Nieuws:

Er zijn 425+ wagons verkocht! De actie gaat door! Bestel ook een 20 jaar Stichting 3rail wagon in onze Stichting 3rail Shop! Zie de aankondiging en praat mee.

Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train op C-rails

Gestart door BR41-fan maandag 13 januari 2025, 11:38:18

Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train op C-rails
Mijn vraag is;  Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train tegelijk op C-rails rijden,
allebei analoog.
Bij C-rails kan ik de ene rail elektrisch loskoppelen van de andere.
Bij K-rails ook maar ik heb C-rails liggen en dus wil ik het daarmee proberen.
Re: Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train op C-rails
Tegelijk analoog met gelijkstroom en wisselstroom rijden?

Dat kan misschien met een
(blok)systeem als Dinamo, maar anders lijkt het me onmogelijk.

De Minex locs en wagens veroorzaken kortsluiting als je op een van de railstaven iets anders zet dan massa.

Dan zou je het rijdende spul dus moeten ombouwen met geïsoleerde wielen. Voor de wagons en rijtuigen is dat wel te doen, maar voor de Minex-locs is dat wat moeizamer. En als je het toch doet, kun je ze net zo goed ombouwen naar twee railbedrijf en de sleper er onderuit halen. Op Trix C-rail rijdt het dan vast ook mooi!

Groet,

Peter
Inderdaad, de wielen van de Minex loks en wagons was ik even vergeten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan maar een sleper onder de Magic Train en op 3-rail DC rijden.
De "allstrohm" motor van Minex rijdt ook prima op DC, alleen blijft deze dezelfde kant op draaien als de + en - omgepoold worden; is nog wel om te schakelen met de 24V omschakelpuls alleen slaan daar de Magic Trains dan weer van op hol.

Citaat van: BR24 op maandag 13 januari 2025, 11:38:18Mijn vraag is;  Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train tegelijk op C-rails rijden,
allebei analoog.
Dus strikt genomen: JA, tegelijk rijden kan.
Je moet alleen iets verzinnen voor het omschakelen, een electronisch omschakelrelais in de Magic Train zou een oplossing kunnen zijn.
Beide treinen, Minex en Magic Train, rijden een enkele keer op een lang spoor,
dus ik denk inderdaad dat ik met een bloksysteem ga werken.
Dat is voor mij het minste werk met verbouwen.
Als het dubbelsporig is en iedere trein blijft op zijn eigen baan zo je C-Rails van Marklin en Trix kunne gebruiken.

Los van de puntcontacten zien die rails er hetzelfde uit.
Citaat van: Hanzi op woensdag 15 januari 2025, 08:05:22Dan maar een sleper onder de Magic Train en op 3-rail DC rijden.
De "allstrohm" motor van Minex rijdt ook prima op DC, alleen blijft deze dezelfde kant op draaien als de + en - omgepoold worden; is nog wel om te schakelen met de 24V omschakelpuls alleen slaan daar de Magic Trains dan weer van op hol.

Citaat van: BR24 op maandag 13 januari 2025, 11:38:18Mijn vraag is;  Kan Märklin Minex en Fleischmann Magic Train tegelijk op C-rails rijden,
allebei analoog.
Dus strikt genomen: JA, tegelijk rijden kan.
Je moet alleen iets verzinnen voor het omschakelen, een electronisch omschakelrelais in de Magic Train zou een oplossing kunnen zijn.

Een Allstrommotor kan ook prima reageren op het ompolen van gelijkspanning. Daartoe het relais verwijderen en in de leiding naar iedere veldspoel een diode plaatsen en wel zo dat afhankelijk van de polariteit de ene danwel de andere veldspoel wordt aangesproken. Deed men 60 jaar geleden ook al, maar kan natuurlijk zo gauw geen schema vinden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt Henk, dat is een nog veel beter plan :thumbup: .
Als BR24 er een gelijkstroom 3-rail baantje van maakt kan het vrij simpel werken.
Zoals je zegt, bij de Minex het omschakelrelais eruit en 2 diodes erin en bij de Magic train een slepertje eronder.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Het grote voordeel van met 2 diodes te werken ipv een omschakelrelais is dat je ten minste weet in welke richting een locomotief zal rijden. Rangeren met een loc waarvan je de rijrichting niet weet is altijd een hopeloze zaak...
Ook om te pendelen weet je dan zeker dat er in de goede richting vertrokken wordt wat met een omschakelrelais bij de minste hapering mis gaat.
Deed ik ook al 60 jaar geleden en binnenkort misschien weer op een analoog pendelbaantje.
@Hanzi, moet ik dan nog steeds de wielstellen isoleren?

