Denk niet dat deze discussie veel met de vraag te maken heeft.
Citaat van: BR24 op woensdag 15 januari 2025, 18:58:02@Hanzi, moet ik dan nog steeds de wielstellen isoleren?
Ik heb die Magic Train nog niet binnen, eerst eens kijken hoeveel ruimte daar in zit.
Dat van die diodes snap ik even niet.
Waar plaats je die dan want als ik een gelijkstroommotor ompool draait ie nog steeds dezelfde kant op.
Dan moet ik het anker loskoppelen van het veld en dat apart ompolen
Hans heeft inmiddels een schema getekend.
Nog wat uitleg, wellicht ten overvloede.
Een Allstrommotor of veldspoelmotor heeft twee veldspoelen. Iedere veldspoel neemt een rijrichting voor zijn rekening. Het omschakelrelais zorgt er normaal voor dat de ene of de andere veldspoel stroom krijgt en bepaalt zo de rijrichting.
Wat jij wilt is denken we het beste te bereiken door de baan drierail-gelijkstroom te maken. Dan moet er een sleper onder de Magic Train modellen. En de Minex modellen moeten van rijrichting gaan veranderen als de polariteit van de gelijkspanning op de rails verandert. Het idee is nu om iedere veldspoel niet meer via het relais maar via een diode op de stroomafname aan te sluiten. De twee diodes zijn tegengesteld geschakeld. Als je dan een gewone DC regeltrafo gebruikt zal, afhankelijk van de polariteit op de rails, de ene of de andere diode stroom doorlaten en dus de ene of de andere veldspoel stroom krijgen en dus de ene of de andere rijrichting worden ingeslagen.
Het alternatief is de Magic Train modellen helemaal 3rail-wisselstroom maken. Dan niet alleen een sleper eronder, maar ook een omschakelaar erin: Uhlenbrock Fru of een eenvoudige decoder.