Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

marklin M digitaal maken

Gestart door jbiggie1 zondag 06 oktober 2024, 15:54:07

marklin M digitaal maken

marklin M digitaal maken
Dag, ik denk er steeds meer over om over te stappen op digitaal. Ik heb nu Marklin m met veel oude locs maar ook enkele digitale. Plm. 30 wissels, seinen, "geautomatiseerd " als bloksysteem. Helemaal opnieuw beginnen met bv marklin c rails en dan alles digitaal lijkt me veel te prijzig. Maar wellicht kan ik m rails digitaliseren. Ik zie daar echter op internet van allerhande meningen en opmerkingen over.Is hier iemand die er uit ervaring iets over kan zeggen?
Re: marklin M digitaal maken

Marklin en Railraod@co

Beste modelspoor liefhebber

Ik heb een hele tijd digitaal en computer gestuurd met M rail gehad. Het ging perfect enkel als je blokken wil maken gebruik dan de echte contact rails, deze is veel betrouwbaarder dan de schakel rails.
Je moet er wel even op letten dat de rails netjes legt want ontspoorende treinen is snel het geval bij M-rail.

Vriendelijke groet
B. Breedijk

Klein Jünkerath

Ik had rond 1995 hetzelfde als jij. Eerst begonnen met analoge locs om te bouwen naar digitaal, dat rijdt dan ook nog met een analoge besturing (maar geen blauwe trafo's gebruiken!). Vervolgens een centrale gekocht (afhankelijk van wat je wilt, een MS2, CS3(+) of ECoS - of als je t.z.t. via de computer wilt gaan rijden zijn ook nog andere centrales mogelijk). Oriënteer je in de wiki of via zoekopdrachten. Zorg dat je rails (altijd) goed schoon zijn.
Daarna heb ik pas de seinen en wissels via decoders "gedigitaliseerd" en (omdat ik toen na een verhuizing een nieuwe baan bouwde) terugmelding/bezetmelding geïnstalleerd.

Andere volgorde is natuurlijk ook mogelijk, en ik kan niet op je bankrekening kijken wat je kunt doen - het heeft bij mij ook ettelijke jaren geduurd voordat alles (om)gebouwd was, dus geduld heb je sowieso nodig.

Groet, Paul

graag een glaasje wijn

digitaal kan perfect met vele mogelijkheden.Denk makkelijkst met M rail is stroomdetectie als je niet alles perfect wil zoals wagonnetjes detecteren ook.Als je via computer zou rijden dan zijn seinen gewoon sierobjecten want het programma bediend je baan en niet de seinen.Centrale kies je zelf naargelang je geldbeugel het toelaat of gebruiksgemak om te programmeren
En wat is perfecte terugmelding? Alle 2railers hebben weinig tot niets anders tot hun beschikking dan stroomdetectie.

Of je zou met lichtsluisjes kunnen werken. Met M-rails is dat ook nog een optie. Het is achteraf ook aan te brengen.

Groet,

Peter

graag een glaasje wijn

perfecte terugmelding is ideaal met massa detectie en je detecteerd alles.Loks en wagonnetjes.Kan bij stroomdetectie ook als je op alle wielen weerstandjes aanbrengt. Blijft er een wagonnetje ergens staan dan blijft het blok bezet voor de volgende trein.
Perfect? Tot er een wagonnetje los komt op een helling, dat blijft niet staan hoor, waar ben je dan met je terugmeldingen?
Je kunt toch niet alles opvangen, dan kun je net zo goed enkel het begin van een trein detecteren en de software laten weten hoe lang een trein is.
100% perfect krijg je het toch niet, botsingen zullen er altijd wel eens zijn...

graag een glaasje wijn

in koploper kan je dat lekker ingeven en zelfs laten meten :) Als op een helling een wagon loslaat is je helling slecht aangelegd :) of gebruik je slechte koppelingen
Je gaat er toch van uit dat zelfs op een vlakke baan een wagonnetje kan loskomen...

