Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Wauw Leo

Wat een aanwinsten en zoveel ook. :P
Veel plezier er mee.

Tony
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Ziet er allemaal prima uit. Wat nemen jullie toch mee naar die beurs, een aanhanger of verhuiswagen of zo ?  :lol: :lol:
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Mijn laatste 2 grote partijen aanwinsten heb ik niet van de beurs :D
Dit is het resultaat van 2 maanden speurwerk op MP.
Zocht voornamelijk grotere partijen rails en kwam deze tegen.
Daarna is het bieden en hopen dat je de hoogste blijft...
Heeft ruim 3 weken geduurd eer de laatste akkoord ging.
Zomer is een uitstekend tijdstip hiervoor :D
Iedereen wil op vakantie.
Ben voorlopig weer voorzien.
Bedankt voor de reacties  :-)
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Top aankoop Leo. Is altijd gaaf om een partij over te nemen, net een groot verrassingspakket. Vooral de twee digitale locs is een mooie aanwinst. Het station en de kraan zijn ook schitterend en ja hoor de masten van de lampen horen zo hoog te zijn. Masten voor een rangeerterrein zijn zelfs nog hoger.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Bedankt Ronald,
Voorlopig genoegd gekocht :D
Maar hier kan ik wel ff mee vooruit...
In 1 weken van 13 naar 29 wissels en van 6 naar 11,5 locs...
Had niet verwacht dat ik ze allebei zou scoren...
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Dat is zowel met MP als met Ebay Leo. Je moet gewoon geduld hebben en een beetje geluk.

Veel plezier ermee. Ik kom het na de zomervakantie wel eens aanschouwen.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe aanwinsten 29-6-'13
Citaat van: Leeeke op maandag 01 juli 2013, 21:49:20
Bedankt Ronald,
Voorlopig genoegd gekocht :D
Maar hier kan ik wel ff mee vooruit...
In 1 weken van 13 naar 29 wissels en van 6 naar 11,5 locs...
Had niet verwacht dat ik ze allebei zou scoren...

En een paar ribben minder haha
Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Hoi,
Ondanks het feit dat het erg stil is rond Marinushoven (vakantie enzo) toch niet stil gezeten  :D
Bijgevoegd het eerste ontwerp van mijn nieuwe baanplan, voorlopig een rechthoek van 130x350. Later wordt eea nog uitgebreid naar een U vorm met nieuwe deel 5 meter x 50 cm, aan het eind uitlopend naar 80 ivm keerlus & spiraal...
Dit plan heeft 3 basisniveau's, 50cm is het schaduwstation met 12 opstelsporen met een minimale lengte van 80cm.
Het enige nadeel is de zwarte vlek, dit is de pijp van de afzuigkap, zo'n 20x20. Het station en de 2 gebouwen kunnen waarschijnlijk niet blijven staan. Heb me ondertussen ook verdiept in 3d, dit krijg ik echter niet ge-exporteerd....
Heb zowel versie 10 als een export naar verzie 7 bijgevoegd... Commentaar en tips zijn heel erg welkom!! :D
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Leo, niet zo moeilijk hoor 3D plaatjes
Via onderstaande plaatje , of alt +printscreen drukken
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Leo,

Ziet er goed uit, zal vanavond nog even goed kijken. Jou station komt neem ik aan op het middelste (blauwe) niveau toch?

Gr. Barry
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Leo, dat is iets meer ruimte..... Ik zie niet helemaal waar de niveaus op elkaar aansluiten, ik heb een vermoeden, maar kun je dat nog even in detail laten zien?
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Hoi, bedankt voor de reacties!
Heb een Slechte internep verbinding waarvoor ik ook nog eens 2x 10 minuten voor moet bergbeklimmen :P
Updates etc duren dus wat langer...
@ Kees :Bovenin start de dubbele spiraal op 50cm.
Die eindige op 95cm (paradespoor naar jouw voorbeeld en klein station)
Van daaruit naar niveau 1100 met het grote station (lichtblauw)
@Barry: ook, zie antwoord Kees
@Roellie: die had ik ook gevonden, maar dan krijg ik een wit vlak van 1,5MB.
Zal vrijdag wel wat nieuwe updates sturen.... :D
Nu eerst nog ff van de zon genieten...
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Ik zie het al voor me. Leo met laptop onder zijn arm onderweg naar het topje van de berg. Haha
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Ik gebruik Snagit voor screen recording
http://www.techsmith.com/download/snagit/
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Bedankt Roel (toch),
Ik ken het programma, gebruik ik op mijn werk ook. Werkt een stuk prettiger als printscreen en bewerken in een of ander tekenprogramma....
Re: Marinushoven Update - Nieuw Baanplan : SCHIETEN GRAAG!
Hallo Leo,

Dat is een mooi baanplan, heb je draadje past ontdekt en blijf dit zeker volgen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Hoi allemaal,

Na veel uren eagle (wat ik niet kende), proberen, testen en toch nog wat problemen tegengekomen waren gisteren eindelijk mijn 1e serie professioneel gemaakte printjes binnen.

