Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Cs3 en dcc missende cv nummers toevoegen.

Gestart door DA79 zondag 21 december 2025, 20:09:02

Cs3 en dcc missende cv nummers toevoegen.
Ik lees dat veel mensen met een cs3 moeite hebben met dcc en het zoeken/vinden van de cv instellingen.

Wel begrijpelijk, ik moest ook even zoeken waarom niet alles in mijn scherm stond.
Waarom? simpel, omdat je cs3 namelijk een standaard -----dcc.cs3 cv lijst laad in je config scherm na het aanmelden van een nieuw dcc product/adres

Je kan je decoder uitlezen tot je een ons weegt maar er veranderd niks in je cv lijst op het scherm van de uitgelezen decoder.

Als je bijvoorbeeld een Viessmann 4568 wisseldecoder product toevoegt met een dcc adres worden dus niet gelijk alle cv's weergegeven in de config menu.

Als voorbeeld;

Je hebt een dcc product toegevoegd.
Je gaat naar naar instellingen; "menu configureren" dan wordt hier dus eerst een standaard beknopte cv lijst weergegeven door je cs3.
Je mist in het scherm dus het een en ander aan cv nummers en waarden die bij het product volgens het product boekje horen.

Maar je kan eigenlijk heel eenvoudig de missende cv's er bij laden.
Als je kijkt in de bijgevoegde cv lijst van je product dan zie je hier de cv's die van toepassing zijn op het product.

Nu kun je het volgende doen als je in de configuratie menu zit;

- Je gaat naar de config scherm.
- Je leest eerst de decoder uit via decoder uitlezen. (pictogram met streepjes aanklikken rechts boven in het scherm waar je dan nog wat functies ziet waaronder uitlezen decoder)
- Decoder uitlezen aan klikken, en de decoder wordt uitgelezen. ( achter elk cv nummer komt ok te staan en je kan de cv waarden nu lezen)
- Je gaat weer naar dat menu met de streepjes pictogram, en je leest eerst even rustig de mogelijkheden die hier in het scherm staan.

- Dan sla je deze cv lijst op onder een nieuwe naam ( bijvoorbeeld Viessmann 4568 dcc.cs3)
- Als je kijkt in je cv lijst zie je nog steeds niet alle cv's staan!! :?

- Terug naar de sub menu (streepjes pictogram)
- Voeg nu een cv regel toe die ook in de lijst van het product voorkomt.
- Geef het de zelfde cv nummer en naam die genoemd wordt in de cv lijst van het product. (boekje!!)
- Bijvoorbeeld cv 29  met de naam Konfiguration (cv 29 viessmann 4568)
- Laat nu de decoder weer uitlezen en dan zul je ineens zien dat de cs3 ook die missende net ingevoerde cv uitleest en deze in de cv lijst laat zien.

Zo kun je alle cv nummers toe voegen van het product met bijbehorende naam volgens het bijgeleverde product boekje.

Aan het eind als je alle belangrijke cv's hebt toegevoegd laat je de decoder weer opnieuw uitlezen en je zult zien dat alle missende cv's worden herkent en nu in de cv lijst zijn toegevoegd.
Als je het goed hebt gedaan komt achter elk cv een ok te staan en zie je nu ook de cv waarden.

Sla dit dan weer op als zijnde dcc-naam-.sc3 voor dat specifiek product dan ook en je kan deze laden als je meer van hetzelfde product wilt toevoegen.

Re: Cs3 en dcc missende cv nummers toevoegen.
Wat een drama.
Één van de redenen waarom ik bij de Cs2 blijf.

Bart

als er maar een "v" voor op staat

Het is geen drama, maar gewoon een handeling die je kan uitvoeren om beter door dat woud van c.v. waardes te kunnen dwalen.
Daarom gebruik ik liever MFX, dat is iets makkelijker te behappen dan DCC.
Bij MFX is de cv waarde niet van belang, je pakt gewoon een functie en programeer die naar je eigen smaak.

In ieder geval een mooie uiteenzetting,  voor een ieder die er lekker mee wil stoeien  :D
Klopt hans.

Mfx heeft ook een voordeel dat je met een m83 84 deze in dcc adres kunt zetten ipv marklin motorola.
Ik heb 95% mfx op de baan, maar overige decoders (ook marklin m83) staan bij mij in dcc adres i.p.v. mm
Zo heb ik wel de lusten en niet de lasten..... :D :D

Maar bij sommige decoders heb je alleen keuze tussen dcc of mm
Dan kies ik voor in dcc i.v.m. overzicht houden voor bijvoorbeeld adressen e.d.

Soms is een cv aanpassen wel handig, want bij de viessmann wou deze in het artikel menu niet werken op hetzelfde dcc adres dan een andere wissel. (gelijk schakelend)
Dus heb ik deze 1 adres hoger toegevoegd, toen deed deze aandrijving het wel, en later in de cv lijst deze weer aangepast in 1 adres lager.
Dit werkte wel om zo 2 gelijkschakelende wissels te krijgen bij de viessmann wissel decoders.

