Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

mLD3 of LoPi5?

Gestart door Hanzi zondag 05 oktober 2025, 21:50:31

mLD3 of LoPi5?

BLIJ dat ik analoog RIJ

mLD3 of LoPi5?
De titel zegt al genoeg: mLD3 of LoPi5?
Het is voor in een analoge Electrotren-loc met DC motor.
Behalve verlichting geen extra functies nodig.
Moet rijden op M analoog én digitaal.
Als ik naar de prijs kijk zou ik kiezen voor de mLD3; juiste keuze, of...?
Re: mLD3 of LoPi5?

Ik hou niet van Marklin decoders, dus ik zou voor ESU gaan.

Maar dat komt omdat ik bijna alleen ESU heb, en een locprogrammer, die vrij simpel  werkt.

Ik heb ook een Marklin Decoder programmer maar dat werkt allemaal zo onhandig vergeleken bij ESU. Ook de software.

In een Marklin lok zou ik een mld3 inbouwen, in deze Rivarossi een Esu. Daar krijg je zo'n lijstje bij met cv's die je aan moet passen om deze lok goed te laten lopen.
Lapjeskat
gast

Citaat van: Hanzi op zondag 05 oktober 2025, 21:50:31Moet rijden op M analoog én digitaal.
Heb je de problemen die je een tijdje geleden had om analoog te rijden met een LoPi5 dan ondertussen opgelost?
Ik heb hier ondertussen ook al raprap eens getest met enkele LoPi5's en analoog heb ik het toch ook niet in orde gekregen, wel nog niet verder naar gekeken, maar toch...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar vraag je me wat, dat had ik alweer verdrongen, ik ga checken hoe de BR03 analoog rijdt; als ik het teruglees waren mijn laatste berichten hierover niet best :?

Maar jij zou ook nog op onderzoek uitgaan:
Citaat van: Lapjeskat op zaterdag 19 juli 2025, 00:13:58Ik ben toch wel heel benieuwd wat er nu anders is in de motor aansturing als op de baan wisselspanning dan wel digitale spanning gezet wordt. Digitaal goed rijden met een 5-polig anker en analoog slecht is toch wel heel eigenaardig. Ik heb puur uit nieuwsgierigheid enkele Lopi 5 multiprotocol decoders besteld om wat mee te experimenteren en op te meten met een oscilloscoop. Verslag volgt  ;)
Is daar nog wat uitgekomen?
Lapjeskat
gast

Ja, zoals ik zeg, ook bij mij geen instant succes maar verder niet meer uitgezocht.
Lapjeskat
gast

Ondertussen nog wat verder getimmerd.
Zonder lastregeling krijg ik een lok hooguit aan het stotteren, dat werkt niet.
Maar met lastregeling en na automatisch configuren (CV54 op 0 en F1 gebruiken) loopt de lok perfect.
Traag optrekken en afremmen doen het ook goed.
Je vergeet zo waar dat er analoog gereden wordt  ;)
Ik zou dan ook voor de ESU gaan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Digitaal rijdt de 03 redelijk; de max.snelheid staat echt geknepen op 35 (van 255).
Analoog blijft het niks. Volgens gebruiksaanwijzing staat lastregeling fabrieksmatig aan als je analoog rijdt.
In de praktijk merk ik daar niks van en komt de loc niet boven, terwijl hij dat digitaal probleemloos doet.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat
Hoe ga je traag afremmen als je analoog rijdt? Of heb je het dan over ABC?
Lapjeskat
gast

Ik heb het over het traag variëren van de snelheid als de spanning met een sprong verandert, als de spanning wegvalt heb je daar niet veel aan  ;) Maar het toont aan dat er goed geregeld wodt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

En heb je het idee dat de lastregeling ook functioneert in de analoge modus?
Lapjeskat
gast

Nog niet getest, maar dat ga ik zeker nog doen.
Lapjeskat
gast

Getest, en ja, de lastregeling werkt goed in analoge mode.
En een filmpje gemaakt.
Lok loopt op rolletjes en door hem wat harder aan te drukken wordt de motorbelasting uiteraard verhoogd en daarbij zie je dat de LoPi de vertraging tegenwerkt door de motorspanning op te drijven. De spanning die gemeten wordt is puur indicatief, die toont het regelen aan, de LoPi doet dat uiteraard door het PWM signaal aan te passen met bredere pulsen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, daar merk ik bij de BR03 dan weer niks van. In de gebruiksaanwijzing staat dat de lastregeling fabrieksmatig aan staat in de analoge modus. Kom ook zo gauw geen CV tegen om het uit te zetten; kijk ik ergens overheen? Want werken doet het niet (bij mij/BR03).
Lapjeskat
gast

Schermafbeelding 2025-10-07 222206.png

Schermafbeelding 2025-10-07 222259.png 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dankjewel, CV49 had ik ook gevonden maar is niet wat ik zocht.
Digitaal werkt de lastregeling wel, analoog niet.
Vroeg me dus af of er nóg een CV voor lastregeling is, specifiek voor analoog bedrijf (zoals er bv wel is voor min/max snelheid en optrek-/afremvertraging).
Ga de waarde van CV49 nog wel even checken om alles uit te sluiten.

