Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS2 en 76xxx seinen v2.0

Gestart door Reinemanz maandag 14 februari 2011, 20:44:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 en 76xxx seinen v2.0
Reinemanz
gast

CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo allemaal,

Ik ben even een nieuwe topic begonnen, want ik heb het idee dat er toch een probleem is met de combinatie CS2 en 76xxx seinen van Marklin.

Ik heb op mijn baan 12 keer 76xxx seinen. Deze seinen zijn allemaal v2.0 en zijn nog geen jaar oud.
In dit draadje is hier ook al over gesproken:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25234.0

Ik heb 1 booster 60174 die de rails van stroom voorziet en de CS2 voorziet de LDT wisseldecoders en seinen van stroom.

Als je de CS2 voor de eerste keer opstart is er niets aan de hand. Alle seinen zijn prima te schakelen.
Het begint zodra je en keer op de stop knop hebt gedrukt. Dan zijn er zomaar een aantal seinen niet meer te schakelen. Als je weer een aantal keren op de stopknop hebt gedrukt dan werken sommige seinen weer en dan zijn andere weer niet te schakelen. Dit schiet natuurlijk niet op als je automatisch aan het rijden bent met de PC.

Ik heb via email contact gezocht met Marklin en zij adviseerden het volgende:
"teilen Sie bitte die Signale so auf, dass eine Hälfte über die Central Station und die anderen über den Booster 60174 versorgt werden."

Dus heb ik een 2e booster 60174 gekocht speciaal om alleen de seinen te schakelen. Ik heb dus nieuwe bedrading aangelegd en ik heb er in eerste instantie 4 seinen op aangesloten. Helaas heb ik nog steeds hetzelfde resultaat.
Ik heb zelfs de booster voor de baan en de draad die in de CS2 zit om de wissels en overige seinnen te voeden eruit gehaald. Dus alleen de booster met de 4 seinen was aangesloten , maar ook dit gaf het probleem met het niet schakelen van somige seinen.

Ik heb zomaar het idee dat er een digitaal communicatie probleem ofzoiets.

Zijn er meerdere CS2 gebruikers die dit probleem hebben? Of heeft iemand nog een idee om dit op te lossen.

Grt Rein
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Rein,

Dit is een bekend verschijnsel wat bij mijn CS2 ook speelt. Volgens een ander draadje zijn er meerdere personen die dit ook hebben.

Voorheen had ik de 6020 / 6051 combinatie en werkte alle seinen uit de 76xxx serie feilloos.

Maar sinds de CS2 zijn er seinen die na het inschakelen van de CS2 niks doen. Wanneer een keer de STOP gebruikt wordt en daarna weer vrijgegeven wordt komen er steeds meer seinen bij. Soms nog een keer de STOP en dan werken alle seinen.

Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hoi Loc-driver,

Bedankt voor je reaktie.
Toch is het wel gek. Ik bedoel de seinen / CS2 / boosters kosten een vermogen en dan werkt het niet altijd.

Heb je wel eens via email contact gezocht met Marklin over dit probleem?
Ik denk dat het belangrijk is dat we contact zoeken met marklin over dit probleem.
Hoe meer mensen dit melden.... Misschien geven ze dit probleem dan meer prioriteit??

grt Rein
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo, ik heb me ook maar net geregistreed omdat ik ook het probleem heb echter aleen in combinatie met een S88, de bezet meldingen werken dus niet meer.

De seinen zijn wel aan te sturen, ook in de memory.

Ik moest wel een sein (na het updaten) weer opnieuw programmeren.

Meer mensen met dit probleem ???

Ik ga nu eerst maar een booster bij plaatsen misschien is het wel weer te weinig vermogen.
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Rein,

Afgelopen week de software van de CS2 naar stand 1.52 ge-upgrade. GPF was al 1.36. Na de reboot van de CS2 werken de seinen 76xxx nu wel. Misschien toeval; Heb jij ook deze software stand??
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo

Heb hier ook dit probleem  :(
Zal ook naar Marklin een mailtje sturen

groeten Benny
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hoi Benny,

Bedankt!
Laat je even weten wat ze terugmailen?