Ik heb die Magic Train nog niet binnen, eerst eens kijken hoeveel ruimte daar in zit.
Dat van die diodes snap ik even niet.
Waar plaats je die dan want als ik een gelijkstroommotor ompool draait ie nog steeds dezelfde kant op.
Dan moet ik het anker loskoppelen van het veld en dat apart ompolen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nee, de wielstellen hoeven niet geïsoleerd te worden.
Onderstaand de plaatsing van de 2 diodes in de Märklin-Minex loc. Daarna is deze geschikt voor DC 3-rail.IMG-20250115-WA0000.jpg.

En als je onder de Fleishmann-MagicTrain loc de ruimte hebt om een middenrailsleper te plaatsen dan kan je daar één van de motordraadjes op aansluiten. Het andere draadje blijft op de wielen (eventueel kan je de stroomafname via de wielen links en rechts doorverbinden voor nog meer bedrijfszekerheid). Nu is deze ook geschikt voor DC 3-rail.

Aan de standaard Märklin C-rails hoef je verder niks te doen.

Beide locs zijn nu met een standaard DC treintrafo te bedienen.
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 15 januari 2025, 17:11:27Het grote voordeel van met 2 diodes te werken ipv een omschakelrelais is dat je ten minste weet in welke richting een locomotief zal rijden. Rangeren met een loc waarvan je de rijrichting niet weet is altijd een hopeloze zaak...
Ook om te pendelen weet je dan zeker dat er in de goede richting vertrokken wordt wat met een omschakelrelais bij de minste hapering mis gaat.
Deed ik ook al 60 jaar geleden en binnenkort misschien weer op een analoog pendelbaantje.

Ten eerste vind ik dit altijd een flutargument. Op een ingewikkelde baan met meerdere keerlussen onthou je dit net zo moeilijk als het "aangeboren gen" van de marklinrijder die ook altijd weet in welke richting zijn lok vertrekt.

En..jouw verhaal gaat voor 3-rail DC niet op. Stroomafname is dan symmetrisch, dus de motor blijft ongeacht van hoe de lok op de baan staat dezelfde kant op draaien.
Voordeel is dat je 2 loks tegen elkaar in kan laten rijden en dat er geen keerlusproblematiek is.

Bart

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Ik heb het over rangeren en pendelbaantjes, hou je aub bij wat ik schrijf...
Denk niet dat deze discussie veel met de vraag te maken heeft.  @citaat

Citaat van: BR24 op woensdag 15 januari 2025, 18:58:02@Hanzi, moet ik dan nog steeds de wielstellen isoleren?

Ik heb die Magic Train nog niet binnen, eerst eens kijken hoeveel ruimte daar in zit.
Dat van die diodes snap ik even niet.
Waar plaats je die dan want als ik een gelijkstroommotor ompool draait ie nog steeds dezelfde kant op.
Dan moet ik het anker loskoppelen van het veld en dat apart ompolen

Hans heeft inmiddels een schema getekend.  :thumbup:

Nog wat uitleg, wellicht ten overvloede.
Een Allstrommotor of veldspoelmotor heeft twee veldspoelen. Iedere veldspoel neemt een rijrichting voor zijn rekening. Het omschakelrelais zorgt er normaal voor dat de ene of de andere veldspoel stroom krijgt en bepaalt zo de rijrichting.
Wat jij wilt is denken we het beste te bereiken door de baan drierail-gelijkstroom te maken. Dan moet er een sleper onder de Magic Train modellen. En de Minex modellen moeten van rijrichting gaan veranderen als de polariteit van de gelijkspanning op de rails verandert. Het idee is nu om iedere veldspoel niet meer via het relais maar via een diode op de stroomafname aan te sluiten. De twee diodes zijn tegengesteld geschakeld. Als je dan een gewone DC regeltrafo gebruikt zal, afhankelijk van de polariteit op de rails, de ene of de andere diode stroom doorlaten en dus de ene of de andere veldspoel stroom krijgen en dus de ene of de andere rijrichting worden ingeslagen. 

Het alternatief is de Magic Train modellen helemaal 3rail-wisselstroom maken. Dan niet alleen een sleper eronder, maar ook een omschakelaar erin: Uhlenbrock Fru of een eenvoudige decoder.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.