Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vlakke baan 475x95 - oude blauwe trafo's 'temmen'

Gestart door Lapjeskat zaterdag 12 juli 2025, 22:17:11

Re: Vlakke baan 475x95 en kleinere variant 305x95

Waar een wil is, is een spoor

Citaat van: hermanvk op maandag 21 juli 2025, 19:28:35Of de punt als je dezer kanten komt...
Ik doe TTO, dus maakt voor mij geen verschil :D
 @citaat effe moeten opzoeken wat TTO betekent ;)
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 21 juli 2025, 18:33:55
Citaat van: Lapjeskat op vrijdag 18 juli 2025, 23:13:43Wow, net genoeg om een 6km lang enkelsporig traject na te bouwen 😉

Volgens mij 68,94 mtr. Voor 6 km. dien je wel 33333 stuks te hebben.

68,94m in h0 komt overeen met 6km in 't echt... Ik sprak toch over nabouwen...
 @citaat oesje.. da's dan niet zo veel (in 't echt). En het leek zo groot, met die twee sporen in versie 5...
Effe terug naar de werkelijkheid... ;)
Confronterend hé, zeker als er zo veel zitten zagen als er iets niet exact 1:87 is, mens wat moeten die een zee van ruimte hebben om dat geloofwaardig te laten rond rijden  ;)
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 22 juli 2025, 09:21:33mens wat moeten die een zee van ruimte hebben om dat geloofwaardig te laten rond rijden
Ik wil het nog wel eens vertalen naar voor mij herkenbare objecten: Een vrij groot zeeschip, 220 meter lang, is in de door mij gebruikte schaal 1 meter. Mijn voorlopige baantje ligt op een plaat van 160 x 90 cm.....
Dat is ongeveer het dekoppervlak van drie grote containercarriers naast elkaar (352 x 198 meter).
'k Heb nog eens goed nagedacht over het M-rail baantje en denk het zichtbare gedeelte te beperken tot enkel rechte sporen, wel in 2 lagen.
Onderaan een dubbelsporige baan waar alle treinen (verborgen) kunnen op keren en opgesteld worden, en waar ook vrij lange treinen kunnen op rijden en dan een enkelsporige baan die de dubbelsporige baan over steekt met de oude metalen bruggen en waar enkel op gependeld wordt met hele korte treinstellen en railbusjes (die ook langs weerskanten verborgen kunnen opgesteld worden).
Ook in de onderste baan zullen wat metalen bruggen opgenomen worden, hoe meer het klettert hoe liever  ;)

2-08-2025 20-06-49.jpg
2-08-2025 20-10-27.jpg
2-08-2025 20-09-05.jpg
2-08-2025 20-09-38.jpg 

Zo met dat rechte spoor ziet er ook wel leuk uit, de metalen bruggen erbij in gedachten. Dan een blikken sneltrein (4111, 4112 en soortgelijk) met een oude 110 ervoor. Als dat geen mooie bak lawaai geeft :D