Dit was het prototype:

Hier zie je ook nog de aanpassing ivm de niet functionerende optocoupler.

En dit zijn de nieuwe printen


Onderstaande foto toont een compete werkende wisseldecoder en seindecoder (voor een compleet sein met cijferbak)


Voor een eerste keer eagle & gerber file opsturen ben ik meer dan tevreden met het resultaat...
Ik vond het een erg leuk projectje om te doen en zeker de moeite waard.
Re: Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Netjes!

groeten Dylan
Re: Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Geweldig Leeeke en ze zien er netjes en profi uit.

We houden contact...
Re: Marinushoven Update - De wissel & seindecoders zijn klaar!!
Ziet er zeer professioneel uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Marinushoven Update - Baanplan update V2.1
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Baanplan update V2.1
Hoi allemaal,

Zoals beloofd zou ik een update plaatsen van mijn nieuwe (1e opzet) Baanplan als ik verhuisd ben met mijn baan...
Periode wordt III/IV, Duits & Nederlands, inclusief grensovergangen etc...

Op onderstaande foto's zie je het vertrek wat hiervoor bestemd zal gaan worden:
De linkermuur bevat een vaste trap naar mijn toekomstige knutselzolder (welke dus niet weg kan) en helaas de afvoer van de afzuigkap van de keuken (welke nog niet zo oud is).


Onderstaande foto vanaf de andere kant genomen


De basis is een U vormige baan welke in delen opgebouwd zal gaan worden, met als eerste de linkerkant de grote tafel met schaduwstation (hergebruik makend van mijn bestaande modules).
De insteek was/is om het deel tot aan de helix op wielen te zetten, zodat ik dit deel in zijn geheel 70cm naar voren kan schuiven en ik werkruimte creeer om aan de achterzijde te werken. Of dit echter realiseerbaar is weet ik niet, de toekomst zal het leren (iemand tips?)
Hieronder het complete plan, zover het nu staat:

Legenda:
1) Afvoer van afzuigkap, 20x20cm, 160cm uit de hoek van de kamer
2) Overgang van Helix van niveau 500 naar niveau 950 (paradespoor & klein station) (Duits)
3) Opklapbaar gedeelte op 2 niveau's (500 en 950/1070) omdat erachter zich een raam bevind wat open moet kunnen
4) Toekomstige uitbreiding met extra lang schaduwstation. Erboven een station met rangeerdeel (Nederlands)
5) kleine afdalende helix van Rangeerterrein met draaischijf
6) Kleine dalende helix (dit ivm te korte lengte om de oversteek te maken met brug)

Alle dalende delen zijn maximaal 4%, alle stijgende delen maximaal 3%.
Grote helix is een ovaal met 24130 dalend en 24230 stijgend.
Heb als het goed is overal 12cm tussen sporen welke elkaar kruisen

Plaatje van het schaduwstation

Ik heb op het moment 11 locs en wilde deze toch minimaal kwijt kunnen. Minimale lengte 80cm, maximaal zo lang mogelijk  :D

Plaatje van niveau 950 (Paradespoor & klein station)


Plaatje van niveau 1070 (Achterstation incl. rangering)


Ik ben geen kei in 3D ontwerpen in wintrack, tevens ontbreken bij mijn versie een heel aantal 3D modellen, heb toch een poging gewaagd om een beeld te krijgen.

