Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CS2 niet meer te bedienen

Gestart door Petje zondag 03 oktober 2010, 20:23:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2006

offline
CS2 niet meer te bedienen
Gisteren merkte ik toen de update wilde laden dat mijn CS2 niet meer reageert op de knoppen "bevestigen" (groene vinkje) en "afbreken" (rode kruis). Bij de update poging was dat bij het beantwoorden van de vraag of ik het zeker wist. Alleen de stroom eraf was de overgbleven oplossing om uit de deadlock te komen.
Daarna nogmaals opgestart om te kijken of andere funkties nog wel werkten. Had dit probleem al een eerder gehad maar toen wilde het systeem het bevestigen van het afsluiten niet verwerken.
Oplossing was toen enkele icons deleten (had er wat zelfgemaakte bij gezet) en daarna werkte alles weer. Maar nu kreeg ik raar gedrag bij dat icoonvenster waarbij op het moment ik op het prullenbakje klikte niet de icon verwijderd werd maar de annuleerfunktie van het venster uitgevoerd werd. De software was kennelijk corrupt geraakt.

Nu maar de ultime oplossing gekozen (reset via setup werkte niet vanwege de benodigde bevestiging die het niet doet) de reparatiefile van de Märklin website via USB laden. Maar je raadt het al: daar wordt in het begin de vraag gesteld met welke spraak ik verder wil en die is weer niet te bevestigen. Ook hernieuwd opstarten laar de CS2 "hangen" in het venster van die vraag: volledige deadlock.

Bestaat er een mogelijkheidvoor een hardwarematige fabrieksreset zodat de CS2 weer in de originele staat komt?
Wie kent dit probleem en weet een oplossing?
Of wordt het reparatie door Märklin (ben je 'm zo 6 weken kwijt). :x


Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo Ron, vervelend dat je niet rijden kunt.

Ik heb een vraag, wat voor een icons heb je er zelf bijgezet en hoe heb je dat gedaan?

Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Je kunt zelf png files maken (verkleinen tot <6Kb) en via de USB stick en update op je CS2 zetten. Hoe is te vinden op de Märklin website.
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Aha, je bedoeld locplaatjes. Ik snap het.

Maar als je daar al eerder storing door kreeg zou ik eens proberen evt. met een usb muis om ze te verwijderen.

Groeten,
Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Ook met de muis lukt het niet. De afhandeling van "bevestigen" en "annuleren" werkt gewoonweg niet.
Ga Märklin maar bellen.
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Jammer, ik denk toch dat er met het plaatsen van je eigengemaakte icons iets niet goed is gegaan.
Misschien staat er wel een bestandje tussen dat hier verantwoordelijk voor is.

Ik denk als je er mee terug gaat naar de winkel dat hij naar keuterman gaat en dat hoeft niet lang te duren.

Je kunt ook kontact opnemen met de technische helpdesk van keuterman die kunnen misschien nog wat tips geven.

Succes,

Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Uiteindelijk is de CS2 naar Göppingen gegaan. Zojuist krijg ik een mailtje van Märklin dat de CS2 weer gereed is: software is er opnieuw op gezet en CS2 is getest.
Ben benieuwd.
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hi,

Ik heb ook grote problemen met de CS2.

Sinds gisteravond kan ik geen treinen meer besturen en de magneet artikelen schakelen niet meer.
Verder zie je eigenlijk niets vreemds aan de CS2.  Als ik een MFX lok op de baan zet, dan gaat ie er als een speer vandoor. Ik kan de lok dan niet meer stoppen. Ik heb ook de booster eraf gekoppeld en het zonder booster geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
Ik kan alle tabbladen openen en als ik aan de rode draai knoppen draai, dan zie je ook dat de snelheids meter werkt. Dus het is niet zo dat de CS vaststaat ofzo.

Alleen op het tabblad keyboard werkt er niets meer. Ik kan geen wissels of seinen meer schakelen. De knoppen werken dus niet, ze veranderen niet meer van groen naar rood en andersom.

Ik heb een restore gedaan, maar helaas zonder resultaat.
Het enige wat ik gisteravond gedaan heb is een ander IP adres ingevuld bij het doeladres en daarna de CS2 een herstart gegeven.

Is er iemand die weet wat hier aan de hand is??????

Ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee. Er is al een CS2 in rook op gegaan.  :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ook de dure marklin seinen zijn niet betrouwbaar. Als de CS2 opgestart is dan werkt het naar behoren. Nadat ik een keer op de stopknop heb gedrukt dan reageert er zomaar een sein niet meer. De verlichting brand wel.

