Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

elektrisch schema van de 24088 + wat vragen over MS1 60652

Gestart door BR41-fan woensdag 17 juni 2026, 10:06:33

elektrisch schema van de 24088 + wat vragen over MS1 60652
Is er iemand die een elektrisch schema heeft van een aansluitrail 24088?
Nummer van de print is E168066.

Als de plug van de MS1 niet in de aansluitrail zit, heb ik dan spanning op de baan?
Of krijg ik spanning op de baan via de MS1?

En hoe meet ik die spanning?
Het is een gelijkspanning met daarop een hoogfrequent signaal.
Heb geprobeerd te meten met een analoge en digitale meter maar ik word er niet wijzer van.

Märklin geeft ergens aan dat de max gebruikstemperatuur van de MS1 60652 30 graden Celsius is.
Nu is het alweer redelijk warm en voor de zoveelste keer crasht er bij mij een MS1.
Flikkerend beeldscherm, stotterend rijden (er staat maar 1 lok op de baan)
en meteen daarna niks meer. Beeldscherm laat niets meer zien.
Vanmorgen weer geprobeerd en nu kan ik met 1 lok rijden.
Ik heb dit probleem al tig jaar, te zien ook aan oude topics van mij.
Kan het zijn dat de max temp waarbij zo'n MS1 nog werkt veel lager is dan 30 graden?
Bijv 25 graden, dat lijkt mij de max want gisteren was het bij mij op zolder 25 graden.
Re: elektrisch schema van de 24088 + wat vragen over MS1 60652
Flikkerend scherm? Als de hele MS1 uitvalt zou je eerder denken aan slecht contact in de stekker of een kabelbreuk.
Dat zou kunnen, vandaar mijn vraag hoe ik de spanning op de baan kan meten.
Maar als je zoekt op AI lees je dat de MS1 uitschakelt bij overbelasting die ook kan komen door een te hoge temperatuur.
Bovendien heb ik zo'n MS1 in de koelkast gelegd en dan doet ie het 30 seconden goed en daarna weer hetzelfde probleem.
Dat heeft met kabelbreuk niets te maken.
Als de MS1 zo snel warm wordt, dan is er iets mis. Doe eerst even de volgende checks:
Gebruik je de 66191 als voeding? Deze zou 18V moeten geven.
Als deze 18V geeft, sluit hem dan aan op de aansluitrail. Controleer of je een spanning hebt op de rail. Dit moet niet het geval zijn. Zoja, dan is de gleisbox defect.
@Cor   
Ik heb de 66191 aangesloten op de aansluitrail en de stekker van de MS1 er uit gehaald.
Ik heb dan geen spanning op de baan.
De 66191 geeft trouwens 22V.
Jaren geleden dacht ik dat die 22VDC te hoog was en toen ik heb ik een regelbare voeding gebruikt en die op 17VDC gezet,
maar dat maakte voor de slechte werking van de MS1 niet uit.

In de aansluitrail zitten 4 diodes, een dikke elco en aan de onderkant nog een klein zwart vierkant dingetje. Wat is dat?
Citaat van: BR41-fan op woensdag 17 juni 2026, 11:58:49Ik heb de 66191 aangesloten op de aansluitrail en de stekker van de MS1 er uit gehaald.
Ik heb dan geen spanning op de baan.

Das mooi.

Citaat van: BR41-fan op woensdag 17 juni 2026, 11:58:49De 66191 geeft trouwens 22V.

Dat verrast mij, want ik ken hem niet anders dan 18V. Heb je de 22V gemeten of staat dat op het typeplaatje?

Citaat van: BR41-fan op woensdag 17 juni 2026, 11:58:49In de aansluitrail zitten 4 diodes, een dikke elco en aan de onderkant nog een klein zwart vierkant dingetje. Wat is dat?

De aansluitrail heeft inderdaad 4 diodes (extra veiligheid voor gelijkrichting) en een afvlakcondensator. Het vierkant dingetje is een TVS-diode (Transient Voltage Suppression). Dit is een elektronisch component die gevoelige schakelingen beschermt tegen schadelijke spanningspieken, zoals blikseminslag of elektrostatische ontlading (ESD). Het zou best kunnen zijn, dat deze defect is. Dit kun je met een multimeter op weerstand meten. Ligt deze dicht bij 0, dan is hij overleden.

Verder kan het ook lonen om alle soldeerverbindingen eens opnieuw te verwarmen. Soldeer heeft namelijk de neiging om te oxideren en daardoor een slechte verbinding veroorzaken, waardoor de MS1 te hard moet werken en dus in de veiligheidsmodus gaat.

Als dat allemaal in orde is, kun je misschien in je netwerk iemand vinden met een MS2 en deze aansluiten op de 24088. Dit om te kijken of niet de MS1 een fout heeft.
@Cor
Die 22VDC heb ik gemeten. Is soms zelfs 23VDC.
TVS heb ik doorgemeten en die is in beide richtingen gesloten.

Krijg ik met een MS2 niet weer hetzelfde probleem vanwege te hoge temperatuur?
Wat ik heb ik behalve 18V adapter en aansluitrail nog meer nodig als ik een MS2 wil proberen?

Grote afwezige in dit verhaal is Märklin zelf. Ik heb het hun ook gevraagd, tot in Duitsland toe
maar nooit een antwoord gekregen.
Citaat van: BR41-fan op woensdag 17 juni 2026, 13:17:24@Cor
Krijg ik met een MS2 niet weer hetzelfde probleem vanwege te hoge temperatuur?

Ben er nog even ingedoken, maar de MS2 kan niet worden aangesloten op de 24088. Sorry voor de ruis. Je dus op zoek moeten naar iemand met ook een MS1. Zelf denk ik, dat het probleem in de MS1 zit en niet in de voeding of aansluitrail.
Mogelijk kun je ook nog informatie vinden op het Stummiforum van onze Oosterburen.
Na alle metingen en probeersels ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het probleem in de MS1 zit.
Volgens mij is de electronika daarin niet stabiel
en de inwendige opwarming te groot.
Misschien upgraden naar MS2 dan?
Of een ander besturingssysteem.
Ik heb zelf geen ervaring daarin maar ik hoor goede verhalen van de ROCO Multimaus.
Hoi
Ook elektronica verouderd. Heb jaren geleden aan een MS1 metingen gedaan.
Jouw voeding met 23V is altijd wel hoog geweest. Heb je je meter wel eens gecontroleerd.
Mijn idee; koop een MS2 dan ben je weer helemaal up to date. Een Roco muis is ook prima alleen kun je daar geen oude lok met moterola decoders mee
besturen.
digibert

@ digibert  Ik kan van een collega een nieuwe startset 29539 overnemen. Daar zit volgens 3railWiki een 60653 in.
Is dat een MS2 of bedoelen ze dan de 60657?  Die er hetzelfde uitziet maar zwart is.
Je kunt ook de ms1 eens open schroeven en kijken of je daar een slechte soldeerverbinding ziet.
 @citaat  @citaat  60653 is een MS2 en de 60657 ook alleen dan in het zwart. Van de grijze wel aan te raden om er nieuwe firmware op te zetten als je alle mogelijkheden van het apparaat ten volste wil benutten. Maar dat kan natuurlijk altijd nog als je zeker weet dat het werkt.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Als die er niet gewoon al in zit.