Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Raptor SPDRS60 interfacekabel

Gestart door miridian vrijdag 10 april 2026, 16:39:52

Raptor SPDRS60 interfacekabel
Beste Raptorgebruikers,

Heeft iemand van jullie ervaring met het aansluiten van de SPDRS60-interface kabel op de Raptor? Ik heb de interface nog niet eerder gebruikt en wil zeker weten dat ik hem op de goede manier aansluit.

Ik heb:
- de activatiecode voor module 201. Deze code moet ik nog activeren in de Raptor.
- de USB-stick met SPDRS60 software (werkt inmiddels bij mij op een laptop.)
- de USB interface-kabel met een 5 polige connector aan het andere eind.
- de pdf "Auto-M-interface aansluiten"

Mis ik nog iets?

De procedure Auto-M-interface aansluiten lijkt van toepassing op een eerdere versie van de interface en niet op de usb-connector-kabel waarin naar ik aanneem de interface geïntegreerd is. Ik haal wel uit deze procedure dat de 5 polige connector verbonden moet worden met de boosteruitgang van de Raptor. Klopt dit?

Als dit klopt past hij natuurlijk niet direct op de 5 polige boosteruitgang waar immers al een boosterkabel in zit.

Kan ik de 5 polige connector simpelweg op een ongebruikte 'OUT' connectie van een van mijn LDT DB4 boosters aansluiten, op dezelfde manier als ik een boosterkabel aansluit?

groet, Miranda

PS: via pb heb ik deze vraag al voorgelegd aan AnneW, maar hij kan mij hierover geen uitsluitsel geven.
Re: Raptor SPDRS60 interfacekabel
De "Raptor-expert" zit hier op het forum: @Anne W Mogelijk kan hij je helpen met het een en ander....
Misschien heb je mijn laatste zin niet gezien?
Forum Moderator

Twee vragen.

Wat staat er in de gebruiksaanwijzing hierover?

Zat er een los kastje bij die eruit ziet als een booster kastje? De vijfpolige achter de raptor is normaal gesproken voor een booster. Maar er zit een tweede booster mogelijkheid op via de groene aansluiting, staat als het goed is in de gebruiksaanwijzing

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik kan Miranda niet helpen, simpel omdat mijn kennis over dit specifieke onderwerp te kort schiet en wat ik nog weet te roestig is: begin 2020 overleed Marco, de ontwerper van de Raptor en in november 2020 overleed mijn echtgenote, begon 2022 hebben mijn treinen voor het laatst gereden en ben ik gestopt met de hobby.

Groet, Anne W
@Olav 

Dat Klopt. De groene aansluiting kan idd dienen voor een extra (Lenz) booster. Ik heb geen 'kastje' erbij gekregen.

Over de aansluitingen van de Raptor zegt de verkorte handleiding die bij aanschaf bij de Raptor werd meegeleverd:

Aansluiting 4:
"5 polige connector voor de boosteraansluiting van Marklin of compatibel, die door middel van een vaste 5 polige kabel met Raptor moet worden verbonden"

Aansluiting 5:
"De 3 polige zogenaamde CDE connector is om Lenz boosters aan te sluiten. Deze connector heet binnen Raptor de D aansluiting"

"Boosters mogen zowel op de M als op de D connector tegelijk aangesloten zijn. Beide aansluiting worden simultaan aangestuurd".

De verkorte handleiding van de Raptor zegt niets over de aansluiting van de spdrs60 interface omdat die interface pas later is ontwikkeld.

Er is een handleiding voor een interface die heet: "Auto-M interface aansluiten". Ik vermoed dat dit het 'kastje' is, een voorloper is van de usb-interface kabel. Dat kastje heb ik dus niet.
Er is ook een handleiding die heet 'SpDrS60 Netwerk Samenstellingen' maar deze geeft ook alleen schematisch weer dat een computer met de interface aan de Raptor gekoppeld is. (Het lukt mij helaas niet om de pdf'jes van deze twee handleidingen hier bij te voegen.)