Ik heb 12 seinen en een stuk of 18 wissels. Dit wordt allemaal aangestuurd door de CS2 zelf.
De rails wordt aangestuurd door de nieuwe 60174 mfx booster. Het lijkt me dus geen vermogen tekort ofzo.

Is er iemand die me kan helpen, het vertrouwen in marklin is wel weg, zeg maar.....?

groetjes Rein


Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Rein,

Vervelend probleem. Gelukkig heb ik dat nog niet bij de hand gehad. Heb je al eens een update gedraaid?

Groeten

Ronald
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Ronald,

Ik had laatst de nieuwste update er op gezet (1.4.0.).
Ik heb de CS net een versie terug gezet naar 1.3.0.

Maar helaas geen resulaat.

Gebruik je ook marklin seinen?

grt Rein
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Ik heb je net een pb gestuurd.

Groet

Ronald
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Rein, Ronald,

Wanneer je een oplossing hebt, willen jullie die dan ook hier met ons allen delen? Mogelijk dat we daar nog wat van kunnen leren.

Rein,

Ik hoop dat je snel je problemen met je CS2 kunt oplossen. Succes.


Groet, Andre
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Andre,

Ik heb met Ronald nog even wat verschillende dingen geprobeerd.

Oa. alle draden uit de CS2 alleen de spannings draad en een draad naar het programmeer spoor, maar helaas gaat de mfx lok er als een haas vandoor en is niet meer te controleren. Ook is er nog steeds geen magneet artikel te schakelen.

Deze CS2 gaat terug naar Marklin.

groetjes Rein
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Rein,

Dat is balen he? Ik hoop dat je je CS2 snel weer terug hebt.

Groet, Andre
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Ik heb vanavond een tijdje met Rein aan de telefoon gezeten om te kijken of we het op konden lossen dus stap voor stap terug naar het punt waar het fout ging.

Het lijkt erop dat er iets fout is gegaan in de communicatie met de PC (programma Rocrail).

Het euvel is nu dat Rein alles kan bedienen via het scherm alleen wordt er niets opgevolgd op de baan.
Het lijkt erop dat er geen digitaal signaal meer van de CS2 naar de baan gaat waardoor elke trein er als een speer vandoor gaat net alsof de hele baan analoog is geworden.

De enige optie lijkt nu om de CS2 terug te sturen naar Märklin.

Heeft er misschien iemand anders een idee of dit eerder meegemaakt?????


Groetjes  Ronald
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo rein, vervelend dat je cs het niet meer doet.

Zou het niet kunnen dat er softwarematig iets is verkeerd gegaan door al het geexpirimenteer met je pc en rocrail icm een i-pad?

Of misschien is er wel iets niet goed aangesloten geweest wand ik lees dat je ook veel problemen hebt met seinen.

Wellicht kan keuterman je daat wat uitleg over geven.

Succes met het oplossen,

Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Gijs,

Bedankt voor je reaktie, maar weet je wat ik denk.....

Dat het hele marklin digital verhaal nog vol met bugs zit.
Ik heb ondertussen een vermogen uitgegeven aan dat hele verhaal en iedere keer is er wat.

Wat de seinen betreft lees ik ook problemen bij anderen op het duitse stummi forum. Sommige zeggen dat je een booster moet hebben voor alleen de seinen.
Als ik het CS start dan doen alle seinen het. Zodra ik een keer op de stopknop heb gedrukt dan kan ik er een paar niet schakelen, alsof er geen digitaal signaal meer uitgaat naar het betreffende sein. Daarna de stopknop weer een paar keer indrukken en het werkt weer.
Met het automatisch rijden is het dus niet echt heel erg mooi als er een trein door een rood sein rijd omdat hij niet schakelt.

Ik gebruik helemaal geen andere bedrading van de seinen, alleen de spanningsdraad en de draad naar de mast.

Wat kan je dan verkeerd aansluiten als het de ene keer wel werkt en de andere keer niet? Voor de duidelijkheid.... de verlichting van het sein brand altijd wel, dus het lijkt mij dat het wel goed is aangesloten.

Zijn er mensen hier op het forum die alleen 76xxx marklin seinen hebben in combinatie met de CS2 waar alles vlekkeloos bij werkt? Daar ben ik erg benieuwd naar.

groetjes Rein
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo Rein, ik ben het niet met je eens dat het hele marklin digitaal vol zit met bugs.

Wat ik wel weet is dat het aansluiten erg precies moet gebeuren.

Spannings draden en terugmeld draden kunnen elkaar beëinvloeden zo kan de ene keer een opdracht over komen en de andere keer niet.