Totaal overzicht:


De berg aan de linkerkant:


En de berg aan de rechterzijde:
http://members.home.nl/leo.ooms/FOTO/20130720,%20Marinushoven%20V2.1/Marinushoven%20V2.1%203D%20berg%20Rechts.jpg

Heb je commentaar, tips of ideeen graag!!
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Leo, ziet er goed uit! Een eerste vraag voor ik er helemaal induik: is alles rechts voor de toekomst of leg je het schaduwstation al aan? De hogere sporen kennen duidelijk nog geen vervolg in het plan, vandaar de vraag.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hoi Kees, in principe is alles rechts voor de toekomst, ook het schaduwstation.
Hoe ver in de toekomst weet ik niet, maar de tijd zal het leren...
Het is nog steeds gebaseerd op het baanplan van Tomhas, in het met een "kleine" aanpassing :D
Het schaduwstation heb ik opgezet om te kijken wat voor lengte ik kwijt zou kunnen... 3 meter is echter lang zat... Aangezien ik nog 0 ervaring heb met scenery eerst het rechterdeel maar eens aankleden....
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Leo, enkele eerste vragen opmerkingen:

Je zegt dat dalend 4% is en stijgend 3%. Maar je daalt aan de buitenkant van je helix en stijgt aan de binnenkant, hoe zit dat dan?
Schaduwniveau: je hebt in je doorgaand spoor drie wissels waar je in afbuigende stand door moet, het is beter op je doorgaande spoor wissels recht te berijden. Als je bij de tweede wissel op de rode baan rechtdoor gaat, kan je het buitenste spoor als doorgaand gebruiken zonder afbuigende wissels er in. Ook heb je een Engelsman op het schaduwniveau liggen, als je dat kunt vermijden is het naar mijn idee te verkiezen.
Als je mijn eerste tip volgt, kan het binnenste lusje vervallen en kan de Engelsman er uit.
Niveau 950: Engelsman bij de leidingkoker van de afzuigkap, lijkt mij knap onbereikbaar! Ik zal proberen je rij mogelijkheden daar uit te werken zonder Engelsman. Kom ik nog op terug, nu sigaar roken en Joe Bonamassa luisteren in de tuin en haardje aan steken!
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hoi Kees,
Bedankt voor de leerzame opmerkingen. Ik merk al wel dat ik op diverse onderwerpen nog steeds een beginner ben, ook wat het ontwerpen van baanplannen betreft. Wat de Helix betreft, misschien dat het plaatje en de pijlen verwarring zaaien. De buitenste baan van de helix is de stijgende baan, de binnenste baan is de dalende baan. Heb ook gepoogd om hier 24230 en 24330 voor te gebruiken, maar dan wordt het geheel veel te groot helaas (ik ken de negatieve berichten over een helix met de kleine bocht  :D)

Ik zal mijn plan eens proberen te doorzien op dezelfde manier als jij gedaan hebt, je opmerkingen neem ik zeker mee!! Bedankt voor de tips en je tijd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Stuk van je topic doorgelezen Leo..... :thumbup:
Vooral die printplaatjes maken is schitterend.
Alleen waar haal je de tijd vandaan man..... :D
Kom echt 3 dagen te kort in een week.
Maarja ik blijf wel is hangen he , uren kijken naar iets wat ik mooi vind .
En hou heel graag van een beetje experimenteren , en dat kost tijd....maar is wel leuk.

Wens je verder heel veel suc6 , en ik kom hier regelmatig ff kijkje nemen.
Maar eerst maar is aan de noeste arbeid , gelukkie weer laatste werkdag.

Mvg: Alex
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hallo Leo,

Heb ook je draadje eens goed door gelezen.
Je schrijft een paar keer dat je baan niet erg groot is maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Je heb twee lagen en je hebt nog een uitbouw, dus dit houd toch ook in dat het even duurt voor dat een trein weer terug is bij het beginpunt.

vr.gr. Gunther.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hoi Gunther,
Mijn huidige baan is een testbaantje is 1,17x 2,95, alles plat, met 2 ovalen en wat uitwijksporen...
Het laatste plan wat je gezien hebt hoop ik eind van het jaar te kunnen gaan bouwen.
Hier oor moet ik eerst thuis nog waf verbouwen om te kunnen verhuizen naar de 1e verdieping...
Ik hoop hier in oktober mee klaar te zijn, dan Krijg ik idd wel een erg leuke baan met heel veel mogelijkheden en volop uit uitbreidingsmogijkheden. Vondt het erg gezellig gisteren.
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hoi Leo,

Las dat je zeer binnenkort met de grote verbouwing gaat beginnen?
Wens je veel succes en dat er maar gauw ruimte voor je mooie baan ( zag het eerste ontwerp eerder in je topic staan) mag komen!