Een duidelijke aanwijzing voor het aansluiten van de spdrs60-usb-interface-kabel ontbreekt dus, vandaar mijn vraag, die ik toch nog maar een keer herhaal: 

Is er misschien iemand met een Raptor installatie die deze spdrs60-interface-kabel in gebruik heeft en mij kan vertellen
hoe deze kan (of moet) worden aangesloten op de Raptor?

groet, Miranda

PS: Ik probeer ondertussen ook via e-mail Teunis Wolzak ( @teunistreinen ) te bereiken. Teunis heeft alle Raptor spullen destijds aan mij geleverd en beheert het Raptor-forum, waar ik op dit moment helaas geen toegang toe heb.

Miranda,

ik heb even mn Raptor map erbij gepakt, ik citeer:

AutoL/HandL interface aansluiten

de update USB interface als baanplan backup/restore kabel kan ook gebruikt worden als 'autoL "interface naar de spdrs60 of gb train grafische software
in de kabel zit electronica verwerkt en daarom mag de kabel:
NOOIT gestoken worden in een  Booster
NOOIT gestoken worden in een andere centrale dan de Raptor
NOOIT gestoken worden in een S88 connector
NOOIT aan de draden getrokken worden

ANDERS BESTAAT ER RISICO OP BESCHADIGING VAN DE KABEL/RAPTOR en/of de PC POORT

1 eerst module 201 activeren
2 Raptor uitschakelen (ALLE spanning eraf, van raptor, boosters enz.)
3 steek de 5 polige plug van de update-usb kabel in de 5 polige connector van de Raptor
4 de booster aansluiten op de groene CDE connector van de Raptor
5 raptor inschakel ( toont bij WELKOM scherm de tekst AUTO INTERFACE

interface afkoppelen:
1 module 201 deactiveren
2 Raptor uitschakelen (incl boosters etc.)
3 De update/usb kabel voorzichtig losmaken uit de Raptor
4 de Raptor inschakele( toont de tekst =: auto l- centrale

de Updat-usb interface kabel kan naar believen aan of afgekoppeld worden door ENKEL de kabel usb plug uit de pc te trekken.

hopelijk heb je hier wat aan.

grt
Jan
Citaat van: janstuif op zaterdag 11 april 2026, 08:07:40AutoL/HandL interface aansluiten

Dat klinkt goed, Jan. Dit gaat zeker helpen!

Zou je 'AutoL/HandL interface aansluiten' aan mij willen mailen? Zie pb.
Dit documentje ken ik nog niet, al lijken de aanwijzigen die je opsomt veel op die in 'Auto-M interface aansluiten'.

Nog niet alles is opgehelderd:

Hoe sluit ik mijn LDT boosters nu aan op de groene CDE connector? De 5 polige boosterkabel voor het aansturen van 3 gedaisychainde LDT boosters die nu nog in de M-aansluiting zit past natuurlijk niet zonder meer in de groene boosteraansluiting.

Heb je er een speciale connector voor (van Lenz?) of kan ik die zelf knutselen ?

In dat geval: hoe sluit je de vijf aders die in gebruik zijn aan op een drie aderige connector qua volgorde en orientatie?

Dank voor je hulp!

groet, Miranda

Er is een Raptor forum, vraag daar al gesteld?
Citaat van: flyerman op zaterdag 11 april 2026, 09:29:36Er is een Raptor forum, vraag daar al gesteld?

Zie mijn bijdrage #6 onderaan.
Ok, ik lees niet alle berichten nog een keer door wanneer ik hier weer langs kom. En alles onthouden is niet mogelijk. 

Afwachten dan maar wat het antwoord wordt.

Jan Stuif heeft het over de Auto L interface, jij over de Auto M interface. Zoals gezegd in mijn PB aan Miranda is mijn kennis zeer roestig. Nu wil roest wel eens makkelijk verwijderbaar zijn, dat deden de bijdragen van Olav en Jan.
Aan de Auto m Interface zitten 3 kabelboompjes, een 5 polige voor de Märklin booster aansluiting, een 6 polige voor de s88 en een 3 polige voor de CDE booster aansluiting. Dan eerst module 201 activeren, dan de kabelbomen aansluiten op de Raptor. Naast de CDE kabelboom zitten horizontaal twee connectoren, een 5 polige en een 6 polige. De 5 polige kabel vanaf de DB4 naar de 5 polige connector en de 6 polige S88 kabel naar de 6 polige.