grt Rein
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
hallo

Heb vandaag dat mailtje verstuurd
Ik laat nog wat weten

@johnny versie 1.52 ?
Waar heb je die gevonden op de site van marklin zitten ze nog maar aan de 1.4 met gpf 1.36
weet je mss een ander adresje

groeten benny
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Citaat van: gunmax1 op woensdag 02 maart 2011, 20:28:59
Waar heb je die gevonden op de site van marklin zitten ze nog maar aan de 1.4 met gpf 1.36
weet je mss een ander adresje
Hi Benny,
Even je internet kabel aansluiten op je CS2.
In de "Setup" "Programma update" kiezen en wachten tot de update voltooid is.
Je krijgt een melding of het laden gelukt is.
Succes.
Mvg.
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo forum leden,

Ik heb via internet mijn CS ge updated naar versie 1.52.
(versie 1.52 staat als USB versie nog niet klaar op de Marklin website)

Ik ben sinds kort weer met de opbouw van baan begonnen, dat gaat
redelijk. Mijn grootste probleem is het werkend krijgen van de 76xxx
seinen.
Naar mijn idee kan ik de wel instellen, maar zodra ze op de test baan
aangesloten blijft een led branden, en reageert het sein niet op het
keyboard van het CS.

Wat doe ik nu steeds fout ?

Groeten Hans 
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Hans,

Heb je na het programmeren van het 76xxx sein daarna wel de programmeer beugel verwijderd van het seinprintje??

Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Johnny,

De CS staat op stop ik haal de beugel bij het sein eraf en zet de CS
weer in bedrijf . De rode led  brandt dan, maar reageert niet op het
schakelen via het keyboard. 

Met vriendelijk groet,

Hans
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Hans,

Dan kan dat het niet zijn; probeer het sein eens te 'programmeren' met op het keyboard een wissel (links of rechts)symbool. (het gaat enkel om het adres in het sein te zetten). Naderhand kun je het symbool op het keyboard aanpassen. Welk 76xxx sein heb je precies??
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Ik heb ook nog 2 seinen van de 76xxx serie liggen om nog in te bouwen. Dat gaat wat worden zoals ik bovenstaande lees  :(. Leuk dat digitaal maar af en toe heb ik de neiging terug te gaan naar analoog. De oude seinen waren een fluitje van een cent om te installeren (met het relais in de grijze kast) en bovendien nog een stuk goedkoper ook. Of ben ik de enige die zo denkt? Gr, Hans
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Dag Hans,

Ik moet je zeggen dat ik ook niet tevreden ben met de nieuwe seinen. Ik krijg ze allemaal wel geprogrameerd, maar bij mij reageren ze niet allemaal meer als je een keer op de stopknop hebt gedrukt.
Start je de CS opnieuw op dan werkt het weer, totdat je op de stopknop drukt. Dan begint het feest weer.

Ik heb ook nog niemand kunnen vinden die meerdere 76xxx seinen heeft in combinatie met de CS2, waar alles vlekkeloos werkt.

Een goeie site waar stap voor stap uitgelegt wordt hoe je de seinen kan programmeren vind je hier:
http://vankleef.com/programmeren-marklin-76397-sein-met-central-station/


succes!
groetjes Rein
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Beste mensen,

Bij mij hetzelfde probleem, na de stopknop reageren een of meerdere seinen niet meer, een paar keer opnieuw de stoptoets lost het uiteindelijk wel op, maar dit wil je echt niet..

Is er al iemand die een oplossing voor dit probleem heeft?

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Beste

Nog een beetje geduld Marklin is er mee bezig.
Zou in een van de volgende opdates in orde moeten komen.
Heb dit vernomen op de speciale insider samenkomst te Göppingen.
De oplossing zou eventueel afremmodulles tussen steken (dat zij de man daar).
Is er soms iemand die deze remmodulles heeft ,en waar het ook niet werkt.
Laat het ons eens weten.

Groeten Benny
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Zou mooi zijn als ze het kunnen oplossen.
Er zijn ongeveer 100 verschillende (zelfbouw) afremmodules met al even veel verschillende aansluitmogelijkheden, dus of dat een oplossing is?
Mocht men de Marklin afremmodule bedoelen dat wordt digitaal schakelen van een sein wel een heel erg kostbaar verhaal.

Een zelfbouwafremmodule met een Viesmann lichtsein en een willekeurige magneetdecoder is dan vele malen goedkoper en vele malen betrouwbaarder.

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2008

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Citaat van: gunmax1 op maandag 31 oktober 2011, 10:30:05
...
De oplossing zou eventueel afremmodulles tussen steken (dat zij de man daar).
Is er soms iemand die deze remmodulles heeft ,en waar het ook niet werkt.
Laat het ons eens weten.

