Na verschillende banen gebouwd te hebben, van alles getest en uitgeprobeerd ga ik nu een baan maken waarin alle leerpunten in heb verwerkt.
Als thema heb ik gekozen voor een kopstation (lengte trein max. 280cm), 8 sporen en een groot BW voorzien van draaischijf, kolenoverslag met bovenloop kraan, schuifbrug en aantal opstelsporen. Aansluitend in fase 2 een groot rangeerterrein met rangeerheuvel en schaduwstation voor treinstellen.
Eerst grote wijziging is het bouwen in modules (vrije maat). Dit vereenvoudigd het aanbrengen van de bedrading enorm. De module op zijn kant zetten en eenvoudig op de kruk alles aanbrengen. voorheen altijd onder de baan kruipen, en ik wordt er ook niet jonger op, dus een goede keuze.
Voor de opbouw van de baan maak ik gebruik van Populieren multiplex. Dit is licht en eenvoudig te verwerken. MDF is relatief zwaar en Meranti multiplex splintert erg. Daarnaast hebben deze beide materialen nog een nadelige invloed op het geluid.
Als railmateriaal gebruik ik C-rail van Trix. De wissels zijn allemaal gedigitaliseerd met ingebouwde decoder van Viessmann of Marklin. Die laatste heeft wel mijn voorkeur vanwege het programmeer gemak. Om de wissels te kunnen onderhouden ivm mogelijke storing heb ik de bodemplaat uitgezaagd ter plaatse van de onder vloeraandrijving en decoder.
Als demping materiaal gebruik ik het bekende blauwe GAMMA schuim. In het plaatje hieronder zie je de gaten en de reeds aangebrachte lijm voor het bevestigen van de isolatie.
Ik hou ervan om zo min mogelijk draad onder de baan te maken. Minder draad = Minder storingen.
Hierdoor kwam ik op de volgende keuzes.
C-rail (ivm mogelijkheid inbouwen decoders en aandrijving) - ROCO had ook gekund, maar vindt de C-rail mooier. die van ROCO glimmen en zijn gladder.
Marklin seinen, bij de armseinen en rangeerseinen maar 2 draden voor de voeding en aansturing. Voor de blokseinen geldt dat deze afneembaar zijn en dit heeft als voordeel dat ze in de ruwbouw fase weggehaald kunnen worden zodat je eenvoudig de ballast kan aanbrengen en de rails kan airbrushen zonder een hoop afplak werk.
TrainController Gold (1 terugmeld sectie per blok is voldoende en bij een grote baan kan dit behoorlijk in kosten schelen)
Alle bedrading heb ik gebonden met de snelbinders die je in de boekenwinkels kan kopen. Goedkoop en zeer eenvoudig toe te passen.
Per 1 á 2 modules een booster. De boosters worden verbonden via een terminal aan de CS3.
Ter plaatse van module 2 heb ik ook de computer gemonteerd. Dit is zo'n minicomputer waar alleen treinaansturing software op staat aangevuld met programmeersoftware en handleidingen e.d.
Verder nog wat sfeer plaatjes.
Aankomende tijd gaan de werkzaamheden verder met de bovenleiding, de keerlus onder het BW en installatie van enkele seinen.
Zodra er weer wat gereed is komen de foto's.
Mochten jullie nog tips en truc hebben, dan laat ik mij graag informeren.
Werner