Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Lux railreiniger 9620

Gestart door GTIBert dinsdag 09 juni 2026, 12:24:50

Lux railreiniger 9620

Ecos-2

Lux railreiniger 9620
Hallo.

ff een vraag.
Ik heb hier een Lux 9620 met batterijpack. zou digitaal moeten zijn maar de decoder is eruit gehaald.
Nu vraag ik mij af wat de werking van de batterijpack is?
Als ik de reiniger op de rails zet, en er dat spanning op zet gaat deze werken, stop ik met de spannig dan stopt de werking ook.
Is dit zoals het zou moeten zijn ?

Ik hoor het graag.

Mvg Bert
Re: Lux railreiniger 9620

graag een glaasje wijn

als er geen decoder meer inzit is het batterijpack nutteloos :) . Dient normaal om de decoder nog wat door te laten werken als de spanning wegvalt
Dat klopt. De reiniger haalt ook zijn stroom vanuit de rails. Dus geen spanning op de rails is geen stroom naar de reiniger.

Ecos-2

Heren.

Bedankt oor jullie reacties.

Heeft er misschien iemand een schema hoe de decoder er tussen gezet dient te worden.?
Baan spanning is 17 Volt Max motor spanning is 5 Volt.

graag een glaasje wijn

Lux railreiniger 9620 anschluss

https://h0-modellbahner.de/tipps-und-technik-mainmenu-2/69-technik/117-technik-22-reinigungszug-von-lux.html

dus zoals altijd is google je vriend : Lux railreiniger 9620 anschluss

Ecos-2

Heren.

Toch nog ff een vraag over de decoder die ik ervoor wil gaan gebruiken.
Als ik nu een 60760 decoder erin zet, mag ik de motor dan direct op de decoder aanluiten, of is het beter om eer relais te gebruiken met F3 om de motor in/uit te schakelen.?
wie heeft hier ervaring mee?
en kan het ook?

Mvg Bert

graag een glaasje wijn

de motor niet rechtstreeks aansluiten want dan mag je een nieuwe kopen want die verdraagt maar 5 volt.Je zou er een stepdown kunnen inzetten. Of er zou nog het printje met de verlaging moeten inzitten.
Zonder meer info is het gewoon gokken of moet je zelf ff googelen want dan krijg veel foto's en uitleg

Ecos-2

De motor is geschikt voor 12 Volt

graag een glaasje wijn

dan sluit je hem maar aan en koop een nieuwe want alle motoren van lux modellbau zijn 5 volt.Enkel die van de radreiniging (wielreiniger) is 12 volt .End of story

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Zet er een stabilisator ic-tje tussen voor 5 volt maar een stepdown is handiger die kan je instellen. Zie mijn draadje.

Groet Harald

Ecos-2

Hallo JOHNNY.

Ik heb nu een foto erbij gedaan waarop je kunt zien dat er een 12 V motor in zit n.l. de 1624T012S
Ik weet nu niet of ik deze direct met een decoder kan/mag aansturen of een relais er tussen.

graag een glaasje wijn

is dan reeds een vervangend exemplaar en stuur die toch maar aan via een stepdown of een 12 volt stabilisarortje ertussen

schakelingetje naar 12 volt : link onderaan

Of gewoon bij ali een stepdown DC DC voor amper 1 euro en bestel er extra kan je ze overal gebruiken

goedkope stepdown voor alle werk

Ecos-2

Heren.

Ik heb er een relais ingezet dat ik met de F0/vooruit functie aanstuur.
De decoder is een 60760 geworden, die voor de uitgang naar de motor via een contact van het relais stuur.
Als ik de werking controleer dan meet ik 7,5 Volt als uitgangs spanning.
Dus de motor draait alleen maar als het frontlicht aan is en de rijrichting naar voren is.
Het werkt mooi, dus hier laat ik het bij.

Allen bedankt voor de tips en trucks in deze.

Mvg Bert