Je hebt een kabel met een USB en een 5 polige stekker, zit er een seriële interface of nog een 5 polige connector op de interface?

Groet, Anne W
@Anne W

Dank voor je aanvulling. Ik begrijp dat er wat verwarring kan ontstaan, omdat ik het heb gehad over de AutoM interface, maar ik heb blijkbaar niet die AutoM interface - die er uitziet als een klein kastje - maar de AutoL-interface, die er uitziet als een een kabel met een usb connector.

De usb-naar-5-polige-connector-interfacekabel ís dus de interface. De usb connector ziet er uit als een usb stick aan een kabel. In de usb connector zit de electronica. (zie foto in #1 van dit topic)

De AutoL-interface is vermoedelijk de opvolger geweest van de AutoM-interface. De usb-kabel kon ook gebruikt worden om de Raptor indertijd van een update te voorzien. Ik herinner mij dat Teunis @teunistreinen hem meebracht t.b.v. een update.

groet, Miranda

Zit er geen sticker op de Interface? En verder in gesprek gaan met Jan Stuif?

Groet, Anne W
@Anne W Er is geen sticker.

Ik wacht het antwoord van @janstuif op mijn aanvullende vragen in #8 over het op een andere manier aansluiten van de boosters aan de raptor af.

groet, Miranda
Als  met SPDRS60 wil gaan werken dan moet jouw raptor worden omgesmurft naar een 1623il versie,grote kans datdit al is gedaan Dat komt hierop neer, dan wordt upgrade USB kabel gestoken in de 5polige booster connector en moet de booster worden gevoed via de CDE connector van de raptor (dat is de groene 3 polige connector).
Vervolgens moet dan de eerste booster na de raptor worden aangesloten via de CDE aansluiting. Dat zijn booster van LENZ, de DB-4 van LDT (Littfinsky) en de booster van raptor.

De "l" in de versie aanduiding 1623il staat voor LENZ type achtige boosters, zoals net hierboven genoemd.

grt jan
@janstuif

Dank voor deze essentiele extra informatie.

Mijn Raptor heeft versie 1714il. Dat is een hoger versienummer, dus ik neem aan dat het daarmee ook gaat lukken.

Weet je ook hoe ik de groene CDE uitgang van de Raptor met de eerste LDT booster moet verbinden? Die zijn nu met elkaar verbonden via een 5 polige kabel. Ik wil niet lukraak 5 kabeladertjes een voor een gaan verbinden in de hoop dat het een keer goed gaat.

groet, Miranda
zelf werk ik met de ldt db2 boosters, simpel en werken altijd.
bij de db 4 is het nodig dat jumper 1 wordt ingestelt, de rest niet( voor zover mij bekend) de db 4 moet voorzover mij bekend worden aangesloten op de groen 3 aderige bus

Zie ook de gebruiksaanwijzing van de DB4 en Jan Stuif heeft hier ervaring mee, ik niet.

Groet, Anne W

Maak eens een foto van de Interface, zodanig dat ik de kabeltjes en connectoren kan zien en analyseren.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Zoiets als dit vermoed ik

Citaat van: Anne W op zaterdag 11 april 2026, 15:35:08Maak eens een foto van de Interface, zodanig dat ik de kabeltjes en connectoren kan zien en analyseren.

Groet, Anne W

Dit is dus de AutoL interface. De usb stick bevat de benodigde electronica. De 5 polige connector aan het andere eind bevat 3 aders, een witte, een zwarte en een groene.

@Olav Zoals je ziet is de AutoL-interface geen kastje.
Citaat van: Anne W op zaterdag 11 april 2026, 15:15:56Zie ook de gebruiksaanwijzing van de DB4 en Jan Stuif heeft hier ervaring mee, ik niet.

Groet, Anne W

Goed zoeken wordt uiteindelijk beloond: ik heb in mijn Raptor documentatie het LDT-schema gevonden voor aansluiting van de DB4 Boosters aan de CDE connector van de Raptor.