Is het veel lef om voor te stellen dat je van de dubbelsporige baan een 8-vorm maakt, met de verborgen sporen dan ònder het huidige zichtbare tracé?
Waarom een 8? Het is nu al mogelijk alle treinen te keren in het verborgen gedeelte, er zitten 2 keerlussen in.
Die 8-vorm is niet per se heilig maar het idee achter twee niveau's is dat je een langer zichtbaar dubbelspoor kunt maken en wellicht ook langere opstelsporen, waardoor je daar weer meer capaciteit hebt.
Daarbij ga ik er voor het gemak even vanuit dat dat ook past onder je schuine kant want anders zijn we natuurlijk heel snel uitgepraat :)
Ik weet niet of de zichtbare sporen veel langer kunnen zijn als ik ze volledig recht wil en tegelijk 2 keerlussen wil behouden, laat met een schetsje eens zien wat jij er zou van maken, ik probeer het dan eens uit in Wintrack.
Even snel iets in elkaar geknutseld. Er is absoluut ruimte voor verbetering maar ik denk dat je de intentie wel begrijpt.
Dit ontwerp spiegelen aan de andere zijde.
De twee sporen links leiden dan naar het zichtbare deel en de opening in de keerlus kun je nog vullen naar inzicht met opstelsporen.
't Ja, ik heb om te beginnen niet de breedte die je gebruikt, maar los daarvan zie ik hooguit een verlenging mogelijk met een paar rechte railtjes en dat dan nog ten koste van een veel ingewikkelder opbouw met hellingen i.p.v. een vlakke plaat.
Bovendien zie ik nergens een omloop waar geen R1 in zit, en dat is een breekpunt.
Ik wil wel eens iets dergelijks proberen voor de sport, maar zie er eigenlijk geen heil in.
Neen, een 8 wordt het zeker niet, 'k Heb het geprobeerd, maar de bereikbaarheid van de opstelsporen gaat dan volledig verloren, dat wordt onbruikbaar. Bedenk dat alles op kasten komt en onder een schuin dak, er is enkel toegankelijkheid vanaf de voorkant.
Zoals ik het nu heb ik het prima  ;)
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik heb zo iets voor ogen:

3-08-2025 18-26-08.jpg
3-08-2025 18-25-26.jpg
3-08-2025 18-24-32.jpg   

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Nice!  :thumbup:  :cool:

Groeten,

Erik.
Omdat alles beter kan nog een kleine aanpassing aan de bovenste verborgen opstelsporen rechts, zo passen er wat langere treinstellen op zonder de opstel plaats er onder minder toegankelijk te maken.

4-08-2025 15-44-42.jpg
4-08-2025 15-44-19.jpg
4-08-2025 15-43-46.jpg 

Als 'dynamische' vitrine moet dat voldoen.
Rechts op de bovenbaan waar de treinstelletjes rijden kan er nog wel een kleine halte voorzien worden, bereikbaar via een overweg, dat brengt altijd wat leven in de brouwerij  ;)
IMG_9152_pse_2.jpg
5-08-2025 11-27-21.jpg
5-08-2025 11-26-50.jpg 

Re: Vlakke baan 475x95 - back to basics
Na alles uitvoerig te hebben uitgeprobeerd in Koploper heb ik al het overbodige geschrapt, weg kopsporen onderaan, weg keerlussen, weg verbinding tussen de verschillende omlopen.
Reden: veel teveel onnodig rijden in de verborgen gedeelten.
Wat blijft er over:
Een enkelsporige bovenbaan waar 5 railbussen/treinstellen pendelen tussen de links en rechts verborgen kopsporen, al dan niet met stop of keren aan de halte.
Koploper waakt er over dat de juiste trein op het juiste kopspoor terecht komt en dat er zowel links en rechts minimaal 2 en maximaal 3 treinen staan. Compleet willekeurige passage op het zichtbare gedeelte.
Een dubbelsporige onderbaan bestaande uit 2 van elkaar gescheiden omlopen met per omloop 3 parallelsporen in het schaduwstation waar telkens 2 treinen achter elkaar staan.
Daar kunnen dus in elke richting 6 treinen hun rondjes draaien.
't Is de bedoeling om als elke trein op zijn beurt een toertje heeft gedaan de rijsessie af te sluiten, dus keren is voor niets nodig. Als een trein een 2de toertje zou beginnen zal het al een kampioen mastermind moeten zijn die opmerkt dat na 12 treinen er eentje weer in dezelfde richting passeert ;)
En omdat de 2 omlopen volledig asynchroon draaien komen er voortdurend andere treinen elkaar tegen op het zichtbare dubbelspoor, nog moeilijker om op te merken dat de treinen niet gekeerd worden.

