Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Vlakke baan 475x95 - oude blauwe trafo's 'temmen'

Gestart door Lapjeskat zaterdag 12 juli 2025, 22:17:11

Niet te veel vijven en zessen

Het ziet er niet naar uit dat ik binnen afzienbare tijd ruimte kan vrij maken voor een tamelijk grote modelbaan, meer nog, ik vraag mij meer en meer af of ik dat ooit wel moet doen...
Ik dacht eerst voorlopig een heel klein baantje te bouwen in afwachting van een grotere baan, maar daar kan ik dan het grootste gedeelte van mijn treinen niet op laten rijden, dat doe ik dus ook maar beter niet.
Ik vind het leuk af en toe treinen te laten rijden, maar heb eigenlijk niet de interesse om een baan te voorzien van scenery, mij gaat het hem enkel om de techniek.
En die interesse in techniek maakt dat ik behalve heel veel modelspoor spullen ook heel veel ander spul heb dat ik ook ergens moet kunnen opbergen, dus is er vooral nood aan kasten en rekken.
Ik heb de indeling van mijn hobby verdiep dan ook vooral voorzien van werkbanken, kasten en rekken en ga enkel plaats over houden voor een eenvoudige baan onder de dakhelling, ineens wel lang genoeg om lange treinen te laten rijden.
En omdat het uitzicht niet belangrijk is zal dat met M-rails zijn, het geluid (lawaai) van treinen die op M-rails rijden doet mijn hart toch nog altijd wat sneller slaan  :D
Als ik ooit met mijn andere bezigheden zou stoppen kan ik nog altijd een grotere modelbaan bouwen, plaats is er genoeg.

Ik ga dus op een rij IKEA kasten die onder de schuine dakhelling staan een heel eenvoudig baantje leggen:
12-07-2025 21-37-27.jpg

Maar toch met wat opstelruimte in een schaduwstation voor de broodnodige afwisseling:
12-07-2025 21-36-31.jpg

De indeling van de ruimte zal zo ongeveer zijn:
12-07-2025 21-47-01.jpg

12-07-2025 17-58-11.jpg

12-07-2025 17-59-24.jpg

12-07-2025 17-59-59.jpg

Ik zie wel wat het wordt.

Re: Vlakke baan 475x95 simpel

Ik ben er wel benieuwd naar. Hier ook onder de schuine kant en ik ben er nog niet helemaal uit hoe dan.
Hopelijk doe ik wat inspiratie op van je overdenksels.

Dit ziet er wel mooi uit om lange treinen te laten rijden. Enne, rammelende M-rails :thumbup: ik begrijp je helemaal

Er staat een heel fotoverslag ergens op een forum (ik dacht stummi) van iemand met zo'n zelfde simpel idee, heel basic maar nette scenery en dat is mooi om daar lange treinen op te laten rijden.
En natuurlijk een draad om te volgen.... ergens vind ik misschien wel de nodig inspiratie, als ik ooit aan versie 6 begin - afhankelijk van wat mijn nieuwe woonst kan aanbieden.
Blijkbaar ben ik de eerste klant van mijn makelaar, die een ruimte voor een modeltrein als een prioriteit naar voren brengt... ;) :lol:

Citaat van: Lapjeskat op zaterdag 12 juli 2025, 22:17:11En omdat het uitzicht niet belangrijk is zal dat met M-rails zijn, het geluid (lawaai) van treinen die op M-rails rijden doet mijn hart toch nog altijd wat sneller slaan  :D
En daar kan ik je perfect in volgen... :thumbup:

Citaat van: ikke op zaterdag 12 juli 2025, 22:50:31Enne, rammelende M-rails :thumbup: ik begrijp je helemaal
10/4 ofte 100% akkoord.

Grüezi midänand!

Eigenlijk zijn het twee van elkaar gescheiden baantjes, ieder met een eigen schaduwstation/parkeeremplacement.