Wat ook kan is dat je sc niet lekker samenwerkt met rocrail.

Probeer anders eens je baan te besturen met alleen je cs.

Tenslotte lees ik ook dat alles wel een tijd perfect gewerkt heeft dus is er ergens iets mis gegaan.


Intussen hoop ik wel voor je dat aan de hand van de analyse van wat er stuk is aan je cs kan opsporen wat er mis is.


Succes,
Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo Gijs,

Misschien ben ik inderdaad wel erg kort door de bocht maar ik baal er gewoon enorm van.

De terugmeldingen lopen overigens helemaal buiten de CS om en gaan via een HSI88.
Misschien is het inderdaad wel de koppeling met Rocrail.

Maar dat verklaard nog niet het gedrag van de seinen. Misschien komt het gedrag van de seinen wel omdat ik wisseldecoders van LDT gebruik, en die zitten aan dezelfde voeding als de seinen.
Het vreemde gedrag van de seinen heb ik overigens ook als ik alleen met het CS rij.

kijk ook eens hier: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=1665&hilit=76xxx+signale

grt Rein


Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2006

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Citaat van: Reinemanz op zondag 24 oktober 2010, 13:22:50
Hoi Gijs,



Zijn er mensen hier op het forum die alleen 76xxx marklin seinen hebben in combinatie met de CS2 waar alles vlekkeloos bij werkt? Daar ben ik erg benieuwd naar.

groetjes Rein


Gebruik je alleen 76xxx versie 2 seinen dus met v2 op het doosje?
Re:CS2 niet meer te bedienen
ik gebruik inderdaad alleen V 2.0 seinen. Ze zijn nog geen jaar oud....

Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2021

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo Rein, ik heb dat draadje zitten lezen. Het valt me op dat velen die problemen hebben met

die seinen gebruik maken van oude en nieuwe spullen van meerdere merken.

Wat ik op mijn baan heb gemerkt is dat het hele digitaal verhaal makkelijk stoort als iets net niet lekker is aangesloten.

Toen ik mijn baan maakte heb ik veel adviesen van mede forummers gebruikt om de bedrading aan te leggen.

Op deze manier ben ik er zeker van dat dat geen problemen geeft.

Wel moet ik er bij zeggen dat alles wat ik gebruik in de zelfde tijdsperiode is gekocht.

Van cs, schakelrails, decoders, seinen enz. ook is alles van een merk.

Misschien is alles toch niet zo uitwisselbaar als we allemaal hopen en kunnen bepaalde configuraties je voor

rare problemen zetten.

Nogmaals succes met zoeken niet kunnen rijden is balen.

Gijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Bedankt voor je reaktie, Gijs.

Ik heb 4 ringleidingen onder mijn baan gemaakt.
2 voor booster die de baan aansturen
1 voor de cs die de seinen en wissels aansturen
1 voor de licht trafo

Ik heb het idee dat ik alles goed en netjes aangsloten heb.

Wat voor seinen gebruik jij op je baan?

Groetjes Rein
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi beste mensen,

Heb met mijn CS 2 het zelfde probleem bij het toevoegen van een nieuwe MSF loc is de CS een eigen leven gaan leiden. Meerdere treinen gaan geheel op eigen initiatief rijden. Kan via het menu de meeste zaken niet meer bijwerken. Scherm blijft hangen.

Ben dan ook zeer benieuwd hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost Rein.

Groet Ed
Re:CS2 niet meer te bedienen
@Reinemanz

Probeer eens de seinen alleen geen baan,...  aan je CS 2 rechtstreeks. Duw eens op noodstop. kan je ze nog besturen?


groeten minitreintje/Dylan
Re:CS2 niet meer te bedienen
Citaat van: ronxp op zondag 24 oktober 2010, 18:48:25
Citaat van: Reinemanz op zondag 24 oktober 2010, 13:22:50
Hoi Gijs,



Zijn er mensen hier op het forum die alleen 76xxx marklin seinen hebben in combinatie met de CS2 waar alles vlekkeloos bij werkt? Daar ben ik erg benieuwd naar.

groetjes Rein


Gebruik je alleen 76xxx versie 2 seinen dus met v2 op het doosje?