Groeten Benny
Hoi Benny,

Ik heb er ook last van en het gebeurt zowel op seinen zonder remmodule (afsluitseinen) als waar wel een remmodule op aangesloten zit (uitrijseinen).
Remmodules zijn ook van Märklin (2e generatie).

Groeten,
Ton.
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Ton

Bedankt voor de info, :thumbup:
Dan weet ik dat ik voorlopig geen afremmudeles moet aanschaffen :D.
Ik hoop dater snel een oplossing komt.

Groeten
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo mensen,

Ik was er nu zo klaar mee dat ik ze samen met de AJ afremmodules op een K83 heb aangesloten. Gevolg: perfecte betrouwbare werking.
Overigens hebben ze nu dezelfde functionaliteit als een viessmann lichtsein van nog geen ? 11,- 
Wat een armoe...

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Guus,

Wat heb je dan precies op de K83 aangesloten ?

En heeft dit 1 adres in het CS.

Hans
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Hans,

Eerst had ik de remmodule op het digitaal aangestuurde sein aangesloten, lekker eenvoudig, want je hebt maar twee draden naar de seinen lopen, los van de drie baansecties per remmodule dan.
Omdat er regelmatig een sein niet reageerde is dit niet betrouwbaar, de trein dendert gewoon door en zorgt voor ongelukken.

Ik had toen eerst de remmodule losgekoppeld van de seinen en rechtstreeks aangesloten op een K83, op hetzelfde digitale adres als het sein (dat kan). Als je dan schakelt schakelen zowel de seinen als de K83. Gevolg hiervan was dat de seinen alleen nog voor de sier werden gebruikt, het eigenlijke schakelen gaat via de K83 en de remmodules. De trein stopt nu wel, maar het kan soms voorkomen dat het lichtbeeld niet reageert.
Uiteindelijk vond ik dit ook geen elegante oplossing en heb ik de seinen op een 'vreemd' digitaal adres gezet en ze met de bijgeleverde rood/groene kabel gewoon laten schakelen op de K83.

Er zit een bistabiel relais tussen de K83 en de seinen met remmodules omdat de K83 alleen maar een puls geeft. Dit relais schakelt stroom aan of uit.

Op een andere plek om mijn baan heb ik exact hetzelfde, maar dan met Viessmann lichtseinen rechtstreeks op dit bistabiele relais gekoppeld. De werking is hetzelfde maar is ca ? 65,- per sein goedkoper..

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Guus,

Lijkt mij een geweldige oplossing, want ik ben ook al enige tijd bezig om de 76xxx seinen werkend te krijgen.

Ik werk alleen (nog) niet baansecties.
Ik begrijp dat de k83 eigenlijk als besturings en stop module gebruikt.
Heb jij misschien het artikelnummer voor mij van het sein of seinen die je hiervoor hebt gebruikt.

Alleen het laatste deel van je uitleg kan ik niet helemaal volgen, je hebt het sein op een "vrreemd" digitaaladres
gezet, dit is waarschijnlijk een ander adres dan het adres dat voor  je k83 hebt gebruikt,
begrijp ik dit goed ?
Heb je de rood/ groene kabel dan gewoon aangesloten op het bistabiel relais ?

Ik heb nog enigzins een idee wat een relais is, maar een bistabiel relais zegt mij niets.

Gebruik je in de viesmann opstelling dan ook de k83 van viesmann, een lichtsein en bistabiel relais van
Viesmann, heb jij dan misschien voor mij de artikelnummers van deze artikelen.

Heb jij misschien ook tekening van deze oplossing ?

Het lijkt mij namelijk een veel betere en betrouwbaarder methode dan het werken met de 76xxx van Marklin
die volgens mij nog steeds niet goed werkend zijn te krijgen.

Vast bedankt voor je uitleg.

Hans
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Hans,

Een 76XXX sein kun je op de baanspanning aansluiten en op die manier digitaal aansturen (wat dus vaak niet werkt), of je sluit de rode en groene draad rechtstreeks op een Marklin K83 of vergelijkbaar Viessmann ding. Deze kastjes geven een puls als je ze schakelt. Deze puls gooit het sein 'om'. Om ervoor te zorgen dat de niet ook nog eens reageren op digitale signalen geef je ze een 'vreemd' adres dat je niet in gebruik hebt, bijvoorbeeld 99, zodat ze niet zowel analoog (rood en groene draad) als digitaal opereren.

