De loc

is op 12.06.2026 terug gekomen. Dus 2,5 maand onderweg geweest. Volgens de Lieferschein is het volgende vervangen:
TS - Kessel + Tender - schwarz
Tendergehäuse BR 50 1751
Vorlaufradsatz 9 Speichen rot
Sounddecoder MS450 Pl. 16 Zimo.
Alleen de decoder was stuk, maar kennelijk hebben ze in het transport of bij de reparatie nog meer vernield (vooral die Vorlaufradsatz snap ik niet).
Decoder opnieuw afgesteld: geluid zachter, lineaire versnelling en max snelheid afgesteld m.b.v. de ESU snelheidsmeetwagen.
Het enige dat ik nu nog moet uitzoeken hoe ik een bepaald toevalsgeluid zachter krijg, d.w.z. welke CV-cluster daarop van toepassing is (Ik heb de CV nummers maar dat zijn 8 verschillende toevalsgeluiden, en welke daarvan is nu van toepassing voor dat specifieke geluid). Dat reageert niet op de algehele volumeregeling (CV 266). Het is nu te heet om dat uit te zoeken, dus dat komt later wel.
Bij het achteruitrijden op een 5202 wissel liep de losse loc uit de rails (vanaf het rechtdoorgaande spoor naar de wisseltongen). Bij het eerste halve rondje met trein liep hij meteen uit de overgang van 5100 (R1) rechts naar tegenboog 5200 (R2) links, een 5137 wisselstraat gaf dan weer geen probleem. Dus als hij weer uit het schaduwstation is, eens even de wielafstand nameten... Overigens staat in de handleiding wel dat de loc minder geschikt is voor R1, maar niet dat hij ongeschikt is voor R1 van M-rails, laat staan 5200 (R2). Gaat nog verder getest worden...
Groet, Paul
Misschien zou dit eerder bij "modelbesprekingen andere merken" horen, als dat zo is, dan kan het omgezet worden.