Nu ik het zie herinner ik mij pas dat Teunis (@teunistreinen) dit - zelf geprinte en nat geworden - schema destijds voor mij meegebracht heeft. Ik wist echt niet meer dat ik dit al had liggen.

De DB4 boosters hebben hierbij inderdaad alleen  Jumper 1 actief

@janstuif
Je zei dat de eerste booster op CDE moet worden aangesloten. Kunnen de volgende DB4 boosters wel met de 5 polige connectors doorgelust worden? Of moet ik ze alle drie aan CDE hangen, zoals in het schema?
Ik zou CDE doorlussen zoals LDT laat zien.

LDT geeft trouwens op de eigen site best veel aansluitinformatie.  :)
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ab_db_4

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1118.pdf
altijd doorlussen is idd de boodschap!

grt Jan

Dus je hebt niet zo'n kastje als Olav laat zien? In dat geval heb ik helemaal geen enkele ervaring met dit onderwerp en kan ik niets meer zeggen.

Groet, Anne W
Als proef heb ik de Raptor nu via de CDE bus verbonden met de 3 boosters, om te zien of de treinen blijven rijden en de wissels blijven schakelen. De interface is dus nog niet aangekoppeld.

Voor het schakelen van met name wissels heb ik een paar DCC decoders in gebruik, maar ook een flink aantal schakeldecoders die alleen het MM-formaat herkennen.

De schakeldecoders die DCC spreken doen het nog steeds prima, maar de schakeldecoders die alleen het Marklin Motorola formaat herkennen doen het op dit moment niet.

Worden de MM schakelopdrachten niet doorgegeven via de CDE bus?

Mag ik verwachten dat schakelopdrachten in MM weer doorgegeven worden als de interface is aangekoppeld?

groet, Miranda
Update aansluiten AutoL-interface:

Inmiddels heb ik de AutoL-interface geactiveerd en de Raptor via de CDE bus aan een DB4 booster aangesloten.

De schakeldecoders die alleen het Marklin Motorola protocol verstaan werken nu NIET. Schakeldecoders die DCC verstaan werken gewoon wel.

Opvallend is dat treinen met (oude) MM-only lokdecoders WEL reageren.

De Raptor geeft via de CDE bus blijkbaar behalve het DCC ook het MM protocol (deels?) door.

De vraag is nu:

Zijn de MM-only schakeldecoders in deze opzet aan de praat te krijgen?

Ik heb eigenlijk geen zin om voor ongeveer 40 wissels mijn MM-only schakeldecoders te gaan inruilen voor multiprotocol.
(5 x Yamorc YD8008 is wel een verbetering t.o.v. wat ik nu heb maar toch weer een uitgaaf van zo'n €350)

groet, Miranda

Op de CDE bus staat hetzelfde digitale signaal als op de Märklin bus, dus dat kan niet zijn. Het is vreemd, probeer, als test, eens alleen Motorola.

Groet, Anne W
@Anne W

Wijziging naar alleen Motorola protocol in de Raptor heeft geen effect op de MM-only schakeldecoders.

(Wel op treinen die ik op DCC only heb ingesteld, maar dat terzijde).

Ik heb het Handboek van de LDT DB4 er bij gehad, maar daar kom ik niet echt verder mee. De MM/DCC jumper op de DB4 open of dicht maakt in elk geval geen verschil t.a.v. de schakeldecoders.

groet, Miranda
Misschien signaal omgedraaid? Wissel de aansluitingen op de Motorola-decoders eens om.
Citaat van: henkv op maandag 13 april 2026, 06:48:45Misschien signaal omgedraaid? Wissel de aansluitingen op de Motorola-decoders eens om.

Had ik al geprobeerd (bij één decoder) en dat maakt niet uit.

De suggestie om de voeding aansluitingen om te draaien had ik ook in mijn hoofd. Dus een controle: neem je multimeter, zet hem op DC 20 volt, de rode meetpen op de puko's en de zwarte meetpen op de massa railstaaf, wat meet je?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op maandag 13 april 2026, 10:31:44De suggestie om de voeding aansluitingen om te draaien had ik ook in mijn hoofd. Dus een controle: neem je multimeter, zet hem op DC 20 volt, de rode meetpen op de puko's en de zwarte meetpen op de massa railstaaf, wat meet je?

