Citaat van: gunmax1 op vrijdag 18 april 2014, 19:27:04
Over auto's gesproken.
@ Willy: Ik weet niet met welk merk van auto dat je rijd. 
Maar als je maar 2 jaar garantie hebt op je koetswerk zou ik toch aanraden in het vervolg een ander merk te kopen.
De garantie op koetswerk varieert meestal tussen de 10 en 12 jaar .
Dus ik zou je aanraden eens goed je serviceboekje te lezen. 
Dus ik denk dat Marklin dit ook kan verwezenlijken het gaat hier tenslotte toch ook om de carrosserie .
(koetswerk voor de nederlanders 
Ik heb al sinds 1983 geen auto meer... Er is leven zonder auto.
Mijn 2de en laatste auto was van het merk Peugeot (uit 1974), een welbekend roestmerk uit die tijd. De roest begon al binnen 6 maanden na aankoop (en is gratis hersteld). Net voor ik de auto verkocht (na 10 jaar gaf iemand er nog geld voor!) zag je straatstenen door de bodemplaat...
En inderdaad, sinds de jaren 70 is er veel verbeterd aan het koetswerk van auto's vooral door concurrentie (door Japanse merken). En een garantie van 10 tot 12 jaar; misschien wel waar maar ik zou toch maar de allerkleinste lettertjes goed lezen...
Er is veel concurrentie op de automarkt en niet zozeer op de 3-rail modeltreinenmarkt als het om locomotieven gaat.
Hoe vaak lees je tegenwoordig niet dat soms miljoenen auto's van een bepaald type worden teruggeroepen voor het repareren van een ontwerp- of constructiefout. En dat heeft alles te maken met de aansprakelijkheid wanneer een ontwerp- of constructiefout een oorzaak is voor (een) dodelijk(e) ongeval(len).
Helaas gebeuren er met modeltreinen geen dodelijke ongevallen. Geen aansprakelijkheidsrisico voor
Mutti M. dus.
Zoals ik al eerder heb geschreven: indien het om een Duitse locomotief zou gaan met zinkpest zou
Mutti M. een stuk toeschietelijker zijn geweest, want de Eigen Duitse markt is te belangrijk om te verspelen.
Mijn Seetal krokodil 37521 is van augustus 2002. Binnen de 5 jaar na het uitbrengen van deze Seetal werd er al gerapporteerd over exemplaren die last hadden van zinkpest. Het is niet precies bekend wanneer de zinkpest zich gaat openbaren, maar wanneer er een fout is gemaakt in het productieproces, komt het vroeg of laat te voorschijn. Ik was er laat bij om mijn "gevallen" Seetal te melden o.a. omdat ik al mijn locomotieven niet tegelijk dagelijks / wekelijks op de baan kan laten rijden en dus niet dagelijks / wekelijks al mijn locomotieven controleer op "uiteenvallen".
Mutti M. kon precies nagaan welke partij Seetal's is geproduceerd met "slecht" materiaal (
Deutsche Grundlichkeit, oder?. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel Seetal's ten prooi zijn gevallen aan zinkpest (en ook voor andere modellen).
Menigeen zegt dat het zinkpestprobleem viel in de periode dat
Mutti M. op haar gat lag en een prooi was (is geweest) voor overname door "een "kannibaal" investeringsfonds en daarom niet coulant was. Wellicht... maar het tast wel de goede naam van
Mutti M. aan en schaadt het vertrouwen in het eens zo "sterke" merk.
Willy