Gr.Wim
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Bedankt Wim!!
Is geen superverbouwing, maar toch wel wat werk. Heb nu een serre met lexaanplaat dubbelwandig dak.
Dit moet er helemaal af, vervolgens nieuwe houten balken steken, platen op dak met 2 lichtkoepels, isoleren, dakleer erop branden en dan binnen opnieuw afwerken  :D Gelukkig niet de 1e keer dat ik klus....
Zal blij zijn als het klaar is.... :P :P :P
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Hedde wel un vergunningske Leo?????  :D :D
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Nieuwe Sein & Wissel Decoders & Baanplan Update
Di is 'n bestaand gebouwke wa allenig un nuw dakske kreg....
Die ek dus nie nodig nie.... Bouwvergunningen zijn versoepeld in Berrege...  :D
Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Allemaal,

Het is wat stil geweest rond Marinushoven vanwege de noodzakelijke verbouwingen en verhuizingen in huis.
Deze verbouwingen zijn bijna geheel afgerond en de oude hobbykamer is reeds omgedoopt in treinenkamer  :D
In de afgelopen maanden toch niet stilgezeten...
Ik heb mijn plannen opgepoetst, alles uitgewerkt en het gehele plan afgedrukt 1 op 1, met dank aan de baas  :D
Tevens eea aan materialen alvast besteld om zodra het kan vollop aan de slag te gaan (oa. Bindruggen en Adereindhulzen)
Ook heb ik mijn achtergronden (Oberstdorf) binnen.
Hiervoor alvast de achterplaten gemonteerd mbv buigtriplex. Om de noodzakelijke overgangen weg te werken eea in de grond gezet en daarna afgewerkt met plamuur.


Ook heb ik mijn schaduwstation uitgerold en aan elkaar geknutseld.... Wordt toch wel kolossaal  :D

De maat klopt precies  :D


Bereikbaarheid heb ik ook over nagedacht (diepte is 1mtr 30)... Ik heb op 2 plaatsen vanaf het schaduwstation tot boven het maaiveld voldoende ruimte voor een werkgat. Het frontstation en fly over worden uitneembaar en mbv een overlegplaat worden de sporen van het schaduwstation overkapt zodat ik aan het achterstation kan werken. Op zo'n manier is alles bereikbaar. Wel heb ik besloten om mijn "oude" modules van mijn testbaan niet te gebruiken voor het 1e deel van mijn baan.
Deze bewaar ik voor de uitbreiding (smalle deel van de U).
Rede is dat de maat net niet klopt, dan moet ik er weer een uitbreiding van zo'n 15 cm aan gaan breien.
Tevens is het veel meer werk en waarschijnlijk bijna net zo duur als een nieuw frame (balken hiervoor heb ik al liggen) met een nieuwe plaat multiplex. Bijkomend voordeel is dat ik dan makkelijker door het werkgat kan komen (anders had dit via het schaduwstation gemoeten)

Nu eerst een proefstukje achtergrond plakken op een testplaatje, een strookje met behangersplak en een strookje met spuitlijm, kijken wat het mooiste resultaat geeft  :D Daarna gaan we 5,5 meter plakken.... Gelukkig is het vrouwtje erg goed met behang....
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Kijk, Leo is back in business again!! Mooi strak werk (tot nu toe).... :D Succes met de achtergrond, alhoewel je met platen van 1 mtr gaat werken en die zijn wel ff handzamer dan 2.45 mtr in één keer....
Heb je alle rails voor het schaduwniveau al op voorraad?? Dat is een aardige hoeveelheid zo te zien!
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Leo,

Hartstikke gave ruimte zeg mooi licht en prachtig die lengte. De achtergrond zou ik met behangplaksel lijmen, want daar kun je nog mee corrigeren tijdens het lijmen en dat kan bij spuitlijm niet.

Als je het schaduwstation hebt liggen kom ik graag een keer bij je kijken.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Kees,
Bedankt voor de reactie!
Ik mis nog wel het eea aan wissels en niet standaard rails, alhoewel ik toch al een aardige voorraad heb opgebouwd met de diverse aankopen van afgelopen tijd. De schade zal dus mee gaan vallen.
Als de financiele commissie het goedkeurt wil ik het schaduwstation in 1x aanschaffen inclusief de spiraal. Dan kan ik deze ook gelijk meebouwen en een keerlus aan het einde ervan....