@citaat Simpel hé  ;)
Je kunt het zien als een dynamische vitrine waar de treinen of passeren of een tijdje blijven staan om dan afgewisseld te worden voor andere.
Dat lijkt mij toch nog beter dan ze in kasten te bewaren zoals ik nu al jaren doe...

Citaat van: ikke op zaterdag 12 juli 2025, 22:50:31Er staat een heel fotoverslag ergens op een forum (ik dacht stummi) van iemand met zo'n zelfde simpel idee, heel basic maar nette scenery en dat is mooi om daar lange treinen op te laten rijden.
Als het principe voldoet kan dat er misschien ooit van komen dat ik de boel een beetje aankleed, maar dan wel met andere rails  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Goedemorgen Franky.

Citaat van: Lapjeskat op zaterdag 12 juli 2025, 22:17:11En omdat het uitzicht niet belangrijk is zal dat met M-rails zijn, het geluid (lawaai) van treinen die op M-rails rijden doet mijn hart toch nog altijd wat sneller slaan  :D

Ik denk dat dat voor iedere modelspoorder met een Märklin- :favorite:  geldt.
Waarbij het dan meestal ook vanuit jeugdsentiment komt: de geur, het geluid en het aanzien vanuit 'vroeger' blijven herkenbaar    :thumbup:
Afijn, zeker leuk om dit te gaan volgen!

Groeten,

Erik.

Aangezien ik een zeer grote voorraad M-rails heb ga ik ook eens experimenteren met grote boogstralen.
Mijn eerste idee was om de 5106en onder een kleine hoek van 1,6° aan elkaar te steken, maar alhoewel dat er op 'papier' nog redelijk uit ziet valt het in werkelijkheid wat tegen...
Met 5107 wordt het al heel wat beter, maar door de beddingen per 5106 een paar keer in te zagen en de rails een beetje te verbuigen moet het resultaat beter kunnen zijn.
Enfin, ik heb niet veel nodig om mij bezig te houden  ;)

13-07-2025 9-20-44.jpg

13-07-2025 9-21-40.jpg 

Het zou er zo ongeveer kunnen uit zien:
13-07-2025 10-18-45.jpg
13-07-2025 10-17-56.jpg
13-07-2025 10-39-47.jpg
13-07-2025 10-59-58.jpg

Maar natuurlijk met blikken bruggen  ;) 
Meer moet dat voor mij niet zijn, 't gaat hem mij toch puur om de treinen.

Grüezi midänand!

Narwal heeft ook een ontwerp met twee gescheiden banen. Ziet er heel goed uit: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=845380

@citaat Wordt al lang gevolgd  ;)

Ik ben van plan mijn treinen in vaste combinaties in kokers van een 2-tal meter te bewaren, alles iedere keer weer uit en in de dozen om iets te kunnen laten rijden is veel te omslachtig en tijdrovend, om over de kans op beschadigen dan nog te zwijgen...
Maar dan moet er een liefst zo eenvoudig mogelijke manier zijn om treinen op de baan te zetten en ze er weer af te halen. Aangezien de baan uit 2 gescheiden ovalen bestaat moet er een verbinding komen tussen de 2 die enkel zal gebruikt worden bij het wisselen van de treinen.
Ik denk het zo op te lossen:
14-07-2025 10-25-19.jpg
Mooi idee!
Wellicht ook een optie voor kleiner behuisden om treinen te laten rijden, smal langs de muur. Echte handige hobbyisten kunnen misschien een treinenlift achter het paradespoor knutselen. Dan kun je verticaal een aardige voorraad treinen stallen en bij toerbeurt laten optreden.

Groet,

Peter

Een treinenlift is zeker een goed idee, maar ik bouw bovenop IKEA keuken onderkasten en die zal ik broodnodig hebben om al mijn spullen te kunnen opbergen.
Ik had ten andere al de nodige hardware gereed liggen, een TV lift, maar daar heb ik onlangs een bevriend koppel een plezier mee gedaan en die gemonteerd achter hun TV  ;)
Ik wacht met spanning af, hoe het er "in het echt" gaat uitzien.  :thumbup:
Ergens hier op het forum heeft er iemand een "transport systeem" uit de doeken gedaan, maar dat heb je misscien wel gelezen?

