Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

twee rookgeneratoren op 1 decoder

Gestart door fjh55 maandag 23 september 2024, 20:09:20

twee rookgeneratoren op 1 decoder
Ik kom binnenkort in het bezit van gedigitaliseerde 3419 stoomloc (ESU 5.0 MFX full sound), heb het plan om mijn eigen 3419 daar als dummy achter te hangen maar wil hem wel samen met de nieuwe laten roken...
kan ik de 'dummy generator'ook op de decoder van nieuwe loc aansluiten of trekt dat te veel stroom...
Re: twee rookgeneratoren op 1 decoder

Werk op n ander nivo...

ESU heeft daar een kleine hint voor: Zie beneden staand plaatje.

Je zou ook een monostabiel relais kunnen gebruiken (1 functieuitgang), ipv van twee om t relais 'aan-uit' te zetten.

Mijn benadering zou zijn; proberen zoals aangegeven, en dan daarna daar verder op voortborduren. De maatvoering van (vergelijkbaar vermogen) een bistabiel relais en monostabiel is gelijk.

ESU 51963. Plaatjes komen vanaf de ESU website.

Jan-Peter

Werk op n ander nivo...

En ook de ESU lokpilot handleiding (GB) heeft t over deze oplossing op pagina 32-33.

(Als nabrander. Overigens heeft ESU t over grote electrische toleranties van de  stoomgeneratoren. Mogelijk zul je twee vergelijkbare proefondervindelijk moeten vinden)

Jan-Peter.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Stoomgeneratoren willen nogal eens grootverbruiker zijn van elektrische energie. Dwz dat het stroomverbruik hoog is. In het algemeen kun je de functie uitgangen van decoders belasten tot 250mA per stuk. Met dien verstande dat de totale stroomsterkte van alle uitgangen tezamen niet de 500mA te boven gaat.
Wat je dient te doen is de aanwezige generatoren stuk voor stuk te testen en het stroomverbruik te meten. Dan kun je het berekenen. De veilige weg, en daar hoef je niks voor te meten, is om er altijd een relais tussen te hangen. En daar beide generatoren op aansluiten.

Maar wat ik mij afvraag is: Aangenomen dat die twee loks met de schoorstenen vooruit tegen elkaar aan komen te staan. Dan heb je toch een lelijke zichtbare draad daartussen over de koppeling? Of kunnen er stroomvoerende koppelingen op? Gezien het catalogusnr. is het al een ouder model en zo innovatief is Märklin nu ook weer niet.
er is vast iets te versieren met stroomvoerende koppeling en anders een hele dunne zwarte draad (zitten nu ook tussen de tender en de loc) en ik ben geen purist dus vind dat niet zo erg
dat met die koppelingen wordt niks...
ik heb de tender even opengemaakt en ik dacht een delta decoder aan te treffen met dipswitches maar dat is blijkt niet het geval. er zit alleen een digitaal omschakelrelais in.
als de loc als dummy rijdt zou ik er ook een simpele (maar geen delta) oude decoder in kunnen zetten en die ipv de motor de rookgenerator en verlichting kunne laten aansturen...

Citaat van: fjh55 op woensdag 25 september 2024, 13:35:31een simpele (maar geen delta) oude decoder in kunnen zetten
Dan moet die simpele oude decoder wel extra functies aan kunnen sturen tbv de rookgenerator. dan kun je er net zo goed een simpele nieuwe functiedecoder in zetten. Die kosten tegenwoordig ook de wereld niet. Bijvoorbeeld de functiedecoder van Uhlenbrock: KLIK
Dank voor deze tip hem uhlenbrock besteld... (bleek nog cadeaukaart voor Huider te hebben liggen.)
daar kan ik dus rookgenerator en verlichting mee aanzetten... meer hoeft niet want het geluid van de voorste 4903 zit in de tender en die zit natuurlijk mooi tussen de loc's in
en volgens mij seuthe 12 kiezen voor de rookgenerator (heb hele originele binnenwerk verwijderd dus kan ook aparte witte led of lampje monteren zonder de veer voor seuthe 11

moet lukken zo!
Inmiddels is de stand van zaken: fullsound loc binnen, en werkt allemaal prima.
Ik heb gezien dat de rookgenerator(7226 Marklin)  in deze loc (met esu locpilot 5 dus) via de massa en via de veer met aansluitingsdraad op de decoder werkt.
het lampje komt met twee draden rechtstreeks van de decoder.

ik heb de uhlenbock 76800, deze sluit ik met rode draad aan op de sleper en met de zwarte draad op de massa in de tender... sofar so good
de decoder heeft uitgangen
A4
A3
A2
+
A1
A0h
A0v
met nog de vermelding dat bij het aansluiting van (het standaard/bestaande lampje voor de frontlichten)  een weerstand van 68 Ohm in serie aan te bevelen is.

klopt het dat ik voor de rookgenerator A0v of A0h kan gebruiken en voor het lampje de + en A3 of A4?

ben benieuwd of ik het goed gelezen en begrepen heb allemaal

Wil je de rookgenerator dan maar in één rijrichting laten werken? want A0v(orne) en Aoh(inten) wisselt met de rijrichting.
Ik zou de rookgenerator op A1 of A2 aansluiten.
ah ja natuurlijk... overheen gelezen... massa via het chassis dus en de rode draad naar A1...
er zit geen motor in... kan ik de verlichting dan bijvoorbeeld aansluiten op massa en A2...
moet ik de decoder verder nog inregelen (ik heb hem al wel adres 50 gegeven ipv standaard 3)
of zou hij zo moeten werken... is die weerstand voor het lampje absoluut noodzakelijk of mag het ook zonder...

dank voor het meedenken
nou ik ben lekker bezig geweest...de functiedecoder laat geluid andere locs opstarten en zo meer, maar in de NS4903 gebeurt niks... decoder maar resetten maar op het aparte spoor los van de baan denk ik... (ik denk dat ik dat de eerste keer niet goed gedaan heb... 9het programmeerspoor was per ongeluk nog met de baan verbonden...)
Inmiddels na reset decode4 en alle CV's weer goed te hebben ingesteld werkt het zoals de bedoeling was... geduld is een schone zaak!
filmpje plaatsen zal ik nog eens uitzoeken