Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Pendelbaantje.

Gestart door Treingek woensdag 16 oktober 2024, 16:58:40

Pendelbaantje.

Pendelbaantje.
Hoi.
Na een lange tijd niks gedaan te hebben door een gebrek aan zin en ruimte, maar weer is een baantje uitgelegd.
Er is nog genoeg te doen, maar eerst de treinen wat beter te laten rijden, momenteel gaat het met horten en stoten of soms willen ze helemaal niets.
Re: Na lange tijd weer een baantje.

Fantasietjes op de baan

Goeie start :thumbup:
Kleine update.
Vandaag de ontbrekende stootblokken geplaats (de 3 in het station met verlichting).
Verder de railstaven schoon gemaakt met wasbenzine, opzich een hele verbetering.
Echter op sommige plaatsen gaat de lok er zonder problemen overheen om vervolgens de volgende keer op dat zelfde stuk stil te vallen.
Meestal is een licht zetje voldoende, maar soms wil de lok totaal niks meer.
Iemand nog tips?

Groetjes

Als het maar Zwitsers is.

Waar de loc(s) steeds stilvallen rails schoonmaken met alcohol en de puko's met de railgum.
Dan moet het stilvallen over zijn.

Groet Michel

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Treingek op zaterdag 19 oktober 2024, 18:22:40maar soms wil de lok totaal niks meer.
Iemand nog tips?
Ja, een hele goeie tip. Neem Peco rails en alle ellende is over.
Hou het voorlopig nog ff bij C-rail
Hoi.
Tussen de rails wat kleur toegevoegd.
Vergeet niet je sleper en de wielflenzen schoon te maken met b.v. wasbenzine of railgum.

Mvg Gert
Hoi.
Weer lekker bezig geweest, poetsen poetsen en nog eens poetsen.
Treinen rijden voor 99% van de baan zonder problemen.
Wat verlichting aansluiten en onder de tafel wegwerken.
Ook de aansluitrail onder de tafel geplaatst, zo'n grote grijze box is niet echt een mooi gezicht.
Aangezien deze baan uitsluitend gemaakt is om met kleine treintjes te rangeren ben ik er wel achter gekomen dat 2 van de 3 loc's te groot en te lomp zijn voor dit kleine baantje.
Eerdaags de spaarpot maar omkeren en 2 kleine locomotiefjes aanschaffen.
Hoogstwaarschijnlijk worden dat een br81 en een br89 beide uit de startup serie.
Leuk baantje dat goed geschikt zal zijn voor kleine locjes.
Maar of de startup serie je zo blij gaat maken, weet ik niet.

Investeer in een BR 80. Die zijn mooi gedetailleerd en rijden prima. Wel iets duurder maar leuker. En volgend jaar kun je er nog iets moois bijkopen.

Groet,

Peter
Hoi
Vandaag voor de eerste keer de zaag in een stuk rails gezet.
Na veel twijfelen toch maar gedaan en best wel een verbetering geworden vind ik zelf.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De eerste keer een zaag in je rails zetten is altijd een dingetje, maar het is prima gelukt, in het hoekje tussen de rails en perron zou je een beetje groen aan kunnen brengen.
Als je nog meer moet zagen zou ik je ( als je die al niet hebt ) het Roco zaagje aanbevelen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
In principe was dit eenmalig.
Door een kleine verandering in het baanplan had ik een rail met stootblok over.
Rechte rail heb ik in overvloed dus dacht ik ga het eens proberen.
Misschien in de toekomst als ik aan de scenery ga werken pak ik alle rails met stootblok aan, maar voor nu heb ik er vrede mee
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 10 november 2024, 22:35:11Investeer in een BR 80. Die zijn mooi gedetailleerd en rijden prima. Wel iets duurder maar leuker. En volgend jaar kun je er nog iets moois bijkopen.
Lang over deze opmerking nagedacht.
Om de dienstregeling te laten verlopen had ik 1 loc nodig voor de personen trein, 1 voor de goederentrein en 1 om elke keer in het opstel gedeelte van loc te wisselen.
Door nu met een paar wissels een omloop spoor te maken, heb ik aan 2 loc's genoeg.
Speciale Gast