@citaat Ja hoor, gezien, maar ik denk eerder aan plexiglas kokers, ik wil de treinen ook zien als ze niet op de baan staan. En transport zal zich beperken tot binnen de hobbykamer 😉

Dag Franky.

Dergelijke kokers heb ik ook,
met een lengte van zes x 5106.
Boven- en onderzijde MDF en
beide zijkanten plexiglas.
De rails van de bakken wordt
van stroom voorzien middels
punaises die tegen veren aandrukken.

IMG-20250714-WA0017.jpg

IMG-20250714-WA0018.jpg

Groeten,

Erik
 @citaat Als ik mij die kokers goed voorstel, gaat dat ietsjes mooier zijn - zonder dat houtwerk errond, maar dan wel moeilijker te "stapelen" of misschien dan met ronde haken???
Enfin: ik wacht af    :thumbup:

@citaat  @citaat Misschien is 2m inderdaad wel een beetje te lang...
 @citaat Ik weet nog niet goed hoe de kokers er zullen uit zien, maar ik dacht eerder aan een aluminium U profiel dat aan de open zijde afgesloten wordt met een plexi plaatje.

Dag Franky.

Ik heb het destijds (november 2014) low-budget en functioneel gemaakt en wellicht zou ik het nu anders aanpakken. But if it works, it ain't stupid
De lengte van de vitrine bakken is overigens gekozen gelijkwaardig aan de lengte van de opstelsporen van het schaduwstation  :wink:

Groeten,

Erik.

Dat opbergen in kokers ben ik al op diverse manieren tegen gekomen en die ideeën lijken het prima te doen dus jouw versie zal ook wel werken als je een U-profiel van de juiste maat kan vinden.

Afhankelijk van hoe je je beveiliging in het schaduwstation maakt, moet je nu een spoor in twee richtingen berijdbaar maken.
Dat kan maar als je de koppeling op het einde van de wisselstraat legt, kun je altijd elke trein direct correct in het schaduwstation brengen maar vergt een dubbel berijdbare wisselstraat.

Zie onderstaand. Geometrie klopt niet helemaal; even snel in elkaar gezet, maar je begrijpt vast het idee.

@citaat Wat is het verschil? Ik zie het niet.

Citaat van: Lapjeskat op maandag 14 juli 2025, 23:06:05@citaat Wat is het verschil? Ik zie het niet.
Het minieme verschil is dat je het spoor waarop je in- of uitrangeert naar je opslagkoker niet in twee richtingen berijdbaar hoeft te maken. Je maakt gebruik van de standaard indeling van je schaduwstation.
Dat kan je beveiliging wellicht simpeler maken, afhankelijk van hoe je dat inricht, natuurlijk.
Even een suggestie: mochten de bruggen er komen, overweeg dan om ze niet in het midden te plaatsen, maar op 1/3 van de zichtbare breedte (links of rechts). Bij het nemen van foto's wordt dat ook vaak aangeraden (regel van derden).

Overigens, ik zou toch kijken of ik de treinen niet uit richting waarin ze vertrokken zijn, weer terug zou kunnen laten komen. Je hebt daar meermaals zelf een terechte opmerking over gemaakt, dus ik vermoed dat je je daar op den duur tóch aan gaat ergeren  :).

Go Franky!