Werk je met een simpel lichtsein van Viessmann (ik geloof nummer 4011 ofzo) dan kun je deze niet op de genoemde K83 aansluiten. Deze heeft geen 'puls' nodig, maar een constante voeding op ofwel het groene ledje ofwel het rode ledje. Als je deze zou aansluiten op de k83 zou het betreffende lampje even kort oplichten en daarna weer uitgaan.
Marklin heeft ook een K84 en Viessmann heeft ook diverse k84-achtige producten die werken als een aan/uit schakelaar, ofwel aan/aan waar je rechtstreeks een lichtsein op kunt aansluiten, maar aangezien ik die niet heb maak ik gebruik van een bistabiel relais. Deze schakelt na de 'puls' uit de k83 helemaal 'om' waardoor het aangesloten lichtsein blijft branden, ook na het wegvallen van de puls.

Tot zover het zichtbare deel, namelijk de seinen. Omdat ik echt werkende seinen op mijn baan wil maak ik gebruik van afremmodules die het eigenlijke stoppen verzorgen over drie secties (overgang, afrem en noodstop). Als je gebruik maakt van de zgn 'Huib Maaskant' zelfbouwmodules kun je deze rechtstreeks op de genoemde k83 aansluiten aangezien ze zelf al voorzien zijn van een bistabiel relais.
Maak je gebruik van bijvoorbeeld de AJ-remmodule dan werkt het weer anders. Deze heeft een constante voeding nodig om op 'groen' te blijven. Ook deze heb ik dus op het eerder genoemde bistabiele relais aangesloten om gebruik te kunnen blijven maken van de K83.

Dus nogmaals, heb je K84 of vergelijkbaar van Viessmann dan speelt het hele relaisverhaal niet. Het bistabiele relais is alleen maar nodig om het seinbeeld (rood of groen) vast te houden na de korte schakelpuls uit de K83.

Hoop dat het wat duidelijker is

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo Guus,

Na wat testen heb ik deze oplossing gebruikt .

Ik gebruik nu van Viesmann lichtsein 4011 en steuermodule 5224 om het sein beeld weer te geven,
voor stroomloos zetten gebruik ik schaltdecoder 5213 van Viesmann.
Ik kan zowel steurmodule als de schaltdecoder in het CS van Marklin hetzelfde adres geven,
wanneer ik dan de status van dat adres wijziging (stoppen/rijden) verandert het seinbeeld
en wordt de stroom onderbroken of doorgelaten.

Voorlopig werkt dit goed, maar gezien de totale prijs van een sein van EUR  62,53,
ben ik nogwel aan het kijken of er goedkopere alternatieven zijn, die door een elektronische leek
zoals ben nog redelijk makkelijk aan te leggen zijn.

Groeten,

Hans
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Zomaar een idee, maar staat jullie CAN instelling op broadcast?
Zo nee, kijk eens of er verbetering is als deze wel op broadcast staat?

Dennis
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hoi,

Staat bij mijn CS2 inderdaad op broadcast. Zou dit een verbetering moeten zijn dan?
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Geen idee om heel eerlijk te zijn, maar het was te proberen...

Dennis (die verder geen suggesties heeft)
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo,

nu een opmerking van een nieuw kommer. Bij wissels kan je de tijdsduur van de puls naar de wissel instellen. Ik heb zelf gemerkt dat sommige wissels een iets langere puls nodig hebben.
Als de seinen ook met een puls werken zou de oplossing dan kunnen zijn de puls duur te verlengen.
Ik ben net bezig om mijn seinen in de baan te gaan plaatsen, dus schrok nogal van de bovenstaande verhalen. :(
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2011

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Hallo aurellius,

Heb ik ooit al geprobeerd, werkt niet. Vergeet niet dat het vaak gewoon werkt totdat je een keer de noodstop gebruikt, daarna gaat het mis.

Groet,

Guus
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Lid sinds: 2008

offline
Re:CS2 en 76xxx seinen v2.0
Klopt!
Zojuist even een proefrondje gereden met een loc om wat anders te testen.
Ook even alle 76xxx seinen (10 stuks) geschakeld op elk seinbeeld en ze werkten allemaal correct.
Momenteel heb ik versie 1.6.4. nog op de CS2 staan.

Groeten,
Ton.