Ben een beetje aan het experimenteren met andere merken wisselaandrijvingen en decoders voor wissel servo of mbt.
Nu er toch een aantal van mijn magnetische marklin wisselaandrijving (nieuwe versie) stuk zijn. 
Altijd z'n drama om deze weer uit je baan te peuteren. 8o

Bart,
Op zich is het geen drama, redelijk eenvoudig en eigenlijk vrij snel te doen.
De cs3 laad altijd eerst een standaard marklin opgestelde cv lijst op je config scherm bij een product wat deze niet kent in de cs3.
Bijvoorbeeld bij mijn viessmann 4568

Eenmaal een cv lijst aangemaakt voor je niet marklin product dan kun je deze telkens weer laden voor een 2e van hetzelfde product.

Ik heb van de Viessmann 4568 wisseldecoder een viessmann 4568 dcc.cs3 opgeslagen en kan deze bij elke nieuwe wissel decoder opnieuw laden en daarmee je hele decoder qua cv waarden uitlezen in de configuratiescherm.
Hierin de missende cv's en je kan het hele product uitlezen of aanpassen.

Heb geen idee hoe dat werk of eruit ziet in de cs2, ben zelf ooit overgestapt van marklin m-rails- blauwe trafo(std en 1e delta) later delta wit (de 4 locs versie B) B) ), naar ms2/3 en toen cs3 met c en k-rail.
Wou altijd een cs hebben, maar die waren en zijn nog altijd best prijzig dus het heeft even geduurd.
Toen toch voor de cs3 gekozen en tot heden geen spijt van mijn keuze.

Ik vind de algehele bediening van de CS3 wat bijzonder. Het voelt voor mij niet intuïtief. Dit verhaal met de cv's ook niet. Maar ik zie zeker ook wel de voordelen. Als je de procedure zoals Derk die beschrijft volgt dan heb je wel gelijk alleen belangrijkste CV's zichtbaar. En dat is best handig. Het zou nog leuker zijn als Märklin een heel aantal voorkeuzes (zoals bijvoorbeeld wisseldecoders) toevoegt.

Koen
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik heb vrij snel een lok aangemaakt als programmeerlok. Daarin heb ik CV's toegevoegd en door gebruik ik voor Loks die om moeten en ik niet via de computer kan oppakken.
Misschien dat marklin het een en ander kan toevoegen met een update.

Maar vraag mij af of ze open staan om andere merken zullen toe voegen.
Aangezien je deze cv lijsten vrij eenvoudig ook zelf kunt maken en opslaan op de cs3.

Zelf zie ik de cs3 als een oplossing voor mensen die half controller en half pc willen rijden.
Die nog eerst handmatig willen sturen maar wel de mogelijkheid hebben om de baan te automatiseren.
Of wellicht deels automatisch willen laten lopen.
Zelf gebruik ik denk ik amper 5% van de mogelijkheden zo te zien in de marklin filmpjes.  8o :D

als er maar een "v" voor op staat

Ik zie de CS3  als een centrale die zelfs zonder software ( voor het automatiseren) prima kan werken,  mits dit in het geheugen en bij de afmetingen van de aan te sturen modelbaan past.
Ofschoon ik inmiddels volledig geautomatiseerd rij met Rocrail, ben ik blij dat ik de CS3 heb. Zou er niet aan moeten denken dat ik voor alles altijd mijn laptop moet openen. Om zaken te testen, locs in te stellen (ook dcc) of om gewoon wat te rijden is de CS3 heerlijk.
Ik ben ooit begonnen alles met gebeurtenissen in te richten in de CS3 , maar ik struikelde steeds op loc-herkenning. Dat is m.i. het enige wat een centrale niet kan, dus de CS3 ook niet. Met andere woorden de centrale ,,weet niet" waar welke loc precies is.
Het fijne van de CS3 is voorts het touchscreen, zodat je niet aldoor afhankelijk bent van een laptop. Voor mij is de CS3 een heuse centrale en niet alleen maar een doorgeefluik!

Fijn weekend,

Paul

Gek van treinen

Bedankt voor deze uitleg TomPaul. Ben hier vandaag juist mee aan het stoeien geweest en heb steeds de regels maar toegevoegd die ik wilde wijzigen.
Op zich gaat dat prima, maar dan ben je ze na schrijven ook weer kwijt als je de CV lijst opnieuw inleest.
Precies wat je beschreef dus en ik begrijp je oplossing.
Ga het morgen gelijk proberen want dat lost veel onnodig lijntjes toevoegen mooi op!!!
Heel erg bedankt dus voor deze prima tip!!!