Met vriendelijke groet,
William

@citaat  @citaat OK, ik dacht in eerste instantie om alles met Koploper te sturen, dan is vooruit en achteruit rijden een makkie, maar om nu steeds een PC te moeten aanzwengelen om een treintje te laten rijden lijkt mij nu ook niet zo interessant, dan kan het misschien wel beter zoals jij voorstelt.
Ik zal er nog eens goed over na denken en dan waarschijnlijk toch nog met iets anders afkomen 😉

@citaat Misschien moet ik inderdaad zorgen voor een keermogelijkheid, dat lost het wisselen van treinen misschien ook op, enfin, ik zet mij nog eens aan de tekentafel 😉
En bedankt voor de 1/3 tip, als vader van een beroepsfotografe had ik daar moeten aan denken, maar als Märklinist van het eerste uur heb ik mij laten verleiden door de symmetrie die zo vaak toegepast wordt in de oude baanplannen...
 @citaat Wat betreft de symmetrie van de oude Märklin-banen, daar heb jij dan weer helemaal gelijk in! Dat had ik over het hoofd gezien...

Zo kan er 2x gekeerd worden, maar dat gaat wel ten koste van de opstelmogelijkheden van 2 treinen per opstelspoor vrees ik, sommige sporen moeten vrij blijven voor 2 richting verkeer.

15-07-2025 23-38-30.jpg

Ik heb misschien een oplossing met andere wisselstraten, maar dat kost dan weer wat lengte van de opstelsporen...
Morgen verder  ;)
Onno van Ess
gast

Was jij niet degene, die Yves zo op zijn huid zat om geen R1 te gebruiken? >:-D
Vraagje: ik begreep dat het achterste gedeelte onder de schuine kap komt. Hoe kom je daar ooit bij als er iets misgaat daar?
 @citaat Bij M-rail heb je relatief weinig keuze, tenzij je met de "exotische" 3800- en 3900-serie aan de alag gaat.

Citaat van: Onno van Ess op woensdag 16 juli 2025, 06:43:00Was jij niet degene, die Yves zo op zijn huid zat om geen R1 te gebruiken? >:-D
Ja, dat was ik, et alors?
Zou het kunnen dat je niet alles snapt?

Hier nog een ontwerpje waar kan gedraaid en gekeerd worden, maar of dat nodig is is maar de vraag...  ;)

16-07-2025 9-21-55.jpg
Onno van Ess
gast

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 16 juli 2025, 09:39:40Zou het kunnen dat je er niet alles snapt?

100% zeker. Mijn kennis van treinen is meer dan 40 oud en niet meegegaan in de tijd. Dank voor de snedige opmerking. Ik zal mij vanaf nu onthouden van welke bijdrage dan ook hier. Tevens neem ik in overweging of ik hier wel op mijn plaats ben.

graag een glaasje wijn

niks van aantrekken want hij werkt met het oude M rail en wil best zijn materiaal gebruiken.Dat is wat anderen mss niet snappen als je zoveel sporen en wissels al hebt

Onno, behalve het maken van snedige opmerkingen, ik geef dat toe, ben ik nooit te beroerd om uitleg te blijven geven, ook al heb ik dat al talloze keren gedaan...
De reden dat ik Yves afraadde om met R1 te werken is omdat hij dat zelfs deed waar ruimte was voor R5...
R1 is goed als je weinig plaats hebt, maar zelfs als je weinig plaats hebt kun je maar beter maken dat waar R1 ligt niet alles moet passeren want als er iets geen R1 aan kan kun je dat niet meer gebruiken.
Daarom bestaat op mijn baantje het buiten ovaal uit minimum R2, ik ben nog niks tegen gekomen dat daar niet op rijdt.
En het binnen ovaal is R1 en is voorbehouden voor alles dat daar lekker op rijdt.
Dan is er nog het probleem van hellingen met R1 en lange rijtuigen, als je dat enigszins kunt vermijden doe je dat beter ook, je voorkomt zo problemen. Voorkomingsbeleid noemen ze dat.

Dat is wel een heel ander verhaal dan dat jij er van maakt hé.