76xxx seinen in combinatie met de CS2 geeft bij mij soms ook de situatie dat ze niet geschakeld worden. Een keer op de STOP toets ( spanningsloos ) en daarna weer inschakelen laat de seinen weer werken. Zijn ook V2.0 seinen.
Re:CS2 niet meer te bedienen
Minto Tighfield
gast

Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo

Hier merk ik af en toe dat fenomeen ook. Soms schakelt een sein niet. Even de stopknop van mijn CS-1 indrukken en het sein werkt weer. Zijn ook V2.0 seinen.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:CS2 niet meer te bedienen
Citaat van: wes op maandag 10 januari 2011, 19:48:44
Hoi beste mensen,

Heb met mijn CS 2 het zelfde probleem bij het toevoegen van een nieuwe MSF loc is de CS een eigen leven gaan leiden. Meerdere treinen gaan geheel op eigen initiatief rijden. Kan via het menu de meeste zaken niet meer bijwerken. Scherm blijft hangen.

Ben dan ook zeer benieuwd hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost Rein.

Groet Ed

Beste Ed,

Ik heb mijn CS2 terug gebracht naar c rail maikel waar ik hem gekocht heb en hij heeft de CS2 terug gestuurd naar Marklin in Duitsland.
Na een paar weken kreeg ik weer een gloednieuwe CS2 ervoor terug en alles (behalve de seinen) werkt nu weer goed.

Ik heb een mailtje naar Marklin Duitsland gestuurd en het probleem met de seinen uitgelegd. Ze vroegen me om de seinen op te delen over de booster en de CS2. Dit houd in dat ik de bedrading van de seinen opnieuw moet gaan aanleggen, zodat ik ze over de booster en de CS kan verdelen.
Mocht dit goed uitpakken dan kan ik later makkelijker de bedrading over een eventueel 2e booster laten lopen, om te kijken of een booster speciaal voor de seinen ook het probleem oplost.

Ik zal de uitkomsten van de seinen test hier even posten

De CS2 is een prachtig apparaat, maar het is allemaal niet heel betrouwbaar....  :(

groetjes Rein
Re:CS2 niet meer te bedienen
" nieuwe MSF loc " Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
Re:CS2 niet meer te bedienen
Electronica Freak
gast

Re:CS2 niet meer te bedienen
Citaat van: Johnnytrein op maandag 17 januari 2011, 17:07:13
" nieuwe MSF loc " Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
mfx denk ik  :wink:

gr,
Matthijs
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Rein,

Mooi dat je een nieuwe CS2 hebt. Alleen vervelend dat het probleem met de seinen blijft bestaan. Heb je al een berichtje naar Ton (Yeoman) gestuurd? Die heeft ook de CS2 in combinatie met dezelfde seinen.

Wat betreft het aanmelden cq herkennen van MFX locomotieven herken ik dat probleem niet. Die functioneren bij mij direct naar behoren.

Groet

Ronald
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hoi Ronald,

Ik heb inderdaad even contact gehad met Ton.
Hij schreef het volgende:

"Ik heb inderdaad ook een CS2 en meerdere seinen uit de 76-serie.
Echter ben ik nog in de opbouwende fase.
Ik ben ongeveer zover dat ik de seinen kan gaan aansluiten aan de stationssporen.
Ik heb jouw genoemde probleem dus ook nog niet gehad."

Maar ik heb eigenlijk wel de indruk dat er veel meer gebruikers van de 76xxx seinen problemen hebben in combinatie met de CS2.

Misschien moeten we een aparte topic starten...

grt.
Rein


Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Jammer dat je dus nog niet verder geholpen kan worden met de seinen.

Ik heb momenteel nog geen seinen op mijn baan, maar twijfel nu wel wat ik zal gaan gebruiken. Ik denk nu toch Viessmann seinen te gaan plaatsen.

Heb je trouwens de CS2 met de nieuwste software gekregen?

Ik zag net in de nieuwigheden catalogus 2011 dat er veel meer functies beschikbaar zijn.

Groet

Ronald
Re:CS2 niet meer te bedienen
Lid sinds: 2008

offline
Re:CS2 niet meer te bedienen
Vorige week heb ik ook 1 keer met dit fenomeen te maken gehad.
Een afsluitsein en een uitrijsein reageerden niet meer.
Alle overige aangesloten seinen (vijf in totaal) reageerden nog wel.
Ook de wissels deden het en de vier ontkoppelrails.

Noodstop indrukken (en nogmaals) en daarna werkten ze weer correct.
Alle seinen zijn ook bij mij v2.0.
Op het moment dat het zich voordeed, stonden er twee locs, zonder geluid of licht geactiveerd, op de baan.

Groeten,
Ton.
Re:CS2 niet meer te bedienen
Hallo allemaal,

Het leek me beter om even nieuw topic te beginnen over de 76xxx sein problematiek.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28343.0

groetjes Rein