Citaat van: Treingek op zondag 17 november 2024, 15:28:57Na veel twijfelen toch maar gedaan en best wel een verbetering geworden vind ik zelf.
:) Keurig opgelost, ziet er netjes uit. :thumbup:
Dan weet je gelijk dat het eventueel voor in de toekomst ook mogelijk is, als het niet past maakt de zaag het wel passend.
En als er een stukje tussen 2 railstukken uit moet kan dat ook, dan met twee draden aan de onderkant de rails met elkaar verbinden voor de stroomdoorvoer.
Op de puntjes waar je een stekkertje op kan bevestigen kan je ook prima solderen, gaat nooit meer los.
Ik heb het op mijn baan wel op minstens 15 plekken zo gedaan, ik heb één motto; als het niet past maak ik het passend. :D
 @citaat  @citaat inderdaad netjes opgelost, dus dat betekent dat er nu geen rollend materieel meer bijkomt?

Of is er nog budget voor een model van de BR80? Tweedehands zijn ze volgens mij voor niet al te veel geld te koop; er zijn best veel varianten in omloop, dus keuze genoeg!

Groet,

Peter
Ja er komt nog uitbreiding.
Maar weet nog niet wat.
De set, loc en 2 rijtuigen van de vsm vind ik wel interessant.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Wat leuk zo'n klein treinenhoekje.  ;)  Daar kun je je goed op uitleven.
Vroeger vol goede moed met een grote baan begonnen, maar liep toen al tegen verschillende problemen aan.
Na jaren weer eens begonnen met dit baantje om lekker alles te ontdekken en uit te proberen.
De eerste reizigers trein arriveert in het station.
Vandaag wat geëxperimenteerd met wat groen.
Tevens wat vrachtverkeer die de containerterminal komen bezoeken.
Re: Pendelbaantje.

Vandaag seinen en wissels aangesloten.
Op het schakelkastje van de wissels nog 4 aansluitingen over.
Binnenkort 3 of 4 ontkoppelrails aanschaffen en kijken of deze ook werken op die aansluitingen (lijkt mij wel te gaan).

Vandaag de ontkoppelrail aangesloten.
Nr1 werkt prima, nr2 idem dito.
Maar dan nr3.
Op de zelfde manier aangesloten als nr 1 en 2, maar bij het bedienen van de schakelaar slaan alle treinen op hol en het mobiele station meld een sluiting.
Iemand een idee wat hier fout gaat, ligt het aan mij of aan de ontkoppelrail?

Dit blijft een leuk draadje! Hoe bevalt het pendelen in z'n algemeenheid? Mis je het "rondjes rijden" niet?

Fijne Kerst(avond)!

Met vriendelijke groet,
William

Baantje bevalt prima.
Overal is goed bij te komen.
Trein een rondje laten rijden is in een korte tijd te doen.
Nu ben ik met al gauw 15 minuten bezig om de lok vanuit het opstelterein zijn ding te laten doen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Treingek op dinsdag 24 december 2024, 16:42:08Vandaag de ontkoppelrail aangesloten.
Nr1 werkt prima, nr2 idem dito.
Maar dan nr3.
Op de zelfde manier aangesloten als nr 1 en 2, maar bij het bedienen van de schakelaar slaan alle treinen op hol en het mobiele station meld een sluiting.
Iemand een idee wat hier fout gaat, ligt het aan mij of aan de ontkoppelrail?

Eh wanneer je ontkoppelrail nr.1 aansluit op schakelaar nr.3 of ontkoppelrail nr.3 aansluiten op schakelaar nr.1.
Gaat het probleem dan mee met de ontkoppelrail of blijft het bij schakelaar nr.3?

Hoi, ik heb een ander draadje gestart in elektronica daar kreeg ik de tip om de rail te verplaatsen en dan te kijken of de storing met de rail mee gaat.
Als er vandaag nog ergens een vrij moment is ga ik het allemaal proberen.

Hoi.
De storing is inmiddels verholpen.
Een aanpassing aan het baanplan gedaan om dat het met het omlopen van de loc spaak liep bij het aankoppelen.
Nu komt de loc mooi recht voor de wagons.
Nog een extra stoomloc erbij, eerdaags maar een depot maken waar ze onderhouden kunnen worden.

Iets geprobeerd met ballast, maar nog niet echt tevreden.