11-08-2025 10-08-35.jpg

Alle treinbewegingen:

Treinbewegingen op het zichtbare gedeelte:

Zoiets als jouw bovenbaantje heb ik zelf ook ooit eens bedacht, maar dan op (nog) kleinere schaal. Aan de ene kant een stationnetje, aan de andere kant enkele verdekt opgestelde opstelsporen. Leek/ lijkt me leuk als diorama, en dan bijvoorbeeld met railbussen of een Glaskasten pendelen.

Hou ons op de hoogte wanneer je daadwerkelijk gaat bouwen! Lijkt me leuk  :) .

Met vriendelijke groet,
William
De mogelijkheid om iets te bouwen lijkt te naderen, maar dat is al vaker zo geweest...
Momenteel vooral met audio (hifi) bezig en tussendoor voor de modeltreinen aan het ontwerpen en automatiseren op de PC, de nood om iets echt te laten rijden is er (nog) niet, ik haal mijn voldoening uit ontwerpen die geautomatiseerd precies doen wat ik wil, bouwen is bijzaak voor als ik eens niets anders meer te doen heb  ;)
Na alles nog een beetje gesimuleerd te laten rijden blijkt dat ik misschien toch iets te ver ben doorgeschoten richting basics...
Onderaan is het prima, daar kunnen heel afwisselend 12 getrokken treinen of lange treinstellen rijden op de dubbelsporige hoofdbaan, daar valt (voor mij althans) weinig aan te verbeteren.
Bovenaan kunnen 5 treinen heel afwisselend pendelen, ook prima.
Maar er is nog iets te kort, waar laat ik korte getrokken treintjes hun ding doen? Op de dubbelsporige hoofdbaan hebben ze niks te zoeken.
Met rangeren kan ik die natuurlijk ook bovenaan over en weer laten rijden, maar ik streef naar een dynamische vitrine, een baantje waar veel op getoond wordt zonder er zelf een poot naar uit te steken.
Automatisch rangeren heb ik al uitvoerig getest en voldoet (voor mij) niet, 't gaat soms meer mis dan goed, neen, ik zou ze liever laten doorrijden.
Daarom heb ik links een lus toegevoegd waar 2 korte getrokken treintjes na elkaar kunnen staan en rechts een lus met uitwijkspoor waar er 2 getrokken treintjes elkaar kunnen passeren.
Dat brengt het totaal op 20 treintjes en dat lijkt mij genoeg.
In Koploper zorg ik er voor dat de treintjes voortdurend afwisselen en de deels zichtbare lus rechts afwisselend in wijzer en tegenwijzerzin berijden, zoveel mogelijk afwisseling dus.
Dan kom ik tot dit:

14-08-2025 8-35-08.jpg
14-08-2025 8-36-11.jpg

Filmpje volgt als dit voldoet. 
En het voldoet  ;)
Mijn eerste idee van relais sturing ga ik maar opbergen voor de bovenbaan, Koploper is zo flexibel dat wat daar mee kan met relais nauwelijks te evenaren is.
De onderbaan kan net zo goed met relais en die zal ik daar dan ook wel toepassen, ik sluit nu eenmaal liever een relais aan dan dat ik een plastieken huisje in elkaar zet  ;)

En dan de beloofde filmpjes; bedenk wel dat enkel blok 30, 31 en 37 zichtbaar zijn.

Eerst de 3 korte getrokken treintjes:

Het pendelen met 5 treintjes:

En ten slotte alle 8 door elkaar:

Meer moet dat niet zijn  ;)

Als afsluiter nog eens de 20 treinen op de zichtbare gedeeltes:

En het volledige plaatje van alle treinbewegingen onder en boven:
Nu stoorde het te grote verschil in opstellengtes links en rechts mij nog een beetje, het kortste spoor links of rechs bepaalt wat er kan over en weer rijden, dus wilde ik het links wat langer.
En met wat schuiven kan dat best.
Veel meer valt er binnen de tafelafmetingen niet meer uit te halen zonder het zichtbare gedeelte te verkleinen, maar met wat er nu bij komt is 't goed.
De eerste schets:
14-08-2025 17-26-40.jpg

En de 'uitgerokken' schets met dat net ietsje meer:
14-08-2025 17-25-43.jpg

Stilaan komt de bouw in zicht. Vandaag heb ik in mijn man cave van 10mx5m een hoekje vrijgemaakt van 4m75x1m dat ik ga gebruiken voor mijn treintjes. In de beperking toont zich de meester ;)
Meer moet dat voor mij niet zijn.

