Beste Marcel, dank voor je snelle en uitgebreide antwoord
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:47Wie, wat en waar ben je?Ik weet graag wie ik voor mij heb,
Voor het eerst op het forum: Gerard, ingenieur. Al 30 jaar woonachtig in Chile en nu samen met kleinzoon alle mooie oude marklin spullen aan het uitpakken en opbouwen op een tafel van 1.55 bij 5 meter. El ligt nu iets van 40 meter rails met 20 wissels en de eerste loks van in totaal 100 rijden nu.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:47en of ik hulp dichtbij kan bieden.
Ik heb een postadres in NL en neem af en toe wat mee, maar verder is Chile 12.000km 'dichtbij'.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:471) Keutermannn bouwde vroeger de Fleischmann plan-V om met een 6081. Ik heb die ook alsnog omgebouwd omdat de rij-eigenschappen gewoon slecht waren.
2) Persoonlijk zou ik een plan-V voorzien van een motorpost draaistel, 5-polige motor en dan naar keuze een ESU of Marklin decoder. Dat is de beste oplossing.
Het gaat om een Fleischmann 1470 Sprinter. Motor doet het prima. Maar de 6081 schakelt niet meer.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:473) De goedkoopste oplossing is gewoon een esu decoder plaatsen. Je treinstel is dan wel iets minder sterk, maar ik heb van anderen geen klachten gehoord, die het op die manier hadden opgelost.
Ik heb op het forum gelezen dat Esu decoders de hoge omschakelspanningen (analoge rijden met 6647 witte transformatoren) niet goed verdragen, dus er Marklin decoder aanbevolen. Als er goede ervaringen met ESU is op oude analoge banen, wel ESU nummer / decoder dan gebruiken?
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:474) Neem geen 60760 setje. Die functioneert nl alleen redelijk met bijbehorende motor. Hij past niet in het Fleischmann motordraaistel. Tenzij je een motorpost motordraaistel plaatst.
Ik heb een ook Lima gelijkstroom hondekop met een 60760 decoder uitgerust, en die rijdt redelijk. Zou dat dan niet goed gaan met Fleischmann? die motortjes lijken hetzelfde, behalve dan dat die van Fleischmann beter kwalieteit is (tandwieltjes en zo)
PS de Lima en Fleischmann treinstellen heb ik gekocht omdat mijn kleinzoon graag NS treinen wilde zien. Dat er in de voor Marklin omgebouwde Sprinter een gelijkstroom motor zat met een 6081 decoder, had ik even niet verwacht ....
Citaat van: loc1200 op dinsdag 29 juli 2025, 18:37:47En, misschien heb ik het mis, maar denk tussen de regels door te lezen dat het niet te duur mag worden.
Verder kan je altijd info vragen.
Inderdaad, hier in Chile is niet veel te krijgen cq. belachelijk duur. Dus daarom oude Marklin loks niet allemaal gaan ombouwen met motor en decoder. Dus de 6080 vervangen door een ESU? of maar weer een oorspronkelijk relais inbouwen (heeft iemand er nog een paar liggen)?
Samengevat: Hoe het beste kapotte 6080 en 6081 decoders vervangen voor een analoge baan op respectivelijk 3 polige marklin motoren cq Lima en Fleischman gelijkstroom motoren?
Met vriendelijke groeten, Gerard