Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

PB Models ICR Buurland in drierail-versie

Gestart door mphoi donderdag 30 juli 2026, 23:40:06

PB Models ICR Buurland in drierail-versie
Bij locomotieven zit de sleper (meestal) aan de voorkant. Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
In mijn treinsamenstelling heb ik de slepers van de wagons aan de voorkant zitten. Maar in iTrain moet ik de rijtuigen als "Achteruit" aanmelden. Want anders werken de sluitlichten tegengesteld.
Re: PB Models ICR Buurland in drierail-versie
Geen idee wat moet, maar toen ik nog 3 rail reed, had ik bij de wagons altijd de sleper achter. Had het gevoel dat lekkerder liep.
Citaat van: mphoi op donderdag 30 juli 2026, 23:40:06Bij locomotieven zit de sleper (meestal) aan de voorkant. Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
In mijn treinsamenstelling heb ik de slepers van de wagons aan de voorkant zitten. Maar in iTrain moet ik de rijtuigen als "Achteruit" aanmelden. Want anders werken de sluitlichten tegengesteld.

Locomotieven en een voorkant? Een locomotief kan toch twee kanten op rijden?

Wat is nu het probleem? Over welke rijtuigen heb je het? Want ICR Buurland hebben ook geen voor- of achterkant.
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 02 augustus 2026, 14:33:15a) Locomotieven en een voorkant?
b) Een locomotief kan toch twee kanten op rijden?

c) Wat is nu het probleem?
d) Over welke rijtuigen heb je het?
e) Want ICR Buurland hebben ook geen voor- of achterkant.
a) Dat is de richting waarin de locomotief gaat rijden als de rijregelaar op "vooruit" wordt gezet. Dat geldt zowel bij analoge als digitale besturing.
b) Ja, vooruit en achteruit. Zie ook bij punt a.

c) Bij locomotieven is de "voorkant" (meestal) op de plaats van de sleper. Zie bijdrage #1. Maar bij de ICR Buurland van PB is de positie van de sleper aan de achterzijde. Zie bijdrage #1. Bij deze rijtuigen had ik de sleper aan de voorkant verwacht. Maar toen functioneerden de sluitlichten (via f1 en f2) tegengesteld.
d) De rijtuigen van PB Models met de bestelnummers: 311112, 311132, 311142, 311152 en 311162. De rijtuigen hebben de volgende nummers: 50 84 10-70 653-7, 50 84 20-70 831-7, 50 84 20-70 868-9, 50 84 82-70 937-7 en 50 84 20-70 855-6.
e) Door de positie van de sleper bij deze modellen in combinatie met de werking van de sluitlichten via f1 en f2 is dat wel het geval.

Even cv29 uitlezen en dan 1 bij de waarde optellen en dit schrijven in cv29.

Bart
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 04 augustus 2026, 00:04:28Even cv29 uitlezen en dan 1 bij de waarde optellen en dit schrijven in cv29.
Dat is een oplossing. Maar het gaat om de vraag:
Citaat van: mphoi op donderdag 30 juli 2026, 23:40:06Maar bij deze rijtuigen zit de sleper aan de achterkant. Is dat normaal bij rijtuigen?
En daar heb ik nog geen echt antwoord op gekregen.

doe maar een treintje

ook sommige piko loks hebben slepers aan de achterzijde maar dat terzijde  ;)
In mijn ervaring hebben Marklin rijtuigen ingezet als rijtuig met sluitlichten altijd de sleper achter.

Groeten,
Jelmer
Vind het knap dat jullie kunnen bepalen wat de voor- of achterzijde van een wagon is. :D

Bart
Hopelijk zijn ze nu achter het probleem.  :D
 :reactie: Nog niet echt. PB Models heeft mij om nadere uitleg gevraagd.
Er is toch geen probleem? Het zit in jouw hoofd dat een sleper persé voorop moet lopen. Maar dat is geen voorschrift en staat iedere fabrikant vrij om zelf te bepalen.
Mijn marklin 103, 118 en 221 bijvoorbeeld hebben de sleper ook ibij cabine 2. En vrijwel alle stoomloks hebben de sleper tegenwoordig onder de tender.
Een sleper aan "de achterzijde" vind ik als analoogrijder zelfs eerder prettig. In het stroomloze gebied voor een sein stopt de lok, maar de binnenverlichting blijft branden.
Dus zet je maar over jouw gewoonte heen en accepteer dat er geen voorschrift is dat de positie van een sleper bepaald.

Bart
Citaat van: mphoi op zaterdag 08 augustus 2026, 14:22:15:reactie: Nog niet echt. PB Models heeft mij om nadere uitleg gevraagd.

Ja, dat verbaast me niet. Maar wat is nu je probleem? Dat je niet weet hoe je je probleem moet uitleggen aan PB?  :D