Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselbediening

Gestart door Sanderz28 maandag 17 augustus 2026, 20:19:16

Wisselbediening

Wisselbediening
Ik zit eraan te denken om een gedeelte van mijn wissels op de rangeerpuzzel handbediend te laten. Dit geef misschien wel wat problemen met onder andere mijn dikke vingers. Aangezien er hier op het forum wat fanatieke 3d printers bivakkeren is mijn vraag of er een bediening te maken is die in de plaats komt van het originele deel op een c-rail wissel die wat langer is. En dan misschien met een knik erin zodat er geen wagon tegenaan kan lopen? Het mag een deel zijn maar dan langer en zo simpel mogelijk.

Wie kan mij helpen?

test by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Wisselbediening
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: Sanderz28 op maandag 17 augustus 2026, 20:19:16een bediening te maken is die in de plaats komt van het originele deel op een c-rail wissel die wat langer is.

Bedoel je met het originele deel, die hendel die er op zit? Of wil je het meegegoten stuk plastic afzagen en daar een ander iets op maken? 8o

Dat zwarte deel wat uitsteekt op de foto.

Waar een wil is, is een spoor

Het pookje kan je ook omzetten door je vinger eroverheen te laten glijden is mijn ervaring. Ik zou het zo laten :)

Schizofrenie is een ziekte, geen misdrijf

Uit een boekje van 1966, "Kleine treinen - een grote hobby" van Gerhard Rosenzweig:
wisselbediening.jpg
Maar nog altijd veel toegepast bij rangeerbaantjes.