Groet, Anne W

Rond + 5,5 en op een enkele plek + 6 V

Dan zit daar een principe fout zonder gevolgen, op de puko's moet een negatieve spanning staan omdat het negatieve deel van het Motorola signaal groter is, het DCC signaal is zo goed als nul, positief en negatief even groot.

Voor de zekerheid: rode meetpen zit in de plus van de multimeter?

Heb je de Motorola wisseldecoders op één booster zitten?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op maandag 13 april 2026, 11:16:48Dan zit daar een principe fout zonder gevolgen, op de puko's moet een negatieve spanning staan omdat het negatieve deel van het Motorola signaal groter is, het DCC signaal is zo goed als nul, positief en negatief even groot.

Voor de zekerheid: rode meetpen zit in de plus van de multimeter?

>> Op mijn (goedkope ELRO) multimeter staat geen plus-symbool aangegeven maar de zwarte pen zit in COM. Weet je dan genoeg?

FYI: De sectie van de baan waar ik de spanning gemeten heb staat vol met treinen.

Op andere delen, en verder weg van de booster meet ik een nog wat hogere positieve spanning.

Heb je de Motorola wisseldecoders op één booster zitten?

>> Ja. Alle wisseldecoders zitten op dezelfde booster.

Groet, Anne W

Voordat we hier een compleet onderzoek van mijn baan gaan doen dit:

Er staat mij vaag bij dat Teunis Wolzak ( @teunistreinen ) destijds bij aflevering van de AutoL-interface iets gezegd heeft over wisseldecoders vervangen.
Als dit klopt dan is dit waarschijnlijk ook de reden dat ik niet eerder met SPDRS60 begonnen ben.

Ik kan dit zelf op dit moment niet geverifieerd krijgen omdat Teunis nog niet op mijn eerdere mails heeft gereageerd.

Ik kan op dit moment ook niet op het Raptor-forum om daar te zoeken naar informatie over de AutoL-interface.

Het Raptor-forum is zo te zien nog wel in de lucht.

Is er iemand die nog wel op het Raptorforum kan en daar wil opzoeken hoe het zit met de compatibiliteit van AutoL-interface en MM wisseldecoders?

groet, Miranda
mr X  heeft een LDT DB-4 booster gekocht. Voorheen had hij een DB-2 booster.
Omdat er minstens een 8 treinen rondreden is een booster aangeschaft met een groter vermogen.

NU werken er een aantal zaken zoals X omschrijft niet meer, terwijl deze wel werkten met de DB-2 booster.
BIj de DB-4 booster moeten een 5 tal jumpers worden geplaatst cq goed ingesteld worden.

Voor een modelbaan bestuurd door Raptor en gebruik van het MM format heb ik op mijn demobaan de jumpers als volgt geplaatst:

JP1 Jumper J1 WEL plaatsen, in deze situatie meldt de booster een kortsluiting op de baan door aan de digitale centrale, cq de raptor. Raptor schakelt dan de rijdende treinen uit     
JP2 INdien jumper J2 wordt geplaatst dan gaat de booster bij een onderbreking door kortsluiting elke 5 seconden weer aan om te ontdekken of de kortsluiting verholpen is, ik vind dat heel lastig en daarom heb ik deze jumper J2 NIET geplaatst
JP3 Jumper J3 NIET plaatsen
JP4 Bij gebruik van Marklin Motorola Format moet de jumper J4 WEL worden geplaatst
JP5 Stel maximale stroom in, dus op 4,5 Ampere, dan mag jumper J5 NIET geplaatst zijn

Hieronder de beschrijving uit de handleiding van de DB-4 booster voor het instellen van de 5 jumpers:

6. Bedrijfssoorten over stekkerbruggen (jumpers) instellen:
De verschillene bedrijfssoorten en functies van de DigitalBooster DB-4 worden
over de stekkerbruggen (jumpers) J1 t/m J5 ingesteld.

