situatie, dan vaste cijfers.