Na alles nog een beetje gesimuleerd te laten rijden blijkt dat ik misschien toch iets te ver ben doorgeschoten richting basics...
Onderaan is het prima, daar kunnen heel afwisselend 12 getrokken treinen of lange treinstellen rijden op de dubbelsporige hoofdbaan, daar valt (voor mij althans) weinig aan te verbeteren.
Bovenaan kunnen 5 treinen heel afwisselend pendelen, ook prima.
Maar er is nog iets te kort, waar laat ik korte getrokken treintjes hun ding doen? Op de dubbelsporige hoofdbaan hebben ze niks te zoeken.
Met rangeren kan ik die natuurlijk ook bovenaan over en weer laten rijden, maar ik streef naar een dynamische vitrine, een baantje waar veel op getoond wordt zonder er zelf een poot naar uit te steken.
Automatisch rangeren heb ik al uitvoerig getest en voldoet (voor mij) niet, 't gaat soms meer mis dan goed, neen, ik zou ze liever laten doorrijden.
Daarom heb ik links een lus toegevoegd waar 2 korte getrokken treintjes na elkaar kunnen staan en rechts een lus met uitwijkspoor waar er 2 getrokken treintjes elkaar kunnen passeren.
Dat brengt het totaal op 20 treintjes en dat lijkt mij genoeg.
In Koploper zorg ik er voor dat de treintjes voortdurend afwisselen en de deels zichtbare lus rechts afwisselend in wijzer en tegenwijzerzin berijden, zoveel mogelijk afwisseling dus.
Dan kom ik tot dit:

Filmpje volgt als dit voldoet.