6.1. Maximale digitaalstroom van 2,5 of 4,5 Ampère selecteren:
Af fabriek is de stekkerbrug J5 gestoken. De DigitalBooster DB-4 levert in deze
instelling een maximale uitgangsstroom van 2,5 Ampère aan de rails.
Voor de spoorwijdte N is deze begrenzing zinvol, om de rails, treinwielen en
stroomafnemers ingeval van kortsluiting elektrisch niet te sterk te belasten.
Gebruikt u een grotere en daarmee mechanisch en elektrisch robustere
spoorwijdte, dan verwijdert u evt. de stekkerbrug J5, om aan de betreffende
boostersectie, die door de DigitalBooster DB-4 wordt gevoed, een maximale
digitaalstroom van 4,5 Ampère te leveren.

6.2. Dataformat voor WatchDog- en in-/uitschakelfunctie selecteren:

Af fabriek is de stekkerbrug J4 gestoken. De WatchDog- en de in-
/uitschakelfunctie kunnen met deze instelling door uw modelbaansoftware resp. over
uw digitaalcentrale over het Märklin-Motorola-dataformat worden aangestuurd.
Mocht u voor de WatchDog- en de in-/uitschakelfunctie het DCC-dataformat
gebruiken, verwijder dan de stekkerbrug J4.

6.3. RailCom®*
- ,cutout' genereren of onderdrukken:
Is stekkerbrug J3 gestoken, dan wordt de RailCom®*
- ,cutout' gegenereerd.
Wordt stekkerbrug J3 verwijderd, dan wordt geen RailCom®*
-,cutout' gegenereerd.
 Alleen wanneer het dataformat voor de WatchDog- en de in-/uitschakelfunctie
op DCC is ingesteld (stekkerbrug J4 is verwijderd), kan mbv. stekkerbrug J3
worden bepaald, of de DigitalBooster DB-4 de RailCom®*
- ,cutout' genereert of
onderdrukt.

6.4. Melding kortsluiting aan de centrale (Short Report):
Is de stekkerbrug J1 "Short Report" gestoken, dan meldt de DigitalBooster DB-4
een kortsluiting, die in zijn boostersectie is opgetreden, over de toegepaste boosterbus
verder aan de digitaalcentrale. De digitaalcentrale schakelt met ´t oog daarop alle
boosters af.
Beschikt uw modelbaansoftware over een zgn. booster-management, dan kan deze
verhinderen, dat bij een kortsluiting in een boostersectie de complete modelbaan
door de digitaalcentrale spanningsvrij wordt geschakeld.
De treinen blijven dan dus alleen in de boostersectie staan, waarin de kortsluiting is
opgetreden. In alle andere boostersecties gaat het bedrijf gewoon verder.
Om ervoor te zorgen dat de DigitalBooster DB-4 de kortsluiting niet aan de
digitaalcentrale meldt, verwijdert u de stekkerbrug J1.

Uw modelbaansoftware kan over de uitgang ,,Feedback" van de DigitalBooster
DB-4 worden geïnformeerd, of deze sporen momenteel met digitaalstroom worden
gevoed of vanwege een opgetreden kortsluiting de rails spanningsvrij heeft
geschakeld.

6.5. Automatisch herinschakelen (Auto Go):
Mbv. de stekkerbrug J2 "Auto Go" kan de DigitalBooster DB-4 zo worden ingesteld,
dat hij continu elke 5 seconden controleert, of er nog een kortsluiting is. Wordt de
kortsluiting opgeheven, dan voedt de DigitalBooster DB-4 de eigen boostersectie
weer automatisch. Daarvoor moet de stekkerbrug J2 zijn gestoken.
Is de stekkerbrug J2 verwijderd, dan is het automatisch herinschakelen
gedeactiveerd.
 Het automatisch herinschakelen "Auto Go" kan alleen worden geactiveerd,
wanneer de stekkerbrug J1 "Short Report" niet is gestoken en de DigitalBooster
DB-4 gedetecteerde kortsluitingen niet aan de digitaalcentrale meldt

Misschien heb je hier iets aan?
grt
Jan

ik denk de volgende regel belangrijk kan zijn voor je:

JP4 Bij gebruik van Marklin Motorola Format moet de jumper J4 WEL worden geplaatst
grt

jan

Ik heb nog wel toegang tot het Raptor Forum, maar er staat weinig over het AutoL-Interface gebeuren. Er is wel een PDF geweest AutoL-Interface Aansluiten, maar die stond op de website van Raptor-Digital en die is al een poosje uit de lucht wegens het overlijden van Marco Raptor.