Hoi Ronald,
Bedankt! Ben er erg blij mee. En de vrouw is ook gelukkig met haar ruimte, ook die is heel erg mooi geworden (gelukkig  :D) Stel je voor dat ze nee zou zeggen tegen verkassen  :P
Ik heb Bison spuitlijm meegebracht, die zou met de juiste gebruiksaanwijzing wel te corrigeren zijn. Ga vanavond met beide methodes eerst een proefstrookje plakken, dan gaan we vanzelf zien wat het wordt.... En het zijn inderdaad stroken van 1 meter, zou dus goed om te doen moeten zijn.
Je bent van harte welkom om een keer te komen kijken.... Als het aan mij ligt volgende week al  :D Ik moet helaas tussendoor ook nog werken en verander eind deze week van opdrachtgever, waardoor ik meer uren in de auto ga zitten.
(Ik stap over van Sabic in BoZ terug naar de Schelde in Vlissingen. Mogen we weer Marineschepen gaan bouwen  :D)
Ook moet ik nog wat tegelwerk plakken in de badkamer en geklust worden bij de overbuurman (schuld inlossen). Voorbereidingen zijn klaar (gestucked enzo)... Zal dus wel eind oktober worden op zijn vroegst  :-(

Klimspiraal ga ik opbouwen volgens het plan van Rainer Lussi (de achthoek). Deze heb ik volledig uitgewerkt in autocad met de overgangsstukken 1 op 1. Ik moet hier 50 kleine en 16 grote stukken voor zagen... Hier ben ik dus nog wel even zoet mee  :D

Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Leo, dan spreken we gauw een keer af. Lijkt me leuk. Je plannen zijn in ieder geval groots. Zo'n klimspiraal daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Lijkt me voor een eventueel volgende baan een slimmer plan dan een helling waar ik nu mee werk.

Ja zo'n complete omschakeling dat doet wel even een aanslag op je financiën, maar dan heb je straks ook wel wat.
Zo elke dag naar Vlissingen i.p.v. BoZ dat is een stukje langer reizen.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Leo,
Je bent goed bezig geweest. Qua voorbereidingen die jij treft kan het bijna niet fout gaan :-).
Ben benieuwd hoe jou spiraal eruit gaat zien.

Helaas moet ik nog ff geduld hebben voordat ik eindelijk kan beginnen. Tijd schiet mij te kort :-(.
Nu nog bezig om itrain onder de knie te krijgen, loop nog tegen wat probleempjes aan. Ook mijn baanplan wil nog niet echt lukken.

Succes en tot koffie....
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Hoi Barry,
Bedankt voor de reactie!
Als je hulp nodig hebt dan moet je het maar laten weten... 2 weten meer dan 1, 4 weten meer dan 2  :D
Wat voorbereidingen betreft... Papier is geduldig, nu de uitvoering nog...
Ben mijn tafel & onderstel op papier aan het zetten... Met de wensen die ik heb valt wel, maar niet mee  :D
Ook ik ben erg benieuwd hoe dat gaat worden... Ik had liever een grotere gezet, maar wat ruimte betreft paste dat gewoon niet....
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Eindelijk weer vooruitgang & nieuws!
Ben nu nog met mijn testbaantje aan het testen en uitproberen. Als ik weer tijd heb dan de kamer verder afmaken. Ik kom wel weer eens aanwaaien als je weer wat verder bent met de bouw van de tafel.
Ik zie de updates wel verschijnen hier :-).
Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Hoi,

Vanavond toch nog even tijd gevonden om een proefstukje te plakken. De linkerkant is spuitlijm (van Bison, bij de Action was hij op  :() De rechterkant is met kant en klare behanglijm welke je op de muur kan rollen en de achtergrond niet hoeft te lijmen.


En een close up, geen bellen, blazen of rimpels...

Ik zie nu in eerste instantie geen verschil. Morgen nog ff afwachten als het droog is, maar waarschijnlijk toch gewoon behangen, puur omdat dit het gemakkelijkst is.
Wordt vervolgt....
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Ziet er prima uit.  Als je geen verschil ziet is de behanglijm natuurlijk de voordeligste optie. Jammer dat de lijm bij de Action op was.  Ik nam altijd die van Bison of van Zettex mee van mijn werk maar heb een tijdje terug met het maken van bomen die van de Action eens geprobeerd. Bleek een prima lijm te zijn voor een gunstige prijs.

Ben benieuwd of je verschil ziet als het goed droog is.

Groet, Ronald
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Hoi Leo,

Zo moest je nog een aantal maanden wachten en zo zie ik opeens een nieuwe modelspoor kamer.
Ziet er goed uit. Succes met het verder inrichten van deze mooie ruimte!