Iemand van de treinenclub gaat ook een oude BR03 digitaliseren met een LoPi5; ben benieuwd of het daar wel lukt om hem zowel analoog als digitaal goed te laten rijden. Als dat het geval is kan ik zaken gaan vergelijken. Weerstand ankerwikkelingen, instellingen, ...(?).

Lapjeskat
gast

Jammer genoeg heb ik (nog) geen oude BR03  ;)
Maar ik heb ergens een paar oude BR23s die ook renpaarden zijn, als ik ze tegenkom ga ik daar eens een LoPi5 in steken. Ik vermoed dat het drastisch inperken van het regelbereik tussen minimum en maximum snelheid, of de manier waarop, ten koste gaat van een deftige regeling.
Heb je de instelling van de lastregeling automatisch gedaan via CV54/F1 en met de lok op de baan? Ik merk toch serieus verschil tussen rijden op de baan en op de rollenbank bij het automatisch instellen.
Lapjeskat
gast

Citaat van: Hanzi op woensdag 08 oktober 2025, 06:13:35Dankjewel, CV49 had ik ook gevonden maar is niet wat ik zocht.
Digitaal werkt de lastregeling wel, analoog niet.
Vroeg me dus af of er nóg een CV voor lastregeling is, specifiek voor analoog bedrijf (zoals er bv wel is voor min/max snelheid en optrek-/afremvertraging).
Ga de waarde van CV49 nog wel even checken om alles uit te sluiten.
Ik ben zeker dat CV49 zowel invloed heeft op analoog als digitaal, als ik daar de lastregeling af zet rijdt de loc analoog heel beroerd... en aan rijdt de lok perfect.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb ook een BR23, maar dat is dan zeker weer geen renpaard; is nog analoog en rijdt een -in mijn ogen- prima snelheid.
Als lastregeling uit zou staan dan zou de 03 digitaal toch ook beroerd moeten rijden; of er moet digitaal een andere reden zijn dat hij dan wel goed rijdt.
Vast staat voor mij in ieder geval dat er een verschil is qua aanstuursignaal vanuit de decoder naar de motor, in analoge en digitale modus. 
Als ik een loc automatisch laat instellen C54/F1 doe ik dat altijd op de baan en zonder wagons; op een rollenbank zijn de fysieke omstandigheden anders (het gewicht van de loc hoeft bv niet in beweging te komen).
Heb nog geen tijd gehad om CV49 te checken.
Lapjeskat
gast

De motorsturing is digitaal anders dan analoog, digitaal heb je altijd de maximale spanning en is de snelheid enkel afhankelijk van de pulsbreedte van het PWM signaal, analoog is er natuurlijk geen constante spanning en is de PWM aansturing een mix van breedte EN grootte van de pulsen.
Maar tot mijn verbazing werkt het bij mij wel goed.

BLIJ dat ik analoog RIJ

CV59 staat op 17; lastafhankelijke regeling staat dus aan.
Lapjeskat
gast

Het zit hem in het beperken van de maximum snelheid volgens mij, dat hindert de regeling.

Lastregeling in een lopi5 kun je analoog niet uitzetten.

Voor een simpel dc lokje wat ook analoog moet kunnen rijden kun je de decoder uit de 60760 nemen. Goedkoop en je hebt nog een motortje over.

Bart
Lapjeskat
gast

@citaat Hoe verklaar je dan het veel slechtere rijgedrag als je in CV49 bit 0 op 0 zet, lastregeling uit?
Ik heb hier een testopstelling voor mij staan en het meerdere keren geprobeerd...

Analoog of digitaal?

Persoonlijk heb ik het wel gehad met ESU. Een lokpilot 3 was probleemloos. De 4 al wat moeilijker en bij de 5 moet je geluk hebben als het ook analoog wil functioneren.

Bart
Lapjeskat
gast

Ik heb het echt wel over analoog, daar merk je het verschil zelfs heel goed.
Waarom dat het slechter is met de lastregeling uit is mij ook een raadsel, meestal is het omgekeerd als er niet of niet goed geconfigureerd wordt en daardoor over gecompenseerd wordt. Lastregeling uit in analoog zou gewoon goed moeten zijn, weliswaar zonder compensatie maar toch ook zonder kuren...
Analoog rij je in veel gevallen toch nog altijd best zonder decoder en met een alstroommotor zonder die gekke remwerking van een dc motor ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inmiddels rijdt de BR03 zowel digitaal als analoog oké; om te voorkomen dat er 2 draadjes doorelkaar gaan lopen over hetzelfde, verwijs ik naar het oorspronkelijke topic over de BR03 met LoPi5 (klikkie)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Bajn-AG op donderdag 09 oktober 2025, 15:29:01Voor een simpel dc lokje wat ook analoog moet kunnen rijden kun je de decoder uit de 60760 nemen. Goedkoop en je hebt nog een motortje over.

Bart
mLD3 (€ 34,97 bij Amazon; gratis verzonden) of LoPi5 xijn goedkoper toch? Oké, bij de 60760 krijg je er een motor bij waar ik nu echter geen toepassing voor heb (maar wellicht wel leuk voor later een keer).