IMG_2196.JPEG
IMG_2197.JPEG 
Okido... ik ben benieuwd naar foto's van je baan. Plannen lezen is niet echt mijn ding.
Dus blijf ik zeker volgen...  :thumbup:
Ha, bij mij is het omgekeerd, plannen maken is helemaal mijn ding, uitvoeren daarentegen...
De zichtbare rails eens uitgelegd, 't begint al een beetje op een baantje te lijken  ;)
Met een spoor 0 station, omdat het in blik is en ik het bij de hand had...

Schermafbeelding 2025-08-18 204205.jpg
2025-08-18_19-32-57.jpg 

Dag Franky.

Da's nu al een bijzonder fraaie setting :thumbup:
Gebruik je voor het zichtbare deel niet
beter de laatste versie van de M-rails?
Daarvan waren de bevestigingen van
de middengeleider minder zichtbaar :wink:

Groeten,

Erik.
Ik heb nog geen rails uitgezocht, zo maar gebruikt wat bovenaan de dozen zat, maar ik denk niet dat ik van de laatste reeksen M-rails iets heb liggen.
Wat ik wel kan is de oudste gebruiken, die heb ik zeker ;-)
Ik vind die met de ronde uitsparingen voor de bedrading wel de meest typische M-rails, 't waren de eerste die ik ooit had, ik denk dat ik die neem.
Schermafbeelding 2025-08-18 210130.jpg
Met volle middenrail heb ik ook heel wat, maar daarvan heb ik geen bruggen en dat was uiteindelijk toch 'van voor mijn tijd'...
Met alle bruggen die ik bij elkaar gezocht heb kom ik tot dit resultaat en dat staat mij wel aan, veel zal hier niet meer aan veranderen.
Schermafbeelding 2025-09-08 213901_2_2.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lapjeskat op maandag 18 augustus 2025, 21:00:25Ik vind die met de ronde uitsparingen voor de bedrading wel de meest typische M-rails, 't waren de eerste die ik ooit had, ik denk dat ik die neem.
Met die olijfgroene onderkant :favorite: .
 @citaat ik ben daar nooit bij stilgestaan, maar nu je het zegt...
Tussen al mijn verschillende M-rails, zitten er dus bij met die rare groene onderkant.

Ik ga mij eens moeten verdiepen in wat precies de verschillen zijn in M-rails, en/of de "ouderdom"..

ALS ze ooit terug uit de dozen geraken...
 @citaat Er zijn zoveel verschillende types M-rails dat ik er nog nooit in geslaagd ben een baantje te bouwen met allemaal rails en wissels van hetzelfde type, op een ovaaltje na natuurlijk  ;)
Slechts een foto van de bovenkant van de verschillende M-rails:

m-track.jpg

Willy
@citaat Heb je soms ook een beschrijving van de verschillen?
Ik denk bijvoorbeeld dat er meer dan 3 varianten bestaan van die met puko's, ik zal mijn dozen nog eens moeten doorzoeken, ik denk dat ik zelf meer dan 3 soorten heb.
 @citaat bij mijn (later, ooit eens) opnieuw uitpakken, ga ik stapeltjes maken van de verschillende M-rails, die ik heb.
Ik heb er een 10tal met de volle middengeleider.