Gr.Wim
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Nog een paar teststukjes en je hebt geen achtergrond meer over.....  :D

Is het zwaar papier? Dan denk ik dat behangplak zou moeten kunnen... Moet het papier wel een beetje vocht willen opnemen.
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Proefstukje achtergrond
Bedankt voor de tips & reacties allemaal.
In de gebruiksaanwijzing staat dat het met behanglijm oid bevestigd moet worden.
Moet er wel voor zorgen dat ik secuur aanbreng, omdat ik het maar aan 1 kant lijm.
Op de achterwand welke in de grondverf staat gaat het mi tot op heden erg goed
Ook kleine oneffenheden zie je niet meer. Papier is redelijk dik, vergelijkbaar met de dikte van mijn layouts.
Een stuk dikker als standaard 80 grams.. Heb vanavond zo'n 5 meter te plakken... Gelukkig helpt het vrouwtje, die is volleerd behanger....
Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Hoi Allemaal,
Na een druk weekend eindelijk tijd voor een update.

De achtergrond hangt, op 2 plaatsen (in de bocht bij de koof) staat hij strak en los van de achterwand. Of en hoe ik dit op ga lossen weet ik nog niet (iemand tips?). Verder zit hij er redelijk goed tegenaan.


Afgelopen zaterdag tussen het klussen door om multiplex geweest... 4 platen van 5,5mm voor de beide spiralen, 3 platen van 12mm voor het schaduwstation en het restant hopelijk genoegd voor de overige 2 niveau's.

Ook heb ik afgelopen zondag een start gemaakt met het zagen van de plaatjes voor de helix (op basis van het principe van Rainer Lussi) Een heel karwei, zeker als je weet hoe precies je moet zagen.
45 kleine plaatjes, 16 grote en nog een aantal specials.... Heb een dubbelset van 1 volledige cirkel gezaagd.
Gelukkig had ik eea goed voorbereid en van alles een 1 op 1 afdruk gemaakt. Scheelt een hoop pas en meetwerk.

Gaatjes geboord, en natuurlijk kwamen die niet overeen.... Volgende sets dus boren bij het monteren, mbv een boormal....

Ook ben ik gestart met het frame van de spiraal. Hier had ik nog balkjes voor liggen van de verbouwing van de serre.
Volgens mij hardhout (Bankirai) Mijn boortjes vonden dit niet leuk  :D
Al met al redelijk massief.... Alles kan nog uit elkaar, Frame gaat nog in de grijze grondverf omdat ik de spiraal zoveel mogelijk in het zicht (achter een lexaanplaat) wil houden. Alleen jammer dat sommige balken getordeerd zijn.... Maar ze zijn gratis, en zullen niet zo gemakkelijk rotten  :P
Op de foto alvast de draadeinden los erin gestoken en de 1e cirkel gepast....
Morgen de specials voor de onderkant zagen en passen, dan kan het geheel weer uit elkaar voor de afwerking en montage op de treinenkamer.

Het begin is er.... Hopelijk kan ik 'm deze week nog boven plaatsen... Dan kunnen we verder met het schaduwstation... De Spiraal is de basis waarvan alles gelegd gaat worden.


Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Dat ziet er al goed uit Leo! Wat bedoel je met strak staan? Los van de achterwand? Daar zou ik dan niet al te veel aan doen, wordt volgens mij nooit beter... Zo te zien aan je draadeinden ga je een spiraal met 7 omwentelingen maken....  :D
Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Ziet er allemaal goed uit Leo. :thumbup:

Tony
Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Leo,

Het spiraal ziet er al zeer degelijk uit. Ben benieuwd als hij klaar is. Wbt de achtergrond, als het grote oppervlaktes zijn die loslaten dan kun je eventueel wat zwaarder (300gr) papier tegen de achterkant van je achtergrond plakken. Zo verklein je de kans dat het scheurt als je er per ongeluk tegen aan komt. Is maar een idee ;-)
Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Achtergrond en start bouw Spiraal
Heren,
Allen bedankt voor de reactie's!  :thumbup:
@ Kees
Het worden er 3 1/2...   :P 7 zou ik wel willen, maar dan krijg ik kramp in mijn portemonee  :D
Draadeinden ga ik inkorten als ik exact weet hoe lang ze moeten worden... Mijn spiraal loopt van niveau 500 naar niveau 950.
Hierboven (en dus ook boven de spiraal) komt nog een niveau 1100 wat de spiraal afdekt. Hoe deze constructie gaat worden weet ik nog niet, eerst het schaduwstation maar eens opbouwen....
@Barry & Kees,
Wat de achtergrond betreft denk ik dat ik het voorlopig zo laat. Het staat wel strak, maar ik hoef in die hoeken toch niet te zijn. Alles wat ik eraan doe kan het alleen maar verergeren.