En de bereikbaarheid zou inderdaad een probleem (kunnen) zijn als je een realistische modelbaan wil bouwen, maar zoals al zoveel keer gezegd, dat interesseert mij nauwelijks... Voor mij is een achtergrondplaatje van een paar 10-tal centimeter achter de zichtbare dubbelsporige boog meer dan genoeg en met de hoogte die ik daar al heb onder het schuine dak is alles daar achter bereikbaar.
En moest het nog beter toegankelijk moeten zijn kan ik nog altijd het principe van een deur of poort toepassen, scharnier aan de ene kant en wieltje er onder aan de ander kant, en als het moet verzin ik nog wel iets anders...

16-07-2025 10-24-13.jpg

Het sporenplan doet me een beetje denken aan een Marklin demobaan uit de jaren 80
Boven was dan een station en links en rechts waren de bochten niet zichtbaar dmv tunnels.
Ik heb deze toen nagebouwd en er veel plezier van gehad.
Staat in het Märklin Gleisanlagen boek 0700
R1 is net zoals je zegt geen probleem, gewoon goed kijken wat je daar laat rijden.
De keermogelijkheid zou ik laten vervallen.
Ben benieuwd naar de eerste foto's.

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 15 juli 2025, 22:11:48Overigens, ik zou toch kijken of ik de treinen niet uit richting waarin ze vertrokken zijn, weer terug zou kunnen laten komen. Je hebt daar meermaals zelf een terechte opmerking over gemaakt, dus ik vermoed dat je je daar op den duur tóch aan gaat ergeren  :).
Je hebt gelijk, ik heb die opmerking zelf al dikwijls gemaakt, maar er moet toch genuanceerd worden.
Op een baan waar relatief weinig treinen rijden en er zich een realistisch of op zijn minst geloofwaardig treinverloop dient af te spelen is het inderdaad lullig een trein rondjes te zien rijden terwijl je verwacht dat hij terug komt uit de richting waarnaar hij vertrokken is.
Maar het staat nog veel lulliger een met kolen beladen trein te zien passeren en dan nog altijd volgeladen te zien terugkeren. Idem voor een met auto's beladen trein.
Die treinen mogen gewoon niet terugkeren maar hebben een tegenhanger nodig die er gelijkaardig uit ziet en dan leeg in de tegengestelde richting rijdt.
Dus keren moet zeker niet altijd!
Daardoor is een dogbone in niets beter dan een dubbel ovaal.
Maar ik ben daar voor het baantje dat ik wil maken helemaal niet mee bezig: het moet er om te beginnen helemaal niet realistisch uit zien en er zullen genoeg treinen in het schaduwstation staan waardoor het al een soort super mastermind zou zijn om bij te houden in welke richting een trein laatst is gepasseerd.
Bovendien zal een rij sessie nooit langer duren dan dat elke trein op zijn beurt een toertje heeft gedaan (of zelfs korter), dus zal keren eigenlijk nooit nodig zijn.
Maar het keren kan wel interessant zijn om volledige treinen om te wisselen, dan kunnen alle treinen vooruit de baan op komen en er evengoed vooruit weer afrijden, de kans op ontsporingen verkleint daarmee en de besturing van de treinwissels zal eenvoudiger zijn.

Nog eens een ontwerpje zonder de wijde bogen, maar als het kan zal ik de M-rails toch een beetje naar mijn hand proberen zetten  ;)   

16-07-2025 14-29-02.jpg

Citaat van: ronvgs op woensdag 16 juli 2025, 17:48:17(knip)
De keermogelijkheid zou ik laten vervallen.
Ben benieuwd naar de eerste foto's.
Of FEM de keermogelijkheid er dan wel of niet in maakt is helemaal aan hem, maar ik zie er inspiratie in voor mezelf.

duse, heel erg bedankt FEM, voor het delen van dit idee, je hebt me geïnspireerd.

Je punt over lading van treinen heb ik ook al eens over nagedacht en daar heb je absoluut een punt.
Maar jouw plan biedt daar wel opties voor om het op te lossen.
Ik volg zo'n beetje @Lapjeskat
In de zin van (als ik het goed samenvat):
Een "schaduwstation", dat toch zichtbaar is en regelijkertijd de treinen laat bewonderen..