Het typische is dat ik die PDF nooit gehad heb, waarschijnlijk omdat ik altijd via de 5 polige Märklin aansluiting werkte.

Je hebt de meting goed uitgevoerd, hoe heb je de DB4 boosters aangesloten, volgens de handleiding van LDT of anders? Zoals gezegd is je meting goed maar het resultaat niet.

Met de instellingen van de DB4 heb ik geen ervaring dus laat ik aan Jan Stuif over.

Groet, Anne W

Overigens zeggen meetwaardes niet over de digitale signalen, als je die wilt meten dan heb je een oscilloscoop nodig.

Groet, Anne W
Citaat van: janstuif op maandag 13 april 2026, 13:41:08ik denk de volgende regel belangrijk kan zijn voor je:

grt

jan

Dat had ik gisteren idd al een keer gedaan. En zojuist nog een keer, maar het wel of niet geplaatst zijn van de MM jumper maakt  geen verschil voor het schakelen van de MM wisseldecoders.

In de  handleiding van de DB4 staat over de MM/DCC jumper voor zover ik kan zien alleen dat je hem weg moet halen als je het watchdogsignaal (kortsluitsigaal) en het aan/uit signaal alleen op je centrale kunt of wilt ontvangen via het DCC protocol.

groet, Miranda
Anne,

destijds heb ik specifiek de db 2 aangeschaft, dit omdat ik achter de db 2 een 10 a edits booster kon zetten ( en dat werkt tot op de dag vaan vandaag prima) de db 4 heb ik mij nooit echt aan gewaagd, de db 2 voor de wissels en de 10 a edits voor de baan
grt
Jan

Beste Jan,

Bij mij was het ook zo, een DB2 en daarop een Edits.

Beste Miranda,

Ik wacht nog op je antwoord op hoe je je boosters hebt aangesloten.

Groet, Anne W

Wellicht kan ik je na je antwoord vertellen hoe je de polariteit wel goed kunt krijgen.

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op maandag 13 april 2026, 23:00:42Beste Miranda,

Ik wacht nog op je antwoord op hoe je je boosters hebt aangesloten.

Groet, Anne W

Anne,

Fijn dat je je kennis wilt delen, want hier heb ik geen kijk op!

BOOSTERSECTIES

Mijn baan wordt gevoed door 3 boosters voor 3 gescheiden baandelen: Hoog (1), Midden (2) en Laag (3), met per per boostersectie een separate voedingskabel (rode draad) aan de K connector. Elke boosters heeft de massa (bruine draad) aan de J connector, waarbij deze bruine draden dichtbij de 3 boosters  aan elkaar zijn gekoppeld. Met wat ik erover weet kun je dit als 'common ground' zien, maar verbeter mij gerust als dit niet klopt.

WISSELDECODERS

De meeste MM wisseldecoders (Edits, afkomstig van Teunis, en een paar S-DEC-4-MM wisseldecoders) krijgen hun voeding en digitale signalen direct via de baanvoeding uit boostersectie 3 (Laag).

Een stel andere LDT MM wisseldecoders krijgen hun digitale signalen uit de baanvoeding van boostersectie 3 (Laag) maar hun voeding uit een aparte Conrad 16V wisselstroomtrafo.

Ik heb ook een tweetal Multiprotocol wisseldecoders. De eersdte is een Esu Servodecoder die gevoed wordt én de digitale signalen krijgt uit de baanvoeding van boostersectie 3.

De andere is een Yamorc YD8008 wisseldecoder die de digitale signalen eveneens krijgt uit de baanvoeding van boostersectie 3, maar gevoed wordt met de 16V Conrad trafo waar ik het eerder over had.