Ik herinner mij wel dat er onderaan verschillen waren: vol omgeplooide onderkant en daarna(?) een fijnere versie..., met of zonder (dacht ik) uitsparing voor de leiding..
Zonder dan nog de groene onderkant te vermelden

BLIJ dat ik analoog RIJ

En dan heb je ook nog rails met doorlopende middenrail met een aluminium bedding, dat zie je bijna niet. Een magneetje is handig, en verder kan je het zien aan de bevestigingsgaatjes die in spiegelbeeld zitten tov de blikken versie. Volgens mij bouwjaar 1953.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Enige tijd geleden is er een levendige discussie geweest over aluminium M-rails in het topic onze klassiekertjes; het begint hier (klikkie).
Aanvankelijk geloofde ik er niks van maar uiteindelijk blijken ze ook gewoon in mijn HBF te liggen :-) !

Ook hier (klikkie) op Beneluxmodels een hoop info over o.a. M-rails.
Als je op een treinbeurs een stand ziet waar ze M-rails met volle middenrail verkopen haal je die met alu beddingen er zo uit, niet op het zicht maar omdat ze zo verrassend weinig wegen, de helft van de blikken versie.

IMG_0501_3.JPEG
IMG_0502_3.JPEG 

BLIJ dat ik analoog RIJ

:roll: hee da's de foto van Patrik, of was dat toen je nickname, Fem?
Dat zijn eigen foto's van eigen rails  ;)
En ik heb je er destijds attent op gemaakt dat de alu versie bestaat...
Wat mijn naam toen was weet ik niet meer  :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nou lekker dan en enigszins verwarrend die gespleten persoonlijkheid met al die namen van je. Nu heb ik je terugverwezen naar je eigen vraag over alu-rails :-) .
Anyway, ook voor anderen wellicht een interessant weetje om nog eens terug te lezen ;) .
Niet erg toch? Er worden hier zoveel oude koeien uit de gracht gehaald  ;)
Er lezen toch iedere keer anderen mee, dus het blijft interessant toch? Enfin, ik geef er in ieder geval niet om dat het weer opgerakeld wordt.
En telkens weer ontdek je iets nieuws, ik heb momenteel al 5 types M-rails met puko's bij elkaar geraapt en ik hou die 'bleke' van Primex en de kleurverschillen die soms aanzienlijk zijn dan nog buiten beschouwing, ik heb het dan nog maar over de mechanische afwerking.
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 09 september 2025, 12:55:53@citaat Heb je soms ook een beschrijving van de verschillen?
Ik denk bijvoorbeeld dat er meer dan 3 varianten bestaan van die met puko's, ik zal mijn dozen nog eens moeten doorzoeken, ik denk dat ik zelf meer dan 3 soorten heb.

Ik zal proberen de bron op te zoeken waar ik de foto vandaan heb gehaald.
Ik ga niet beweren dat dit ALLE varianten zijn van de M-rail.

Willy

@citaat @nmbssncb
Wel zo netjes als de bronvermelding erbij staat:
De afbeelding komt uit het overzicht in bericht #21 van Steve Cooke.

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 10 september 2025, 10:03:55Niet erg toch? Er worden hier zoveel oude koeien uit de gracht gehaald  ;)
Er lezen toch iedere keer anderen mee, dus het blijft interessant toch? Enfin, ik geef er in ieder geval niet om dat het weer opgerakeld wordt.
En telkens weer ontdek je iets nieuws, ik heb momenteel al 5 types M-rails met puko's bij elkaar geraapt en ik hou die 'bleke' van Primex en de kleurverschillen die soms aanzienlijk zijn dan nog buiten beschouwing, ik heb het dan nog maar over de mechanische afwerking.
Zeker niet erg.
En naast de versie van Primex dacht ik dat Electrotren ook M-rails had gemaakt, maar daar kan ik niks van terugvinden (wel de bovenleidingmastjes, maar daar hebben we 't nu niet over ;) ).
Je hebt nu 5 verschillende typen M-rail met puko's gevonden; plaats maar een foto dan kan ik op zoek gaan naar het 6e type :D .
hier een voorbeeld van Electrotren rails.

s-l1600 (1).jpgs-l1600 (2).jpgs-l1600 (3).jpgs-l1600.jpg