Daarom heet het ook 'schaduwstation', niet in de zon maar ook niet in het donker  ;)

Tot slot nog eens de 'kapstok', enkel de essentiële sporen om treinen naar en van de baan te sturen en zowel rondjes als dogbone stijl te kunnen rijden.
En alles zonder achteruit te moeten rijden.
Meer moet dat (voor mij) niet zijn  ;)

17-07-2025 9-34-30.jpg
Re: Vlakke baan 475x95 en kleinere variant 305x100(of 95)

Re: Vlakke baan 475x95 en kleinere variant 305x100(of 95)
Er is blijkbaar wel interesse voor een baantje met deze rij mogelijkheden en daarom heb ik ook nog eens een korte variant getekend.
Met dubbelsporige paradebaan of zelfs met een stationnetje.
Alles volgens hetzelfde concept, heel weinig zichtbaar spoor en een relatief groot schaduwstation, een soort 'dynamische' vitrine.
Niet voor de liefhebbers van modelbanen maar vooral voor liefhebbers van modeltreinen.

18-07-2025 13-14-45.jpg
18-07-2025 19-55-19.jpg 
Re: Vlakke baan 475x95 en kleinere variant 305x95
Dit draadje moet ik zeker onthouden. Ik vind hier veel inspiratie, eens ik aan versie 6 kan beginnen. Vooral omdat ik ENKEL M-rail heb.... letterlijk massa's...
Volgens mijn vroegere inventaris: 383 stuks (5106) en dan nog talloze kortere stukken, buiten dan de rest van de bogen 5100, 5120, 5200 en nog enkele 5206...

Citaat van: hermanvk op vrijdag 18 juli 2025, 22:57:25383 stuks (5106)
Wow, net genoeg om een 6km lang enkelsporig traject na te bouwen 😉

Alhoewel ik één van de allereerste gebruikers was van Koploper en ik daar al veel baantjes mee geautomatiseerd heb dek ik nu eens te werken zonder PC. Om snel eens wat treinen te laten rijden is het opstarten van een PC en software er mij toch teveel aan.
Mede doordat ik wat Lopi5 decoders besteld heb wil ik voor mijn dynamische vitrine eens experimenteren met Lenz ABC, uiteraard door zelf wat diodes aan elkaar te solderen.
In het schaduwstation mag het allemaal met relaissturing gebeuren en mogen treinen abrupt stoppen maar op het zichtbare gedeelte wil ik wel dat de treinen langzaam optrekken en stoppen en daartoe lijkt ABC mij wel heel bruikbaar.
Iemand ervaring met ABC?

Oei, te moeilijke vraag  ;)
Nieuwe poging, kent iemand ABC?

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Advanced Base Camp ?
Vroeger veel aan alpinisme.gedaan, vandaar ik dit begrip wel ken, maar het zal in deze context wel een andere betekenis hebben.  :-)

Waar een wil is, is een spoor

Citaat van: Lapjeskat op maandag 21 juli 2025, 13:56:03kent iemand ABC?
American Broadcasting Company is een Americaans tvnetwerk.
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 21 juli 2025, 18:00:57maar het zal in deze context wel een andere betekenis hebben.  :-)

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Citaat van: Lapjeskat op vrijdag 18 juli 2025, 23:13:43Wow, net genoeg om een 6km lang enkelsporig traject na te bouwen 😉

Volgens mij 68,94 mtr. Voor 6 km. dien je wel 33333 stuks te hebben.
 @citaat Dank voor deze verduidelijking - ik wist dat het 68.94 was, maar maakte zelf ook de fout om de komma verkeerd te zetten of maw 1000mm = slechts 1m, geen km - tenzij die "k" er onbedoeld insloop ;)

Waar een wil is, is een spoor

@citaat klein verschil toch, km en m, tis maar een verschil van een paar nulletjes :-)  :-)
 @citaat paar nulletjes   voor of na de komma dan ook nog... :lol:
Of de punt als je dezer kanten komt... ;)