Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

De Schappenbaan: laag 2

Gestart door ernstcramer zaterdag 29 augustus 2026, 13:27:03

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Zo. En ik start maar gelijk een nieuw topic voor de bouw van mijn tweede laag voor de Schappenbaan. De reden is dat ik dan ook zelf een beetje uit elkaar kan houden wat ik al wel en wat nog niet beschreven is, zonder dat ik een heel draadje moet terugscrollen... althans dat is de gedacht  :D  O:-D

Ik zit nog te broeden op de naam van dit landschap wat ik ga bouwen. Het is in iedergeval een onderdeel van de landstreek waar Bad Allesheim ook ligt. Maar het lijkt me mooi om een overwegend landelijke sfeer te creëren, met naar ik nu van plan ben 1 of twee railaansluiting voor een stukje bedrijvigheid. Ik heb een brouwerij, en een aantal bierwagons - dus waarschijnlijk ga ik daar ook iets mee doen.
En mogelijk een cooperatie gebied zoals Raiffeissen dat kent. Korotm: weer ideeën genoeg...
Re: De Schappenbaan: laag 2

Als het maar Zwitsers is.

En gelijk maar reageren in je nieuwe topic Ernst.
Allereerst succes toegewenst hopelijk het beter dan in je vorige topic maar daar heb ik alle vertrouwen in.
En ja wat betreft een naam jaar kom je vanzelf wel ineens op of een forumlid weet een leuk topic eerst weer lekker beginnen want de basis is al goed en lekker verder gaan. :thumbup:

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ernst.

Natuurlijk ga ik jou ook volgen met laag twee van de schappenbaan  :thumbup:
Veel succes daarmee en ik ben benieuwd welke scenery er ten tonele komt  :cool:

Groeten,

Erik.

Dank voor de bemoedigende woorden  :D

Dit is voorlopig het ontwerp voor deze laag:

20260829_Schappenbaag laag2.png

(en laag 1 moet dus laag2 zijn... )

Op de bovenste helft ga ik iets maken wat tussen de beide sporen in ligt: ik denk een beetje een rotsachtige partij met een ruïne of zo...
En verder bos en open veld

Op het onderste deel komt de doorgaande baan die verhoogd wordt, met daarvoor de industrieaansluitingen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ernst,

Mooie plannen weer, natuurlijk ga ik ook dit avontuur volgen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooie plannen Ernst. Is het een idee om de baan door het landschap wat vloeiender te laten lopen en niet zo evenwijdig aan de baan rand?

Bijvoorbeeld gewoon dubbelspoor beetje slingerend en misschien zelfs een klein tunneltje onder een grote ruine of zo?

Groeten,
Jelmer

Dank voor alle "steun"betuigingen. Ik ben zelf ook wel benieuwd als ik eerlijk ben.  ;)
Ik heb als ik start altijd maar een "vaag" beeld van wat ik wil bereiken. Dit moet echt een wat meer landelijke uitstraling krijgean. Er komt ook geen station. Maar wel dus industrie aansluitingen, tenminste als daar voldoende breedte voor is.

Ik had eerst een andere opzet:
202608 (10).jpg

Hier heb ik op het "onderste" deel van de afbeelding de meeste ruimte voor die industrie aansluitingen. Daarvoor steek ik met de rondgaande baan over naar dezelfde modules op dat bovenste deel. En dat leverde inderdaad dat plaatje op van twee steriele rechtuitgaande sporen, waar je ook maar echt heel weinig ruimte hebt voor scenery. Dus heb ik dat aangepast en het huidige ontwerp. En om te voorkomen wat jij al suggereert @Jelmer, heb ik het dubbelspoor uit elkaar laten lopen: en daar tussenin komt dus iets met een verhoging waar men "kennelijk" vroeger dagen niet doorheen wilde hakken  8)

En verder moet ik aansluiten op de kopse bakken en ben ik gebonden aan de radius die een dubbelspoor nu eenmaal inneemt.

Op de eerste bakken waar ik het landschap heb gemaakt zie je ook dat het best ingewikkeld is om op 50cm breedte aan twee kanten echte scenery te maken. Je moet dus wel kiezen...
202608 (12).jpg 202608 (11).jpg 

Maar, zoals ik hierboven ook al zei: ik ben zelf ook wel benieuwd...

(...  8o ik zie dat ik het bijna 100.000 topic heb...???  :offtopic: )