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hoe je het ook doet het blijft "speelgoed".

groet
Harald

van oud to new

Vrijwel alle vintage M track en accessories kunnen digitaal gebruikt worden, incl pc software (rocrail bij mij). Gebruik k/m83 for solenoid items en k/m84 for aan/uit items, aangesloten op IB of CS3 in mijn geval. Ook roundtable en transfer table zijn omgezet naar digitaal control, maar makkelijker om die analoog te houden met aparte power supply (track blijft alsnog digitaal).
Voor terugmelders (s88) beter alleen massa contact rail gebruiken die geen bewegende delen hebben zoals gevoelige toggle track die op sleeper reageert.
Veel plezier.
Ben
 @citaat Massaterugmelding is nu juist met M- rails het moeilijkst te realiseren. Contactrails met een geïsoleerde railstaaf zijn duur in aanschaf of vergen veel knutselwerk om te maken.
In dat geval is stroomdetectie voor de terugmelding een uitkomst. Op bestaande banen liggen er al geïsoleerde secties bij de seinen en die zijn (afhankelijk van de ligging en lengte) in te zetten als meldsecties.

Groet,

Peter

van oud to new

Seinen met digitaal control isoleren de power van het track niet. Power isoleren is traditionele analoog setup met rode kabels, welke verwijderd kunnen worden voor digitaal gebruik.
Gebruik M contact track voor terugmelding.
Ben
Screenshot_20241007_141749_eBay.jpg
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Herhalen van wat je al gezegd hebt voegt denk ik niet zoveel toe. Met M-rails zou ik voor stroomdetectie gaan, omdat die simpeler is aan te leggen obv rails die je al hebt. Grootschalig investeren in M-rails zou ik niet meer doen, tenzij om nostalgische redenen. Mocht je uiteindelijk overwegen op een ander railtype over te stappen (C of K), dan kun je ook stroomdetectie blijven gebruiken. Stroomdetectie met C- of K-rails is wel minder gebruikelijk. Dan heb je namelijk geen detectie van wagens, maar enkel van stroomgebruikers zoals locs, treinstellen of rijtuigen met verlichting (tenzij je je wagens daarop aanpast met een weerstandje). Ingeval van C-rails heb je bij stroomdetectie nog het voordeel dat je ze niet hoeft te knippen (railstaaf isoleren door een verbindingsstukje onder iedere rail door te knippen).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 07 oktober 2024, 17:30:16Massaterugmelding is nu juist met M- rails het moeilijkst te realiseren. Contactrails met een geïsoleerde railstaaf zijn duur in aanschaf of vergen veel knutselwerk om te maken.

Kijk eens hier: KLIK

Heb mijn hele M-rail baan destijds op deze manier van terugmelders voorzien. Werkte best goed. Rijden met Koploper gaat ook prima.
 @citaat precies wat ik schreef:
'... of vergt veel knutselwerk'.

En het is toch echt de vraag wat de meerwaarde van deze vorm van massadetectie bij M-rails is ten opzichte van stroomdetectie. Tot volledige detectie kom je immers niet met de toepassing van (zelfgemaakte of kant en klaar gekochte) contactrails.

Dan is het onderbreken van de middenleider veel eenvoudiger. Sterker, dat heeft Märklin ook precies bedacht, zelfs voordat stroomdetectie was uitgevonden.

Maar gelukkig er keuze volop en kan ieder doen wat hij wil!

Groet,

Peter

van oud to new

Ouch. Ik probeerde uit te leggen dat sein stroom onderbreking niet gebruikt wordt met M digitaal. Seinen werken maar cosmetic en niet operationally functional. Stroom onderbreking betekent dat loc and wagon functions ook dood zijn (steam, lights, sound). 
Just sharing my experiences with vintage M user venturing into digital.
Ben
 @citaat Dat klopt wel, Ben, maar check eens, in English if you prefer, welke verschillen er zijn tussen massadetectie en stroomdetectie.
Ik denk dat je dan ontdekt dat de middenleider niet gebruikt wordt om stukken stroomloos te zetten, maar om te detecteren.

Groet,

Peter
dank allemaal.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.