TERUGMELDING

Voor de volledigheid ook nog iets over de terugmelding:

Terugmelding gebeurt met een 7 tal LDT RM-88-N (16poorts) terugmeldmodules. Aan de eerste 2 terugmeldmodules is een Rosoft SD16 stroomdetectiemodule gekoppeld. Dit is nodig omdat boostersectie 2 (Midden) naast Märklin K-rail ook M-rail bevat. In het M-rail gedeelte zijn relatief veel terugmeldsecties opgenomen ivm opstellen en rangeren. Er is één meldsectie die d.m.v. stroomdetectie terugmeldt waar zowel M-rail als K-rail in voorkomen. Bij deze meldsectie is aan de k-rail kant uiteraard de stroomdoorgifte onmogelijk gemaakt, maar de rails zelf zijn niet geïsoleerd.

Elke terugmeldsectie in K-rail is uitgevoerd m.b.v. een 1N4007 diode tussen de beide rails met de stroomdoorlatende kant aan de zijde van de geïsoleerde rail. Dit is bedoeld om het voedingssignaal nog deels te behouden op het geïsoleerde gedeelte.

Ik hoop dat dit een beeld geeft. Als je nog aanvullende vragen heb dan hoor ik het graag.

groet, Miranda
Miranda,
Heb je al eens een poging gedaan om de bruine draad, de J connector, vanuit je boosters enkel naar je secties te laten gaan? dus niet gekoppeld met de andere boosters?

grt
|Jan
Leuk nieuws!

Intussen kan ik melden dat ik behoorlijk opgeschoten bent met SPDRS60. Nu de AutoL-interface is aangesloten moet ik het (voorlopig) weliswaar zonder de MM wisseldecoders stellen, maar met een klein aantal multiprotocol wisselstellers en wat afgesloten routes lukt het toch om een groot deel van de zichtbare baan te berijden zonder problemen, waardoor ik SPDRS60 in de praktijk kan testen. En...  het werkt!

Even voor degenen die niet vertrouwd zijn met Raptor:
Met SPDRS60 maak je een visuele representatie van je spoorplan met wissels en seinen. Wissel- en seinnummers die je daarbij gebruikt haal je uit de Raptor. De SPDRS60 software is de SRCP-client en de Raptor is de SRCP-server, via de AutoL-interface. Raptor is 'in control' en geeft treinposities via het SRCP protocol door aan SPDRS60 tijdens het rijden van de treinen, waarbij de Raptor nog steeds de routes zoekt.

Dit is een eerste stap. Er is nog meer mogelijk met SPDRS60. Ik ben vooral benieuwd naar de functionaliteit waarbij je beginblok en eindblok aangeeft met muiskliks waarna de route wordt uitgevoerd. Daarbij blijft de Raptor alle kruisingen en uuit te voeren routes bewaken, en zegt het ook als een route niet of niet direct uitvoerbaar is.

Het beeldscherm van mijn laptop met SPDRS60 op dit moment:

Citaat van: janstuif op dinsdag 14 april 2026, 19:34:33Miranda,
Heb je al eens een poging gedaan om de bruine draad, de J connector, vanuit je boosters enkel naar je secties te laten gaan? dus niet gekoppeld met de andere boosters?

grt
|Jan

Nee, niet geprobeerd.

Beste Miranda,

Ik moet het even rustig doorlezen, ik had vanmiddag open dag bij mij in huis, Residentie Molenwijck, mensen rondleiden en vanavond heb het levensverhaal van een 84 jarige medebewoner gepresenteerd aan 35 mannelijke medebewoners, dus deze 75 jarige is nu even niet wakker genoeg meer.

Groet, Anne W

Beste Miranda,

Nee, ik bedoelde hoe je de boosters aan de Raptor hebt gekoppeld

De J uitgangen van de booster aan elkaar geknoopt, moet volgens de handleiding goed zijn, maar daar moeten ze bij LDT wel iets op gevonden hebben, het type booster, de H-Brug booster en de massadetectie via de railstaaf zijn eigenlijk vijanden van elkaar, Yamorc is daar ook gewoon rechtlijnig in: "nee, het mag niet".

Welke van de genoemde wisseldecoders doen het nu niet?

Groet, Anne W