Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Br 03 184, Luidspreker vervangen

Gestart door Klamboe vrijdag 07 februari 2025, 21:19:06

Br 03 184, Luidspreker vervangen
Hallo allemaal,

Als recent toegevoegd lid van deze club, wil ik jullie een aantal vragen stellen. Zoals ik in het Voorstelhoekje heb aangegeven, heb ik i.v.m. verhuizing naar Frankrijk en de daarop volgende verbouwing en nieuwbouw 8 jaar niet aan het treinenspul kunnen werken. Alles in de opslag in Nederland.

Desondanks heb wel materiaal aangeschaft. Waaronder via Catawiki een Marklin Br 01 184 uit startset 29830. Lok werd aangeboden met niet werkende geluidsdecoder. Lok rijdt prima, verlichting voor werkt, achter niet. Lampje vervangen hielp niet.

Dus mijn gok was, als ik geluk heb dan is de luidspreker stuk. Deze luidspreker uitgebouwd om gegevens te lezen op achterkant. Helaas zat daar een plakkertje, die bij het verwijderen de tekst meenam.
Gezocht op het internet naar geschikte luidspreker en afbeeldingen daarvan. Het vervelende is dat op de ene afbeelding een weerstand te zien is en op andere afbeeldingen weer niet. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het aantal ohms belangrijk is. De luidspreker is 28 mm. in diameter. Dus vraag 1. Waar vind ik de juiste luidspreker en vraag 2, moet er een weerstand tussen en zo ja welke weerstand. De weerstand die er in zat was volgens de tabel 260 ohm.

Benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt voor de hulp.

Groet.

Klaas
Re: Br 03 184, Luidspreker vervangen
Volgens de wiki zou het om loc nr 37953 gaan
Onderdelenlijst van marklin geeft dan dit nr voor de luidspreker E188302
Re: Br 03 184, Luidspreker vervangen
Hallo sve1976,

Bedankt voor je reactie, brengt me weer een stukje verder.

Groet.

Klaas

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.